Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selviääkö kukaan vaihdevuosista ilman hormonihoitoja?

Vierailija
11.08.2025 |

Onnellisena ja virkeänä?

Kommentit (274)

Vierailija
1/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän näitäkin yksilöitä on

Vierailija
2/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan aika suuri osa. Itsekin menin läpi ihan ilman edes käymättä missään lääkäreissä kertaakaan, eli lääkkeettä. Ei niin mitään vaivaa paitsi menkkavuodon tiheyden ja määrän muutokset noin 10 vuotta ennen kuin menopaussi sitten tapahtui 51-vuotiaana. Eikä sen jälkeenkään mitään oireita, päinvastoin, kun ei ole enää hormonikierron vaihtelua, olo on tasaisempi ja parempi kuin ikinä nuorenakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä jos ei ole kärsinyt vaikeista pms-oireista niin vaihdevuosioireetkaan eivät ole pahoja.

Vierailija
4/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviää. Olen ihmetellyt sitä rummutusta joka paikassa kuin vaihdevuodet olisi joku maanpäällinen h*lvetti ilman hoitoa, ja omassa suvussa tai tuttavapiirissä äärimmäisen harvalla niistä on ollut juurikaan vaivaa. Suurin osa ei ole mitään hormonihoitoja kokenut tarvitsevansa eikä siis ole niitä käyttänyt. 

Itselläl nyt 50-vuotiaana päällä varmaan esivaihdevuosien loppuajat, kun menkkojen välit on kuukausia. En ole missään vaiheessa kokenut oikein mitään oireita, no pitkien kiertojen jälkeen toki runsaat vuodot, mutta eipä muuta. 

Vierailija
5/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin onnellisena ja virkeänä. Mun on vaan pakko selviytyä ilman.

Vierailija
6/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minä olen selvinnyt. Ei mitään sellaisia oireita mistä pitäisi lääkäriin hakeutua. Kun menkat loppui, oli vaan helpotus. Olen jo vuosikymmeniä odotellut niitä oireita, mutta mitään ei ole tullut. Olen onnellinen ja vähän liiankin virkeä.

Vierailija
7/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin juuri 56v ja minulla ei ole ollut minkäänlaisia oireita. Kohtu poistettu kymmenen vuotta sitten, joten menkkojen pois jäämisestäkään en voi tietää, missä vaiheessa vaihdevuodet alkaneet. Alkuvuodesta kävin gynellä ja ultasta näki, että toisessa munasarjassa vielä jonkin näköistä toimintaa. 

Ainut oire, mikä voisi liittyä vaihdevuosiin on jäätävä vitutus, mutta se vaivannut jo ikuisuuden. Myöskään äidilläni ei ollut lainkaan oireita.

Vierailija
8/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokenut mitään ongelmaa, joka vaatisi hoitoa. 

Vierailija
9/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selviää. Olen ihmetellyt sitä rummutusta joka paikassa kuin vaihdevuodet olisi joku maanpäällinen h*lvetti ilman hoitoa, ja omassa suvussa tai tuttavapiirissä äärimmäisen harvalla niistä on ollut juurikaan vaivaa. Suurin osa ei ole mitään hormonihoitoja kokenut tarvitsevansa eikä siis ole niitä käyttänyt. 

Itselläl nyt 50-vuotiaana päällä varmaan esivaihdevuosien loppuajat, kun menkkojen välit on kuukausia. En ole missään vaiheessa kokenut oikein mitään oireita, no pitkien kiertojen jälkeen toki runsaat vuodot, mutta eipä muuta. 

Sinä te onnelliset.

Sitten kun ne vuodot kestää parikuukautta putkeen ja välissä on viikko vuodotonta aikaa. Teuramenkat, tulee desin könttejä verihyytelöä ja kaikkea muuta rämmälettä. Maha ei kyllä kipeä ole, mutta kaikki muut. Nivelet särkee ja huutaa hoosiannaa, varsinkin kädet ja kuudetta vuotta. > väliaikaisia kortsisonikuureja olen saanut helpottamiseen. Yrittävät kovasti ensin reumaksi diagnosoida, mutta moneen kertaan sanoin, että nää kuuluu vaihdevuosiiin. Kävin reumatesteissä, eikä mitään löytynyt. Pakkohan lääkärin ol iuskoa.

Paljon olen joutunut olemaan sairaslomalla, kun kivut ovat älyttömät. Elämänlaatu on nollissa. Niin ja tää pirun masennuskin. Ei korvattavissa hormoneilla, kun olen sairastanut massiivisen keuhkoembolian. 

Eli siis mun vuotoja vielä lisää verenohennuslääke. Pahimpina vuotopäivinä pidän paussia, vaikkei lääkäri sitn suositellutkaan.Syön vaan yöaikaisen lääkkeen ja päivällä yritän liikkua enemmän.

Vierailija
10/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä jos ei ole kärsinyt vaikeista pms-oireista niin vaihdevuosioireetkaan eivät ole pahoja.

Tämä on mielenkiintoinen tieto, aika loogista kyllä sinänsä, että jos elimistö ei muutenkaan reagoi vahvasti hormonivaihteluihin, niin ei sitten reagoii vaihdevuosissakaan. Mulla juuri niin, että vaihdevuodet meni ohi ilman mitään vaivoja (ilman hormonikorvaushoitoa), ja en edes omakohtaisesti tiedä mikä on pms-oire, en ole koskaan kokenut. Samoin kun joskus aikanaan käytin hormonaalista ehkäisyä, sekään ei vaikuttanut mihinkään, kun moni kaveri valitti kauheita vaivoja niistä.

Vierailija
11/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli pahat pms, muttei pahoja vv, ja ne mitä oli meni nopeaan ohi.

Vierailija
12/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä käyttänyt mitään hormonihoitoja. En usko, että ne edistäisivät mitenkään ihmisen terveyttä, vaikka gynekologit niin vakuuttavat. Olen nyt 65-vuotias. En huomannut vaihdevuosieni aikana mitään poikkeavaa, esim. kuumia aaltoja, lihomista tai muuta. Ainoa asia oli kuukautisten poisjääminen 51-vuotiaana.

Vierailija
13/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mitään vaihdevuosioireita. Kuukautiset vain harvenivat ja sitten loppuivat.

Vierailija
14/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä te onnelliset.

Sitten kun ne vuodot kestää parikuukautta putkeen ja välissä on viikko vuodotonta aikaa. Teuramenkat, tulee desin könttejä verihyytelöä ja kaikkea muuta rämmälettä. Maha ei kyllä kipeä ole, mutta kaikki muut. Nivelet särkee ja huutaa hoosiannaa, varsinkin kädet ja kuudetta vuotta. > väl

Miksei tehdä termoablaatiota? Tai kohdunpoistoa?

Vierailija
15/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvisin kun en pahan migreenin takia saanut hormonilääkitystä. Kuumia aaltoja tuli, mutta ei nyt mitään muuta suurta mullistusta. Oli pakko ajatella selviävänsä ja olla ajattelematta asiaa niin paljon kuin mahdollista, koska ne hormonihoidot olisivat voineet olla minulle tosi haitaksi. Kuuntelin tarkasti mitä gyne asiasta kertoi ja päätin päässäni, että kestän. Kestin.

Vierailija
16/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvisin varsin helposti, mutta se on yksilöllistä. Joillakin on todella kamalan hankalat vaihdevuodet, jollakin ei paljon mitään muuta kuin se että menkat loppuu. Kuulemma riippuu aika paljon perintötekijöistä, niin että jos haluaa etukäteen tietää mitä itsellä on odotettavissa, kannattaa kysyä äidiltä millaista hänellä oli. Ainakin minun kohdallani tämä piti paikkansa.

Vierailija
17/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumat aallot kesti muutaman vuoden, alussa olivat pahempia mutta sitten pikku hiljaa helpottivat.

Vierailija
18/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä te onnelliset.

Sitten kun ne vuodot kestää parikuukautta putkeen ja välissä on viikko vuodotonta aikaa. Teuramenkat, tulee desin könttejä verihyytelöä ja kaikkea muuta rämmälettä. Maha ei kyllä kipeä ole, mutta kaikki muut. Nivelet särkee ja huutaa hoosia

Ensimmäiseen ei ollut varaa ja kohdunpoistoa ei kaksi gyneä suositellut, on niin iso leikkaus hyötyyn nähden.

Mä olen noilla ravannut ja rahahanat piti laittaa kiinni, kun jäin työttömäksi. Syyskuussa menen vuositarkastukseen veropalautuksilla.

Vierailija
19/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jolla on ollut ihan koko elämän matala hormonitoiminta saattaa kestää oireet paremmin kuin se jolla on ollut/on enemmän estrogeenia elimistössään koska se hormonitasojen vaihtelu kierron sisällä saa voimaan huonosti.

Vierailija
20/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiiniin piti vielä sanoa, että äitini on selvinnyt vaihdevuosista helpolla. Hän oli iloinen ja virkeä koko ajan. Pienen pienet vuodot.

Hän myös oli erilainen pms vaiheessa kuin mä. Vahvat krampit ja kiukkunen teini. Joka silloinkin vuosi kuin seula. Äiti kiikutti mua yläasteella gynellä, kun ei uskonut, että se määrä vuotoa on terveellistä. Kaikki on ok, mutta rautalisää olen syönyt koko ikäni kun ferritiinivarastot kolisee tyhjyyttä ja hemoglobiini on 110. 

Tuo angstnen vuotaja nainen. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan