Kotirouvan "ura" on suurimmalle osalle naisista taloudellisesti kannattavampi kuin töissäkäynti
Monet vanhemmista kokevat tehtävänsä kotona lasten kanssa hyvinkin mielekkääksi ja antoisaksi.
Hienoa kun löytyy tuollaisia miehiä kun ei noita työpaikkojakaan kaikille riitä. Menestyvän DI-miehen takana onkin hyvä kotirouva. 💖
Kommentit (568)
Vierailija kirjoitti:
"Tiedän pari pariskuntaa, joissa nainen oli kotiäitinä. Kyllä ne mukavasti elelivät vielä eläkkeelläkin. Toisessa tapauksessa kotiäiti meni töihin kun lapset oli isoja. Työllistyi kyllä hyvin pian. Ei tarvita hulppeita omaisuuksia, pienen omakotitalon saa maksettua yhdenkin palkalla. "
Tervetuloa nykyaikaan sieltä viime vuosituhannelta. 😊
Miksi ei toimisi nykyaikana? Että ollaan yhdessä vielä eläkkeelläkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin on kannattavampi siinä vaiheessa, kun ukko salamarakastuu töissä nuoreen sihteeriin ja jättää vaimon tämän takia?!
Kotiäitiys on naisiin kohdistuvaa taloudellista väkivaltaa parhaimmillaan!
Taloudellista väkivaltaa on myös kahden tulon taloudessa. Jos tulot pistetään raakasti puoliksi, vaikka toinen tienää 6000 ja toinen 2000, se on taloudellista väkivaltaa.
Ihan samat riskit on myös työssäkäyvillä. Nämä kauhukuvat mitä maalataan vain kotiäideille, ne pätee jokaiseen parisuhteeseen. Ehkä tässä projisoi
Jos puhutaan yrittäjästä, ei puhuta enää varsinaisesta kotirouvasta...
Täällä kotirouvana yli 20 vuotta ollut. Nyt tuli 10 vuotta täyteen farmaseutin työssä. Kun mies pian jää eläkkeelle, jätän minäkin työni.
Miehen työ vei ulkomaille, asuimme kolmella eri mantereella, kotiäitiys oli valinta, joka tehtiin yhteisymmärryksessä. En vaihtaisi päivääkään pois, taloudellinen puoli hoidettiin eläkevakuutuksella ja yhteisillä rahoilla ja omaisuuksilla.
Vaikka tulen saamaan vain pienen työeläkkeen, on mulla yli 400.000 euron eläkevakuutus, jota voin ruveta käyttämään täytettyäni 60 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
95% suomalaisista miehistä ei riitä tulot kotona olevaan vaimoon/kotiäitiin.
Vaatii reilusti yli kymppitonnin palkan kuussa että olisi tuohon varaa tässä maassa.
Kymppitonnin palkasta jää ainakin se 5000 netto. Miten jotkut pariskunnat sitten elää esim 2000 + 2000 nettotuloilla? Jos vain toinen käy töissä, niin yleensä riittää vähemmät menotkin - ei tarvita esim kahta autoa.
En mä kyllä tajua noita teidän miehiäkään. Ilmeisesti joku kymppidonan tienaava äijä ei halua elää kymppitonnin tienaavan äijän elämää vaan 2000 euroa tienaavan äijän elämää. No, kukin toki tavallaan.
Laske itse.
Jos naisen palkka on päiväkodin tädin palkka, netto 1500, niin
Ehkä miehet sitten ovat vaan idi oot teja. Itse en kyllä elättäisi yhtäkään miestä. Ihan saa kantaa oman osuutensa yhteiseen talouteen, vaikka olisi mikä George Clooney.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä kehtais vetää lonkkaa, kun mies käy töissä. En vaan kehtais.
Sama. En osaa hyväksikäyttää ihmisiä. Harmi.
Mutta osaat vittuilla nimettömänä netissä. Pidät itseäsi niin pätevänä ja suoraselkäisenä, mutta olet näppärä vittuilemaan, huomasitko. Se on melkein yhtä hienoa kuin muiden hyväksikäyttäminen. Olet melkein yhtä hieno ihminen kuin ne joita niin älykkäästi kritisoit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin on kannattavampi siinä vaiheessa, kun ukko salamarakastuu töissä nuoreen sihteeriin ja jättää vaimon tämän takia?!
Kotiäitiys on naisiin kohdistuvaa taloudellista väkivaltaa parhaimmillaan!
Taloudellista väkivaltaa on myös kahden tulon taloudessa. Jos tulot pistetään raakasti puoliksi, vaikka toinen tienää 6000 ja toinen 2000, se on taloudellista väkivaltaa.
Ihan samat riskit on myös työssäkäyvillä. Nämä kauhukuvat mitä maalataan vain kotiäideille, ne pätee jokai
Panot maksaa tietyn summan määräytyen keston ja ajankohdan mukaan. +alv sekä muut lakisääteiset maksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään.
Hoidan kotona kaiken. Kotityöt, rempat, lapset, lemmikit, pihan, lumityöt, lämmitykset, lasten koulu- ja harrastus- ja lääkäriasiat.
Kasvatat miehestäsi avuttoman vätyksen. Jos delaat huomenna, hän on kädetön lastenne kanssa. Jokaisen vanhemman on syytä opetella aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
"Otahan lakipykälistä selvää. Suomessa avioehtoa nimenomaan ei tarvita. Avioliiton aikana hankittu omaisuus menee puoliksi, puhutaan osituksesta. Olet varmaan sen sanan joskus kuullut. "
Kiva elellä sen varassa sitten, että toinen sen varallisuuden hankkii. 😇 Odottele ihan rauhassa.
Tilanteita on monia. Voi olla paljon varallisuutta autoissa, asunnoissa yms. mutta samalla myös lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mikä on tämä jatkuva huoli kotirouvan heikommasta taloudellisesta asemasta? Jos mies tienaa kahden edestä, vaikkapa 6000 euroa, ja rahat tulee yhteiselle tilille, niin sen kotirouvan asema on ihan yhtä hyvä kuin jos talouden tulot olisivat esim 3000 + 3000. "
Unohdit progressiivisen verotuksen. :)
Mun mies tienaa ton ja kyllä pelkästään hänen tuloilla perhe eläis paljon niukemmin, kuin nyt, kun mä tuon taloon melkein toisen samanmoisen tilin. 😁
Ei unohtanut, tuossa ei puhuttu bruttotuloista, jos noi on nettotulot niin silloin se on just noin tasan.
No otetaan sitte kaksi sen verran nettona tienaavaa. Miksi jaoit sen yhden ihmisen 6000€ palkan kahdelle, kun taloudessa voi myös olla kaksi 6000€ tienaavaa?
Miten yksi 6 tonttua on kannatta
Meinaatko ettei voi antaa yhtä esimerkkiä, koska se ei mitenkään voi ylettyä kaikkiin?
Vaan pitää kertoa jokaikisen pariskunnan tilanteet? "toisaalta... ja toisaalta... ja sitten taas... ja toisaalta..."
Oikeasti? Niinkö sinä keskustelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään.
Hoidan kotona kaiken. Kotityöt, rempat, lapset, lemmikit, pihan, lumityöt, lämmitykset, lasten koulu- ja harrastus- ja lääkäriasiat.
Meillä nuo hoituvat, vaikka me molemmat käymme töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tiedän pari pariskuntaa, joissa nainen oli kotiäitinä. Kyllä ne mukavasti elelivät vielä eläkkeelläkin. Toisessa tapauksessa kotiäiti meni töihin kun lapset oli isoja. Työllistyi kyllä hyvin pian. Ei tarvita hulppeita omaisuuksia, pienen omakotitalon saa maksettua yhdenkin palkalla. "
Tervetuloa nykyaikaan sieltä viime vuosituhannelta. 😊
Miksi ei toimisi nykyaikana? Että ollaan yhdessä vielä eläkkeelläkin?
Työllistyminen vuosien kotonaolon jälkeen tyssää työllistymisen. Siellä on keski-ikäistä kotimammaa kohden nuorta työnhakijaa tarjolla niin, että palkasta on turha haaveilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
95% suomalaisista miehistä ei riitä tulot kotona olevaan vaimoon/kotiäitiin.
Vaatii reilusti yli kymppitonnin palkan kuussa että olisi tuohon varaa tässä maassa.
Kymppitonnin palkasta jää ainakin se 5000 netto. Miten jotkut pariskunnat sitten elää esim 2000 + 2000 nettotuloilla? Jos vain toinen käy töissä, niin yleensä riittää vähemmät menotkin - ei tarvita esim kahta autoa.
Miten se kotona oleva liikkuu niiden pienten lasten kanssa päivisin, jollei autolla? Tietysti tarvitaan edelleen kaksi autoa.
5000 netto riittää aika vaatimattomaan elintasoon, lisäksi siitä pitäisi laittaa noin tonnin verran kuussa sen kotona olevan tulevaisuuden varalle, korvaamaan eläkettä ja menetettyä ansiotuloa.
Ai nyt se 5000 netto on vaatimaton elintaso, voi helvetti. Se on se taso, joka suurimmalla osalla suomessa on. Se on keskituloinen taso, jos perheessä on kaksi keskituloista, niin perheen tulot on todennäköisesti 5000 netto. Vai että vaatimaton.
Se on keskitasoa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin kahdeksan vuotta kotirouvana. Silloin sai vielä työmarkkinatukeen lapsikorotukset. Lyhensin työmarkkinatuella asuntolainaa. Meillä lapsia kolme. Palasin töihin -21 nuorimman ollessa 2,5v. Nyt on asuntolaina jo maksettu. Asumme Helsingissä.
Sekoitat nyt kotirouvan ja työttömän. Kotirouva saa lapsilisää, kotihoidontukea ja mahdollisesti pääomatukea. Työtön saa työmarkkinatukea. Äitini oli kotirouva. Oli nuoruudessaan opiskellut ja oli muutaman vuoden töissä. Jäi ensimmäisen lapsen myötä kotiäidiksi ja nuorimmaisen kasvettua oli vain kotirouvana kunnes jäi eläkkeelle. Hän ei ollut eläissään työttömanä, vain kotirouvana. Vaimoni jäi kotiäidiksi esikoisen synnyttyä ja palasi työihin kun kuopus oli kolme. Oli kahdeksan vuotta kotiäitinä, mutta ei päivääkään työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. En osaa hyväksikäyttää ihmisiä. Harmi.
Mutta osaat vittuilla nimettömänä netissä. Pidät itseäsi niin pätevänä ja suoraselkäisenä, mutta olet näppärä vittuilemaan, huomasitko. Se on melkein yhtä hienoa kuin muiden hyväksikäyttäminen. Olet melkein yhtä hieno ihminen kuin ne joita niin älykkäästi kritisoit.
Sinulla menee aihe kovasti tunteisiin. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Yhtä lailla olisi miehille kannattavaa olla kotiherrana, kun nainen kävisi töissä tienaamassa molempien edestä.
Jos mies todella hoitaisi kodin ja lapset eikä vaan makaisi sohvalla niin todellakin olisi hyvä diili. Olen myös tuollaisia pariskuntia nähnyt, joissa toimii hyvin. Sama ongelma tuossakin tietysti, että eläkettä ei kerry.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä voikaan, muuten se on epäreilua. Pitää tehdä kotityöt, harrastaa, kukskata lapset harrastuksiin yms.
Kun mies tulee töistä kotiin, ruoan on oltava valmista. Miehelle tuodaan drinkki ja tohvelit.
En mä mun miestä erikseen palvele. Lasten takia mä olen kotona. Toki miehenkin kalsarit peseytyy kun lastenkin pyykit, mutta en palvele ja passaa erikseen. Herätys sieltä 1950-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään.
Klassinen kotiäiti siellä tekee saunan ja kylppärin uusiks ja lämmittelee puilla vanhaa tönöä. :)
Lapsetkin taitaa olla aika sairaita, jos harva se päivä pitää lääkärillä rampata. En ihmettele.
Muistakaa naiset! Me ollaan ansaittu tämä!
En minäkään.