Lapsi ei mene kouluun jos en huolehdi sitä sinne
Onko kellään muulla vastaavaa tilannetta? Lapsi osaa itse oikein hyvin hoitaa aamutoimet ja mennä kouluun. Mutta ei mene sinne ellen huolehdi häntä sinne. Eli lapsi jää jumittamaan johonkin kohdin. Käytännössä ei edes lähde kotoa aamulla kouluun. Ja jos lähtisi niin jäisin jumittamaan omaan pihaan eikä menisi siitä eteenpäin. Hän kuitenkin tykkää koulusta ja sinänsä mielellään sinne menee. Mutta suhtautuu täysin yhdentekevästi siihen, että kouluun pitäisi mennä, ihan kuin asia ei koskisi häntä tai hänen elämää siinä määrin että hänen pitäisi sinne aamulla lähteä. On kokeiltu kaikenlaiset kannustamiset ja palkinnon onnistumisista ja uhkailut ja seuraamukset (rangaistukset) ja keskustelut ja lisää vielä keskustelut. Mikään ei muuta lapsen suhtautumista siitä, että kouluun meno aamulla ei liity hänen elämään kun tekee mieli nukkua tai tehdä jotain muuta kiinnostavampaa kotona. Neuvoja?
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Neuropsykologisiin tutkimuksiin. Tyypillinen oire.
Oire mistä?
Ap
No nyt joka aamu kävelet hänen kanssaan kouluun, eikä samalla papatusta mistään pitää mennä jne. Kävelet hyväntuulisena ja innokkaana hänen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No nyt joka aamu kävelet hänen kanssaan kouluun, eikä samalla papatusta mistään pitää mennä jne. Kävelet hyväntuulisena ja innokkaana hänen kanssa.
Hän on osannut reitin jo pitkään. En minä hänelle mitään papata että mistä pitää mennä. Ap
Kyllä se 25 huomaa kun käy vielä toistaluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt oletetaan, että ap vie lapsen tutkimuksiin ja tutkimuksissa todetaan, että joo-o, kyllä tämä lapsi nepsy on. Niin miten se auttaa lasta menemään kouluun paremmin?
Aika selkeää autismi kirjoa. Nyt heti yhteys terkkaan, älä jää kuuntelemaan et menee aikaa kun on jonoa. Äkkiä et lapselle saadaan apua ja tukea! Mitä pidempään ongelma kestää sitä vaikeampaa on asioissa edetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt oletetaan, että ap vie lapsen tutkimuksiin ja tutkimuksissa todetaan, että joo-o, kyllä tämä lapsi nepsy on. Niin miten se auttaa lasta menemään kouluun paremmin?
Lapsi saa toimintaterapiaa ja ehkä lääkitystä mitkä auttavat oireisiin, ja ap saa oikeanlaisia työkaluja kasvattaa lasta, jolla on haasteita.
Tunnen äidin joka huolehtii lapsensa aamuheräämisestä, syöttää aamiaisen ja vie autolla kouluun, vaikka lapsi on 16 ja aloitti juuri lukion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on osannut reitin jo pitkään. En minä hänelle mitään papata että mistä pitää mennä. Ap
Vastauksessa ei ollut kyse reitin osaamisesta. Ei mitään papatusta "pitää mennä kouluun asiasta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi saa toimintaterapiaa ja ehkä lääkitystä mitkä auttavat oireisiin, ja ap saa oikeanlaisia työkaluja kasvattaa lasta, jolla on haasteita.
ADHD on ainoa nepsydg johon on olemassa lääkitys. Jos kyseessä on vaikka autismi, niin ei siihen mitään lääkitystä ole. Oma lapseni käy nepsyoireidensa takia toimintaterapiassa, ja kyllä sieltä on hieman apua johonkin tullut, mutta ei mitään sellaista mikä näkyisi arjessa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastauksessa ei ollut kyse reitin osaamisesta. Ei mitään papatusta "pitää mennä kouluun asiasta".
Anteeksi käsitin sitten väärin komnmenttisi, luulin että papatusta reitistä. En minä siinä saattaessa matkalla mistään muustakaan papata. Vaan jutellaan ihan muista asioista vaikka viikonlopun tapahtumista tai säästä tai autoista tms. Ap
Mikä mahtaa olla ap:n lapsen ikä?
Itse olet hänet kasvattanut noin avuttomaksi ja epäitsenäiseksi.
Jatkuva "jumittaminen" ei tosiaan ole ihan normaalia. Pienillä lapsilla toki esiintyy sitä että he saattavat unohtua tekemään jotain asiaa jos äkkiä heidän huomionsa vie joku kiinnostava. Mutta se ei ehkä ole ihan se mistä nyt puhutaan.
Minkä ikäinen / millä luokalla on? aika eri juttu puhutaanko tokaluokkalaisesta vai lukion tokaluokkalaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä mahtaa olla ap:n lapsen ikä?
Toisella luokalla on. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva "jumittaminen" ei tosiaan ole ihan normaalia. Pienillä lapsilla toki esiintyy sitä että he saattavat unohtua tekemään jotain asiaa jos äkkiä heidän huomionsa vie joku kiinnostava. Mutta se ei ehkä ole ihan se mistä nyt puhutaan.
Hän ei siis jumitu tuolla tavalla mitä kuvaat. Vaan jumittuu kotiin eikä lähde kouluun. Tarkoitin ettei vain lähde. Jää kotiin tekemään jotain muuta. Ei välttämättä edes mitään kiinnostavaa vaan vaikka vain lueskelemaan kirjaa tai piirtämään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi käsitin sitten väärin komnmenttisi, luulin että papatusta reitistä. En minä siinä saattaessa matkalla mistään muustakaan papata. Vaan jutellaan ihan muista asioista vaikka viikonlopun tapahtumista tai säästä tai autoista tms. Ap
Kokeile seuraavan kerran olla enemmän "hiljaa" ja anna lapsen puhua ja "kuljettaa" teitä kouluun.