Eläkeläinen. Mitä ET kaipaa entisestä työyhteisöstäsi?
En kaipaa viikottaisia toimistopalavereita, joissa jokainen kertoi viime viikon työsuoritksensa ja aikeensa seuraavalle viikolle. Vähän kuin jossain AA-ryhmässä:"Hei, olen Jarmo, Viime viikolla tein sitä sun tatä ja aion ensi vikolla panostaa tekemällä enemmän sitä sun tätä"
Sekin aika olisi voitu käyttää työn tekemiseen, eikä puhumiseen työn tekemisestä
Kommentit (28)
Työ muuttui koko ajan ylhäältäohjatummaksi, kaavamaisemmaksi ja sännellymmäksi ja me entiset sangen itsenäiseen ongelmanratkaisuun pestatut asiantuntijat taannuimme lopulta suorittaviksi konttoristeiksi jotka suosimme tekstiä valmiista sapluunasta. Työ mitattiin kappaleittain ja laskettiin keskinääräinen suorite sekunneissa. Jokaisesta virheestä huomautettiin. Meidän kuuden hengen itsenäistä asiantuntijaryhmää kyttäsi nyt kaksi minua parempipalkkaista esihenkilöä.
Hävetti että jouduin akateemisena seniori asiantuntijana tekemään moista. Kaipa ajan henki vaan on tämä - kuri kovenee, tuotto per henkilö kasvaa ja omistajat eivät työviihtyvyyttä kysele.
Jäin tosimielelläni eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kyllä kaipaan, kun panin lukiolaista TET.tyttöä firman kopiohineessa
hahahahahahahahahahah valepukki!
"TET-jakso tarkoittaa peruskoulun yläluokkalaisten työelämään tutustumisjaksoa, joka on osa koulun opetussuunnitelmaa."
En kaipaa sitä laiskuuden ilmapiiriä, jossa suuri osa "työntekijöistä" istui kännykkä kourassa mitään tekemättä.
Työpaikka on työtehtävien suorittamista varten jolloin vedetään tiettyä roolia mihin kukin ryhtynyt, on liiketoimintaa myös niiden ihmissuhteiden osalta.
Kohta eläkkeelle, en siis ole aivan vielä. Mutta:
scrum -menetelmän daily -palaverit. Pahimmillaan 15 tyyppiä kertoo aiheesta mitä tein tänään, 'parhaat' minuuttitolkulla, (jotkut myös kotiasioitaan!) Sitten on planningia, retroa jne. jotka usein kestävät kaksi tuntia, useimmiten varsin vähällä asialla. Sitten ovat vielä kvartaaliplanningit, ryhmätyöpäivät, infotilaisuudet jne.
Turhaa lässytystä ja paskanjauhamista on it-alalla yllättävän paljon. Kaikki yli 10 hengen palaverit ovat yleensä 2-3 hengen tarinatuokioita, samalla kun muut tekevät läppäreillä oikeita töitään. Mielestäni voisi laittaa vaikka tekoälyn juttelemaan keskenään noin 70% kaikesta palaveriajasta.
Työpaikan muutettua Tapiolaan, oli matka epämiellyttävä, sitä en kaipaa.
Tavallaan. Minä olin yksityisessä yrityksessä, mutta julkinen oli vahvasti mukana edistämisessä, kehittämisessä ja priosrisoinnissa.