Miten vähentää kaloreita ilman massiivista elämäntapamuutosta?
Olen jo siirtynyt kahden leivän aamupalasta yhteen, ja alkanut syömään tiedostavammin. Jos syön herkkuja, syön muuten sinä päivänä todella kevyesti. Jo näiden avulla paino on alkanut laskemaan.
Onko teillä muita vinkkejä, joilla saisi vähällä vaivalla painoa pois?
Kommentit (112)
Ei kannata skipata aterioita ja kituuttaa nälässä, etenkin aamupala on tärkeä yön jälkeen. Isolla osalla kasvaa nälkävelka ja paino palaa muuten ennalleen, ehkä vielä lisäkilojen kanssa.
- Sokerijuomista ja herkuista on helppo karsia paljon kaloreita pienessä ruokamäärässä, eikä menetä tarpeellisia ravintoaineita
- Muissa ruoka-annoksissa karsisin hiilihydraattia ja rasvaa kohtuudella
- Lisäisin kasviksia tilalle niin, että tulee kylläinen olo. Kuitu myös pitää aineenvaihdunnan vireessä, ruokkii hyviä bakteereja, jotka nostaa mm. mielialaa jne.
- Riittävä proteiini ja liikunta on myös tärkeää, lihasmassaa ei kannata etenkään vanhemmalla iällä menettää - sitä ei meinaa saada takaisin ja lihasmassa nostaa peruskulutusta, auttaa pysymään lämpimänä täällä pohjolassa, no sen avulla toimintaan täällä maailmassa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut totaalista herkkulakkoa, mutta ei se toimi vaan repsahdan aina. Joten sallin itselleni herkut kohtuudella, ja yritän tiedostaa niiden tuomat kalorit ja syödä muuten vaikka vain salaattia sinä päivänä että kaloreita ei tule liikaa. Ap
Mitä nämä mystiset herkut ovat?
Olisko vaikka karkit, leivonnaiset ja jäätelöt?
Ja aikuinen ei voi tulla toimeen ilman näitä? Peli on sitten menetetty...
Olen eri, mutta määristähän se peli on kiinni. Esimerkiksi minä saatan silloin tällöin ottaa ison ruokalusikallisen jäätelöä suoraan purkista ja syödä sen nautiskellen. Edelleen päivän kalorit alle 1500 ja paino putoaa.
Vierailija kirjoitti:
Paras tapa että ei osta karkkia ja herkkuja ollenkaan, jos haluaa itseään hemmotella niin kerran viikossa ostaa vaikka jonkin herkun, ei todellakaan pidä olla aina kotona, meillä tarjotaan vieraille esim karjalanpiirakoita ei kakkua.. Useampi pala leipää on ihan ok, paljon parempi kuin pulla.
Karjalanpiirakoissa on valtavasti kaloreita, saman verran kuin pullassa. Katso paketista jos et usko.
Toinen kaloripommi ovat pinaattiletut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipä pois se on turha jos syö muuten hyvin, aamupuuro veteen ja yks mikä oikeesti on hyvä niin jättää vkl herkuttelunki vaa vekka. Mä ajattelin enne et jos mä syön viikot hyvin niin mä voin aina vkl heittää ränttäliks, no en mä ylipainonen oo koskaan ollu mut silti oikeen muutoksen kropassa mä aloin näkemään kun mä jätin senki veke, iho kiiltää ja rasvaprosentti laski huomattavasti muutamassa kk
Mulla leipä aamu ja iltapalana toimii parhaiten. En tykkää veteen keitetystä puurosta. Yhden leivän ja kahvin kanssa aamupalan kalorit jää noin 100kcal. Ap
Olen eri, mutta käsittääkseni tuo on liian vähän. Aamiainen saa olla 300 kcal ja proteiinipitoinen, etenkin jos lounaalla vastassa ovat noutopöydän houkutukset.
Aloittajan aamupala on niin turha, että hänen kannattaisi käyttää sekin aika nukkumiseen, jos ei ole valmis siihen muutosta hakemaan.
No ei tietenkään mitenkään. Mut jos sun elämä on sitä, että koko ajan vilkuilee kelloa, että vieläkö on pitkä aika ennen seuraavaa mättöä, niin eihän mikään muutu miksikään.
Me linnunluiset voidaan ihan hyvin aamupalan jälkeen syödä seuraavan kerran iltayhdeksältä. Jos muistaa. Siinä välissä menee vain viisi tai kuusi kuppia kahvia. Ilman keksejä, sokeria, namia, mössöä, suklaata, pullaa......
34: niin, eikö ap:n koko pointti ollut kysyä helppoja keinoja painonhallintaan? Harva sitä ehdoin tahdoin vaikeastikaan haluaa tehdä.
-eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipä pois se on turha jos syö muuten hyvin, aamupuuro veteen ja yks mikä oikeesti on hyvä niin jättää vkl herkuttelunki vaa vekka. Mä ajattelin enne et jos mä syön viikot hyvin niin mä voin aina vkl heittää ränttäliks, no en mä ylipainonen oo koskaan ollu mut silti oikeen muutoksen kropassa mä aloin näkemään kun mä jätin senki veke, iho kiiltää ja rasvaprosentti laski huomattavasti muutamassa kk
Mulla leipä aamu ja iltapalana toimii parhaiten. En tykkää veteen keitetystä puurosta. Yhden leivän ja kahvin kanssa aamupalan kalorit jää noin 100kcal. Ap
Olen eri, mutta käsittääkseni tuo on liian vähän. Aamiainen saa olla 300 kcal ja proteiinipitoinen, etenkin jos lounaalla vastassa ovat noutopöydän houkutukset.
Aloit
Jos hän pitää siitä, ei se ole turha. Aina parempi pieni aamupala kuin ei aamupalaa. Ideana on opettaa keho siihen, että ravintoa tulee silloin kun tarvitsee tehdä jotain.
Ruokavalio, liikunta ja lepo. Ei sen vaikeampaa ole.
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään mitenkään. Mut jos sun elämä on sitä, että koko ajan vilkuilee kelloa, että vieläkö on pitkä aika ennen seuraavaa mättöä, niin eihän mikään muutu miksikään.
Me linnunluiset voidaan ihan hyvin aamupalan jälkeen syödä seuraavan kerran iltayhdeksältä. Jos muistaa. Siinä välissä menee vain viisi tai kuusi kuppia kahvia. Ilman keksejä, sokeria, namia, mössöä, suklaata, pullaa......
Mun tuntemani tuota ruokarytmiä noudattavat ovat kyllä ylipainoisia.
Aamupala on aina väärin. Rikkoo paaston.
Katsokaa miten Etelä-Euroopassakin on syöty satoja vuosia.
Aamupalaksi kahvi, sitten kevyt lounas, ja illalla raskas päivällinen ennen nukkumaanmenoa.
180 astetta siis päinvastoin kuin Suomessa opetetaan.
Miksi ajattelet sen olevan "massiivinen elämäntapamuutos" jos joutuu syömään vähän pienempiä annoksia?
Eihän sun tarvitse ruokailutottumuksia välttämättä muuttaa millään tavalla. Kunhan pienennät määrää riittävästi. Voit syödä ihan samoja ruokia, mutta otat vain puoli lautasellista tästä lähtien. Ei siitä sen monimutkaisempaa tarvitse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole noutopöydän houkutuksia vastassa, teen töitä kotoa käsin. Saan tuolla helposti nipistettyä 200 kcal päivässä, eikä minulla ole aamuisin edes kova nälkä. En ole huomannut tämän johtavan ahmimiseen tai naposteluun päivän mittaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut totaalista herkkulakkoa, mutta ei se toimi vaan repsahdan aina. Joten sallin itselleni herkut kohtuudella, ja yritän tiedostaa niiden tuomat kalorit ja syödä muuten vaikka vain salaattia sinä päivänä että kaloreita ei tule liikaa. Ap
Kyse on siitä, että opetannut aivosi huonoille tavoille. Aivot on hyvä yhdistämään asioita toisiinsa.
