Jos teet töitä 40 vuotta 40000 euron vuosipalkalla, eläkkeesi
tulee olemaan 2000 e/kk ja siitä verot pois vielä.
30000 e vuosi ja työura sama 40 v ja eläkkeesi on 1500 e brutto.
Ensinnäkin harva yltää 40 vuoden työuraan ja harva saa noin hyvin palkkaa koko työuran ajalta.
Kommentit (129)
Mä oon 45v, asiantuntijatyössä. Palkka kivunnut tasaisesti, nyt se on 4700€ brutto.
Tehnyt töitä osa-aikaisesti 18 vuotiaasta, täyspäiväisesti 22 vuotiaasta katkeamatta (pl.kaksi äitiysvapaata ja hoitovapaa putkeen, yht. 3v 1kk). Eläkettä saan toki vasta 23 vuotiaasta, eli ekat eläkkeet menee hukkaan.
Alin eläkeikä 66v 7kk, tavoite-eläkeikä 68v 5kk.
Eläkekertymä nyt 1181€/kk.
Vertailuna: Mun äiti teki koko työuran sairaanhoitajan hommia samalle julkiselle työnantajalle, jäi eläkkeelle parin vuoden osa-aikatyön jälkeen 67 vuotiaana.. Saa nyt eläkettä tilille 2165€/kk, vaikka hänen palkka on ollut aikoinaan paljon huonompi kuin mitä minä saan asiantuntijatyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, juuri näin. 40 000 € vuosituloilla saa 2000 € eläkkeen, josta verot 17 %. Käteen jää 1660 €/kk.
Jos suunnitelmissa on matkustella tai asua ok-talossa vielä vanhanakin, kannattaa kerätä myös muita säästöjä, ettei tule liian tiukkaa.
Tämähän päti yleistukeen asti. Tässä nykyisessä/tuloillaan olevassa jårjestelmässä ei kannata enää säästää yhtään eikä kerätä mitään, ellei sitä nyt suorastaan tuli yli kaiken sen lisäksi, mitä arjessasi ja juhlassasi ja lomillasi keksit ja kerkiät tuhlata - koska et saa sillä MITÄÄN lisää enää sitten kun olisit lisän tarpeessa. Kaikki kannattaa siis nauttia silloin kun vielä voi.
Yleistuki on hyvin pieni, vain työmarkkinatuen suuruinen, noin 600 €/kk netto. Minua ei houkuttele jäädä pienen yleistuen varaan, joten yritän kuitenkin kerätä säästöjä. Yleistukea ei tosiaan tule saamaan, jos on pääomatuloja yli 311 €/kk, mutta eihän tuolla summalla kuitenkaan elä, joten pääomatuloja pitää käytännössä olla enemmän. Ei säästäminen kuitenkaan ihan mahdottomia vaadi, jos on työpaikka ja kunnon palkka niin että pystyy säästämään.
Olen laskenut, että minimissään voisi riittää, jos on velaton asunto ja noin 260 000 € sijoitettuna osinkoa maksaviin yrityksiin. Noin 7 %:n osinkotuotoilla saa noin 1500 €/kk tulot, josta verojen jälkeen jää noin 1120 €/kk. Pääomatuloa verotetaan ainakin tällä hetkellä kovemmin kuin eläketuloa mutta osa osinkotuloista on verovapaata, joten laskin nyt 25,5 %:n mukaan. Tuo siis minimissään, ja tietysti aina parempi, jos olisi vähän enemmän pääomaa, mutta tarvittaessahan voi loppua kohti alkaa käyttää myös pääomaakin tai ottaa käänteisen asuntolainan.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 45v, asiantuntijatyössä. Palkka kivunnut tasaisesti, nyt se on 4700€ brutto.
Tehnyt töitä osa-aikaisesti 18 vuotiaasta, täyspäiväisesti 22 vuotiaasta katkeamatta (pl.kaksi äitiysvapaata ja hoitovapaa putkeen, yht. 3v 1kk). Eläkettä saan toki vasta 23 vuotiaasta, eli ekat eläkkeet menee hukkaan.
Vertailuna: Mun äiti teki koko työuran sairaanhoitajan hommia samalle julkiselle työnantajalle, jäi eläkkeelle parin vuoden osa-aikatyön jälkeen 67 vuotiaana.. Saa nyt eläkettä tilille 2165€/kk, vaikka hänen palkka on ollut aikoinaan paljon huonompi kuin mitä minä saan asiantuntijatyöstä.
Noilla spekseillä eläkearviosi on
Alimmassa eläkeiässä: 3081e/kk
Tavoite-eläkeiässä: 3410 e/kk
Vierailija kirjoitti:
Jos 0-vuotiaalle sijoittaa 5000 euroa, on hänen sijoitusvarallisuutensa 65-vuotiaana 400 000 euroa, jos vuosituotoksi olettaa 7 %.
Ihan hyvä eläkepotti.
Entäs jos sijoitteli Talvivaaraan ja nokiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Tuolla tulotasolla eläke tulee olemaan noin 2/3 palkasta eli noin 2600-2700.
Sai joskus, kun oli kaikenlaista superkarttumaa työuran lopussa, mutta ei koske enää meitä nykyisiä työntekijöitä. Suurilla ikäluokilla kertyi eläke paljon paremmin.
Jos nyt aloittaa työuran 18-vuotiaana, niin saa eläkelaskurin mukaan eläkettä 67 % palkasta. Jos opiskelee pidempään ja aloittaa työuran 25-vuotiaana, saa 57 %.
Aina tuollainen 40 vuoden työura ei ole vain mahdollinen, vaikka kuinka tekisi töitä ja olisi ahkera. Esimerkiksi itselläni alkoi eläke kertyä 23-vuotiaana. Tutkinnotkin suoritin silloin kun niistä ei vielä kertynyt eläkettä. Valmistuin 90-luvun alussa lamaan, tein 90-luvulla pätkätöitä, joista ei kerry eläkettä, koska työsuhteet pätkitettiin niin lyhyiksi, ja sain ensimmäisen pidemmän työpaikan vuonna 1997, olin silloin jo yli 30-vuotias. Silloin 90-luvulla oli aika yleistä pätkittää työsuhteita, se on nykyään kielletty. Joitakin 2-3 kk:n kesätöitä on toki sitä ennen, joista tulee vähän eläkettä. Mutta ei kuitenkaan alle 23-vuotiaana tehdyistä töistä, eikä ole tulossa superkarttumia, eläkeikään on vielä joitakin vuosia. Jatkaisin mielelläni yli alimman eläkeiän, mutta työpaikalla on yt:t ja irtisanominen todennäköinen syyskuussa. En usko, että enää yli 60-vuotiaana saan uutta työpaikkaa. Eläkettä kartuttava työura jää noin 30 vuoteen, vaikka oikeasti olen tehnyt töitä 16-vuotiaasta lähtien.
1980 - 2025, 45 vuotta hoitajana, yksi äitiysloma ja hoitovapaa yht 3 vuotta, palkka vaihdellen 2000 - 2500 brutto.
Eläke 1.1.25: 1500 brutto.
Vierailija kirjoitti:
Tulet saamaan eläkettä 3110 € (vuoden 2046 arvossa). Silloin palkkasi arvioidaan olevan 5723 €. Eläke on 54 % tuosta palkasta. Tämän päivän palkkaan suhteutettuna se olisi nykyrahassa 2538 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varmaa, että noita saa. Yleistuki tulee ja siihen yhdistetään kaikki muut tuet, myös eläkkeet. Valtion maksamat kansaneläke ja takuueläke ihan varmasti, niistä on jo suunnitelmatkin. Työeläkkeet on tähän asti olleet pyhä lehmä, joihin ei ole vielä koskettu, mutta en ihmettelisi vaikka sekin aika vielä nähtäisi, että nekin poistuvat. Aion kaiken varalta säästää omat eläkerahat. Oma on aina omaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Tuolla tulotasolla eläke tulee olemaan noin 2/3 palkasta eli noin 2600-2700.
Sai joskus, kun oli kaikenlaista superkarttumaa työuran lopussa, mutta ei koske enää meitä nykyisiä työntekijöitä. Suurilla ikäluokilla kertyi eläke paljon paremmin.
Jos nyt aloittaa työuran 18-vuotiaana, niin saa eläkelaskurin mukaan eläkettä 67 % palkasta. Jos opiskelee pidempään ja aloittaa työuran 25-vuotiaana, saa 57 %.
No millaiset mahdollisuudet on aloittaa nykymaailmassa työura 18-vuotiaana ja tehdä töitä sen jälkeen 40 vuotta ilman ainoaakaan vapaata? Ei lapsia, ei opintoja? Ilman koulutusta tai lyhyellä ammattikoululla pääsee vain matalapakkaisiin fyysisiin töihin, joissa kenenkään ihmisen keho ei kestä 40 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mihin tuo arviosi eläkkeestä perustuu, mutta sen tiedän, että tällä hetkellä 4700 euron liksasta kertyy eläkettä noin 70 euroa per vuosi. Eli tekee 22 vuoden aikana hieman päälle 1500 egee eli yhteensä about 2700 euroa. Ja sen saamiseksi pitää tehdä töitä nelisen vuotta pidempään kuin muutama vuosi takaperin eläköitynyt joutui tekemään.
Tulet saamaan eläkettä 3110 € (vuoden 2046 arvossa). Silloin palkkasi arvioidaan olevan 5723 €. Eläke on 54 % tuosta palkasta. Tämän päivän palkkaan suhteutettuna se olisi nykyrahassa 2538 €.
Tuon varaan ei kannata laskea. Vaikka nyt 45-vuotiaana on hyvässä asiantuntijatyössä, ei ole varmaa, että saa pitää työpaikkansa ja saada noin hyvää palkkaa vielä yli 50-vuotiaana ja 60-vuotiaana. Tuo laskurin perusolettamus, että palkka nousee ja työura jatkuu katkeamatta, ei läheskään aina toteudu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, juuri näin. 40 000 € vuosituloilla saa 2000 € eläkkeen, josta verot 17 %. Käteen jää 1660 €/kk.
Jos suunnitelmissa on matkustella tai asua ok-talossa vielä vanhanakin, kannattaa kerätä myös muita säästöjä, ettei tule liian tiukkaa.
Kannattaa myös hakeutua korkeapalkkaisempiin töihin ja sijoittaa.
No tossa on nyt jotain järkeä. Oleellista noissa laskelmissa on kertoa paljonko se eläke tulee arviolta olemaan nykyrahassa mitattuna. Eli loppujen lopuksi suht alhainen vaikka henkilö onkin hyväpalkkainen ja tekee pitkän työuran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alimmassa eläkeiässä: 3081
En tiedä mihin tuo arviosi eläkkeestä perustuu, mutta sen tiedän, että tällä hetkellä 4700 euron liksasta kertyy eläkettä noin 70 euroa per vuosi. Eli tekee 22 vuoden aikana hieman päälle 1500 egee eli yhteensä about 2700 euroa. Ja sen saamiseksi pitää tehdä töitä nelisen vuotta pidempään kuin muutama vuosi takaperin eläköitynyt joutui tekemään.
Perustuu ihan tyoelake.fi-sivulta löytyvään laskuriin.
Ja jos palkka on noussut tähän asti tasaisesti, se oletettavasti nousee jatkossakin (johan 20 vuodessa yleiskorotuksetkin nostavat sitä).
Ja indeksikorotukset nostavat myös tuota jo olemassa olevaa kertymää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tuollainen 40 vuoden työura ei ole vain mahdollinen, vaikka kuinka tekisi töitä ja olisi ahkera. Esimerkiksi itselläni alkoi eläke kertyä 23-vuotiaana. Tutkinnotkin suoritin silloin kun niistä ei vielä kertynyt eläkettä. Valmistuin 90-luvun alussa lamaan, tein 90-luvulla pätkätöitä, joista ei kerry eläkettä, koska työsuhteet pätkitettiin niin lyhyiksi, ja sain ensimmäisen pidemmän työpaikan vuonna 1997, olin silloin jo yli 30-vuotias. Silloin 90-luvulla oli aika yleistä pätkittää työsuhteita, se on nykyään kielletty. Joitakin 2-3 kk:n kesätöitä on toki sitä ennen, joista tulee vähän eläkettä. Mutta ei kuitenkaan alle 23-vuotiaana tehdyistä töistä, eikä ole tulossa superkarttumia, eläkeikään on vielä joitakin vuosia. Jatkaisin mielelläni yli alimman eläkeiän, mutta työpaikalla on yt:t ja irtisanominen todennäköinen syyskuussa. En usko, että enää yli 60-vuotiaana saan uutta työpaikkaa. Eläkettä kartuttava työura jää noin 30 vuoteen, vaikka oikeasti olen tehnyt töitä 16-vuotiaasta lähtien.
Hyvin sulle kuitenkin kävi, koska sait ysärilläkin kuitenkin jotain töitä, jotka varmaan auttoi saamaan sitten tuon pidemmän työpaikan. Toivottavasti sait työuran aikana kerätyksi säästöjäkin. Ehkä pääset ansiosidonnaisillekin vielä niin et ole turhaan maksanut kassamaksuja. Kaikki ysärin alussa valmistuneet ei päässeet koskaan töihin ja syrjäytyi, tuli päihdekuvioita. Minullakin on tuttavapiirissä yksi, jolle kävi huono tuuri. Hän on jo menehtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Eli äitisi kerrytti eläkettään olemalla yliajalla töissä pari vuotta Tuota kannattaakin kadehtia.
Minua voit kadehtia vielä enemmän, menetin työkykyni viiskymppisenä ja eläkkeeni on isompi kun äidilläsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 0-vuotiaalle sijoittaa 5000 euroa, on hänen sijoitusvarallisuutensa 65-vuotiaana 400 000 euroa, jos vuosituotoksi olettaa 7 %.
Ihan hyvä eläkepotti.
Entäs jos sijoitteli Talvivaaraan ja nokiaan?
Riippuu milloin osti Nokiaa ja milloin möi pois. Kyllä sillä joku teki tiliäkin. Yleisesti vinkkinä, että hajauttaminen pienentää riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No millaiset mahdollisuudet on aloittaa nykymaailmassa työura 18-vuotiaana ja tehdä töitä sen jälkeen 40 vuotta ilman ainoaakaan vapaata? Ei lapsia, ei opintoja? Ilman koulutusta tai lyhyellä ammattikoululla pääsee vain matalapakkaisiin fyysisiin töihin, joissa kenenkään ihmisen keho ei kestä 40 vuotta. <
Jos aloittaisi 18 vuuotiaana työt, niin 40 vuotta tulisi täyteen jo 58 vuotiaana. Ja koska noin nuorella se eläkeikä on varmaankin lähempänä 68 vuotta, niin siihen jää vielä 10 vuotta opinnoille ja lapsivapaille (joista myös kertyy joltain osin eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös hakeutua korkeapalkkaisempiin töihin ja sijoittaa.
Sijoittaa kyllä, mutta noista parempipalkkaisista töistä olen tässä vaiheessa uraa jo eri mieltä. Oma tavoitteeni on työuran loppua kohden, että pääpaino siirtyy pikku hiljaa enemmän ja enemmän pääomatulojen suuntaan ja palkkatulojen osuus pienenee. Tämä siksi, että olen huomannut, että parempipalkkaiset työt kuormittavat enemmän, on enemmän vastuuta, ei selkeää työaikaa, toki valta ja vapauskin kasvavat, mutta kaiken kaikkiaan asiantuntijana pääsee paljon helpommalla kuin esimiehenä tai johtajana. Stressi on terveydelle vaarallista. Pääomatuloissa on myös se hyvä puoli, että ne jatkuvat samanlaisina eläkkeelle jäämisen jälkeenkin.