Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotirouvan "ura" on suurimmalle osalle naisista taloudellisesti kannattavampi kuin töissäkäynti

Vierailija
12.08.2025 |

Monet vanhemmista kokevat tehtävänsä kotona lasten kanssa hyvinkin mielekkääksi ja antoisaksi.

Hienoa kun löytyy tuollaisia miehiä kun ei noita työpaikkojakaan kaikille riitä. Menestyvän DI-miehen takana onkin hyvä kotirouva. 💖

Kommentit (568)

Vierailija
221/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida yhtään ymmärtää, mitä tarkoittaa riskin realisoituminen? Se voi noissa esimerkeissäsi olla hyvin erilainen! 

Yritys voi mennä konkurssiin. Jos sinulla ei ole henkilökohtaista velkaa tai takauksia tämä ei ole ongelma. Opiskelujen jälkeen voi valmistua työttömäksi. Tämäkään ei ole suuri ongelma, jos lainaa ei ole valtavasti. Töitä voi jossain vaiheessa löytyä. Avioliitto voi kariutua ja päättyä eroon. Tämäkään ei ole ongelma, jos sinulla on töitä ja omaisuutta. Mutta jos tuossa vaiheessa olet viittäkymppiä käyvä ex-kotirouva, ilman töitä, ilman työkokemusta ja ilman omaisuutta, niin pudotus on aika iso. Ja loppuelämä tulee taloudellisessa mielessä olemaan hyvin surkea. Suurin piirteen ainut pelastava asia olisi uuden hyvätuloisen miehen löytäminen hinnalla millä tahansa, koska muuten on edessä kelat

Olettaen, että se yhteinen asunto on maksettu tms... kotiäiti siellä miettii, että jos mies lähtee tai kuolee tms se on tietenkin vuosikymmenten päästä kun varallisuus on jo kerrytetty. Ei tietenkään nuorena, kun lapset ovat pieniä. Ja ois sitä aika kauheeta olla sen armoilla, tuoko se mies ne rahat kotiin saakka vai hakkaako vaikka pelikoneisiin tai pikavippeihin. 

"Ja ois sitä aika kauheeta olla sen armoilla, tuoko se mies ne rahat kotiin saakka vai hakkaako vaikka pelikoneisiin tai pikavippeihin. "

Tämä sama kauhuskenaario on myös työssäkäyvällä naisella. Jos menot on kaksien tulojen mukaan mitoitettu, niin aika kauheeta, jos toinen käyttääkin rahansa vaikka pelaamiseen. 

... nämä pelottelut on jotenkin absurdeja. Ihan samat asiat on myös työssäkäyvillä riskinä. Ja jos tulee lapsia, vanhempainvapaan ajan on kuitenkin sen yhden tulojen varassa, ihan joka tapauksessa näin. Ehkä pelottelijoiden olisi parempi vetää ruksit parisuhteen päälle ylipäätään. Ei parisuhde ole toimivampi ja turvallisempi sillä, että nainen käy töissä. Mies voi silti olla m- lkku ja hankkiutua peliveloilla vaikka ulosottoon asti. 

Vierailija
222/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kunpa tämä sisarellinen huoli näistä ikuisuuskysymyksistä olisi edes aitoa, mutta epäilenpä. 

Minä olen ollut nyt 7 vuotta kotirouva (myös kolmen lapsen äiti, mutta osa lapsista teinejä) ja tuskin olen koskaan ollut onnellisempi. Kyllä, eläkkeet ja testamentit on mietitty ja katsottu kuntoon. En ole tyhmä, vaikka kotona olenkin. Kun on aikaa ja rahaakin, on myös mahdollisuuksia pitää huolta ulkonäöstä, jos sitä nyt seuraavaksi joku kysyy että mitäs jos mies ottaa nätimmän.😅 aikamoista miehen aliarvioimista myöskin tuollaiset kommentit. 

Eli ehdottomasti kannattava diili minulle ja myöskin miehelle, kun hän saa olla kotona rauhallisessa ilmapiirissä. Toista olisi jos itsekin tulisin vielä stressaantuneena kotiin ja sen lisäksi olisi vielä kaikki muu päälle. 

Jep, en ymmärrä miksi meidän perheen sisäinen päätös niin harmittaa muita joita se ei millään tavalla koske? Minulla on myös omia sijoituksia, joista saan osinkoa, näitä en kuitenkaan käytä vaan kerrytän salkkua. Jos sitten joskus käy niin että eroamme tai mies kuolee tai mitä ikinä, on minunkin talouteni turvattu. En ole huolissani ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mites sitten kun se menestyvä elättäjä jääkin työttömäksi tai sairastuu. Köyhdytte koko perhe. Lapset kun lähtee kotoa se vaimo sitten passaa miestään maailman tappiin."

Menestykseen kuuluu oleeellisena osana myös osata hoitaa perheen talousasiat koko perhettä hyödyttävällä tavalla. Kuka tahansa voi sairastua, mutta työttömyys on vähän eri asia, sillä se ei ihan välttämättä kosketa kaikkia ihmisiä. Sekin kannattaa kuitenkin ottaa huomioon uransa alussa, mutta kymmenien vuosien työssäolon jälkeen sillä ei enää liene taloudellista merkitystä siinä mielessä, että kun tiliä ei tule, niin kaikki romahtaa välittömästi. Pitkän menestyksellisen uran jälkeen on säästöt voineet karttua kiitettävästi, eikä huominen tuota huolta. 

Sori, mutta työttömyyden mahdollisuus koskee kaikkia, myös niitä isojen firmojen toimitusjohtajia. Sanonta "tulos tai ulos" on ihan todellisuutta toimitusjohtajaympyröissä. Tosin usein työsopimuksessa on irtisanomisen varalta klausuuli, että palkka juoksee vielä senkin jälkeen esim. puoli vuotta. Olen itse elänyt pitkiä aikoja kotirouvana ja tiedän, miten epävarma "urapolku" se on. 

Vierailija
224/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies maksaa kotiäidille eläkettä?

mistä näitä kotirouvasatuja syntyy?

Jos sun mies ei ole valmis siihen niin miksi kuvittelet ettei kenenkään muunkaan mies olisi? 

Vierailija
225/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina näihin ketjuihin tulee ihmisiä kertomaan miten saavat ah, suuria älyllisiä haasteita niistä töistään. Ja kuitenkin suurinosa on ihan tavallisia työläisiä, kerrotteko vielä mitä älyllistä haastetta on olla kaupan kanssa, siivooja, sihteeri, hoitaja jne? Ei mitään.

Monelle työpaikalla on myös sosiaaliset suhteet ja työ voi olla muuten mielekästä. Tuo arkeen rakennetta ja vaihtelua. 

Kotirouvalla voi olla hyvinkin vilkkaat sosiaaliset suhteet. On vanhemmat, lapsia, lastenlapsia, siskoja, veljiä, näiden lapsia, tätejä, setiä, serkkuja, ystäviä, tuttavia jne. Eikö ihminen pysty keksimään elämäänsä muuta mielekästä kuin työ? 

Miksi kukaan viihtyisi loisen kanssa? Olette vielä kuvottavampia, kuin sossupummit. Kannattaa muistaa, että ystävistään ihminen tunnetaan.

Vierailija
226/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mites sitten kun se menestyvä elättäjä jääkin työttömäksi tai sairastuu. Köyhdytte koko perhe. Lapset kun lähtee kotoa se vaimo sitten passaa miestään maailman tappiin."

Menestykseen kuuluu oleeellisena osana myös osata hoitaa perheen talousasiat koko perhettä hyödyttävällä tavalla. Kuka tahansa voi sairastua, mutta työttömyys on vähän eri asia, sillä se ei ihan välttämättä kosketa kaikkia ihmisiä. Sekin kannattaa kuitenkin ottaa huomioon uransa alussa, mutta kymmenien vuosien työssäolon jälkeen sillä ei enää liene taloudellista merkitystä siinä mielessä, että kun tiliä ei tule, niin kaikki romahtaa välittömästi. Pitkän menestyksellisen uran jälkeen on säästöt voineet karttua kiitettävästi, eikä huominen tuota huolta. 

Sori, mutta työttömyyden mahdollisuus koskee kaikkia, myös niitä isojen firmojen toimitusjohtajia. Sanonta "tulos tai ul

Sori, mutta luuletko että ison firman toimari kauan on työttömänä, tai käy edes kääntymässä työkkärissä. 

Puhutaan ihan eri todellisuuksista nyt. 

Tietyn tason ihmiset haetaan töihin, vaikka joku firma ei olisi tyytyväinen suoritukseen, niin joku toinen ottaa ilolla sen kokeneen toimarin luotsaamaan firmaansa, tai firman tuotekehitystä / markkinointia / ulkomaan kauppaa tms.  Ei ne jää työttömiksi työnhakijoiksi kuten meikäläiset.

Vierailija
227/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin jäädä koti-isäksi. Laitappa nainen yhteystietoja tulemaan niin tehdään diili. 

Vierailija
228/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei, vaan mies käy töissä ja tienaa. Oletko ok?"

Aikuinen ihminen, jolla ei ole omaa vakaata taloutta.

Sijoittajat on erikseen, ei se ole se perinteinen kotirouva. Jostain ne sijoitetut rahat on tulleet...

Vierailija
229/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin on kannattavampi siinä vaiheessa, kun ukko salamarakastuu töissä nuoreen sihteeriin ja jättää vaimon tämän takia?!

Kotiäitiys on naisiin kohdistuvaa taloudellista väkivaltaa parhaimmillaan!

Vierailija
230/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä teillä on tarve todistella ja tuputtaa omaa valintaanne ihan kuin se kotiäitejä kiinnostaisi.

Luultavasti nuo kotiäidit on paljon vahvempia ja järkevämpiä kuin mitä uskotte. Todennäköisesti myös rautainen itsetuntokin, kun kestävät nämä ennakkoluulot ja vinkumiset.

Mikään ei saa voimaantunutta naista ilakoimaan kuin ajatus siitä, että "miehen armoilla" ollut nainen saisi köniinsä.

No köniin saaminen ja muiden onnettomuudella ilakointi on ihan omia ajatuksiasi. Minä keskityn siihen pointtiin, ettei Suomessa ole juurikaan miehiä, joiden varassa olisi edes mahdollista naisen olla kotona. Yhteiskunta on rakennettu kahden tulon varaan. 

En ole tuo jolle vastasit, mutta:

Vähemmälläkin pärjää. Meillä miehen nettotulot n. 2500 tuntumassa. Kun

Minä en tyytyisi noin vähään. En ikinä.

Vierailija
231/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin on kannattavampi siinä vaiheessa, kun ukko salamarakastuu töissä nuoreen sihteeriin ja jättää vaimon tämän takia?!

"Kun" ukko salamarakastuu nuorempaan...

Aika moni kuitenkin pysyy sen vaimonsa tai kotirouvansa kanssa yhdessä, ei kaikki ole kullinsa ympäriinsä vietävissä - oiskohan olemassa jotain tilastoa siitäkin jätetäänkö kotirouva jotenkin helpommin tai useammin kuin työssäkäyvä vaimo?

Vierailija
232/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kunpa tämä sisarellinen huoli näistä ikuisuuskysymyksistä olisi edes aitoa, mutta epäilenpä. 

Minä olen ollut nyt 7 vuotta kotirouva (myös kolmen lapsen äiti, mutta osa lapsista teinejä) ja tuskin olen koskaan ollut onnellisempi. Kyllä, eläkkeet ja testamentit on mietitty ja katsottu kuntoon. En ole tyhmä, vaikka kotona olenkin. Kun on aikaa ja rahaakin, on myös mahdollisuuksia pitää huolta ulkonäöstä, jos sitä nyt seuraavaksi joku kysyy että mitäs jos mies ottaa nätimmän.😅 aikamoista miehen aliarvioimista myöskin tuollaiset kommentit. 

Eli ehdottomasti kannattava diili minulle ja myöskin miehelle, kun hän saa olla kotona rauhallisessa ilmapiirissä. Toista olisi jos itsekin tulisin vielä stressaantuneena kotiin ja sen lisäksi olisi vielä kaikki muu päälle. 

Onneksi olkoon! Ei silti tee aloituksen otsikkoa todeksi, että sinä olet tyytyväinen. 

Minä turhautuisin kotona. Tuntisin itseni aivokuolleeksi.

Vierailija
233/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloudellista väkivaltaa on myös kahden tulon taloudessa. Jos tulot pistetään raakasti puoliksi, vaikka toinen tienää 6000 ja toinen 2000, se on taloudellista väkivaltaa. 

Ihan samat riskit on myös työssäkäyvillä. Nämä kauhukuvat mitä maalataan vain kotiäideille, ne pätee jokaiseen parisuhteeseen. Ehkä tässä projisoidaankin sitä, että kun oma parisuhde on epätasapainossa ja paska, niin ei voi kuvitellakaan, että voisi jäädä kotiäidiksi. Helposti kuvitellaan, että muiden elämä on samanlaista kuin oma. 

Vierailija
234/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies maksaa kotiäidille eläkettä?

mistä näitä kotirouvasatuja syntyy?

Monessa maassa on sellainen eläkejärjestelmä, joka maksaa myös kotirouvalle eläkettä miehen ansioista. Ei se ole satua, vaan ihan normaali käytäntö.  

Mä asun tällaisessa maassa ja olen kotirouva. Lisäksi olisin oikeutettu puoleen miehen palkasta, jos erottaisiin, enkä menisi uudelleen naimisiin. Mun mies puhuu aina meidän rahoista, eikä hänen rahoistaan, vaikka hän on ne tienannut. Omistamme kaiken omaisuutemme yhdessä ja jos mies sattuisi kuolemaan minä perisin kaiken. 

Mulle kotirouvana olo täällä on ainakin ollut taloudellisesti paljon kannattavampaa kuin työssäkäynti Suomessa. Suomessa tienasin noin 45000 vuodessa ja mies noin 150000 vuodessa. Täällä mä en ole töissä ja mies tienaa yli 2 miljoonaa vuodessa. Saan käyttää ihan vapaasti miehen rahoja. Hän ei koskaan kyseenalaista sitä mihin käytän rahaa. Mä teen suurimman osan kotitöistä ja mies käy töissä. Se on meille molemmille sopiva ratkaisu. 

Jos mies jäisi työttömäksi pärjöttäisuin hyvin loppuelämämme omaisuudellamme. Jos mies kuolisi saisin hänen henkivakuutuksestaan muutaman miljoonan lisää. 

Olemme toki etuoikeutettuja sillä suurimmalla osalla ihmisistä ei ole sellaisia tuloja kuin meillä. Suomessa tutuistani kukaan ei tiedä, kuinka rikas oikeasti olen. Luulen, että teistäkin suurin osa luulee, että olen keksinyt tämän jutun, mutta näin ei ole. 

Vierailija
235/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten eläkkeellä? Takuueläke on 900 €. Kai miehet maksaa vapaaehtoista eläkettä, jos nainen on kotona. 

Onhan sitten tietysti leskeneläke. Pitää muistaa mennä naimisiin ennen kuin on täyttänyt 50, niin on oikeutettu leskeneläkkeeseen. 

Vierailija
236/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon sitä aikaa oikeen siihen ulkonäöstä huolehtimiseen tarvitaan?

Ihan hyvin onnistuu tässä työssäkäynnin ohessakin, ja rahaa tulee joka kuukausi ihan omalle tilille useampi tonni. 

Vierailija
237/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että Suomessako mies olisi valmis ottamaan kokonaan taloudellisen vastuun perheestä että vaimo voi hoitaa lapset kotona? Miehethän ei tunnetusti tarjoa edes kahvikuppia treffeillä niin miten muka suostuisivat mahdollistamaan vaimon kotiäitinä olon.

Tuo video on jenkkikotirouvan tekemä. Siellä mies vie naisen treffeille eikä kaiva laskinta esiin kun lasku tulee pöytään. Kuuluu vielä kulttuuriin että mies automaattisesti maksaa treffeillä ja elättää perheensä.

Suomessa mies jakaa viivoittimella vaikka jääkaapista ruoatkin tasan että varmasti on jokainen ruokaan käytetty sentti maksettu puoliksi. 

Vierailija
238/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tuolla kirjoitti, että ehkä parissa prosentissa tapauksia eroissa lähdetään uuden perään. Kyselytutkimusten mukaan kolmas osapuoli on kuitenkin aina mainittu top 3 avioerojen syinä. Kyllä se on siis huomattavasti yleisempää. 

Kyse oli kommentista siihen, että mies löytää viisikymppisenä huomattavasti nuoremman kumppanin ja jättää vaimonsa. Tämän yleisyys on tilastollisesti parin prosentin luokkaa. Nainen on esim. aloitteen tekijä 70 % avioeroista. Perhebarometri 2003 (uudempaa tietoa on vaikea Suomesta löytää) mukaan miehistä vähän yli puolet ilmoitti jommankumman ihastumisen toiseen olevan yksi syy avioliiton päättymiseen ja 21 % uskottomuuden olevan lopullinen syy eroon. Kun katsotaan parisuhteiden ikäeroja, ne eivät ole keskimäärin kovin suuria. Eli ei se huomattavasti nuoremman matkaan lähteminen kauhean yleistä ole. Riittävän yleistä kuitenkin ollakseen stereotypia.

Vierailija
239/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on menestynyt DI, vaikka olen itsekin DI. 

Onko tää niinkun tuplamenestys? Molemmat tuo rahaa kotiin ihan mukavasti niin mikäs tässä.

Progressiivinen verotuskin pitää huolen siitä, että on kannattavampaa molempien käydä töissä, kuin repiä vain toisen urasta kaikki irti (ettei ehdi enää kotonakaan olla).

Vierailija
240/568 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että Suomessako mies olisi valmis ottamaan kokonaan taloudellisen vastuun perheestä että vaimo voi hoitaa lapset kotona? Miehethän ei tunnetusti tarjoa edes kahvikuppia treffeillä niin miten muka suostuisivat mahdollistamaan vaimon kotiäitinä olon.

Tuo video on jenkkikotirouvan tekemä. Siellä mies vie naisen treffeille eikä kaiva laskinta esiin kun lasku tulee pöytään. Kuuluu vielä kulttuuriin että mies automaattisesti maksaa treffeillä ja elättää perheensä.

Suomessa mies jakaa viivoittimella vaikka jääkaapista ruoatkin tasan että varmasti on jokainen ruokaan käytetty sentti maksettu puoliksi. 

Juu, ihan joka ikinen suomalainen mies toimii kuvaamallasi tavalla. Naisia ja miehiä kuitenkin on eri tasoisia, oliskohan silläkin jotain merkitystä että minkä tasoiselle naiselle tarjotaan kahvit ja jopa kokoikäinen elatus...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi