Mistä uupunut äiti voi saada apua uupumukseen?
Nepsylapsen kanssa eletty arki on vienyt kaikki voimat ja olen uupunut. Ne pienetkin asiat mitkä tavallisten lasten kanssa sujuu ihan itsellään ja huomaamatta ei onnistu meillä usein ollenkaan. Tukiverkostoa minulla ei ole auttamaan (on ystäviä jotka kuuntelee huoliani mutta ei ketään sellaista ihmistä joka käytännössä jotenkin auttaisi, olisi hetken lapsen kanssa tai hoitaisi jonkun lapsen ylikuormituksesta johtuvan raivarin, ottaisi edes joskus yökylään tms). Nepsyt usein on huonoja nukkumaan, ja minunkin lapsi heräilee ja valvoo usein öisin, illallakaan ei meinaa saada unta. Eli minäkin pystyn nukkumaan koko ajan vain aivan liian vähän. Lapsen isä päätti häipyä muutama vuosi sitten lapsen (ja minun) elämästä. Arki on pelkkää selviytymistä ja minä yksin ainoana siitä 24/7 vastuussa.
Mistähän voisi saada apua? Lapsellani on useampi eri kuntoutus ja nepsyterapia, joissa häntä viikottain kuljetan. Mutta itse en ole saanut mistään itselleni käytännön apua. En pysty käymään töissä kuin ihan satunnaisesti joitain lyhyitä vuoroja, kun lapsi ei voi olla hetkeäkään yksin kotona ja häntä täytyy pari kertaa viikossa keskellä päivää kuskata niissä terapioissa. Niin ei ole rahaa palkata apua. Lapsi on ekalla eli mitään päiväkotiakaan tässä ei ole apuna. Neuvolassa usein itkin väsymystä, mutta sieltäkään ei tarjottu kuin jotain keskusteluterapiaa. En jaksanut mennä kun en jaksanut vain puhua. Olisin tarvinnut sen sijaan unta ja muutaman tunnin vapaaksi vastuusta. Tietääkö joku millaista apua voi uupumukseen saada?
Kommentit (18)
Käytännössä ei mistään ilmaiseksi eikä halvalla. Perhetyöstä saa vain keskusteluapua, ei sellaista, että joku tekisi puolestasi jotain ja saisit itse levätä. Voit itse maksamalla ostaa apua. Saatko lapsesta hoitotukea? Jos hoito on noin työlästä, sitä ehkä voisi saada ja sillä ostaa apua?
Lastensuojelusta voit hakea tukiperhettä, mutta eihän ne ota lasta kuin yhdeksi viikonlopuksi kuussa ja tukiperheistä on valtava puute. Tukiperheet tietenkin myös ottavat niitä helpoimpia lapsia mieluiten. Lapsiperheiden kotipalvelu voi antaa pikkusen liikkumavaraa, hoitaa ehkä pari tuntia viikossa, pääset vaikka päikkäreille. Tämä on kuitenkin määräaikainen apu. Myös ammatillista tukihenkilöä voisi harkita, mutta tuskin saat samaan aikaan kuin tukiperhettä. t: sossu
Lapsi on koulussa etkä käy juurikaan töissä, eikö siinä nyt kuitenkin pientä hengähdystaukoa ole joka arkipäivä? Monilla on sama vastuu lapsesta mutta ovat myös päivät töissä eli palautumisaikaa ei ole ollenkaan.
Tilanteesi on jo niin paha että tee la - su itsestäsi. Kaada koko juttu heidän niskaansa. Näin saat hetkeksi apua. Onko lapsella jo lääkitys?. Meillä se rauhoittaa illan suuhun saakka. Sitten alkaa levottomuus. Myös fyysinen rasitus illalla auttaa nukahtamaan. Toivon sydämestäni että saat apua. Tiedän hyvin mitä käyt läpi.
Itsestään, että lepää ja nukkuu tarpeeksi, omaa aikaa. Ei hössötä. Kumppani, mummo, täti, serkku tai lastenhoitaja apuun lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on koulussa etkä käy juurikaan töissä, eikö siinä nyt kuitenkin pientä hengähdystaukoa ole joka arkipäivä? Monilla on sama vastuu lapsesta mutta ovat myös päivät töissä eli palautumisaikaa ei ole ollenkaan.
Lapsi on lyhyet päivät koulussa. Siinä minulla on pari tuntia päivässä aikaa siivota, käydä ruokakaupassa, käydä suihkussa jne pakollista ja yrittää katsoa jos jostain löytyisi taas joku lyhyt keikkavuoro että saisi vähän rahaa. Ja koko ajan vahdata kännykkää että koska tulee taas puhelu kesken päivän, että lapsi pitää hakea kesken pois. En ehdi siinä lepäämään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Itsestään, että lepää ja nukkuu tarpeeksi, omaa aikaa. Ei hössötä. Kumppani, mummo, täti, serkku tai lastenhoitaja apuun lasten kanssa.
Luitkohan aloitustani ollenkaan? Ei minulla ole mahdollisuutta nukkua tarpeeksi kun lapsi valvoo ja häärää omiaan ja siinä on pakko olla vahtimassa. Eikä minulla ole ketään ihmistä joka tulisi auttamaan. Eikä rahaa palkata lastenhoitajia. Jos olisi niin en olisi tätä asiaa täältä kysynyt. Ap
Nepsylapsesi tarvitsisi koivunvitsaterapiaa. Valitettavasti sitä ei enää tarjota.
On autistien perheille tukitoimia, koita etsiä niitä. Soita vaikka kouluterveydenhuoltoon tai oman terveyskeskuksen hoitajalle. Kai saat myös vammaisavustusta?
Vierailija kirjoitti:
On autistien perheille tukitoimia, koita etsiä niitä. Soita vaikka kouluterveydenhuoltoon tai oman terveyskeskuksen hoitajalle. Kai saat myös vammaisavustusta?
Lapsellani ei ole autismia. En saa vammaisavustusta. Mitä sen saaminen vaatii ja paljonko se on? Ap
Hommaat sen tukiverkon jostain. Luulisi että apuja löytyy kun tarpeeksi valittaa. Voi vain kysyä että miten aikanaan perheissä oli kymmenen lasta ja pärjättiin kun nykynuoriso uupuu jo yhdestä. Heikkoa ainesta ovat jälkipolvet vaikka sossutukea ja muuta on paljon enemmän kuin aikaisemmin.
Oletteko kokeilleet melatoniinia?
Univelka on pahin. Mene nukkumaan heti, kun lapsi lähtee kouluun. Jätä siivoukset ja muut hössötykset. Voitte tehdä niitä yhdessä sitten iltapäivällä. Näin saat muutaman tunnin lisää unta joka päivä. Täydellisyyteen voi pyrkiä myöhemminkin. Nyt on tärkeintä vain selvitä.
Koita etsiä asuinpaikaltasi tukihenkilöä, joka ulkoiluttaisi lasta muutaman kerran kuussa puoli päivää. Tukiperheisiin on jonoa, mutta tukihenkilöillä on yleensä vain yksi lapsi katsottavana, mikä tarjoaa joustoa.
Haulit hattuun.