Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika sai matematiikan kokeesta 8+, enkä ollut oikein tyytyväinen..

Vierailija
04.04.2007 |

Mietin, että olenkohan liian ankara.. Harmitti vaan niin kovasti, kun lähes kaikki " virheet" olivat huolimattomuutta. Oli unohtanut kirjoittaa vastauksen yms. Todellinen numero olisi kenties ollut vähintään 9 1/2. Kyllä en osannut olla hiljaa noista virheistä. Olisiko pitänyt?

Ei ollut ensimmäinen kerta matikan kokeessa. Tällä kertaa kehoitin tarkistamaan tuotoksensa lopuksi, muttei kai viitsinyt sitä tehdä, kun ei kerran huomannut vastauksettomia kohtia..

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuo ensimmäinen vastaaja, ja ajattelin lisätä vähän. Ensimmäisen kommentin ei ollut tarkoitus olla ihan niin tyly, anteeksi siitä. Asiaan: Tein itse lapsena tuollaisia huolimattomuusvirheitä, ja äiti oli vihainen. Siitä tuli aika paha kierre, kun pelkäsin kokeessa, että menee pieleen, enkä sitten osannut keskittyä koko hommaan. Ei se ainakaan siis tilannetta parantanut.

Kannattaahan siitä tietysti sanoa, että yrittäisi muistaa olla huolellisempi, mutta painota ennemmin sitä, että numero oli kuitenkin hyvä. Oletko muuten kysynyt pojaltasi, ettei kyse ole siitä, että aika loppui kesken? Kun voihan olla, että on tehnyt tehtäviään vähän eri järjestyksessä, ja aikaa ei ole jäänyt siihen tarkisteluun...

Aurinkoista kevättä :)

Vierailija
22/54 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota asia puheeksi uudelleen ja totea että harmistuit sen vuoksi koska tiesit hänen osaavan kyseiset asiat ja painotat tarkastamisen tärkeyttä. Tämä purkaa paineet ja traumaa ei synny. Samassa yheydessä toki kehut ja kannustat lastasi.

Tällä puheenvuorolla et hyväksy huolimattomuutta ja kannustat lastasi parempiin suorituksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niissä aina lopussa on pari sellaista tehtävää joita ei ole tunnilla harjoiteltu. Jos niitä ei sitten osaa niin pisteitä jää saamatta. Sellainen joka osaa kaikki mitä harjoiteltu ja siinä jaksossa opetettu ei voi siis saada kymppiä kun ei osaa aihealueen ulkopuolella olevia laskuja.

Vierailija
24/54 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini oli juuri niin kuin ap ja onnistui tuhoamaan elämäni täysin!

Vierailija
25/54 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta pitää ohjata. Ei motkottaa tai huomautella. Kehitysvammaisen lapsen äitinä kyllä ihmettelen, että miten teidän kaltaiset äidit kestäisivät jos teillä olisi erityislapsi. kauheat suoritus paineet tulevat lapselle, kun vaaditaan ja vaaditaan.

Vierailija
26/54 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

palautetta. Yhdessä käydään aina koealueet läpi ja kaikkea ei voi harjoitella, kun ei edes tiedä, mikä tulee kokeen ongelmanratkaisutehtäväksi. ap

Vierailija
27/54 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin vielä yliopistossa tuollainen matemaattiseti lahjakas hajamieli (olen kai vieläkin, mutta nykysin ei ole tenttejä...). Monesti arvosana putosi huolimattomuuden takia, tein jotain ihan hölmöjä virheitä tai unohdin kirjoittaa asioita niin kuin piti.

Tosin olin myös sen verran kunnianhimoinen, että nuo harmittivat ihan tarpeeksi ilman moitteitakin. Jos poikasi on samanlainen, toruminen ei auta, vaan vain lisää harmia. VÄlinpitämättömälle moitteilla voi olla jotain vaikutustakin.

Mutta kiva, että matikka sujuu muuten hyvin, ja 8 on ihan hyvä numero joka tapauksessa.

Vierailija
28/54 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sen saa, jos osaa muutakin kuin vain sen koulussa opetetun. Meidänkin lapsen koulussa on noin ja minusta se on vain hyvä. Lapsi saa kannustusta omatoimisesta oppimisesta ja asioista selvää ottamisesta. Meidän lapsella nuo viimeiset tehtävät ovat usein myös vaatineet aika edistynyttä soveltamista ja eri oppiaineiden yhdistelyä. Minusta hyvä vain. Onpahan nille edistyneimmillekin haastetta ja oma ei niin edistynyt ainakin on todella innoissaan, kun sitten lempiaineissaan osaa vastata noihin vaikeampiinkin tehtäviin.

Vierailija:

Miksi niissä aina lopussa on pari sellaista tehtävää joita ei ole tunnilla harjoiteltu. Jos niitä ei sitten osaa niin pisteitä jää saamatta. Sellainen joka osaa kaikki mitä harjoiteltu ja siinä jaksossa opetettu ei voi siis saada kymppiä kun ei osaa aihealueen ulkopuolella olevia laskuja.

Vierailija
29/54 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehuisin sitä osaamista, ja toteaisin, että olisihan se hienoa saada koetuloksetkin samalle tasolle.

Kaiken kaikkiaan minusta lasta on syytä kehua silloin kun hän on omaan tasoonsa nähden suoriutunut hyvin. Kyllä siinä lapsenkin pää menee sekaisin, jos kehutaan kun on mennyt huonosti tai keskinkertaisesti. Pahimmillaan tulee ihan vääristynyt omakuva - olenpa erinomainen silloinkin kun en edes yritä. Oikein innolla odotan sellaisia pilttejä työelämään!

Vierailija
30/54 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

palautetta. Yhdessä käydään aina koealueet läpi ja kaikkea ei voi harjoitella, kun ei edes tiedä, mikä tulee kokeen ongelmanratkaisutehtäväksi. ap

Kaikkea ei voi harjoitella, mutta ongelman ratkaisun periaatteita voi. Eli (matematikan osalta) katsotaan ongelmaa, mietitään mitä siitä tiedetään ja sitten mietitään, millä työkaluilla (laskutavat) ongelman sa ratkaistua. Tuo osiin jakaminen ja rauhallisesti purkaaman lähteminen ei ole läheskään kaikille luonnollinen tapa aloittaa (monilla " iik apua en ymmärrä heti - en osaa" on ensireaktio), ja sitä voi harjoitella.

Vierailija
31/54 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

omalla tekemiselläsi.

Meillä matikan kokeisiin ei valmistella mitenkään kun lapset sanoo ettei niitä tarvitse harjoitella kun asiat on käyty jo tunnilla läpi.

Toisen opettajalla on ennen koetta tehtävämoniste joka pitää tehdä ennen koepäivää ja siinä on aihealueen tehtäviä ei tietenkään samoja mitä kokeessa.

Ongelmanratkaisutehtävät kertovat siitä osaako oppilas käyttää ja soveltaa jo oppimiansa asioita.

Tuli mieleeni että oppi taitaa olla teitä kaivoon kannettua ei sisäistettyä ja kun et ole valvomassa tapahtuu sitten tason laskua tai pikemminkin kertoo sen todellisen taitotason jota kokeella on tarkoitus mitata.

Meillä ne ongelmatehtävät osaavat aina ratkaista jos joku virhe on se on huolimattomuusvirhe perustehtävissä.

Vierailija
32/54 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
33/54 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läksyjentekoakin vahdin.. Haluisin tähän kovasti muutosta, ja olemme menossa perheneuvolaan tsekkaamaan tilanteen ja mitä on tehtävissä.. ap

Vierailija
34/54 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD onko tätä mietitty jos on vaikeaa keskittyä vai mikä kirjainyhdistelmä se onkaan.

Vierailija
35/54 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en katsoisi yhtään kieroon jos lapsi toisi saman numeron kokeesta. kyllä seiskakin on hyvä numero. pikku paineita kasaat lapselles ja ihan suotta.

Vierailija
36/54 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaan nyt, mitä tuleman pitää.. Ehkäpä äiti on vaan hermoheikko! ap

Vierailija
37/54 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ei ollut kokeessa virheitä! AP: hyvä, että lapsesi osaa, vaikka onkin hieman huolimaton. Huolimattomuusvirheitähän osaavan oppilaan virheet usein juuri ovat, eikä niistä mielestäni pitäisi olla vihainen.

Vierailija
38/54 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai vitsailetteko vain??

Vierailija
39/54 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei " olla vihaisia" jos kokeesta saa huonon numeron, JOS ei osannut. Mutta siitä olen vihainen jos matematiikan kokeen väärinmenneistä laskuista suurin osa on huolimattomuusvirheitä.

Kaikkea ei tarvitse osata eikä huvä numero ole itseisarvo.

Vierailija
40/54 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan jo liian väsynyt. Olen miettinyt, että missähän vaiheessa poika ottaa itse vastuun kouluhommista.. En kai voi ylä-asteikäistä enää vahdata.. Kaksi pienempääkin lasta on ja olen nyt sentään hoitovapaalla, mutta entäs kun menen töihin? ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä