Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten kouluruokailua ei vaan saada toimimaan kun lähikaupan energiajuomat ja paistopistetuotteet houkuttelee enemmän

Vierailija
13.08.2025 |

On kadonnut täysin käsitys siitä, mikä on normaalia ravitsevaa ruokaa. Tämä kotikasvatuksen aikaan saama ongelma täytyisi ottaa tosissaan. 

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö lapset eivät syö kouluissa koska:

1. suurin osa ruokaa on syömäkelvotonta kasvismössöä

2. koska ruuan laadussa säästellään ja halvinta mahdollista joudutaan tekemään kun kaikki rahat ovat menneet ulkomaille

Ei ihme että PISA tulokset laskevat kun lapset ovat nälkäisiä ja kiukkuisia

Suurin osa? Kouluissa on kasvisruokapäivä kerran viikossa, kuten on aina ollut, vaikka sitä ei sillä nimellä aiemmin nimitettykään.

Pitänee paikkansa jossain päin, mutta lapseni koulussa, kuten alueen muissakin perusopetusta antavissa kouluissa, tapahtui pari vuotta sitten upea uudistus jonka myötä 2-3 päivänä viikossa ruoka on mautonta vegemössöä. Muina päivinä mautonta lihaa sisältävää kuraa. 

Siirryimme kotoa mukaan otet

sinällään ymmärrettävää että laitosruoka on mautonta, kun sen pitää sopia kaikille niin vahvat maut tuottaa aina jossain negatiivisen reaktio

mausteillahan noihin sais makua. mutta sellaisten saaminen laitoksiin taitaa olla mahdottomuus

Vierailija
42/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viimeksi opettajan sijaisena noin 10 vuotta sitten. Vielä siihen aikaan ei koulupäivän aikana saanut poistua koulun alueelta ilman eri lupaa. Sitä varten piti olla pyyntö huoltajalta.

Tässäkin asiassa olisi hyvä palata viime vuosisadalle, tai edes vuosikymmenelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpiakaan ei ollut omassa lapsuudessa. En silti syönyt koulusafkaa kuin erittäin valikoidusti. Mieluummin vaikka nälässä.

Vierailija
44/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin viimeksi opettajan sijaisena noin 10 vuotta sitten. Vielä siihen aikaan ei koulupäivän aikana saanut poistua koulun alueelta ilman eri lupaa. Sitä varten piti olla pyyntö huoltajalta.

Tässäkin asiassa olisi hyvä palata viime vuosisadalle, tai edes vuosikymmenelle.

tyhmä

Vierailija
45/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kotona lapset ei suostu syömään kuin ranskiksia ja tuorekurkun siivuja niin kenen syy? Koulussa olisi ihan tavallista perusruokaa mutta miten se lapselle maistuu kun kotona ei ole opetettu siihen vaan annetaan niitä ranskalaisia perunoita.

kannattaa itse käydä kokeilemassa viikko syödä kouluruokia, ei olekaan enää niin kivaa eihän

Olen kokeillut. Suuri ero on siinä, syökö samaa ruokaa muutkin. Erään kunnanvirastoon kahvioon tuotiin ennakkotilausten mukaan kouluruokaa. Oli muuten ihan hyvää, mutta pihveistä ja pullista ei saanut selvää, oliko ne kanaa, kalaa, lihaa vai kasvista. Olen ollut myös sellaisessa paikassa, jossa koulun henkilökunta ei vapaaehtoisesti käynyt syömässä kouluruokaa.

Vierailija
46/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me nollarilla yläkoulussa kuljettiin kahden koulun väliä, eli periaatteessa kauppaankin olisi joskus kerennyt, mutta liian kiire olisi tullut kun ei se kauppa ihan lähellä ollut, lisäksi allekirjoitan tuon viikkorahan merkityksen, se oli silloin ehkä 5-10€. Ei olisi tullut mieleenkään törsätä sitä herkkuihin. Kouluruoka oli tosin silloin luultavasti parempaa kuin nykyään, se oli myös pisin välkkä, jopa 45 min jos piti sitä koulurakennusta vaihtaa, ihan odotettu hetki koulupäivässä se oli! 

Vierailija
47/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö lapset eivät syö kouluissa koska:

1. suurin osa ruokaa on syömäkelvotonta kasvismössöä

2. koska ruuan laadussa säästellään ja halvinta mahdollista joudutaan tekemään kun kaikki rahat ovat menneet ulkomaille

Ei ihme että PISA tulokset laskevat kun lapset ovat nälkäisiä ja kiukkuisia

Suurin osa? Kouluissa on kasvisruokapäivä kerran viikossa, kuten on aina ollut, vaikka sitä ei sillä nimellä aiemmin nimitettykään.

Pitänee paikkansa jossain päin, mutta lapseni koulussa, kuten alueen muissakin perusopetusta antavissa kouluissa, tapahtui pari vuotta sitten upea uudistus jonka myötä 2-3 päivänä viikossa ruoka on mautonta vegemössöä. Muina päivinä mautonta lihaa sisältävää kuraa. 

Siirryimme kotoa mukaan otet

Kiinnostaisi tietää, missä kaupungissa on 2-3 kasvisruokapäivää viikossa. En ole tuollaista kuullut aiemmin.

Vierailija
48/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun nuorempi lapsi juo aina aamulla smoothien jossa milloin mitäkin,esimerkiksi hedelmiä ja jugurttia.

Esikoinen vain ei  ikävä kyllä tahdo smoothieta tai mitään, vaan skuutti suuntaa Lidlii josta hakee Croisantteja ja limsaa. Enkä voi 16vuotiasta  kieltääkään. Tai voin,mutta arvatkaa tehoaako teiniin "et mene tänään paistopisteelle!".

Näinhän se on, että 15 vuotta täyttänyt saa käyttää omat ansionsa miten haluaa. Vaikka sitten käydä joka päivä paistopisteeltä jotain.

Vierailija
49/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön opettajana useamman kerran viikossa kouluruokaa. Ei se nyt mitään ihmeellistä ole, mutta ei se kovin ihmeellistä ole meillä kotonakaan arkisin, kun on nopeasti saatava ruokaa edullisesti pöytään. Tänään söin perunoita, kalapyöryköitä, majoneesikastiketta ja salaattia. Ei meillä kotonakaan sen enempää tai hienompia sortteja ole, kuin joskus viikonloppuisin. Onneksi meillä näyttää koulussa maistuvan suurimmalle osalle oppilaitakin.

Vierailija
50/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitänee paikkansa jossain päin, mutta lapseni koulussa, kuten alueen muissakin perusopetusta antavissa kouluissa, tapahtui pari vuotta sitten upea uudistus jonka myötä 2-3 päivänä viikossa ruoka on mautonta vegemössöä. Muina päivinä mautonta lihaa sisältävää

Kiinnostaisi tietää, missä kaupungissa on 2-3 kasvisruokapäivää viikossa. En ole tuollaista kuullut aiemmin.

lasketaanko koulun uunimakkara kasvisruoaks? lihaa siinä taitaa olla joitain prosentteja, jos sitäkään

Vierailija
51/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön opettajana useamman kerran viikossa kouluruokaa. Ei se nyt mitään ihmeellistä ole, mutta ei se kovin ihmeellistä ole meillä kotonakaan arkisin, kun on nopeasti saatava ruokaa edullisesti pöytään. Tänään söin perunoita, kalapyöryköitä, majoneesikastiketta ja salaattia. Ei meillä kotonakaan sen enempää tai hienompia sortteja ole, kuin joskus viikonloppuisin. Onneksi meillä näyttää koulussa maistuvan suurimmalle osalle oppilaitakin.

jooh, aikuisena kyllä kelpais usein ihan se laitosruokakin. kun ei jaksas kokkailla. etenkin ne salaatit oli muistaakseni aikanaan ihan hyviä.

Vierailija
52/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla äitini valmisti maukasta kotiruokaa, siksi koulun einekset eivät maistuneet.

Vierailija
53/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kosk kouluruuas ei lue kaloreit tai mtn

Vierailija
54/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 33v, me ei saatu edes poistua koulun ulkopuolelle kun kävin koulua, vissiin ajat muuttuneet.

Vierailija
55/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon 33v, me ei saatu edes poistua koulun ulkopuolelle kun kävin koulua, vissiin ajat muuttuneet.

taitaa olla koulukohtaista. oon sua vanhempi ja saatiin ihan vapaasti poistua

Vierailija
56/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on mahdollista vasta ammattikoulussa ja lukiossa.

Onneksi edes siellä. Kouluruoka meni pilalle, kun se päätyi kilpailutuksessa pörssiyritysten käsiin.

Ennen kouluruoka oli kunnille menoerä, nyt yritykset takoo sillä voittoa. Ei ole vaikea arvata, mistä tingitään, että voittoa syntyy.

Turha syytellä lapsia, ei se maistu opettajillekaan, mutta eivät tietenkään saa sitä sanoa.

Vierailija
57/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän yläasteella vuosina 2006-2009 oli pakolliset ulkovälkät, joissa oli välituntivalvojat. Kauppaan meneminen tien toiselle puolelle ei onnistunut, kun heti oli valvoja perässä. Olin katkera, kun meillä oli tuollainen alakoulumeininki ja muissa yläkouluissa sai lähteä kaupungille välituntisin.

Sellaiset yläkoulut ovat kieltämättä harvinaisia joissa on pakollista olla ulkovälitunnilla, mutta sellaista yläkoulua ei koko Suomessa ole, josta olisi sallittua poistua ilman erillistä lupaa koulupäivän aikana.

Vierailija
58/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän yläasteella vuosina 2006-2009 oli pakolliset ulkovälkät, joissa oli välituntivalvojat. Kauppaan meneminen tien toiselle puolelle ei onnistunut, kun heti oli valvoja perässä. Olin katkera, kun meillä oli tuollainen alakoulumeininki ja muissa yläkouluissa sai lähteä kaupungille välituntisin.

Sellaiset yläkoulut ovat kieltämättä harvinaisia joissa on pakollista olla ulkovälitunnilla, mutta sellaista yläkoulua ei koko Suomessa ole, josta olisi sallittua poistua ilman erillistä lupaa koulupäivän aikana.

mistä ihmeestä oikeen revit näitä

todellakin meidän oli sallittua poistua jo vuostuhannen vaihteen aikaan. samaa tarinaa täällä moni muu kertoo, ja nykynuoret tosiaan kaupoissa käy välitunnilla

jos viittaat johonkin lakiin tai säädökseen niin voit varmaan sanoa mihin. pelkkää mutu ei riitä kun käytäntö sotii niin vahvasti sitä vastaan mitä väität

Vierailija
59/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ei pääse peruskoulussa sinne lähikauppaan lounaalle.

Kävin eilen Vallilan Lidlissä puolenpäivän aikoihin. Valtava koululaisten vaellus käynnissä sinne silloin.

Syömisestä on tullut kulutuskulttuuria, kuluttamista, se on se syy huonon kouluruuan ohella. 

Tilataan ja syödään valmista. Ennen tehtiin itse kotona.

Vierailija
60/79 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ei pääse peruskoulussa sinne lähikauppaan lounaalle.

Virallisesti eivät saa mennä lähikauppaan mutta käytännössä koulu ei pysty heitä estämään. Opettajilla ei ole oikeutta raahata pakenevia oppilaita takaisin koulun alueelle. Jälki-istuntoa taas ei saa useimmissa kouluissa enää antaa ja vaikka saisi niin oppilas voi olla vaan menemättä sinne.

missä vaiheessa se noin on muuttunut? kyllä me saatiin jo 30v sitten yläasteella poistua koulun alueelta. ala-asteella ei noin saanut tehdä

Se on aina ollut peruskoulussa kiellettyä.

Eikä ole. Ihan koulukohtaista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi