Miksei työttömiä "revitä" töihin?
Olen ollut vuoden verran työttömänä enkä ole saanut yhtään työtarjousta vaikka mulla on profiili Linkedinissä ja Työmarkkinatorilla.
Kommentit (77)
Koska liiketalous on sotaa ja sinua arvostetaan seillä vain jos olet päällekarkaava piski.
Vierailija kirjoitti:
"on profiili linkedinissä ja työmarkkinatorilla".
Jep jep... Kyllä niitä töitä pitää kuule ITSE HAKEA, eikä passiivisesti odotella että "kyllä kohta joku tulee hakemaan mut töihin". Vai viekö joku sut paskallekin ja pyyhkii sun perseen?
Kertoiko ko työtön että ei hae eikä ole itse aktiivisesti hakenut töitä? Vai mistä tiedät/luulet asian olevan niin? Kauhean karkeaa ja epäystävällistä kieltä muuten käytät vastaukseksi asiallisesti kirjoitettuun kommenttiin. Mikäli itse olet onnellisesti työelämässä ei koulutus/ansiotyö sinua ainakaan sivistyneeksi ole tehnyt.
Kun ei niitä työpaikkoja kertakaikkiaan ole. Ei vähemmän tai enemmän kouluja käyneelle. Ja loppujen lopuksi on työnantajan päätös vallassa, ottaako jonkun henkilön töihin tai ei. Työnantaja saattaa jättää hyvänkin työntekijän huomiotta tai paikkaa hakee monikymmenpäinen joukko. Tai jos jotain sopivaa löytyy, niin se on monen sadan kilsan päässä. Jos on vuokralla asuva sinkku, niin töiden perässä on helppo muuttaa, jos on muuttohaluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep jep... Kyllä niitä töitä pitää kuule ITSE HAKEA, eikä passiivisesti odotella että "kyllä kohta joku tulee hakemaan mut töihin". Vai viekö joku sut paskallekin ja pyyhkii sun perseen?
Kertoiko ko työtön että ei hae eikä ole itse aktiivisesti hakenut töitä? Vai mistä tiedät/luulet asian olevan niin? Kauhean karkeaa ja epäystävällistä kieltä muuten käytät vastaukseksi asiallisesti kirjoitettuun kommenttiin. Mikäli itse olet onnellisesti työelämässä ei koulutus/ansiotyö sinua ainakaan sivistyneeksi ole tehnyt.
Niin katsos se että työn tarjoajat eivät etsi hakijiota viestii siitä, että:
- ylimääräistä työtä ei ole
- ylimääräistä rahaa ei ole.
Jos olisi jompaa kumpaa, he sijoittaisivat siihen, että löytävät tekijät ja kohteen rahoilleen. Näin ei kuitenkaan ole.
Mulle sanottiin parikin kertaa: töitä kyllä olisi, mutta pitäisi tuoda (palkka-) rahat mukana. Mistäs normitavis sellaset rahat ottaa? Firmat kyllä palkkaa, jos olisi 100-varma tuotto (ettei omia rahoja kuluisi). Tuo siis IT-puolella.
Funtsin, et pitäs tehdä joku keksintö, "myydä" se sillä asenteella, että "te tarvitsette tämän nyt" :). Sitä keksintöä en ole vielä onnistunut toistaiseksi tekemään... :(
Töitähän Suomessa riittää. Ongelma on, ettei haluta maksaa palkkaa! Kaikessa pitää maksimoida voitto. Kiitos vaan pörssiyhtiöt!
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin parikin kertaa: töitä kyllä olisi, mutta pitäisi tuoda (palkka-) rahat mukana. Mistäs normitavis sellaset rahat ottaa? Firmat kyllä palkkaa, jos olisi 100-varma tuotto (ettei omia rahoja kuluisi). Tuo siis IT-puolella.
Funtsin, et pitäs tehdä joku keksintö, "myydä" se sillä asenteella, että "te tarvitsette tämän nyt" :). Sitä keksintöä en ole vielä onnistunut toistaiseksi tekemään... :(
Minä en ainakaan menisi kenellekään töihin niin että maksaisin itse oman palkkani.
