Onko muilta mennyt masennuksen myötä aivot 'pilalle'?
Siis ajatellen jotenkin todella hitaasti, uusien asioiden oppiminen on vaikeaa, en pysy kärryllä jos joku selittää mulle jotain vähänkin vaikeaselkoisempaa asiaa. Ja muutenkan en tunne, että olen oma itseni enää yhtään. Ennen olin todella nopeaälyinen ja opin hetkessä uudet asiat. En käytä masennuslääkkeitä eli ne eivät voi vaikuttaa muistiin. Mikä tähän auttaisi? Koitan meditoida, joka pikkaisen auttaa.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Voiko taustalla olla joku muu syy kuin masennus? Rauta-arvot, kilpiraushasongelmat ainakin voivat samantyylistä aiheuttaa.
Verikokeista ei ole löytynyt mitään. Syön myös terveellisesti ja liikun.
On mennyt. 20 vuoden masennus teki tehtävänsä.
Vierailija kirjoitti:
Raudanpuute?
Hitto teitä rauta/kilpirauhas/vitamiinisekoja. Aivosumu on maailman tyypillisin masennuksen ja ahdistuksen aiheuttama oire.
Johtuu stressihormoneista. Kroonisesti koholla ne ikään kuin tulehduttavat aivot. Tulehdus pitäisi saada pois tai vahinko voi muuttua pysyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raudanpuute?
Hitto teitä rauta/kilpirauhas/vitamiinisekoja. Aivosumu on maailman tyypillisin masennuksen ja ahdistuksen aiheuttama oire.
Onhan se, mutta hyvä silti varmuuden vuoksi selvittää että ei johdu mistään muusta.
ADHD-lääkkeet auttaa tuohon vaivaan.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu stressihormoneista. Kroonisesti koholla ne ikään kuin tulehduttavat aivot. Tulehdus pitäisi saada pois tai vahinko voi muuttua pysyväksi.
"Ikäänkuin tulehduttavat aivot" 🤦
On ihan tuttu juttu. Tännekään ei viitsi mitään kirjoitella, kun ei muista sanoja tai ne häviävät lauseen lopussa ja saa miettiä mitä olikaan tarkoitus sanoa. Jos jotain yrittää kirjoittaa ja kirjoittaa sen väärin, täällä hyökkää 50 muuta kirjoittelijaa moittimaan ja korjailemaan ja arvostelemaan...
Mitään telkkariohjelmia ei tarvitse katsoa, kun ei pysy kärryillä. Välillä olen miettinyt miten keskustelu vähänkään normaalimman ihmisen kanssa sujuisi. Muistista ei ole mitään jäljellä... ei sitten mitään.
Masennuksesta en tiedä, mutta vielä kuukausi koronan jälkeen on mahdotonta aamusta ajatella selkeästi, iltaa kohti ajatus kirkastuu ja lisään, että normaalisti lanttu leikkaa kohtuudella.
Juuri tuollaista oli masennuksen / uupumuksen jälkeen pitkään. Muistikin meni, en jotenkin saanut yhtään kiinni edes omasta menneisyydestäni. Yritin jossain vaiheessa tutustua uuteen ihmiseenkin, mutta se oli todella vaikeaa koska en osannut kertoa itsestäni mitään. Iloinen uutinen on se että palauduin ennalleni kun itse masennuksen haihtumisesta oli kulunut pari vuotta. Toivon sinulle samaa!
Vierailija kirjoitti:
ADHD-lääkkeet auttaa tuohon vaivaan.
Joo, toinen asia mikä mulla on nykyään ongelmana, on nimenomaan pahat keskittymisvaikeudet. Aivot käy jotenkin koko ajan ylikierroksella. En pysty edes leffaa katsomaan kun koko ajan ajatukset muualla enkä tunnu saavaan asioiden tekemistä loppuun. Ennen en ollut tämmöinen. Lääkkeiden suhteen olen aika varovainen, koska pelkään että tulee sivuvaikutuksia ja mieluummin koitan löytää hieman luonnollisemman keinon parantua.
T. Ap
On tuttua. Hoksottimet ja oppimiskyky kyllä palautuvat, vaikka minullakin pitkään tuntui samealta.
Kuuntelin paljon asiapodcasteja ja lisäksi jonkin verran äänikirjoja. Noudatin rutiineja ja menin aikaisin nukkumaan. Ulkoilin paljon ja söin terveellisesti. Hyvän päivärytmin avulla jaoin voimiani ja vähitellen tilanne helpottui.
Lopulta sain dippatyönkin kiitettävästi suoritettua kokopäiväisen asiantuntijatyön ohella, se ei olisi puolivaloilla onnistunut.
Kuitenkin edelleen väsyneenä kognitio sakkaa ja isojen projektien jälkeen pitää ottaa aikaa palautumiseen. Silloin kiinnitän tavallista enemmän huomiota taas päivärytmiin, ruokailuun, ulkoiluun ja pitkiin yöuniin.
Ole itsellesi armollinen. Ei lepoo, ei hyötyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsutaan matala-asteiseksi tulehdukseksi. Miten joku voi kommentoida asiaa mitään siitä tietämättä. Luulisi sen, jos minkä olevan noloa.
-eri
Kyllä siitä toipuu jos saa itseään vähän parempaan kondikseen ja rentoutumaan. Voimia!
Kyllä.
Vaikea masennus vastaa psykoosia aivojen ja kognitio kannalta, sanoi minulle lääkäri. Siis yhtä paljon kognitio alenee kummassakin. Mitä enemmän psykooseja, sitä enemmän kognitio alenee. Mitä pidempi ja vaikeampi masennus, niin tapahtuu sama juttu.
Mulla oli vuosikausien vaikea masennus ja se todellakin vei terävimmän kärjen pois. Mikään ei ole tuonut kapasiteettia takaisin.
Negatiiviset uskomukset vaikuttaa kognitiivisiin kykyihin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuollaista oli masennuksen / uupumuksen jälkeen pitkään. Muistikin meni, en jotenkin saanut yhtään kiinni edes omasta menneisyydestäni. Yritin jossain vaiheessa tutustua uuteen ihmiseenkin, mutta se oli todella vaikeaa koska en osannut kertoa itsestäni mitään. Iloinen uutinen on se että palauduin ennalleni kun itse masennuksen haihtumisesta oli kulunut pari vuotta. Toivon sinulle samaa!
Kiitos, kiva kuulla, että tuosta voi parantuakin. Hassua on, että tuntuu että olen muuten melkein parantunut masennuksesta ja se mun jäljellä oleva masennus tuntuu tällä hetkellä nimeomaan johtuvan noista mun masennuksesta johtuvista terveysongelmista, kuten tuo aivosumu, ADHD-oireet ja krooninen väsymys ja se taas masentaa edelleen.
T.Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsutaan matala-asteiseksi tulehdukseksi. Miten joku voi kommentoida asiaa mitään siitä tietämättä. Luulisi sen, jos minkä olevan noloa.
-eri
Laitappa tähän lähteitä/kerro ihmeessä lisää tutkimuksista joissa loppupäätelmänä kerrotaan kaikkien masentuneiden ihmisten kärsivän matala-asteisesta tulehduksesta. Kiitos.
Voiko taustalla olla joku muu syy kuin masennus? Rauta-arvot, kilpiraushasongelmat ainakin voivat samantyylistä aiheuttaa.