Miehen rahankäyttö alkaa ärsyttää. Olenko kohtuuton?
Olen ollut yhdessä mieheni kanssa nyt 4 vuotta. Hän on ihana ja kiltti, mutta hänen tapansa tuhlata rahaa omiin juttuihinsa alkaa todella nyppiä.
Tilanne on se, että minä opiskelen vielä (valmistun vuoden päästä) ja tuloni ovat pienet (opintotuki + satunnaiset viikonlopputyöt). Mieheni on hyväpalkkaisessa IT-työssä (n. 8000€/kk). Asumme hänen omistamassaan asunnossa, jossa maksan vain yhtiövastikkeen ja puolet ruoista.
Ongelma on, että mies ostaa jatkuvasti kalliita harrastusvälineitä, käy ulkona kavereidensa kanssa kalliissa ravintoloissa ja matkustelee. Viimeksi hän osti 4000 euron sähköpyörän.
Samaan aikaan minä joudun laskemaan jokaista senttiä ja minulla ei ole varaa edes uusiin talvikenkiin. Kun otin asian puheeksi, mies sanoi että ne ovat hänen rahojaan ja hän saa tehdä niillä mitä haluaa, koska hän maksaa jo suurimman osan yhteisistä kuluistamme.
Minusta tuntuu epäreilulta, että hän elää luksuselämää ja minä kituutan vieressä. Eikö parisuhteessa kuuluisi jakaa elintasoa? Vai olenko vain kateellinen ja kiittämätön, kuten hän väittää?
Kommentit (70)
Minäkin asuin opiskelijana kihlattuni omistamassa asunnossa. Seurustelimme kun hän osti asunnon ja nostin yhden lukukauden opintolainat hänelle lainaksi, että sai oman osuuden kasaan. Maksoin "vuokraa" hänelle ja ostin osan ruoista. Maksamani summat eivät vieneet minua köyhyyteen vaan pystyin ostamaan joskus vaatteita ja käymään kuntosalilla jne. Kesät tein töitä. Molempien mielestä homma toimi reilusti. Hän sai lainaa lyhennettyä jne.
Meillä oli samanlainen käsitys rahankäytöstä muutenkin ja kumpikaan emme olleet tuhlaajia, muttemme myöskään pihejä.
Apn tapauksessa en näe paljoa hyvää. Mies harjoittaa taloudellista väkivaltaa. Tuo, että hän tietää tyttöystävänsä kulkevan risoissa kengissä, muttei pienennä tämän maksamia summia on julmuutta. Tämä mies kykenee väkivaltaan ja julmuuteen. Pahempaa lienee luvassa.
Ehkä oli hyvä, että luonne selvisi aplle nyt. Hanki oma kämppä ja lähde hyvän sään aikana tyttökulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen kuuluisi maksaa puolet yhtiövastikkeesta. Toivottavasti et maksa sitä kokonaan. Lainanlyhennystä ei lasketa
No mies maksaa varmaan jo muita kuluja, kuten veden, sähkön jne... Olisin todella tyytyväinen, jos voisin asua pelkän vastikkeen hinnalla.
Se mies maksaisi nuo muutenkin, koska se on hänen omistama asunto.
Reilua olisi maksaa vastike sekä puolet muista juoksevista kuluista. Hän kuitenkin kuluttaa toisen asuntoa eikä tarvitse osallistua remontteihin.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin asuin opiskelijana kihlattuni omistamassa asunnossa. Seurustelimme kun hän osti asunnon ja nostin yhden lukukauden opintolainat hänelle lainaksi, että sai oman osuuden kasaan. Maksoin "vuokraa" hänelle ja ostin osan ruoista. Maksamani summat eivät vieneet minua köyhyyteen vaan pystyin ostamaan joskus vaatteita ja käymään kuntosalilla jne. Kesät tein töitä. Molempien mielestä homma toimi reilusti. Hän sai lainaa lyhennettyä jne.
Meillä oli samanlainen käsitys rahankäytöstä muutenkin ja kumpikaan emme olleet tuhlaajia, muttemme myöskään pihejä.
Apn tapauksessa en näe paljoa hyvää. Mies harjoittaa taloudellista väkivaltaa. Tuo, että hän tietää tyttöystävänsä kulkevan risoissa kengissä, muttei pienennä tämän maksamia summia on julmuutta. Tämä mies kykenee väkivaltaan ja julmuuteen. Pahempaa lienee luvassa.
Ehkä oli hyvä, että luonne selvisi aplle nyt. Hanki oma kämppä ja lähde hyvän sään aikana ty
Huoh. Tuossakin, jos mies olisi päättänyt, että haluaa erota sinusta olisit menettänyt kaikki nostamasi opintolainat, jotka hänelle annoit. Sekä nuo "vuokrarahat".
Ihan oikeasti naiset, lopettakaa olemasta noin sinisilmäisiä
Mihin perustuu apn käsitys siitä, että mies on ihana ja kiltti? Tämä on juuri niitä miehiä, jotka kuumeentaa vettä, jossa sammakko ( =tyttöystävä) ui niin pikku hiljaa, ettei sammakko tajua kun se kiehuu elävältä.
Mikään apn kertomassa ei tue olettamaa, että hän on ihana. Sitten kun mies on lopulta fyysisesti väkivaltainen, lyönti tulee "puskista" vaikkei oikeasti tullut.
Vastaus numerolle 44: me erosimmekin lopulta. Olimme pyynnöstäni tehneet antamastani lainasta velkakirjan tietenkin, en ollut sinisilmäinen 20v. Ex siis maksoi summan minulle takaisin. Vuokrat toki menetin kuten vuokrat aina menetetään.
Paljonko ne tulot on ja paljonko se vastike on?
Paljonko ap ostaa ruokakaupasta avokadoja, chiansiemeniä,spiruliinaa ja terveyssiteitä?
Kyllä tämäkin aloitus on pelkkää laiskaa provoamista, viihdettä palstan miesvihaaja"naisille"
Jos mun puoliso olettaisin minun nostavan lainaa pystyäkseni kartuttamaan hänen varallisuuttaan, lähtisin heti.
Sillä opintolaina on ap:n tilanteessa ainoa tapa selvitä niistä taloudellisista velvoitteista, jotka ap:lle on tuossa "parisuhteessa" langennut.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus numerolle 44: me erosimmekin lopulta. Olimme pyynnöstäni tehneet antamastani lainasta velkakirjan tietenkin, en ollut sinisilmäinen 20v. Ex siis maksoi summan minulle takaisin. Vuokrat toki menetin kuten vuokrat aina menetetään.
Niin, eli menetit rahasi tuossakin tapauksessa
siinä taas hyvin pääsi mies käyttämään sinisilmäisyyttäsi hyväksi
Kelle opiskelijalle jää yhtään ylimääräistä opintotuista?
Vierailija kirjoitti:
Jos mun puoliso olettaisin minun nostavan lainaa pystyäkseni kartuttamaan hänen varallisuuttaan, lähtisin heti.
Sillä opintolaina on ap:n tilanteessa ainoa tapa selvitä niistä taloudellisista velvoitteista, jotka ap:lle on tuossa "parisuhteessa" langennut.
Jep. Siinä puoliso pyytää sinua ottamaan korkoa jne. ettei hänen tarvitse. Eli käyttää sinua hyväksi
En tajua miten jotkut naiset voi olla niin no... ei fiksuja, että lähtevät tuollaiseen mukaan. Näitähä on ihan järkyttävä määrä suomessakin.
Jos ette ole naimisissa, ei ole mitään perusteltua syytä, että teillä pitäisi olla sama elintaso. Toki mies voisi hyvää hyvyyttään ostaa sulle jotain tarvittavaa, mutta kyllä hän saa ostaa sen 4000€ pyörän jos haluaa.
"mies sanoi että ne ovat hänen rahojaan"
Aivan.
"Eli vaadit puolisoasi olemaan sinulle kirjaimellisesti kotiorja ja seksiorja sitä vastaan, että puolisollasi olisi normaali elintaso asunnossa, johon olet vaatinut hänet muuttamaan ja asumaan?
En yhtään ihmettele, miksi jotkut teistä miehistä jätetään."
Mistä keksit että vaadin hänet muuttamaan kanssani asumaan tai ylipäätään vaadin mitään? En tietenkään vaatinut. Totesin vaan pelin henki on tämä ja jos tämä ei kelpaa niin voi painua v*ttuun täältä. Voin jopa auttaa muutossa jos niin sovitaan.
Kumma kyllä minua ei ole jätetty kertaakaan vaikka aina olen toiminut samoilla periaatteilla.
Periaate on se, että OTA VASTUU OMASTA ELÄMÄSTÄSI. Se on susta itsestäsi kiinni. Jos haluat hyvän elintason, niin tee se itsellesi, äläkä ole lokki. Se ei nimittäin ihan kauheasti oikeasti vaadi.
Niin, yksi yritys oli vielä siinä välissä kunnes tapasin vaimoni, joka on lasteni äiti. Ja mitään valittamista ei ole, mistään.
Elämä on muuten aika yksinkertaista kun sen ymmärtää - ja perus palstamamma ei sitä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
"Eli vaadit puolisoasi olemaan sinulle kirjaimellisesti kotiorja ja seksiorja sitä vastaan, että puolisollasi olisi normaali elintaso asunnossa, johon olet vaatinut hänet muuttamaan ja asumaan?
Mistä keksit että vaadin hänet muuttamaan kanssani asumaan tai ylipäätään vaadin mitään? En tietenkään vaatinut. Totesin vaan pelin henki on tämä ja jos tämä ei kelpaa niin voi painua v*ttuun täältä. Voin jopa auttaa muutossa jos niin sovitaan.
Kumma kyllä minua ei ole jätetty kertaakaan vaikka aina olen toiminut samoilla periaatteilla.
Periaate on se, että OTA VASTUU OMASTA ELÄMÄSTÄSI. Se on susta itsestäsi kiinni. Jos haluat hyvän elintason, niin tee se itsellesi, äläkä ole lokki. Se ei nimittäin ihan kauheasti oikeasti vaadi.
Niin, yksi yritys oli vielä siinä välissä kunnes tapasin vaimoni, joka on lasteni äiti. Ja mitään valittamista ei ole, mistään.<
Et sinä missään isopalkkaisessa työssä ole, jos et tajua, että kirjoituksesi nimenomaan on vaatimista ja ehtojen asetusta siihen, että puolisosi tulee olla sinulle kotiorja ja seksiorja.
Vierailija kirjoitti:
Niin, yksi yritys oli vielä siinä välissä kunnes tapasin vaimoni, joka on lasteni äiti. Ja mitään valittamista ei ole, mistään.<
Kuinka paljon maksat puolisollesi siitä, että hän siivoaa? Kai maksat ihan tessin määräämän siivoojatunnit?
Koska ethän sä lokki halua olla, eikö niin? Sama ruuanlaitossa ja muussa
"Kuinka paljon maksat puolisollesi siitä, että hän siivoaa? Kai maksat ihan tessin määräämän siivoojatunnit?
Koska ethän sä lokki halua olla, eikö niin? Sama ruuanlaitossa ja muussa"
Jutun juoni oli se, että silloin kun sulla on hyvä kumppani, niin tällaisia asioita joita esität, ei tarvitse edes miettiä. Meitä ei kumpaakaan kiinnosta työnjako millään tavalla, vaan homma vaan toimii. Vaimoni siivoaa enemmän kun minä taas teen lähes kaiken ruuan.
Silloin kun se kumppani on huono, niin silloin ei muuta tehdäkään kun mietitään meneekö kaikki tasan ja eikö mene ja miksi ei mene. Näin miehenä ja ylipäätään miesten kannalta ajateltuna ns. täysin turhia naisia on tämä maa aivan täynnä (sama se varmaan on miestenkin suhteen). Mutta, ajattelin asiat ja julistin tulevalle vaimolleni että homma tulee toimimaan näin - ota tai jätä. Ja hän otti, ja kaikki on oikeastaan aika priimaa, kun tarkemmin miettii.
Vierailija kirjoitti: Miten niin maksaa suurimman osan kuluistanne? sähän maksat yhtiövastikkeen ja PUOLET ruuasta, vaikka miehet syö ja kuluttaa ruokaa huomattavasti enemmän kuin naiset
Mistä sinä tiedät, millainen syömäri AP on? Minä ainakin olen. Mutta ruokani maksan kyllä itse.
Voi voi, on se parisuhteessa oleminen niin vaikeaa. Kannattaisko olla ilman?
Vaikka nyt ei ole kyse avioliitosta, niin muistutetaan, että avioliittolaissa edellytetään molempien puolisoiden osallistuvan elatukseen kykyjensä, ei halujensa mukaan. Jos toisella ei ole rahaa, niin hän osallistuu elatukseen tekemällä kotityöt.
Se mies maksaisi nuo muutenkin, koska se on hänen omistama asunto.