Mihin töihin? Orjatöihinkö 9e päiväpalkalla? Palkkaa maksavia työpaikkoja kun ei kaikille riitä vaikka kuinka kurittaisitte työttömien arkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Koska tietävät, että repisin itseni takaisin sohvalle.
Minä en. Miksi työllistyminen on laitettu pelkästään työttömien harteille?
Ap
Jos sinä et, niin maailma ei pyöri sinun mukaasi. Mene valittamaan arkadianmäelle.
Sinua kirjoitustaidotonta nyt ei usko kukaan. Kaiken lisäksi erittäin todennäköisesti sinä olet juuri sellainen ihminen, joka viittaa kintaalla jokaiselle äänestystaphtumalle.
Hyvä kysymys! Avataanpa auki mitä maksaa keskituloisen (3500€/kk) ihmisen palkkaaminen ja miksi palkkaamiseen on iso kynnys!
Käytetään laskussa oletusta että henkilö pysyy firmassa 5v ajan mikä on nykyään aika tyypillinen aika yhdessä työssä.
1) työntekijä maksaa työnantajalle paljon enemmän kuin vain palkkansa. Suomalainen yhteiskunta verottaa työtä myös työnantajan puolelta, ja kaikkien eläke, sosiaaliturva ja muiden maksujen kanssa työntekijän palkkakustannus on noin 1.3 - 1.5 kertaa hänen bruttopalkkansa. Eli 3500€ palkkaa saava työntekijä maksaa noin 5000€. 5v x 12kk x 5000€ = 300000€
2) lisäksi tulevat muut kulut mitä työntekijästä aiheutuu. Olen itse töissä työvoimavaltaisella alalla, ja kolmessa viimeisessä firmassa ns kiinteät kulut per työtunti ovat noin 25-40 euroa. Tässä tietysti on paljon eroa eri yritysten välillä, mutta esim 30€/h kiinteillä kuluilla työntekijää kohden tulee kuukaudessa jo 4725€ kuluja jotka pitäisi kattaa. 5v x 12v x 4725€ = 283500€
3) rekrytointi on kallista. Yleinen arvio on, että vähintään 6kk palkkakustannuksia vastaava summa kuluu uutta henkilöä palkattaessa paitsi itse hakuun ja haastatteluihin, mutta myös henkilön perehdyttämisen. 6kk x 5000€ = 30000€.
Tähän asti 5v työsuhteen kulut ovat siis yhteensä 613500€.
4) lisäksi pitää huomioida riski siitä että rekrytointi epäonnistuu. Esim henkilö osoittautuu epäpäteväksi tai toimintaympäristö muuttuu niin ettei sitä roolia mihin henkilö on palkattu enää tarvita, mutta hänestä ei päästä enää eroon kun koeaika on ohi. Johtuen suomalaisesta työlainsäädännöstä tämä riski on aika iso, mutta lasketaan sen todennäköisyydeksi vaikka 5% ja riskin arvoksi henkilön 1v kulut. Riskin hinnaksi tulee silloin 54703€
Nyt ollaan siis otettu huomioon kaikki kustannukset mitä työnantajan pitää kattaa 5v aikana palkatessaan keskipalkkaisen henkilön joka itse saa verojen jälkeen käteen noin 2500€/kk. Kuluja kertyy ällistyttävät 668203€ eli 11136€/kk. Koska uudesta työntekijästä pitäisi saada jotain hyötyäkin, niin työntekijän pitäisi tuottaa noin 10-20% tätä enemmän jotta rekrytointi kannattaisi.
Kuinka moni pystyy työhaastattelussa kertomaan miten he aikovat tuottaa työnantajalle arvoa 12-14 tuhannen euron edestä joka ikinen kuukausi?
Tämä on suurin syy siihen miksi ihmisiä ei palkata. Kun katsoo tuota epäsuhtaa henkilön itsensä saaman palkan ja työnantajan kustannusten välillä, niin ei voi välttyä ajatukselta että paras keino parantaa työllisyyttä olisi tehdä ihmisten palkkaamisesta edullisempaa ja riskittömämpää.
Kiitos jos luit tähän saakka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa kadunkulmassa ole seissyt yhtään työtöntä jonka olisi voinut repiä töihin. Töitä olisi.
Kerro osoite niin voimme tulla seisoskelemaan. Ainakin kerran.
Eihän sitä tarvitse mennä kuin kerran niin heti revitään töihin. AP:n ja hengenheimolaistensa mukaan.
Tulee vain mieleen ne mielikuvat Yhdysvalloista 1920 laman aikaan, kun työttömät norkoilevat jossain kadunkulmassa ja paikalle tulee kuorma-auto, jonka kyytiin valikoidaan porukka työttömiä. Ja tämähän oli käsittääkseni joka aamuista touhua, eli töitä oli vain päiväksi kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Hah, jos joku sanoisi hakeneensa oikeasti työpaikkoja eikä ne tärpänneet, sinä olisit ensimmäisenä vinkumassa, että miksi et tehnyt lusäksi Työmarkkinatorin ja Linkedinin profiileja. Yritäpä ressukka nyt päättää, mitä mieltä olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa kadunkulmassa ole seissyt yhtään työtöntä jonka olisi voinut repiä töihin. Töitä olisi.
No niin. Osoite on eduskuntatalon kadun kulma. Sinne voisi tulla aluksi vaikka 50 000 työtöntä ja tietenkin kylttien kanssa. Eiku anteeksi, eihän teistä ole siihen, sori....
Ja ne kansanedustajatko teidät palkkaavat? Tekemään mitä?
Eduskunta voi pyrkiä parantamaan yritysten kilpailukykyä ja tehdä työllistämisestä riskittömämpää, mutta siihen se jää. Työpaikat syntyvät kun yksityisen sektorin yrityksillä menee hyvin.
Valitettavasti meillä on tässä maassa kaksi isoa ongelmaa nimittäin SDP ja AY-liike, jotka käyvät neliraajajarrutukseen aina kun yritetään tehdä jotain muutosta mikä tekisi työllistämisestä houkuttelevampaa.
Avoimia työpaikkoja on pilvin pimein, mutta niihin pitää ihan itse hakea ja tehdä se hakemus huolellisesti ja siten, että se erottuu edukseen muista hakemuksista. Ja sen hakemuksen perään pitää soittaa ja samalla antaa itsestään kuva, että on todellakin kiinnostunut ko. työpaikasta. Profiilit siellä sun täällä työnhakupalveluissa on yhtä tyhjän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä tarvitse mennä kuin kerran niin heti revitään töihin. AP:n ja hengenheimolaistensa mukaan.
Tulee vain mieleen ne mielikuvat Yhdysvalloista 1920 laman aikaan, kun työttömät norkoilevat jossain kadunkulmassa ja paikalle tulee kuorma-auto, jonka kyytiin valikoidaan porukka työttömiä. Ja tämähän oli käsittääkseni joka aamuista touhua, eli töitä oli vain päiväksi kerrallaan.
Tuo nyt on ihan normaali tapa myydä ja ostaa työtä useimmissa maailman maissa. Se joka tarvitsee apukäsiä vaikka mansikanpoimimiseen tai talon maalaamiseen menee torille ja huutaa siellä että tälläistä hommaa olisi tarjolla tähän hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Avoimia työpaikkoja on pilvin pimein, mutta niihin pitää ihan itse hakea ja tehdä se hakemus huolellisesti ja siten, että se erottuu edukseen muista hakemuksista. Ja sen hakemuksen perään pitää soittaa ja samalla antaa itsestään kuva, että on todellakin kiinnostunut ko. työpaikasta. Profiilit siellä sun täällä työnhakupalveluissa on yhtä tyhjän kanssa.
Jos haet jotakin paikkaa kuvaamallasi tavalla täysin pätevänä tekijänä ilman noita profiileja, siinä käy kumminkin niin, että paikan saa joku toinen yhtä pätevä hakija, joka oli viitsinyt tehdä noita profiileja useamman. Miksiköhän? Siinäpä sulle miettimistä lopuksi päivää.
Vierailija kirjoitti:
No minne pitäisi mennä norkoilemaan että työnantajat voisivat bongata? Firmoihin jos sisälle menee niin tulee vartija tai joku että vittuako täällä teet.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys! Avataanpa auki mitä maksaa keskituloisen (3500€/kk) ihmisen palkkaaminen ja miksi palkkaamiseen on iso kynnys!
Käytetään laskussa oletusta että henkilö pysyy firmassa 5v ajan mikä on nykyään aika tyypillinen aika yhdessä työssä.1) työntekijä maksaa työnantajalle paljon enemmän kuin vain palkkansa. Suomalainen yhteiskunta verottaa työtä myös työnantajan puolelta, ja kaikkien eläke, sosiaaliturva ja muiden maksujen kanssa työntekijän palkkakustannus on noin 1.3 - 1.5 kertaa hänen bruttopalkkansa. Eli 3500€ palkkaa saava työntekijä maksaa noin 5000€. 5v x 12kk x 5000€ = 300000€
2) lisäksi tulevat muut kulut mitä työntekijästä aiheutuu. Olen itse töissä työvoimavaltaisella alalla, ja kolmessa viimeisessä firmassa ns kiinteät kulut per työtunti ovat noin 25-40 euroa. Tässä tietysti on paljon eroa eri yritysten välillä, mutta esim 30€/h kiinteillä kuluilla
Totta, pomot on liian kalliita, vois potkia pois ja hoitaa ai:llä.
Postin toimitusjohtajan palkka on ollut julkisuudessa esillä useaan otteeseen. Palkka on vaihdellut eri toimitusjohtajien kohdalla, mutta viimeisimpien tietojen mukaan se on ollut noin 40 500 euroa kuukaudessa, sisältäen luontoisedut. Lisäksi toimitusjohtajalle on maksettu muuttuvaa palkkiota tavoitteiden saavuttamisen perusteella.
Vuonna 2021 Postin silloisen pääjohtajan (toimitusjohtajan) Turkka Kuusiston palkka oli 910 993 euroa vuodessa, mikä tekee noin 73 000 euroa kuukaudessa, kertoo Yle. Toisaalta, vuonna 2020 uuden toimitusjohtajan palkaksi ilmoitettiin 37 500 euroa kuukaudessa Ilta-Sanomat.
Postin hallinnointi- ja ohjausjärjestelmässä on määritelty, että toimitusjohtajan palkitseminen noudattaa kulloinkin voimassa olevia valtio-omisteisten yhtiöiden johdon palkitsemista koskevia ohjeita, toteaa Posti. Muuttuva palkkio voi olla enintään 50% kiinteästä vuosipalkasta, mutta poikkeuksellisen hyvällä suorituksella se voi olla jopa 120%.
On myös huomioitava, että toimitusjohtajan irtisanomisaika on molemmin puolin kuusi kuukautta, ja lisäksi maksettava irtisanomiskorvaus vastaa kuuden kuukauden palkkaa, mikäli yhtiö irtisanoo toimitusjohtajan ilman syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tietävät, että repisin itseni takaisin sohvalle.
Minä en. Miksi työllistyminen on laitettu pelkästään työttömien harteille?
Ap
Jos sinä et, niin maailma ei pyöri sinun mukaasi. Mene valittamaan arkadianmäelle.
Mene sinä persu itkemään Purran helman alle , kun persujen kannatus romahti rökääleesti kolmissa vaaleissa peräkkäin kaksikolmasosaa ja tippuu edelleen kuin vanhan äijän yrpä. 😂😂😂😂😂
No niin. Osoite on eduskuntatalon kadun kulma. Sinne voisi tulla aluksi vaikka 50 000 työtöntä ja tietenkin kylttien kanssa. Eiku anteeksi, eihän teistä ole siihen, sori....