Esimies kuvitteli, että otan vastaan lähihoitajan nollasopparin sen jälkeen, kun mun määräaikainen sopimus sairaanhoitajana loppuu
En muuten ottanut vastaan vaan hain muualle töihin ja sain vakipaikan sairaanhoitajana. Sanoin tämän hetkiselle esimiehelle, että takaisin voin tulla sitten, kun saan vakipaikan. En todellakaan ala tekemään nollasopparilla ja lähihoitajan palkalla kun olen kerran kouluttautunut sairaanhoitajaksi. Aiempi koulutus on toki lähihoitaja, mutta mä en tuohon kyykyttämiseen lähde.
Varmasti joka alalla osataan kyykyttää työntekijöitä, mutta soteala on ainakin tässä asiassa aivan huippuosaaja.
Kommentit (62)
Onnea valmistumisesta kuitenkin!
Typerä esimies sulla.
Näköjään autisminkirjo ei olekkaan kovin harvinaista, kommentteja lukiessa.
Vierailija kirjoitti:
Nollasopimus pitäisi kieltää lailla. Opiskelijatkin voivat tehdä osa-aikaisena ja työsopimukseen on mahdollista kirjata arvio työtuntimäärästä. Kun se opiskelija myös tarvitsee ne tietyt työtunnit ja palkan elämiseen. Esim 15-30h/vk.
Oikeasti ei ole olemassa mitään tilannetta, jossa työntekijä hyötyy nollasopimuksesta. Siitä on pelkkää haittaa. Et pysty suunnittelemaan omaa taloutta yhtään etkä ajankäyttöä, elämänhallinta menee mahdottomaksi. Olet käytännössä vain työnantajan mielivallan alla elävä heittopussi. Olet töissä, mutta välttämättä sinulle ei ole töitä etkä saa palkkaa.
Mulla on 50% työaika pohjana ja niiden päälle teen lisävuoroja tuplapalkalla. Sotesopimus. Tein tätä ennen pelkkää keikkaa, mutta tämä on vielä parempi ratkaisu (myös työnantajan kannalta).
Vierailija kirjoitti:
En ole yllättynyt.
Ilmeisesti ikuisena määräaikaisena on tullut nähtyä moneen kertaan, miten jatkoa pihdataan viimeiselle viikolle tai jopa viimeiseen päivään asti. On tullut kuunneltua myös monet raivarit, kun en ole jäänyt odottelemaan vaan järjestänyt itselleni seuraavan työpätkän muualta määräaikaisen sopimuksen päättymisen jälkeiselle ajalle. Jos minut haluaa töihin, se on helposti ratkaistavissa tekemällä seuraava sopimus hyvissä ajoin tai sitten tekemällä toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Rehellisesti sanottuna en tiedä, onko ikuinen määräaikaisuus edes kovin huono homma kun katsoo, millaista meno on monessa paikassa.
Onhan se erikoista että juuri työantajat ovat tätä systeemiä halunneet ja sitten suuttuvat kun joku vaihtaa toisaalle joko määräajan jälkeen tai täysien tuntien takia. Heillä on oletuksena se että tottakai se tekijä suostuu vaikka mihin kun minä vetelen naruista. Nykyajan orjuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nollasopimus pitäisi kieltää lailla. Opiskelijatkin voivat tehdä osa-aikaisena ja työsopimukseen on mahdollista kirjata arvio työtuntimäärästä. Kun se opiskelija myös tarvitsee ne tietyt työtunnit ja palkan elämiseen. Esim 15-30h/vk.
Oikeasti ei ole olemassa mitään tilannetta, jossa työntekijä hyötyy nollasopimuksesta. Siitä on pelkkää haittaa. Et pysty suunnittelemaan omaa taloutta yhtään etkä ajankäyttöä, elämänhallinta menee mahdottomaksi. Olet käytännössä vain työnantajan mielivallan alla elävä heittopussi. Olet töissä, mutta välttämättä sinulle ei ole töitä etkä saa palkkaa.
Mulla on 50% työaika pohjana ja niiden päälle teen lisävuoroja tuplapalkalla. Sotesopimus. Tein tätä ennen pelkkää keikkaa, mutta tämä on vielä parempi ratkaisu (myös työnantajan kannalta).
Eli sinulla on nyt huomattavasti parempi sopimus kuin nollasopimus. Varmasti tuollainen sopisi monelle muullekin kun tietäisi mikä on se mitä vähintään tienaa ja tuo tuplapalkka lisävuoroista on todella hyvä sopimus. Jos saisi paljon lisätunteja niin tienestit olisivat paremmat kuin peruspalkalla.
Vieläkö te saatte jotain lisävuorolisiä/hälykorvauksia? Kuulin vain, että jotkut tekevät osa-aikasopparin ja sitten ottavat lisävuoroja vastaan. Tienaavat paremmin kuin täysien tuntien sopparilla. Joku kehu tienanneensa 60 000 e/vuosi noilla kikkailuilla. Oliks tää joku korona-ajan juttu?
Muistit kai käskeä esimiehen haistaa v*ttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole yllättynyt.
Ilmeisesti ikuisena määräaikaisena on tullut nähtyä moneen kertaan, miten jatkoa pihdataan viimeiselle viikolle tai jopa viimeiseen päivään asti. On tullut kuunneltua myös monet raivarit, kun en ole jäänyt odottelemaan vaan järjestänyt itselleni seuraavan työpätkän muualta määräaikaisen sopimuksen päättymisen jälkeiselle ajalle. Jos minut haluaa töihin, se on helposti ratkaistavissa tekemällä seuraava sopimus hyvissä ajoin tai sitten tekemällä toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Rehellisesti sanottuna en tiedä, onko ikuinen määräaikaisuus edes kovin huono homma kun katsoo, millaista meno on monessa paikassa.
Onhan se erikoista että juuri työantajat ovat tätä systeemiä halunneet ja sitten suuttuvat kun joku vaihtaa toisaalle joko määräajan jälkeen tai täysien tuntien takia. Heillä on oletuksena se että tottakai se tekijä suostu
Ongelma tuntuu olevan nimenomaan se, että työntekijä kehtaa pelata samoilla säännöillä kuin työnantaja. Määräaikainen on määräaikainen molempiin suuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö te saatte jotain lisävuorolisiä/hälykorvauksia? Kuulin vain, että jotkut tekevät osa-aikasopparin ja sitten ottavat lisävuoroja vastaan. Tienaavat paremmin kuin täysien tuntien sopparilla. Joku kehu tienanneensa 60 000 e/vuosi noilla kikkailuilla. Oliks tää joku korona-ajan juttu?
Mä teen noin, olen ketjun sahu. Tämä on työnantajalle halvempaa kuin ottaa keikkalaisia (olin aiemmin keikkalainen), eikä tosiaan tekijälläkään ole valittamista. Mulla ei yleensä tule hälyjä vaan työvuoron muutoskorvaus, 120 euroa kappale (paikallisesti sovittu), kun suunniteltu vapaa muuttuu työksi. Tällöin työvuoro on seuraavana päivänä. Ainakin jaksaa paremmin kuin täydellä sopparilla, en tee sellaista enää koskaan, mun ammatissa eivät jaksa nuoretkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinulla on nyt huomattavasti parempi sopimus kuin nollasopimus. Varmasti tuollainen sopisi monelle muullekin kun tietäisi mikä on se mitä vähintään tienaa ja tuo tuplapalkka lisävuoroista on todella hyvä sopimus. Jos saisi paljon lisätunteja niin tienestit olisivat paremmat kuin peruspalkalla.
No sitä vaan sitten ehdottelemaan työnantajalle. Mä olen tuo sairaalahuoltaja, ammattilaisista on pulaa. Raharuuvia ei julkisella voi vääntää, vapaaruuvia voi. Mun sopparit myös katkaistaan aina kesäksi omasta pyynnöstä, kertyneet lomat eivät riitä. Aika paljon pystyy neuvottelemaan kun on luotettava tekijä. Hoitajia on tietysti enemmän tarjollakin, erikoisosaamisilla varmaan erottuu?
Vierailija kirjoitti:
Olin laskenut veroprosentin kokoaikaisen sopparini palkalla ja useamman sadan euron lisillä, mutta jouduin tekemään uuden verokortin, kun hälytysrahaa jaetaan mielestäni liiankin anteliaasti. Hieman ihmetyttää puhe rahapulasta, kun tietää, miten paljon sitä maksellaan minulle ja muillekin. Samalla rahalla saisi useamman kokoaikaisen hoitajan täyttämään jatkuvan tarpeen, mutta ei saa palkata, joten maksetaan sitten hälytysrahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko lääkäri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko lääkäri?
No en.
Minimillä mennään ja keikkalainen yritetään saada vain, jos tilanne voi vaarantaa jonkun potilaan hengen. Lähinnä teho-osastoilla ja päivystyksissä on näin. Muualla mennään alimiehityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lupasit tulla takaisin? Kuulostaa että olet läheisriippuvainen ex-pomostasi.
