Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis missä tapauksissa toimeentulotuesta voi lähteä puolet?

Vierailija
13.08.2025 |

Eihän niin voi käydä jos hoitaa velvoitteensa? 

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli paljon työttömiä jotka elivät vuosia pelkällä täydellä leikkaamattomalla toimeentulotuella. Olin yksi heistä.On heitä varmaan yhäkin jonkin verran. Tilanteeseen saattoi päätyä esimerkiksi niin että todettiin eläketestien jälkeen työkyvyttömäksi, mutta eläkehakemus hylättiin. Sitten siirrettiin työkkärin aloitteesta pelkälle toimeentulotuelle.

Niin mää en ymmärrä miten munkaan kuntoutustukea ei hyväksytä vaikka työnantajat näkee heti etten oo työkykyinen ja oon asunut tuetussa asumisessa. 

Vierailija
22/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön, mutta en saa toimeentulotukea, koska puoliso saa pientä palkkaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toimaritukea leikataan noin paljon voit siirtyä toiselle tuelle. Sitä saat mahdollisesti suuremman summan kuin toimarituki. 

Ei ole olemassa sellaista tukea olemassakaan. Myös sairauksissa vaaditaan jatkuva todistus tai eläke, ihmiset eivät saa eläkettä täällä. Ihmisten asema on todella heikko ja pelottava tilanne kaikille. Jos ei saa ruokaa kaupasta, käy elimistölle huonosti ja joillekin jo käynyt. Ja syyllistetään vain. Ihmisoikeuksia pitäisi alkaa miettimään Suomessa todella, että perustulo riittävänä tms. Muuten ollaan juutalaisen asemassa kuin 40-luvulla.

Vierailija
24/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta siis toihan on tosi pelottavaa koska eihän sillä tuella pärjää nytkään. En polta enkä juo ja kaikki menee ruokaan lähinnä niin silti se on vaikea saada riittämään. 

Näin on. Ja ihmisiltä on silti leikattu ja otettu kaikki pois. Uhattu myös että jos et tee sitä ja tätä niin näin. Ei Suomen pitäisi olla kuin kartelli jossa on mafia kiristämässä? Köyhän ei pitäisi olla vangin asemassa?

Itse asiassa vangeilla ei saa teettää pakkotyötä, mutta työtön ei voi pakkotyöstä kieltäytyä ilman 40 %:n leikkausta toimeentulotuen perusosaan. Teoriassahan työtön allekirjoittaa vapaaehtoisesti suostumuksen, vaikka allekirjoitusta kiristetään tuolla toimeentulotuen perusosan 40 %:n alentamisella ja uuden suunnitelman mukaan 50 %:lla.

Kukaan ei välitä piiruakaan, että tuo 11 euroa päivän elinkustannuksiin on nykyisellä hintatasolla sadistista ja tuleva suunnitelma vielä sairaamman mielen tuotosta.

Vierailija
25/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myös muistaa, että nykyään tuosta perusosasta maksetaan Kelan kohtuulliseksi katsomien asumiskulujen ylittävä osuus. 

Kelan kohtuulliseksi katsomien asumiskustannusten summa harvoin kattaa paikkakunnan vuokratason.

Vierailija
26/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toimeentulotuen hakijalle säädettäisiin aiempaa vahvempi velvoite hakea ensisijaisia etuuksia toimeentulotuen sijaan. Ensisijaisia etuuksia ovat mm. työttömyysturvaetuudet ja opintotuki. Koskee myös yrittäjä joiden yritystoiminta ei ole kannattavaa."

https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/toimeentulotuen-kokonaisuudistus-la…

Vierailija
27/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on tullut päätös, että puolet leikataan, lukeehan siinä miksi!!

Vierailija
28/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelet omin luvin ja teet muita omia ratkaisuja.

Vierailija
29/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis jos hakee sitä ensisijaista etuutta eikä sitä myönnetä? Olenhan minäkin hakenut mutta en saa 

30/30 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi käydä miten vaan, riippuu kenen virkailijan kanssa joudut tekemisiin. Minulle kävi niin

että lähti tuet kokonaan koska virkailija väitti että olen sairas ja työkyvytön. Sitten se halusi että menen kuntouttavaan pajatoimintaan. En mennyt joten tuet lähti kokonaan. Suutuin siitä ja uhkasin hakata sen, jouduin oikeuteen ja oikeus päätti että virkailija teki virkarikoksen ja sain korvauksia. Virkailija alkoi leikkiä lääkäriä ja kirjoitti lausunnon että olen työkyvytön ja sairas. Piti allekirjoittaa joku paperi jossa luki kaikkea valetta minusta, otin sen paperin itselle ja sekin oli todisteena oikeudessa.

Miksi allekirjoitit ja mikä papru oli?