Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas sähkönhinta taivaissa

Vierailija
11.08.2025 |

Pitää viedä pyykit pesulaan:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/430a56af-648b-430b-a286-c04be41d5ad3

Eikö näitä kiskuriyhtiöitä saada millään kuriin? 🤬🤬🤬🤬

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakoo vielä sähköllä toimiva aurinko ......

Vierailija
22/53 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekästä , hinta nouser kovaksi koska pula uhkaa , sähköpula ei helpotu sinun kiinteästä hinnasta , tuleeko sinun kiinteästä hinnasta lisää sähköä pulaa kärsivään verkkoon.

Sähköpulan on pitänyt tulla jo monta kertaa. Vieläkään en muista nähneeni sovelluksissa edes vähäinen sähköpula -statuksella ilmoitusta, vaikka muistaakseni minun sovelluksessa saa jopa ilmoitukset aiheesta.

Itse tyytyväinen pöörssiläinen jo reilut pari vuotta. Välillä sähkön ja rahan säästö vaatii enemmän vaivaa kun toisina päivinä, mutta erittäin tyytyväinen olen ollut valintaani. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"5,5 + se oman sähköyhtiön 1 cnt marginaali"

Harvalla se marginaali senttiä on. Ainakin minulla 0,37snt.

"eli kikkailemalla ja kyttäilemällä olisin mahdollisesti säästänyt 1cnt"

Juuri tällä hetkellä. Melkein koko kesä on menty sentin tai parin keskihinnalla.

Vierailija
24/53 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas?

Kesäkuun toteutunut keskihinta 2,01 c/kwh

Heinäkuun toteutunut keskihinta 1,86 c/kwh

Elokuun toteutunut keskihinta (10.8 asti) 1,55 c/kwh

Vuoden 2025 toteutunut keskihinta 4,97 c/kwh

Vuoden 2024 toteutunut keskihinta 5,18 c/kwh

En ole edes harkinnut määräaikaista tai jatkuvaa kiinteähintaista sopimusta.

Vierailija
25/53 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torstaina ja perjantaista alkaen pitäisi olla taas edullista.

Vierailija
26/53 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä käännän vain kalsarit ympäri kunnes sähkö on taas edullisempaa. Tuskin kestää montaa viikkoa nämä hinnat.

Pörssisähköilijät tunnistaakin hajusta.

Pörssisähköilijän tunnistaa ruskeasta raidasta: ruskeaa takana ja keltaista edessä!

Vierailija
27/53 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mielelläni maksan tuon 1 cnt että voi saunoa, ladata autoa, pestä pyykkiä tehdä ruokaa, kuluttaa viihdettä jne IHAN MILLOIN LYSTÄÄ... "

Ilmeisesti te kiinteähintaisia käyttävät ajattelette jotenkin jekuttavanne sähköyhtiöitä niin että ette valitä milloin kulutatte sitä sähköä? Mutta ei se ihan niin mene. Kyllä yhtiöt tietävät tasan tarkkaan miten se kiinteähintainen asiakas keskimäärin sähkö käyttää ja hinnoittelee sen sopimuksen niin että ei jää siitä tappiolle pörssihintaan verrattuna.

Vierailija
28/53 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreä siirtymä rahastaa. On TAAS aika rahastaa, sovittujen sääntöjen mukaan mennään. 

Vierailija
29/53 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tällä hetkellä. Melkein koko kesä on menty sentin tai parin keskihinnalla.

Sen verran olen satunnaisotantaa tehnyt että USEINKIN kun minulla sähkönkäyttö korkealla hinnat ovat olleet kesäkuussakin PÄÄLLE 20 cnt.Keskihinta ei paljon auta jos halvat hinnat on silloin kun itse ei sähköä tarvitse. Minä en ala kyttäileen että "milloin voi ruokaa tehdä tai pestä pyykkiä" tai milloinka pääsee saunaan ja peseytymään. 

Vierailija
30/53 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

""Mielelläni maksan tuon 1 cnt että voi saunoa, ladata autoa, pestä pyykkiä tehdä ruokaa, kuluttaa viihdettä jne IHAN MILLOIN LYSTÄÄ... ""

Niin voi pörssisähköläinenkin. Silloin ei vain juuri enää säästä vaan laskut ovat samaa luokkaa kuin kiinteällä hinnalla.

Vierailija
31/53 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mielelläni maksan tuon 1 cnt että voi saunoa, ladata autoa, pestä pyykkiä tehdä ruokaa, kuluttaa viihdettä jne IHAN MILLOIN LYSTÄÄ... "

Ilmeisesti te kiinteähintaisia käyttävät ajattelette jotenkin jekuttavanne sähköyhtiöitä niin että ette valitä milloin kulutatte sitä sähköä? Mutta ei se ihan niin mene. Kyllä yhtiöt tietävät tasan tarkkaan miten se kiinteähintainen asiakas keskimäärin sähkö käyttää ja hinnoittelee sen sopimuksen niin että ei jää siitä tappiolle pörssihintaan verrattuna.

Kaatuihan noita energiayhtiöitä, kun sähkön hinta heitti häränpyllyä. Eikä ollut ihan yksi tai kaksi sähkönmyyjää, jotka siinä rytäkässä veti turvalleen.

Kansakunnan muisti on niin pirullisen lyhyt.

Vierailija
32/53 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihreä siirtymä rahastaa. On TAAS aika rahastaa, sovittujen sääntöjen mukaan mennään. 

Usein rahastus on enemmän kuukauden lopussa kun vihersuurpääoma huomaa, että tässä kuussa ei ole vielä lypsetty massiivisia voittoja.

Vierailija
33/53 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ole paljon paskaakaan. Miten joku kehtaa mainostaa olevansa noin köyhä maassa missä koulutus on ilmaista?

Vierailija
34/53 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran olen satunnaisotantaa tehnyt että USEINKIN kun minulla sähkönkäyttö korkealla hinnat ovat olleet kesäkuussakin PÄÄLLE 20 cnt.Keskihinta ei paljon auta jos halvat hinnat on silloin kun itse ei sähköä tarvitse. Minä en ala kyttäileen että "milloin voi ruokaa tehdä tai pestä pyykkiä" tai milloinka pääsee saunaan ja peseytymään. 

Ja kuvittelet että sähköyhtiö ei tätä ymmärrä vaan tyhmänä myy sinulle sähköä koko ajan halvemmalla kuin mitä se olisi pörssissä? Miksi ihmeessä se yhtiö niin tekisi?

Tajutkaa jo että niiden kiinteiden hinnat on määritelty niin että sähköyhtiö ei jää tappiolle pörssihintoihin verrattuna vaikka te käytättekin sähköä juuri silloin kuin tykkäätte. Miksi tämä on niin hankala asia tajuta?

Vierailija
35/53 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaatuihan noita energiayhtiöitä, kun sähkön hinta heitti häränpyllyä. Eikä ollut ihan yksi tai kaksi sähkönmyyjää, jotka siinä rytäkässä veti turvalleen.

Kansakunnan muisti on niin pirullisen lyhyt.

Älä sotke sähkönmyyjää (kuka vaan voi ryhtyä)  ja energiayhtiötä! Milloin energiatuotantoyhtiöitä on mennyt useamminkin nurin?

Kerropas.

Vierailija
36/53 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaatuihan noita energiayhtiöitä, kun sähkön hinta heitti häränpyllyä. "

Se tapahtuu vain silloin kun tapahtuu jotain ihan poikkeuksellista sähkömarkkinoilla kuten nyt oli tuo energiakriisi. Eli jos sähkön hinta ihan ennustamattomasti nousee äkkiä pysyvämmin. Jos kaikki menee suunnilleen ennusteiden mukaan niin sähköyhtiöt eivät hinnoittele kiinteitä käytännössä koskaan halvemmiksi kuin vastaavan sähkön myynti pörssihinnalla olisi. Tämä on ihan fakta.

Vierailija
37/53 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole paljon paskaakaan. Miten joku kehtaa mainostaa olevansa noin köyhä maassa missä koulutus on ilmaista?

Koulutus ei ole ilmaista tampio.

Vierailija
38/53 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutus ei ole ilmaista tampio.

Verorahoista kustannettu eli käytännössä sama asia. Miksi nimittelet muita, etkö ole oppinut käytöstapoja? Miten se on mahdollista?

Vierailija
39/53 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihenkö se asiallinen sähkönhintakeskustelu nyt loppui? Melkein meni kaksi sivua.

Vierailija
40/53 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko pilkku vähän väärässä paikassa? Kesäkuussa 2025 pörssisähkön keskimääräinen hinta oli 2,34 senttiä/kWh, vertaa-kilpailuttajat.fi. Tämä on selvästi edullisempaa kuin aiemmin ennustettu 3,1 senttiä/kWh, verkkosivuston halvin sähkö 24kk. Hinta sisältää arvonlisäveron (25,5%).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi