Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis missä tapauksissa toimeentulotuesta voi lähteä puolet?

Vierailija
13.08.2025 |

Eihän niin voi käydä jos hoitaa velvoitteensa? 

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi käydä miten vaan, riippuu kenen virkailijan kanssa joudut tekemisiin. Minulle kävi niin

että lähti tuet kokonaan koska virkailija väitti että olen sairas ja työkyvytön. Sitten se halusi että menen kuntouttavaan pajatoimintaan. En mennyt joten tuet lähti kokonaan. Suutuin siitä ja uhkasin hakata sen, jouduin oikeuteen ja oikeus päätti että virkailija teki virkarikoksen ja sain korvauksia. Virkailija alkoi leikkiä lääkäriä ja kirjoitti lausunnon että olen työkyvytön ja sairas. Piti allekirjoittaa joku paperi jossa luki kaikkea valetta minusta, otin sen paperin itselle ja sekin oli todisteena oikeudessa.

Vierailija
2/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusosasta leikkautuu puolet pois, jos ei osallistu työvoimavirkailijan käskytyksen mukaisesti "työllisyyspalveluihin".

Tarkoittaa, että jatkossakin toiset saavat työttömyyskorvauksen tekemättä mitään. Toiset työttömät joutuvat tekemään sen eteen kokopäivätyötä. Pahimmillaan työttömät joutuvat osallistumaan työttömien päivähoitopalveluihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusosasta leikkautuu puolet pois, jos ei osallistu työvoimavirkailijan käskytyksen mukaisesti "työllisyyspalveluihin".

Tarkoittaa, että jatkossakin toiset saavat työttömyyskorvauksen tekemättä mitään. Toiset työttömät joutuvat tekemään sen eteen kokopäivätyötä. Pahimmillaan työttömät joutuvat osallistumaan työttömien päivähoitopalveluihin.

Mutta siis mulla ei oo edes työnhakuvelvoitetta työkyvyttömyyden vuoksi. Haen kyllä silti töitä kokoajan mutta eihän toi voi koskea mua? 

Vierailija
4/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut jo 40% leikkauksia. Ja ei asumistukea. Ei kenellekään pitäisi tehdä niin, osa voi olla kipeitä ja ahdistuneita kroonisesti.

Vierailija
5/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti ei koske, mutta kannattaa muistaa, että tilanne saattaa muuttua kun toinen työvoimavirkailija alkaa sinua  auttamaan.

Vierailija
6/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistetaan koko toimeentulotuki kun on niin ongelmallinen.

Vierailija
7/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puolet lähtee niin vankila on ainoa vaihtoehto jäljellä, ihan ilman dramatisointia. Se on realiteetti.

Vierailija
8/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kieltäytyä. Mutta on leikkuri. Ja ketään ei saisi jättää näin heitteille, ettei ole rahaa ruokaan eikä asumiseen. Ei saisi pakottaa myös sossuun tai virkailijalle, koska sossu ei voi tehdä yleensä mitään paitsi huutaa vain, aiheuttaa lisää ahdistusta asiakkaalle. Ellei asiakkaalla ole itsellä hyvä tilanne tai kontakteja, kaikilla ei ole.

Vierailija
9/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti ei koske, mutta kannattaa muistaa, että tilanne saattaa muuttua kun toinen työvoimavirkailija alkaa sinua  auttamaan.

Mulle ei oo kyllä ongelma hakea töitä jos se täysi tuki vaatii sen. 

Vierailija
10/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei oo kyllä ongelma hakea töitä jos se täysi tuki vaatii sen. 

Kannattaa käydä lukemassa ne työttömän velvollisuudet ja oikeudet. Ei se neljän työpaikan hakeminen ole työttömän ainoa velvollisuus, jonka perusteella voisi kieltäytyä työvoimavirkailijan hyödylliseksi katsomasta työllisyyspalvelusta.

Vierailija
11/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis toihan on tosi pelottavaa koska eihän sillä tuella pärjää nytkään. En polta enkä juo ja kaikki menee ruokaan lähinnä niin silti se on vaikea saada riittämään. 

Vierailija
12/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tapauksessa, että tuen hakija/saaja kärsii peräsuolen laskeumasta.

Vierailija
13/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap puhutaanko nykyhetkestä vai lakimuutoksesta? Jatkossa tuki leikkaantuisi, jos ei hae itselle kuuluvaa ensisijaista etuutta. Ei riitä pelkkä työkkärin listalla roikkuminen. Tiedetään, että jotkut ovat väliinputoajia eivätkä kuulu oikein minkään etuuden pariin. Mutta on myös valtavasti ihmisiä, jotka huvin vuoksi eivät hae esim. työttömyystukea (voivat olla työnhakijoina silti), koska sitten pitää raha-asioita osata miettiä tarkemmin kun tukien maksupäiviä voi olla useita. 

Vierailija
14/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta siis toihan on tosi pelottavaa koska eihän sillä tuella pärjää nytkään. En polta enkä juo ja kaikki menee ruokaan lähinnä niin silti se on vaikea saada riittämään. 

Näin on. Ja ihmisiltä on silti leikattu ja otettu kaikki pois. Uhattu myös että jos et tee sitä ja tätä niin näin. Ei Suomen pitäisi olla kuin kartelli jossa on mafia kiristämässä? Köyhän ei pitäisi olla vangin asemassa?

Vierailija
15/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap puhutaanko nykyhetkestä vai lakimuutoksesta? Jatkossa tuki leikkaantuisi, jos ei hae itselle kuuluvaa ensisijaista etuutta. Ei riitä pelkkä työkkärin listalla roikkuminen. Tiedetään, että jotkut ovat väliinputoajia eivätkä kuulu oikein minkään etuuden pariin. Mutta on myös valtavasti ihmisiä, jotka huvin vuoksi eivät hae esim. työttömyystukea (voivat olla työnhakijoina silti), koska sitten pitää raha-asioita osata miettiä tarkemmin kun tukien maksupäiviä voi olla useita. 

Oon tällainen väliinputoaja. Kuntoutustukea en saa mutta oon työkyvytön. Työttömyyspäivärahaa en saa Ellen pysty olemaan jossain työssä 3kk kun on työssäoloehto. 

Vierailija
16/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. 

Täyden toimeentulotuen saamiseksi työnhaku pitää olla voimassa yhtäjaksoisesti eli työvoimavirkailijan ja sosiaalityöntekijän vaatimalla tavalla. Edellinen yleensä tarkoittaa erityisesti sitä, että se työmarkkinatuki pitää olla maksettavissa.

Pelkkä työnhaku tai sen voimassaolo ei siis riitä. Kun menettää oikeuden työmarkkinatukeen, niin silloin toimeentulotuen perusosaa alennetaan uudenkin suunnitelman mukaan ensin 20 % ja sitten jatkossa 40 %.... ilmeisesti siihen saakka kunnes on taas oikeutettu työmarkkinatuen nostamiseen. Ainostaan se 2 kuukauden alentaminen yhdellä päätöksellä poistuu.... nykyäänkin perusosaa voidaan alentaa useita kuukausia peräkkäin 40 %:lla, kun päätökset tehdään vain kuukaudeksi eteenpäin.

Vierailija
17/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei no kai sitä on pakko mennä sitten kuntouttavaan koska sillä saa myös tuon työssäoloehdon täytettyä. Oon vaan pitänyt sitä luusereiden hommina kun oon aiemmin elämässä pärjännyt ihan hyvin.  Mutta vissiin pakko.

Vierailija
18/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toimaritukea leikataan noin paljon voit siirtyä toiselle tuelle. Sitä saat mahdollisesti suuremman summan kuin toimarituki. 

Vierailija
19/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli paljon työttömiä jotka elivät vuosia pelkällä täydellä leikkaamattomalla toimeentulotuella. Olin yksi heistä.On heitä varmaan yhäkin jonkin verran. Tilanteeseen saattoi päätyä esimerkiksi niin että todettiin eläketestien jälkeen työkyvyttömäksi, mutta eläkehakemus hylättiin. Sitten siirrettiin työkkärin aloitteesta pelkälle toimeentulotuelle.

Vierailija
20/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toimaritukea leikataan noin paljon voit siirtyä toiselle tuelle. Sitä saat mahdollisesti suuremman summan kuin toimarituki. 

Mikä olisi se toinen tuki?