Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo jonotti pankkiin muiden vanhusten kanssa ja haastoi riittaa aspalle - nyt itkee yleisönosastolla

Kommentit (820)

Vierailija
301/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joskus nordeassa asioidessani (oli varattu etukäteen aika minulle), ihmettelin miten paljon väkeä täällä on konttorissa. Asiakaspalvelijani kertoi, että johtuu siitä, että tänään on maksettu eläkkeet. Joka kuukausi eläke- ja muina tukipäivinä knttorit ruuhkautuu kun ihmiset yrittää päästä heti nostamaan kaikki rahat tililtä käteiseksi. Virkailija sanoi, että kunpa he opettelisivat käyttämään pankkikorttia ja rahannostoautomaattia nyökäten pankin  ovea kohti ja sanoen, että siinäkin yksi ihan lähellä ja jos on jonoa, niin siinä on yhden jono. 

Monella muuten toimintakykyisellä vanhuksella alkavat kädet vapista vanhemmiten. Äitini noin 88-vuotiaana pyysi minua kaveriksi, kun hän kävi pankkiautomaatilla. Hyvä olla joku mörönsyöttinä, koska ei voi tietää, koska joku kyttääjä tulee selän taa vilkkaalla ostarilla ja nappaa rahat ja kolkkaa. Ei tuon ikäisellä jalatkaan kovin nopeasti toimi, että karkuun pääsisi. Hyvin se nosto sujui, mutta entisiin aikoihin verrattuna hitaahkosti hän näpytteli kovasti vapisevilla sormillaan. Pieniä rahamääriä kyllä nosti kaupan kassalta, mutta silloin tarvitsi enemmän seteleitä, lähinnä antoi lapsenlapsille työpalkkaa pikkuhommista jne.

Vierailija
302/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella on tosi huonot digitaidot ja ei haluta edes opetella. Olen melkein eläkeiässä ja kyllä pidän ihmisiä tyhminä. Oppiminen on ilo. Pelätään kuin haavanlehti. Mun ikäisissä noita on jo paljon.

Ja sinä pidät itseäsi jonain jonnena kun osaat kirjoittaa tälle palstalle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huomaa taas tätäkin lukiessa, kuinka tyhjät tynnyrit kolisee eniten.

Ei ihme, että Suomessa on näin umpisurkea palvelukulttuuri, jos asiakkaiden vaatimustaso ja älykkyys on samaa luokkaa kuin osalla kommentoijista.

Emerita on aivan oikeassa ja tyhminkin kommentoija kokee kyllä jossain vaiheessa vanhetessaan karman lain kylmän kosketuksen.

Ellei tuolla osaamisella ja älyllä karma ja kylmät iske jo aiemmin...

Iskee takuulla.

Vierailija
304/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja kertokaa tuolla emeritalle, että pankkikortilla voi nostaa automaatista (sijaitsevat eri paikoissa seinään upotettuna) rahaa

ei se pankkikortin käyttäminen niin vaikeaa ole etteikö emerita voisi siitä selvitä... sokeatkin osaa

Todennäköisesti osaa. Ilmeisesti se käteisenä tarvittu summa on niin suuri, ettei sinun käsityskykysi edes riitä siihen. Esim. jonkun arvohuoneiston ostamiseen tarvitsee usein ison käsirahan, siitä ei ihan pelkällä tonnilla selvitä.

Otatko nyt sanan käsiraha kirjaimellisesti 🙄 Kyllä senkin ihan tilisiirtona voi maksaa.

------------Mielestäni minun rahat , niistä voin päättää itse , haluanko maksaa käteisellä vai tilinsiirrolla. 

Vierailija
305/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alzheimerin taudin ensimmäiset oireet ovat lieviä ja muistuttavat normaalia hajamielisyyttä. Sairauden edetessä tulee vaikeuksia monimutkaisissa toiminnoissa, kuten matkustamisessa vieraalle paikkakunnalle tai raha-asioiden järjestelemisessä.

Vierailija
306/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella on tosi huonot digitaidot ja ei haluta edes opetella. Olen melkein eläkeiässä ja kyllä pidän ihmisiä tyhminä. Oppiminen on ilo. Pelätään kuin haavanlehti. Mun ikäisissä noita on jo paljon.

Ei se vaadi muuta kuin silmäsairauden, niin erinoimaisista digitaidoista ei ole mitään hyötyä ja tylytetään kaltaisiesi toimesta

Vierailija
307/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tunnistat alkavan muistisairauden?

Kiinnitä huomiota näihin

Matemaattisten taitojen heikkeneminen.

Mielialanvaihtelut (masennus, ahdistus, hermostuneisuus, kärsivällisyyden puute)

Kirjoittamisen ja lukemisen ymmärtämisen vaikeutuminen.

Kaikki pätee rouva Emeritaan. 

Vierailija
308/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se vaadi muuta kuin silmäsairauden, niin erinoimaisista digitaidoista ei ole mitään hyötyä ja tylytetään kaltaisiesi toimesta

Sokeatkin käyttävät tietokonetta, tiesitkö??

Vierailija
309/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin tänään Juankoskella, että S-pankin palveluauto oli S-marketin pihassa ja sisään menijöille oli joku kassalta saatava jonotuslappu.

Kysyin ja kerrottiin, että auto palvelee tiettynä päivänä joka viikko. Tuohan on kätevää, tuodaan palvelut asiakkaiden luokse. Ottaisivat muut pankit mallia.

Vierailija
310/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onhan hän sentään EMERITA, kyllä sen pankkitytön olisi pitänyt hymyillä ja antaa istua asiakaspaikalla vaikka ei ole vielä oma vuoro

Vierailija
311/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei sitä PUHELINTA VOI käyttää. Eikä kortteja kun joku sEuRAa. HUOH!

Et lukenut kunnolla! "Käteismaksua varten" ja esim mulla on kortissa nostoraja automaatille, just että jos katoaa, ei voi nostaa/maksaa rajan yli.

Etkä sinä tajua, että voit ihan itse määritellä sen rajan. Jos tarvitset isomman summan vaihdat nostorajan ylemmäs, noston jälkeen sitten pienennät. 

Vierailija
312/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alzheimerin taudin ensimmäiset oireet ovat lieviä ja muistuttavat normaalia hajamielisyyttä. Sairauden edetessä tulee vaikeuksia monimutkaisissa toiminnoissa, kuten matkustamisessa vieraalle paikkakunnalle tai raha-asioiden järjestelemisessä.

Kaupankassana erään asiakkaan muistisauraus paljastui meille, kun maksupääte kysyi pin-koodia ja jouduimme hänelle selittämään mikä se on ja miksi maksupääte sitä pyytää. Hänen mukaansa hän ei ollut siitä koskaan kuullutkaan, luuli tulevansa huijatuksi.

Vierailija
313/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärtänyt miksi ei nostanut rahaa pankkiautomaatista?

Nostappa hiukan isompi summa niin kiva saada ne 20e seteleinä.

Ei pidä paikkansa. Olen nostanut ja ihan saa 50 euron seteleitä. Nostin pakosta kun muuttofirma ei huolinnut kun käteistä.

Saitko kuitin ? Jos et et voi myöskään vähentää verotuksessa jos möit osakkeen. 

Vierailija
314/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän toi pankkien touhu ihan sairaaksi on mennyt. Täälläkin konttori on auki vain yhtenä päivänä muutaman tunnin, ja kuulemma sieltä ei voi enää edes nostaa käteistä tai siellä ei voi maksaa laskuja. Mitä ihmettä vanhukset ja ne tekevät, joiden tarvitsee nostaa rahaa ja maksaa laskut. Jumalauta että pistää vihaksi tämä nykyajan TYHMYYS. Nuoret jolpit suunnitelleet kaiken digin varaan, palvelut unohdettu, mitäs muista, muita ei ole edes olemassa milleniaaleille jotka tän yhteiskunnan rapauttivat. Kaikilla vanhuksilla ja muilla pankkipalveluiden tarvitsijoilla EI OLE läheisiä auttamassa ja hoitamassa digipalveluilla heidän asioitaan. Mitä ihmettä näille ihmisille tapahtuu?!!? Välittääkö digikiimaiset milleniaalit paskat, ei. 

Tässä on yli 25vuotta ollut arkipäivää että ihmisillä on kotona tietokoneet jolla pääsee internettiin hoitamaan asioita kuten laskujen maksua. Täysin oma valinta jos ei ole halunnut tulla mukaan digitaaliseen kehitykseen. Taantumukselliset juntit ansaitsevat jonotuksensa ja kalliit palvelumaksut. Luonnollista ja oikein. 

No minä olen it-alan ammattilainen, että ihan senkin puolesta vahvasti digissä mukana. Maksan ihan aina käteisellä.

It-alan ammattilaisena menet pankkiin maksamaan tiskillä käteisellä laskusi kalliiden palvelumaksujen säestämänä ja olet vahvasti digissä mukana? :D

Vierailija
315/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän toi pankkien touhu ihan sairaaksi on mennyt. Täälläkin konttori on auki vain yhtenä päivänä muutaman tunnin, ja kuulemma sieltä ei voi enää edes nostaa käteistä tai siellä ei voi maksaa laskuja. Mitä ihmettä vanhukset ja ne tekevät, joiden tarvitsee nostaa rahaa ja maksaa laskut. Jumalauta että pistää vihaksi tämä nykyajan TYHMYYS. Nuoret jolpit suunnitelleet kaiken digin varaan, palvelut unohdettu, mitäs muista, muita ei ole edes olemassa milleniaaleille jotka tän yhteiskunnan rapauttivat. Kaikilla vanhuksilla ja muilla pankkipalveluiden tarvitsijoilla EI OLE läheisiä auttamassa ja hoitamassa digipalveluilla heidän asioitaan. Mitä ihmettä näille ihmisille tapahtuu?!!? Välittääkö digikiimaiset milleniaalit paskat, ei. 

Tässä on yli 25vuotta ollut arkipäivää että ihmisillä on kotona tiet

Koita nyt hyvä ilmapää tajuta, ettei kaikilla ole tietokoneita, eikä taitoja niitä käyttää, edes se että on 25 vuotta sitten osannut, tarkoita sitä että pysyisi kärryillä nykyajan digihulluudessa. Kaikki muuttuu kokoajan. Normaalit kivijalkapalvelut eivät ole mitään taantumusta, vaan viisautta ja normaalia elämää, tämä kaikkien munien laittaminen digikoriin on tyhmyyttä ja junttia lyhytnäköistä toimintaa. Kaikki voi romahtaa hetkessä digimaailmassa, oikeassa maailmassa romahtaminen vie huomattavasti enemmän aikaa. Konkreettiset palvelut ja raha on säilytettävä, palveluiden ja oikeiden ihmisten tultava takaisin hoitamaan asioita, muutoin olemme kusessa. Digi, apsit ja robotit eivät voi korvata oikeaa elämää, joihin kuuluu myös se, että kuka tahansa juntti voi maksaa laskunsa ja nostaa käteistä, elää tässä yhteiskunnassa, vaikka ei omistaisi digilaitetta tai osaisi käyttää viikon viimeisimpiä digimuutoksia että pystyisi edes lääkärin tilaamaan. On menty siihen tässä digihelvetissä, että oikealta ihmiseltä ei voi enää edes lääkäriaikaa tilata joissain kunnissa, pitäisi ladata ensin joku vtun hyvinvointialueen äpsi, jonka koukeroista pitäisi löytää joku viestiosio, jonka kautta pitäisi ensin saada joku kiinni, jolle voisi kommentoida mikä vaivaa, sitten tämä näkymätön botti ehkä voi varata ajan lääkärille.. Joka ehkä ottaa sinuun yhteyttä diginä jostain etelän lomakohteesta.. Ei voi tietää. Lääkärin työtkin voi nykyään hoitaa diginä, koskaan edes näkemättä potilasta. On tää hienoa. 💩💩💩💩💩💩Minäkin voin diagnisoida kenet hyvänsä diginä, enkä ole edes lääkäri. 

Vierailija
316/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei näitä palveluita anneta vaan ajanvarauksella? Ei tarvitsisi jonottaa ja ruikuttaa miten asiat ei ole samalla tavalla kuin vuonna -83

Oletko ikinä kokeillut soittaa pankkipalveluun ja yrittänyt varata sieltä aikaa johonkin konttoriin? Et taida olla kertaakaan yrittänyt. 

Joissain pakeissa on kerran viikossa palveluita ilman ajan varausta ja pankkikonttorit on vähennetty yhteen tai kahteen 300 000 asiakasta kohti 

Viimeksi kun soitin Nordeaan meni kaksi minuuttia jonottaa puhelimessa. 

Vierailija
317/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhun nyt näkökyvyn alentumisesta, en sokeudesta. Sokea on vammainen ja heille on tarjota apua. Ymmärrätkö? Sainoit olevasi lähellä eläkeikää mutta asenteesi on murrosikäisen. Miksi?

Vierailija
318/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti saat maistaa käytännössä noita omia viisauksiasi. Siinäpä sitten digität älykelloinesi, eikä kukaan tule. 

Vierailija
319/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuolle nyt oikein voi mitään. Omat vanhempani alkoivat opetella tietokoneiden käyttöä suunnilleen 60-vuotiaina yli 20 vuotta sitten ja kyllä heitä on saanut paljon opastaa ja opettaa. Kuitenkin molemmat ovat fiksuja akateemisia ilman isompia muistiongelmia. 

Jos ikää on tullut eikä vielä digitaitoja ole, kyllä digitaitojen oppiminen hyvin vaikeaa, kaikilla ei ole läheiseltä IT-tukea ja opastustakaan.

Vierailija
320/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei ole tähän päivään mennessä tajunnut että pankin palveluihin ei enää kuulu suurien käteismäärien luovuttaminen kassalta, mitähän muuta ei tajua? Että lankapuhelinta ei enää saa? Että cd-levyjä ei myydä Anttilassa? Kekkonen ei ole presidentti? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä