Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten kouluruokailua ei vaan saada toimimaan kun lähikaupan energiajuomat ja paistopistetuotteet houkuttelee enemmän

Vierailija
13.08.2025 |

On kadonnut täysin käsitys siitä, mikä on normaalia ravitsevaa ruokaa. Tämä kotikasvatuksen aikaan saama ongelma täytyisi ottaa tosissaan. 

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ei pääse peruskoulussa sinne lähikauppaan lounaalle.

Virallisesti eivät saa mennä lähikauppaan mutta käytännössä koulu ei pysty heitä estämään. Opettajilla ei ole oikeutta raahata pakenevia oppilaita takaisin koulun alueelle. Jälki-istuntoa taas ei saa useimmissa kouluissa enää antaa ja vaikka saisi niin oppilas voi olla vaan menemättä sinne.

missä vaiheessa se noin on muuttunut? kyllä me saatiin jo 30v sitten yläasteella poistua koulun alueelta. ala-asteella ei noin saanut tehdä

Se on aina ollut peruskoulussa kiellettyä.

Eikä ole. Ihan koulukohtaista

Meidän pienellä paikkakunnalla saatiin mennä välituntisin lähikauppaan kunhan ehti tunnille ajoissa.

Vierailija
62/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tehtäisiin ruokaa mistä lapset pitävät lihapullat, makaronilaatikko, uunimakkara kalapuikot ja muussi nyt ainakin on sellaista mikä oman kokemukseni mukaan ei joudu juurikaan hävikiksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ei pääse peruskoulussa sinne lähikauppaan lounaalle.

Virallisesti eivät saa mennä lähikauppaan mutta käytännössä koulu ei pysty heitä estämään. Opettajilla ei ole oikeutta raahata pakenevia oppilaita takaisin koulun alueelle. Jälki-istuntoa taas ei saa useimmissa kouluissa enää antaa ja vaikka saisi niin oppilas voi olla vaan menemättä sinne.

Mitähän entisajan opettajat olis tehneet jos lapsi olis kieltäytynyt jälki-istunnosta...

Vierailija
64/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitäisi valita kouluruuan ja paistopistebatteryn välillä, valitsisin itsekin jälkimmäisen. Onneksi opehuoneessa on jääkaappi ja mikro.

t. lehtori

Vierailija
65/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö lapset eivät syö kouluissa koska:

1. suurin osa ruokaa on syömäkelvotonta kasvismössöä

2. koska ruuan laadussa säästellään ja halvinta mahdollista joudutaan tekemään kun kaikki rahat ovat menneet ulkomaille

Ei ihme että PISA tulokset laskevat kun lapset ovat nälkäisiä ja kiukkuisia

Odotinkin jo palstapersua. Kasvispäivät on poikkeuksia.

Vierailija
66/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko kouluruokailun voisi uudistaa ruokalasta lähtien.

Kun itse olin koulussa, ruokailu kesti 45-60min. Pöydässä piti istua 30min ennen kuin sai lähteä pitkälle välitunnille. Aika moni sitä ruokaa sitten ajankulukseen söi, edes maistelupaloja sieltä täältä. Lasteni koulussa ruokailuaika on 15min, josta osa menee jo linjastolla omaa vuoroa jonottaessa.

Aikanaan käymäni koulun ruokala oli rakennettu ikään kuin kolmeen lohkoon, pöydät olivat väljästi, jokaisella pitkällä pöydällä joku kukkaistutus ja se mahtui siinä hyvin olemaan tarjottimien kanssa. Ruokalassa oli viihtyisää, jutella sai eikä meteli ollut koskaan kova. Lasteni koulun ruokala on kuin iso halli, äänet kaikuvat, kahden pöydän välistä ei mahdu kulkemaan jos molemmin puolin on joku istumassa. Meteli on korvia huumaava! Joka päivä menee astioita rikki lattialle, ihan joka päivä. Siksi ruokalaan mennään kovapohjaisilla sisäkengillä (tällaisen ohjeistuksen vanhemmat Wilmassa saavat, sisäkenkien käyttösyynä ruokalan lasinsirut). Kiireen lisäksi ei ole viihtyisyyttä ollenkaan.

En muista oman kouluajan ruokia, pääsääntöisesti tykkäsin kaikesta paitsi lihakeitosta (aina sitkeää lihaa ja limaisia läskin paloja). Ruokaa sai hakea lisää, ala-asteelta en muista mitään määrärajoituksia. Nyt määrärajoitukset alkavat jo päiväkodista, jossa usein lapsille joudutaan sanomaan ettei ruokaa ole enempää, syöt sitten välipalalla (ja silloinkin esim. kiisseliä saa enintään noin 1,5 dl). Moni söisi enemmän kuin keskimääräinen energiantarvelaskuri määrää. Tässähän ei edes oteta lasten ikää tai kokoa huomioon. Pieni vähän liikkuva ekaluokkalainen tuskin kuluttaa saman verran energiaa kuin iso, välitunnit ympäriinsä juokseva kuudesluokkalainen? 

En muista kouluruuan aiheuttaneen lapsena vatsanväänteitä mutta nyt kun olen työn puolesta syönyt kouluruokaa, olen huomannut sen käyvän vatsan päälle. Tosin voi syynä olla ihan työstressi tai kiireessä hotkittu ateriakin, eikä itse ruoka. Loma-aikoina aina helpottaa ja lomalta palatessa on taas pakki sekaisin. Saman olen kyllä huomannut lapsillanikin. Vatsat toimivat paremmin ja kaasuja tulee vähemmän kun eivät ole koulussa.

Mutta kyllä vaan, en kuitenkaan haluaisi koulujen menevän eväslounaisiin mutta voisiko ruokailua kuitenkin kokonaisuudessaan ihan oikeasti kehittää?

Vierailija
67/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sitä rahaa niille kakaroille antaa, että voivat käydä kaupassa? No vanhemmat! Ei rahaa kouluun mukaan niin voi olla joko nälissään tai syödä ilmaista kouluruokaa. Itse en todellakaan antaisi rahaa, jos tietäisin että lapselle on ruokaa tarjolla niin hakee jotain moskaa ja energiaajuomaa kaupasta. Taas peräänkuuluttaisin vanhempien vastuuta ja kasvatusta.

Vierailija
68/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitänee paikkansa jossain päin, mutta lapseni koulussa, kuten alueen muissakin perusopetusta antavissa kouluissa, tapahtui pari vuotta sitten upea uudistus jonka myötä 2-3 päivänä viikossa ruoka on mautonta vegemössöä. Muina päivinä mautonta lihaa sisältävää

Kiinnostaisi tietää, missä kaupungissa on 2-3 kasvisruokapäivää viikossa. En ole tuollaista kuullut aiemmin.

lasketaanko koulun uunimakkara kasvisruoaks? lihaa siinä taitaa olla joitain prosentteja, jos sitäkään

Sillä ei ole väliä. Ainakin täällä uunimakkaraa on kerran vuodessa, vappuna.

Vierailija
69/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon 33v, me ei saatu edes poistua koulun ulkopuolelle kun kävin koulua, vissiin ajat muuttuneet.

taitaa olla koulukohtaista. oon sua vanhempi ja saatiin ihan vapaasti poistua

Ei ole. Perusopetuslaki määrää, että oppilaan tulee noudattaa koulun järjestyssääntöjä. Ja koulun järjestyssäännöissä tulee lukea, että poistuminen ilman lupaa on koulupäivän aikana kielletty.

Vierailija
70/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No 70-luvulla myös oppikouluun siirryttyä haettiin evästä lähikaupasta. Muutama kouluruoka oli syötävää esim kaalilaatikko. Enkä ollut ainut.

Kyllä. Ei ollut paistopistettä, mutta paikalliselta leipomolta tuli koulun vieressä olevaan markettiin kuorma sopivasti ruokatunnin alkuun. Että oli hyviä, lämpimiä  leipomuksia.

Vierailija
71/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenteista käy ilmi miksi ei kelpaa ruoka, ulistaan että on kasvispaskaa tai muuten vain paskaa se ruoka. Vaaditaan että olisi perus ruokia joita ovat nakit, kalapuikot yms jalostetut höttöruuat. Muistan kyllä kouluajoilta että oli tyyliin ma oli possukastike, ti possukastike paprikalla, ke hernekeitto, to kanakastike ja pe kanakastike paprikalla. Kyllä nykypäivänä on paljon paremmin asiat että on vaihtelua ruuassa ja se kasvisvaihtoehto. Koulukohtaisia eroja on ja välillä kyllä ammattikorkeassa huomaan että nyt on sellainen ruoka että on säästetty ja rajulla kädellä, mutta pääsääntöisesti se on asiallista.

Ihmettelen myös miten perheillä riittää rahaa antaa tenavien ostaa joka päivä herkkuja ja pikaruokia. Saati riittänyt rahat kouluttaa lapset herkkujen ja ranskisten makuun. Ja ihmetellään lihavuutta.

Ongelma on myös tuo 15min ruokailu aika. Aivan naurettava. Töissä mulla on 30min ruokatauko ja ammattikorkeassa 60min. Ruokailun pitää nimenomaan olla kiva, sosiaalinen ja kiireetön tapahtuma. Ketä palvelee että pitää äkkiä äkkiä äkkiä lapata ruoka tarjottimelle ja käytännössä seisten syödä se palautuspisteen edessä ja juosta täysiä tunnille? En minäkään mene ravintolaan buffetille jos on 15min aikaa ottaa ruoka ja syödä se. 

Vierailija
72/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenteista käy ilmi miksi ei kelpaa ruoka, ulistaan että on kasvispaskaa tai muuten vain paskaa se ruoka. Vaaditaan että olisi perus ruokia joita ovat nakit, kalapuikot yms jalostetut höttöruuat. Muistan kyllä kouluajoilta että oli tyyliin ma oli possukastike, ti possukastike paprikalla, ke hernekeitto, to kanakastike ja pe kanakastike paprikalla. Kyllä nykypäivänä on paljon paremmin asiat että on vaihtelua ruuassa ja se kasvisvaihtoehto. Koulukohtaisia eroja on ja välillä kyllä ammattikorkeassa huomaan että nyt on sellainen ruoka että on säästetty ja rajulla kädellä, mutta pääsääntöisesti se on asiallista.

Ihmettelen myös miten perheillä riittää rahaa antaa tenavien ostaa joka päivä herkkuja ja pikaruokia. Saati riittänyt rahat kouluttaa lapset herkkujen ja ranskisten makuun. Ja ihmetellään lihavuutta.

Ongelma on myös tuo 15min ruokailu aika. Aivan naurettava. Töissä mulla on 30min ruokatauko ja ammattikorkeassa 60min. Ruo

Miksi ruokailun pitää olla sosiaalinen tapahtuma? Hemmetin ekstrovertit. Koko päivä opiskellaan sosiaalisesti koulussa niin vähän jotain taukoa siihen.

Vierailija
73/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon 33v, me ei saatu edes poistua koulun ulkopuolelle kun kävin koulua, vissiin ajat muuttuneet.

Ei ole. Perusopetuslaki määrää, että oppilaan tulee noudattaa koulun järjestyssääntöjä. Ja koulun järjestyssäännöissä tulee lukea, että poistuminen ilman lupaa on koulupäivän aikana kielletty.

eli poistuminen on sallittua kun koulu vain antaa tähän luvan

Vierailija
74/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on myös tuo 15min ruokailu aika. Aivan naurettava. Töissä mull

Oon introvertti, mutta se ei poista tosi asiaa että ruokailu on tutkitusti parempaa kun siihen liittää sosialisoinnin. 15min ei riitä siihen että syö ja kaverin kanssa juttelee samalla. Mulla ainakin on kivempi syödä koulukaverin/työkaverin/perheen kanssa kuin yksin vaikka yksin viihdyn muuten parhaiten.

Vierailija
75/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä keskustelusta tuli mieleen kun vuosia sitten Britanniassa TV:kokki Jamie Oliver aloitti ruokakamppanjan jossa yritti saada muutosta perheiden ja koulujen ruokiin ja menemään terveellisempään suuntaan.

Eli hän yritti saada ne kaiken maailman ranut, nugetit, pizzat, burgerit, nakit yms, vähemmälle ja kunnon kotiruuan enemmälle niin kouluissa kuin kotona.

Mielenkiintoista tässä oli että oppilaat olivatkin tästä muutoskokeilusta innoissaan, iloisia ja sallivia sen suhteen että noita eineksiä voisi olla vähemmän ja kotiruokamaista ruokaa enemmän, niin kotona kuin koulussa, mutta taas vanhemmat ja koulut suhtautuivat kamppanjaan nyreissään, vaikka luulisi asian olevan juuri toisin päin.

Vierailija
76/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään peruskoulu anna lupaa. Aikamoinen vastuukysymys.

Vierailija
77/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö se vaan lopettaa kokonaan.

Vierailija
78/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään peruskoulu anna lupaa. Aikamoinen vastuukysymys.

Minä just kerroin edellisellä sivulla että ainakin me nollarilla vaihdettiin koulua ruokavälkällä loppupäivän tunneiksi. Huvittava ajatuskin että yläkoululaiset pistettäisiin valmistumaan ruokalasta samaan aikaan ja sitten valvotussa parijonossa kuljettaisi se matka toiseen kouluun. Olisi sen pitkän välkän helposti voinut käyttää siihen kauppareissuun, mutta en muista monenkaan niin tehneen, vaan syötiin sitä kouluruokaa mieluummin ihan ajan kanssa. 

Vierailija
79/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä keskustelusta tuli mieleen kun vuosia sitten Britanniassa TV:kokki Jamie Oliver aloitti ruokakamppanjan jossa yritti saada muutosta perheiden ja koulujen ruokiin ja menemään terveellisempään suuntaan.

Eli hän yritti saada ne kaiken maailman ranut, nugetit, pizzat, burgerit, nakit yms, vähemmälle ja kunnon kotiruuan enemmälle niin kouluissa kuin kotona.

Mielenkiintoista tässä oli että oppilaat olivatkin tästä muutoskokeilusta innoissaan, iloisia ja sallivia sen suhteen että noita eineksiä voisi olla vähemmän ja kotiruokamaista ruokaa enemmän, niin kotona kuin koulussa, mutta taas vanhemmat ja koulut suhtautuivat kamppanjaan nyreissään, vaikka luulisi asian olevan juuri toisin päin.

Tietysti koulu on nyreissään, koska kotiruoka maksaa enemmän kuin ranut ja nugetit. Vanhemmat olivat nyreissään, koska muksut olisivat kotonakin vaatineet kotiruokaa eikä uunissa lämmitetty pizza olisi kelvannut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän