Ihme valitusta ylisuurista eläkkeistä ja vaatimuksia eläkekatosta
Ette valittajat varmaan ymmärrä, että nämä suuria eläkkeitä saavat ovat maksaneet työuransa aikana enemmän eläkemaksuja kuin moni duunari maksaa veroja. He ovat pitäneet eläkejärjestelmää pystyssä ja maksaneet aikanaan monen Pihtiputaan mummon ja sokean Reetan eläkkeet.
Ette varmasti myöskään tiedosta sitäkään, että maksavat tälläkin hetkellä korkean progression lisäksi lähes 6 prosenttiyksikön verran raippaveroa, joka sotii ihmisten tasavertaista kohtelua vastaan.
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sä vitsin murjaisit. Suuret ikäluokateivät juuri itse ole eläkkeitään maksellut. Se jätettiin lasten lapsien huolehdittavaksi.
Kyllä jo 1980 luvulla työntekijät maksoivat noin 5% palkastaan eläkemaksuja, kun nyt se on 7,15%, joten ihan reilusti on maksettu jo tuolloin. Työnantajat sensijaan maksoivat 'vain' noin 10%, kun nykyään maksu on noin 18%.
Ja mites luulet, että tuo työnantajien osuus 10 -> 18 % on vaikuttanut työnantajien palkanmaksukykyyn?
"Ne nyt maksettavat eläkkeet revitään nyt työssäolevien palkansaajien selkänahoista. 25 prossaa joka palkkakuitista."
Ei revitä kun ne maksaa eläkevakuutusyhtiöt. Aika pieni tuo sinun prosentti verrattuna meidän hyvätuloisten prosentteihin. Suomen veroprogressio on törkeää varastamista hyvätuloisilta. Tuleeko joku pieni- tai keskituloinen tekemään nämä minun vaativat ja vastuulliset asiantuntijaduunit jos kyllästyn maksamaan? Minulla on siihen varaa mutta riittääkö sinulla koulutus ja osaaminen tähän?
Vierailija kirjoitti:
"Ne nyt maksettavat eläkkeet revitään nyt työssäolevien palkansaajien selkänahoista. 25 prossaa joka palkkakuitista."
Ei revitä kun ne maksaa eläkevakuutusyhtiöt. Aika pieni tuo sinun prosentti verrattuna meidän hyvätuloisten prosentteihin. Suomen veroprogressio on törkeää varastamista hyvätuloisilta. Tuleeko joku pieni- tai keskituloinen tekemään nämä minun vaativat ja vastuulliset asiantuntijaduunit jos kyllästyn maksamaan? Minulla on siihen varaa mutta riittääkö sinulla koulutus ja osaaminen tähän?
Kyllä revitään. Raha kiertää eläkevakuutusyhtiösi kautta mutta maksussa olevat eläkkeet rahoitetaan työssäkäyvien palkkatuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Toinen puhuu eläkemaksusta ja sinä ennakonpidätyksestä. Olisin ajatellut, että vaativassa ja vastuullisessa työssä oleva henkilö erottaisi eläkemaksun ja ennakonpidätyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sä vitsin murjaisit. Suuret ikäluokateivät juuri itse ole eläkkeitään maksellut. Se jätettiin lasten lapsien huolehdittavaksi.
Kyllä jo 1980 luvulla työntekijät maksoivat noin 5% palkastaan eläkemaksuja, kun nyt se on 7,15%, joten ihan reilusti on maksettu jo tuolloin. Työnantajat sensijaan maksoivat 'vain' noin 10%, kun nykyään maksu on noin 18%.
Ja mites luulet, että tuo työnantajien osuus 10 -> 18 % on vaikuttanut työnantajien palkanmaksukykyyn?
Työntekijä alkoi maksaa eläkemaksua palkastaan 1.1.1993. Sitä ennen maksut menivät kokonaisuudessaan työnantajilta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö, että 25% menee Tyel maksuja JA SEN LISÄKSI MAKSETAAN VEROT?
Eläkeyhtiöt ovat jo monta vuotta varoittaneet, että suurten ikäluokkien eläköityessä heidän rahavarat tulee hupenemaan. Meillä ikääntyy väestö kovaa vauhtia ja työikäinen väestö (=ne jotka maksavat sillä hetkellä eläkkeellä olevien eläkkeet) kutistuu. Mistä työeläkeyhtiöt maksavat sitten kun tilillä on 0 €?
Oikeastihan eläkeyhtiöiden olisi pitänyt periä korkeampia eläkemaksuja jo 70-luvulta lähtien. Heille on luvattu liian suuri eläkekertymä, mitä käytännössä ei pystytä maksamaan. Mitenkäs se nyt jälkikäteen korjataan? Onko ok, jos eläkemaksuja vähennetään jokaiselta sen verran, että tasataan tilanne?
Ihmettelen miksi työttömiä nilviäisiä ei vain jauheta kebabiksi niin päästäisiin hyödyttömästä kansanosasta eroon kunniallisesti ja valtio saisi säästöjä.
Työtön saasta hiiteen Suomesta niin talous lähtee kasvuun ihan itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi työttömiä nilviäisiä ei vain jauheta kebabiksi niin päästäisiin hyödyttömästä kansanosasta eroon kunniallisesti ja valtio saisi säästöjä.
Eikös ne eläkeläiset vasta hyödyttömiä olekin? Vanhoja raihnasia kuoleman kynnyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuuseläkkeellä on muitakin kuin suuria ikäluokkia, idiootti.
Ja aika moni 1946-1955 syntyneistä on siirtynyt jo taivaalliseen laulukuoroon.
Juuri nyt Suomessa kuolee eniten 1920- ja 1930-luvulla syntyneitä. Nuorimmat suurten ikäluokkien edustajat ovat seitsemänkymppisiä.
Kannattaa jatkaa laskuharjoituksia. Suurina ikäluokkina käsitetään 1945-1950 syntyneitä, jolloin heidän ikänsä sijioittuu välille 75-80 vuotta. Aika loppusuorala alkavat mennä. Miesten odotettavissa oleva elinikä on noin 79 ja naisten 85 vuotta. Toki poikeuksiakin on. Jotkut unohtuvat tänne petemmäksi aikaa, mutta vastaavasti suuri joukko on jo heittänyt lusikan nurkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Well, äitini on syntynyt 1936. Valitettavasti hän elää vielä, saa pientä työeläkettä eläkettä ja maksaa siitä veroa.
Sitten saa jotain muutakin tuloa kuin pelkästään eläkettä, jos kerran veroja maksaa. 1936 syntyneen pelkästä työeläkkeestä ei veroja mene.
Nämä eläkekaton vaatijat ja ulkomaiden eläkekattoihin vetoajat unohtavat sujuvastti tai todennäköisesti heillä ei ole asiasta mitään aavistustakaan politiikkoja myöten, että eläkekaton myötä tulee myös vakuutusmaksuihin maksukatto.
Eli vakuutusmaksuja ei makseta sen suuremmasta summasta mistä eläkettä kertyy. Näin ollen suurista eläkevaakuuksista tulevat vakuutusmaksut romahtavat.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne eläkkeet nykyisin mitenkään kovin suuria ole. Itsellä 40 vuotta katkotonta työuraa takana, nykybrutto 6500/kk, ja eläke ensi vuoden alusta 2400/kk. Näin vaikka olen jatkanut 8 kk yli alimman eläkeiän. Eli netto tippuu alle puoleen.
Yli viiden tonnin eläke vaatisi ilmeisesti viimeistä pariakymmentä vuotta työelämässä yli 10 000 euron palkoilla. Aika vähän tällaisia ihmisiä on.
Sulla on ollut hyvä palkka vain hetken. Minulla eläkekertymä on tuo 2400 euroa, mutta eläkkeelle pääsen vasta 17 vuoden päästä, jos eivät nosta eläkeikää sitä ennen!
Elkäkkeiden leikkaus ei suoranaisesti paranna millään tavalla valtion tai kuntien rahatilannetta kuin ainoastaan julkishallinon eläkkeiden osalta, jotak rahoitetaan valtion ja kuntien maksuilla. Yksityisen sektorin suuret eläkkeet maksetaan kokonaisuudessaan eläkeyhtiöiden toimesta.
Pienten eläkkeiden rahoittamiseen valtio taas osallistuu Kelan maksalla osuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö, että 25% menee Tyel maksuja JA SEN LISÄKSI MAKSETAAN VEROT?
Eläkeyhtiöt ovat jo monta vuotta varoittaneet, että suurten ikäluokkien eläköityessä heidän rahavarat tulee hupenemaan. Meillä ikääntyy väestö kovaa vauhtia ja työikäinen väestö (=ne jotka maksavat sillä hetkellä eläkkeellä olevien eläkkeet) kutistuu. Mistä työ
Viimeisetkin suurten ikäluokkien edustajat ovat eläköityneet jo 10 vuotta sitten eikä eläkeyhtiöt ole vielä konkurssia tehneet.
Niin, eläkkeet maksetaan nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista.
Vierailija kirjoitti:
Elkäkkeiden leikkaus ei suoranaisesti paranna millään tavalla valtion tai kuntien rahatilannetta kuin ainoastaan julkishallinon eläkkeiden osalta, jotak rahoitetaan valtion ja kuntien maksuilla. Yksityisen sektorin suuret eläkkeet maksetaan kokonaisuudessaan eläkeyhtiöiden toimesta.
Pienten eläkkeiden rahoittamiseen valtio taas osallistuu Kelan maksalla osuudella.
Parantaa, kun työssäkäyvillä jää enemmän palkasta rahaa, kun eläkemaksua voidaan laskea.
Lisäksi työllisiä tulee enemmän, kun työnantajan ei tarvitse maksaa palkasta 25 % eläkemaksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hallitus aikoo leikata apteekeilta 30 miljoonaa euroa."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011334966.html
Pikku paikkakunnilta voi loppua apteekit.
Kelataksia ei varmaan saa apteekki reissuun, mutta onneksi kaikilla eläkeläisillä on ajokortti ja auto.
Ihanko totta? En tiennytkään. Missä mniun autoni on ja kuka sen kulut kustantaa?
Itse niinkuin työtön joka tekee määräaikaisiä töitä eikä linja-autoa kulje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt Suomessa kuolee eniten 1920- ja 1930-luvulla syntyneitä. Nuorimmat suurten ikäluokkien edustajat ovat seitsemänkymppisiä.
Kannattaa jatkaa laskuharjoituksia. Suurina ikäluokkina käsitetään 1945-1950 syntyneitä, jolloin heidän ikänsä sijioittuu välille 75-80 vuotta. Aika loppusuorala alkavat mennä. Miesten odotettavissa oleva elinikä on noin 79 ja naisten
Miksi sitten eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa?
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Ne nyt maksettavat eläkkeet revitään nyt työssäolevien palkansaajien selkänahoista. 25 prossaa joka palkkakuitista.