Jos illalla sohvalla syö aina karkkia, aivot saattavat alkaa vaatia sokereita aina sohvalle istuessa. Sohva ja nopeat sokerit kuuluvat nyt aivojen mielestä erottamattomasti yhteen. Tällaisesta huonosta tavasta on onneksi helppo oppia pois, eli pohdit miten pystyt vaikuttamaan näihin tilanteisiin joissa sinun tekee mieli herkkuja, mielihalut yleensä menee ohi, esim vartin päikkärit, kävely, yms.
Tiputin 15kg (nyt bmi 22 ja tämä on täydellinen paino itselleni) ihan vaan pätkäpaastoamalla 16h (klo 19-11) ja syömällä arjessa pienempiä annoksia (tai lähinnä otan ruokaa pienemmän annoksen ja ison kasan kasviksia tai salaattia kylkeen). Mitään turhaa leipää aterian kylkeen ei kannata ottaa, vaikka syön siis itsekin leipää esim. iltapalaksi eli ilman ei tarvitse kokonaan olla. En myöskään syö arkena lainkaan herkkuja. Viikonloppuisin otan sitten vapaammin ja voin syödä vaikkapa pitsaa tai hampurilaista jos mieli tekee tai niitä herkkujakin. Mutta niissä kannattaa pitää joku järki, eikä mättää valtavasti tai koko viikonloppua. Mutta tällä tavoin pystyy syömään kaikkea luopumatta mistään, mutta laskien painoa tai pitämällä sen sitten järkevässä lukemassa. Enkä kyllä kannatakaan mitään sellaisia diettejä, joista kohta repsahtaa takaisin vanhaan, kun ei jaksa ylläpitää.
Itse myös lisäsin liikuntaa, mutta lähinnä lihaskunnon takia enkä painon. Vuoden olen nyt tehnyt lihastreeniä kotona ja se jo näkyykin.
Tsemppiä! Jos on paljon ylipainoa, niin voi joutua opettelemaan koko syömisen uudestaan.
Jos hän pitää siitä, ei se ole turha. Aina parempi pieni aamupala kuin ei aamupalaa. Ideana on opettaa keho siihen, että ravintoa tulee silloin kun tarvitsee tehdä jotain.
Heh, nyt ap on opettanut kehonsa sinne omalle mukavuusalueelle ja hänellä on kivaa?
Vierailija kirjoitti:
Heh, nyt ap on opettanut kehonsa sinne omalle mukavuusalueelle ja hänellä on kivaa?
Tätä aloitusta ei olisi jos ap keho juuri sitä muutosta kaipaisi. Koko päivän tärkein päätös tehdään aamulla herätessä.
Painonhallitsijat on näköjään kiukkuista porukkaa :D
Oikeasti, kun syön hyvin nälkää pitävän aamupalan, ei lounas mene överiksi ja loppupäivänä on paremmat mahdollisuudet syödä kevyemmin. Proteiini ja rasva pitävät nälkää. Esim. rahka tai kreikkalainen jogurtti marjoilla tai hedelmillä tai vaikka smoothie. Jotkut tykkää kananmunista aamulla, itse en. Leipää tai puuroa en syö aamulla. Sitten lounasravintolassa salaattia puoli lautasellista, hiilaria kämmenen kokoinen annos ja proteiinia vähän tuota enemmän. Iltapäivälläkään ei ole vielä niin kiljuva nälkä, että pitäisi heti päästä tyhjentämään jääkaappia. Päivälliseksi syön ihan tavallista lapsiperheen ruokaa, mutta aloitan aina syömällä jotain kasvista niin paljon kuin jaksan pureskella. Sitten pääruuan kimppuun. Iltapala ei yleensä enää maistu, mutta jos on nälkä syön jotain. Mulla ei energia riitä kaloreiden laskemiseen tai ihan jokaisen päätöksen pohtimiseen, mutta näin toimien olen normaalipainoinen ja veriarvot ovat erinomaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä mystiset herkut ovat?
Olisko vaikka karkit, leivonnaiset ja jäätelöt?
Ja aikuinen ei voi tulla toimeen ilman näitä? Peli on sitten menetetty...
Olen eri, mutta määristähän se peli on kiinni. Esimerkiksi minä saatan silloin tällöin ottaa ison ruokalusikallisen jäätelöä suoraan purkista ja syödä sen nautiskellen. Edelleen päivän kalorit alle 1500 ja paino putoaa.
Jäätelössä on vähemmän kaloreita kuin leivässä.
"Aloittajan aamupala on niin turha, että hänen kannattaisi käyttää sekin aika nukkumiseen, jos ei ole valmis siihen muutosta hakemaan."
Höpö höpö. Esim. täysjyväruisleipä pitää hyvin nälkää, on kuitua, hieman proteiiniakin ja vitamiineja/kivennäisaineita. Päälliset voi tehdä leivästä todella terveellisen. Vaikka hummusta, paprikaa ja kurkkua, ehkä avokadoa. Vähärasvainen juusto on myös hyvä.
Ei kannata jättää aamupalaa pois. Moni ei jaksa oikein toimia yön jälkeen matalalla verensokerilla kovin hyvin ja sitten myöhemmin päivällä hamuaa kaiken minkä suuhunsa saa.
Ruokavalinnat ovat melko olennaisia, syökö herkkuja vai oikeaa ruokaa. Ehkä paras yksittäinen vinkki, mitä keksin on se, että syö proteiinia enemmän, koska se luonnostaan pitää nälkää loitolla. Erityisesti eläintuotteet (esim. kananmunat) ovat mainioita tässä, mutta kai ne kasviperäisetkin voivat toimia.
Hyvä jos herkuttelu ei johda liikasyöntiin, mutta väittäisin, että ei se pidemmän päälle oikein toimi. Herkuissa harvemmin on mitään ravintoaineita, joten olo todennäköisesti lopulta heikkenee. Mutta jos riittää vain, että paino putoaa, mikäs siinä.
Senkin olen huomannut, että kun syön hyvin, ei edes tee mieli mitään herkkuja (ainakaan liikaa). Sitä kuvittelee haluavansa limua ja sipsejä, mutta kun juon vettä ja syön kanaa, ei niitä tulisi enää kuuloonkaan. Ei sillä, että minulla olisi koskaan ollut ongelmia herkkujen kanssa, mutta olen koittanut tietoisesti luopua niistä kokonaan kokeilumielessä, koska en ole ikinä nauttinut niistä niin paljon kokonaisuudessaan. Väittäisin, että olen onnistunut ja että se on sen arvoista. Ei sillä, että pitäisi kaikkien olla yhtä "ekstremistejä".
Kannattaa myös syödä kasviksia ja hedelmiä runsaasti. Ne täyttävät mahaa vähillä kaloreilla ja niissä sentään on ravinteita. Yleisesti ottaen myös itse tehty ruoka voi auttaa (riippuen siitä mitä olet yleensä syönyt), koska tällöin saat täyden kontrollin ainesosiin. Ravintosisältöön ei taideta ilmoittaa muuta kuin laillisesti pakolliset, ei siellä erikseen lue mitään varoituksia tai mahdollisesti reseptin vuoksi salaisia ainesosia (tai niiden yhdistelmiä, joita ei vielä ole tutkittu), pelkästään "emulgointiaine, muunneltu tärkkelys" jne., joista osa voi vaikuttaa yllättävillä tavoilla (tai vain tekevät ruoasta tietyllä tavalla keinotekoisen tai epämiellyttävän).
Ja ei todellakaan tarvitse eikä kannata heti pistää ruokavaliota kokonaan uusiksi, vaan totutella vähitellen. Se voi olla vaikka sitä, että nyt kun tekee sipsipussia mieli, syön sen lisäksi yhden omenan, mitään muuta en tee. Nämä ehdotukset ovat lähinnä pidemmän ajan kuluessa saavutettavia, jos haluaa.