Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarissa mummo itkee kun 70-luvun taloon olikin pakko ihan yllättäen tehdä putkiremontti, ja nyt siitäkin joutuu vielä maksamaan.

Vierailija
13.08.2025 |

Miten se voi tulla ainoastaan eläkeläisille järkytyksenä, että hankittua asuntoa on pakko jossain vaiheessa remontoida ja että se voi tulla kalliimmaksi, jos sitä ei tee ajoissa? En ole koskaan tavannut yhtäkään alle kuusikymppistä, jolle tämä olisi epäselvää. 

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011420042.html

Kommentit (157)

Vierailija
101/157 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin haisee tämä jatkuva vuokra-asumisen hehkutus, kun samaan aikaan isoissa kaupungeissa on valtava määrä tyhjiä vuokra-asuntoja. Katsoin juuri Oikotieltä pääkaupunkiseudun, jossa noin 10 000 vapaata yksiötä ja kaksiota. Lainaa omaan asuntoon on yhä vaikeampi saada ja pankit torppaavat lainat aika oudoista syistä. Jengi pitää siis saada vuokralle, koska monet ovat sijoittaneet näihin vuokrayhtiöihin. Mitä tapahtuu, kun vuokra-asuminen oikein yleistyy? Vuokrat tietysti nousevat. Ihmisillä ei ole enää vaihtoehtoja, kun lainaakaan ei enää saa, jos ei ole huipputuloinen huippuyksilö. Ulkomainen pääomasijoittaja vie voitot. 

Mikä vuokra-asuntojen hehkutus? Tässä ketjussa on kyse siitä että boomerit ennemmin jättävät asuntovarallisuutensa lahoamaan pystyyn kuin käyttävät penniäkään remontteihin. Ja minä asun muuten omistusasunnossa. 

Tässäkin ketjussa on monta kommenttia siitä, miten on todella edullista ja helppoa asua vuokralla. Ja näitä varoitusjuttuja löytyy, vaikka jokaisen pitäisi tajuta, että kiinteistöä pitää huoltaa.  Lisäksi pankeilla on rahastoja, jotka omistavat kiinteistöjä. Samat pankit eivät enää myönnä lai oja. Ulkomaalaiset sijoittajat alkaneet ostaa vuokrataloja Suomesta. Kyllä minulle nousee kysymysmerkkejä. 

Vierailija
102/157 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekös sua haittaa. Muiden asiat. Lopeta kyyläys

"Kyyläykseltä" olisi hyvin helppo välttyä sillä ettei kirjoita typeryyksiään Hesariin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/157 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina asunut vuokralla ja NAURAN😂

Olen vuokraloordisi ja niin nauran minäkin. Taitaapi tulla mojova korotus vuokraan, KJÖH RÄÄÄH! xD

Paljonkos naurattaa sitten kun vuokralainen muuttaa pois ja kämppä jää tyhjilleen?

Vierailija
104/157 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1600 eur/neliö

näitä hesan kusetushintoja

Vierailija
105/157 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämäkin kuvastaa sitä, miten paljon helpompaa asunnon hankkiminen oli nykyeläkeläisten sukupolvelle. Kuten näkyy, silloin tosiaan kuka tahansa tampio saattoi päästä omaan asuntoon kiinni. Ei tarvinnut ymmärtää mistään mitään, kuntotarkastuksia ei tehty ja 80-luvulla lainaa oikein tyrkytettiin. Seniori-ikäisissä asunnon omistajissa on väkeä jotka on niin pihalla oman asuntonsa suhteen että vastaavaa on mahdotonta kuvitella nykypäivänä. Nyt syynätään remonttilista jo ennen näyttöä, ja kauppoja ei tule ilman kuntotarkastusta. 

Vierailija
106/157 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vuokraloordisi ja niin nauran minäkin. Taitaapi tulla mojova korotus vuokraan, KJÖH RÄÄÄH! xD

Paljonkos naurattaa sitten kun vuokralainen muuttaa pois ja kämppä jää tyhjilleen?

Vuokramarkkinoilla tunnetusti on vain yksi mahdollinen vuokralainen jokaiselle vuokranantajalle. 🙄 Jos se lähtee niin joutuu olemaan ikuisesti ilman. Just näin se toimii. 

Vierailija
107/157 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä 70-vuotiaat ja yli ovat niitä sota-ajan oppineita. Eli on opittu kotoa pihistely. Silloin ei remppailtu asuntoja. Itse rakennettuja taloja arvostettiin todella korkealle. Toivottavasti nuoremmat nyt ymmärtävät tämän. Tosin tuttavapiirissä viisikymppisiä, jotka asuvat siellä 25 vuotta sitten rakennetuissa taloissa. Monella on innostus tipahtanut. Talot vaativat maalia, sisätilat vanhentuneita sisustukseltaan. Työelämä, matkustelu, juhliminen, lapsenlapset vie energian. Kohta terveys krenkkaa.  Luulenpa, että näitäkin taloja jää perikuntien riesaksi yhtälailla.

Siitä pääsee kun ei ota perintöä vastaan.

Vierailija
108/157 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä 70-vuotiaat ja yli ovat niitä sota-ajan oppineita. Eli on opittu kotoa pihistely. Silloin ei remppailtu asuntoja. Itse rakennettuja taloja arvostettiin todella korkealle. Toivottavasti nuoremmat nyt ymmärtävät tämän. Tosin tuttavapiirissä viisikymppisiä, jotka asuvat siellä 25 vuotta sitten rakennetuissa taloissa. Monella on innostus tipahtanut. Talot vaativat maalia, sisätilat vanhentuneita sisustukseltaan. Työelämä, matkustelu, juhliminen, lapsenlapset vie energian. Kohta terveys krenkkaa.  Luulenpa, että näitäkin taloja jää perikuntien riesaksi yhtälailla.

Kuten yllä todettiin, sitten se vaan uhkaa kaatua omien lasten syliin. Toki hekin voivat sitten kieltäytyä jos ovat riittävän vanhoja muodostamaan mielipiteen asiasta, mutta helpompaa tosiaan olisi jos nämä vanhat jäärät selvittäisivät asiansa ihan itse ajoissa. 

Vierailija
109/157 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri. Ei oo vuokraloordi nostanut vuokraa viiteen vuoteen, eikä kuulemma nosta. Arvostaa hyvää vuokralaista.

Niin eli saa sinulta riittävää voittoa pienellä riskillä. Ei se hyväntekeväisyyttä kuitenkaan tee, vaan laittaa rahaa taskuihinsa. 😀

Vierailija
110/157 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 76-v,  edelleen hallituksessa, 20 vuotta puheenjohtajana. Linjasaneeraus v. 2017, jolloin olin hpj. Kaikki meni hyvin, budjetti alittui 150000,-€. Meillä kaikki eläkeläisetkin ymmärsivät miksi linjasaneeraus piti tehdä. Sen jälkeen on tehty pienempiä remontteja jotka sisältyvät budjettiin ja joista on osakkaille yhtiökokouksessa kerrottu ja hallitus pystyy päättämään. Vanhimmat osakkaat talossamme ovat 90+, ei ongelmia. Itse ehdottavat parannuksia.

Vierailija
111/157 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on palstalla jo poistuneen poikalapsi-hullun tilalla mummo-hullu. Jos uutisissa kerrotaan jonkun vanhan naisen tehneen jotain, somessa nainen on heti "mummo"-

Sori, se tarkoittaa edelleen isoäitiä, ei ketä tahansa vanhaa naista. Ei miehistä puhuta samalla tavalla: "vaari erehtyi vessan ovesta" iltapäivälehden uutisotsikkona ei vain toimi...se nimittäin on silloin oikeasti isoisä, ei kuka tahansa vanha mies. 

Mummon vastike on pappa. Mummeli ja papparainen. Nämä sanat voivat tarkoittaa mitä tahansa vanhaa henkilöä, esim "naapurin vanha mummo ja pappa". 

Vaarin vastike on mummi tai mummu, ja nämä sanat tarkoittavat ainoastaan isovanhempia ja niitä ei käytetä random mummoista ja papoista.

Vierailija
112/157 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kieltäytyy perinnöstä niin se menee automaattisesti omille lapsille, siihen ei voi vaikuttaa. 

Ja jos esim. lapsi on alaikäinen vastaat omaisuudesta siihen asti, kun hän on 18-vuotta ja voi päättää ottaako perinnön vastaan vai.

Valtio voi myös kieltäytä perinnön vastaanottamisesta jolloin se menee takaisin alkuperäiselle perijälle. 

Millä te luulette, että kunnat rahoittaa tulevaisuudessa koulut, jos kiinteistöveroa ei makseta? 

Vierailija
113/157 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet vuokrissasi maksanut jo monta putkiremonttia. Vai ajattelitko että vuokriin ei lasketa mukaan asunnosta omistajalle aiheutuvia kuluja?

Vierailija
114/157 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet vuokrissasi maksanut jo monta putkiremonttia. Vai ajattelitko että vuokriin ei lasketa mukaan asunnosta omistajalle aiheutuvia kuluja?

Tarkoitit varmaan kelaa.

En mä käy töissä. 

Kela taas rahat palkkojen verotuksesta. 

Vierailija
115/157 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos kieltäytyy perinnöstä niin se menee automaattisesti omille lapsille, siihen ei voi vaikuttaa. "

Myös alaikäinen lapsi voi kieltäytyä perinnöstä jos se kieltäytyminen katsotaan lapsen edun mukaiseksi esim. siksi että se on lapselle taloudellisesti epäedullista. Siinä on vain oma byrokratiansa mutta ei siis ole automaatti että mikä vain perintö menee väkisin lapsille.

Vierailija
116/157 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten linjasaneeraus voi tulla yhtäkkiä yllättäen? Siihenhän paneudutaan ja suunnitellaan vähintään kaksi vuotta. Koko ajan osakkaat pidetään ajan tasalla kertomalla tilanteesta, yhtiökokous tekee päätöksiä, hankesuunnitelmat,  valitsee urakoitsijan jne. 

Meillä suunnitelmat kestivät 2,5 vuotta, mutta varsinainen putkiremontti menikin sitten sujuvasti.

Vierailija
117/157 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos kieltäytyy perinnöstä niin se menee automaattisesti omille lapsille, siihen ei voi vaikuttaa. "

Myös alaikäinen lapsi voi kieltäytyä perinnöstä jos se kieltäytyminen katsotaan lapsen edun mukaiseksi esim. siksi että se on lapselle taloudellisesti epäedullista. Siinä on vain oma byrokratiansa mutta ei siis ole automaatti että mikä vain perintö menee väkisin lapsille.

Jolloin se menee perintökaaressa eteenpäin sun suvussa. 

Ja perintö täytyy ottaa vastaan kokonaan tai ei mitään eli jos otat mökin järven rannalta niin joudut ottamaan myös omakotitalon muuttotappiokaupungista. 

Vierailija
118/157 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitit varmaan kelaa.

En mä käy töissä. 

Kela taas rahat palkkojen verotuksesta. 

No ihan sama kuka vuokrasi maksaa. Pointti on edelleen se että vuokaralainen lopulta maksaa ne asunnun kulut.

Vierailija
119/157 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ota perinnöksi asuntoa et saa myöskään tilillä olevia rahoja. Et yhtään mitään. 

Otat kaiken tai et mitään. 

Vierailija
120/157 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä oletan että jossakin vaiheessa mummottelu katsotaan vihapuheeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi