Kysyisitkö lapseltasi ennen nukkumaanmenoa, mikä meni huonosti tänään?
Mikä meni tänään hyvin? Mikä huonosti? Mitä voitaisiin tehdä toisin?
Tällaista Henna Piilola kyselee lapsiltaan ennen nukkumaanmenoa. Piilola toivoo istuttavansa lapsiinsa tietynlaista elämänasennetta ja halua kehittyä.
https://www.hs.fi/elama/art-2000011292411.html
Ja minä kysyn, mikä tämän päivän vanhempia vaivaa? Lapset eivät saa kasvaa rauhassa ja yksilöllisesti, vaan pientenkin lasten täytyy kehittyä. Lapsiraukat sanon minä, kun he joutuvat joka ilta tällaiseen kehityskeskusteluun.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Voisin joskus kysyä mikä oli paras hetki tässä päivässä. En haluaisi ohjata lapsen ajatuksia nukkumaanmenon hetkellä negatiivisiin asioihin.
Tämä. Monesti meillä ainakin on lapsella mielen päällä juttuja juuri silloin nukkumaan mennessä. Jutellaan ne läpi ihan neutraaliin sävyyn. Jos lapsella on ikävä olo, yritän puhua mahdollisimman kivoja juttuja sen jälkeen, kun ne mielen päällä olevat jutut on juteltu läpi. Ei ikinä mitään kehityskeskusteluja lapsen kanssa.
Paitsi ehkä olen käyttänyt tuota silloin, kun tytöllä on ollut jotain draamaa kavereiden kanssa. Olen kysynyt, että mikä on jäänyt harmittamaan ja mitä ehkä tekisi nyt toisin. Mutta silloinkin ollaan juteltu myös siitä, että kaikki tekee virheitä ja esim. konfliktitilanteessa aika harva osaa toimia niin, ettei se jäisi vaivaamaan jälkikäteen. Ja että on normaalia, jos se harmittaa, mutta onneksi elämä jatkuu.
Olisipa kiva tietää, mitä Hesarissa haastatellun naisen lapsista tuli 10-15 vuoden kuluttua. Pahaa pelkään...
No,ei varmaan kovin hyvin mene nytkään...
Toivottavasti uusi mies tajuaa nostaa kytkintä ja pelastaa omat lapsensa näin itsekeskeiseltä ja kovalta ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Millainen lapsesta tulee, jos häneltä kysyy joka ilta nukkumaan mennessa, mikä meni huonosti tänään? Yritä siinä sitten nukkua, kun sitä pitää pohtia. Eikö olisi parempi kysyä, mikä oli hauskaa tänään? Positiivisuus kannattaa.
Kykeneekö lapsesi viimeistään nukkumaan laittaessa kertomaan, mikäli jokin ikävä asia mieltä painaa? Ja jos, painatko villaisella, johdattaen hauskaan tekemiseen. Minulla on neljä lasta ja poikkeuksetta jokaisella on joskus nukkumaan mennessään tullut jokin mieltä askarruttava esiin.
En.
Päätä silitellessä kysyn kyllä usein itseltäni, että miksi ryhdyin tähän nakkiin...
Vierailija kirjoitti:
No en kysyisi, mikä meni huonosti? Kysyn, millanen päivä oli tänään?
Tämä on meidänkin ,,iltarukous,, !
"Keskustelut ovat sellaisia, joita saattaisin käydä töissäkin.
Prkl, jos mulle rupeaa pomo soittelemaan, kun olen menossa nukkumaan, kyselläkseen miten päivä sujui, tarvitaan sen jälkeen muutakin kuin kehityskeskustelua.