Voi hyvää päivää taas tätä palstalogiikkaa! Ei sulla sitten tullut pieneen mieleen, että mä pidän tuosta työpaikasta?! Todella lapsellista kuvitella mun olevan läheisriippuvainen pomosta. Olet joko trolli tai sitten typerys.
ap
Jos pidät työpaikasta jossa tarjotaan tuollaista sopimusta, niin olisit sitten ottanut sen nollasopimuksen.
Jassoo! SIis olet sairaanhoitaja, noo. Sut pyydetään jatkamaan nollasopimuksella LÄHIHOITAJANA, eli pienemmällä palkalla!
Sitten kun tulee sairaanhoitaja-asioita, esimies voi sanoa että Sinä olet SH...Pienellä palkalla tekisit...
Näinhän se menee. Minä olen joskus tehnyt lähihoitajan sijaisuutta sairaanhoitajana kun pidin työpaikasta ja ajattelin, että on vähemmän vastuutakin sitten. Jatkuvasti kuitenkin sai tapella sekä esimiehen että työkavereiden kanssa siitä, että olen lähihoitajan töissä, en sairaanhoitajan. Ihan pokkana nakitettiin sairaanhoitajan hommia.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen Attendolla töissä ja meillä nykyään vain kuukausipalkalla olevat saa hälyrahoja. Sekin on vain 50€. Julkisella puolella yleensä vain vakkarit saa hälyrahan ja se on isompi kuin meillä. Mä itse teen päivätyötä tällä hetkellä joten en saa vuorolisiä ollenkaan. Uudessa työssä parempi kuukausipalkka sekä on vuorotyö niin tulee lisiä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lupasit tulla takaisin? Kuulostaa että olet läheisriippuvainen ex-pomostasi.
Voi hyvää päivää taas tätä palstalogiikkaa! Ei sulla sitten tullut pieneen mieleen, että mä pidän tuosta työpaikasta?! Todella lapsellista kuvitella mun olevan läheisriippuvainen pomosta. Olet joko trolli tai sitten typerys.
ap
Jos pidät työpaikasta jossa tarjotaan tuollaista sopimusta, niin olisit sitten ottanut sen nollasopimuksen.
Jassoo! SIis olet sairaanhoitaja, noo. Sut pyydetään jatkamaan nollasopimuksella LÄHIHOITAJANA, eli pienemmällä palkalla!
Sitten kun tulee sairaanhoitaja-asioita, esimies voi sanoa että Sinä olet SH...Pienellä palkalla tekisit...
No tähän se varmasti menisi, että saisi lähihoitajan palkkaa, mutta silti pitäisi tehdä myös niitä sh:n hommia!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Opiskelijatkin voivat tehdä osa-aikaisena ja työsopimukseen on mahdollista kirjata arvio työtuntimäärästä.
No eihän voi. Välillä voi olla pitkiäkin kausia ettei ehdi työskennellä ollenkaan, sitten taas välillä ehtii tehdä vaikka kuinka paljon.
Keikkalaisuus on hyvä jos on sellaisella alalla että keikkaa riittää niin paljon kuin haluaa. Itse lähtisin heti keikkalaiseksi jos vain olisi keikkoja minun alalla. Ei tarvitsi koskaan tapella lomista eikä kerjätä jos tarttee jonkun päivän vapaaksi.
Hyvin huomaa kommentistasi, että et ole koskaan tehnyt nollasopimuksella ja keikkalaisena, kun et tiedä, miten systeemi käytännössä toimii.
Eli työnantajalla on soittolista useita nollasopparilaisia ja keikkalaisia. Jos kieltäytyy tarjotusta vuorosta, putoaa sinne soittolistan pohjalle
Ei meillä ole mitään soittolistaa vaan vuorot tulee tarjolle whatsapp-ryhmään mistä ne sitten ottaa se joka ehtii. Sieltä ryhmästä poistetaan, jos ei ole pitkään aikaan tehnyt vuoroja. Ryhmässä on myös vakkarit ja pitkäaikaiset sijaiset.
Nollatuntisopparia ei saa poistaa vaan se on oikeasti joillekin toimiva ratkaisu. Mäkin tein keikkatyötä opintovapailla samalla kun tein työharjoitteluita. En mä olisi suunniteltuja vuoroja voinut ottaa työharjoittelun vuoksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No sinä se vasta älykääpiö olet. Sai vakituisen paikan muualta ja olisi pitänyt ottaa se nollasopimus sen takia että piti työpaikasta.
Eli siis ei pitänyt työpaikasta. Ap vaan satuilee.
Oletko oikeasti noin yksinkertainen?
ap
En ole yllättynyt.