Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin usein verrataan opiskelijan ja työttömän asemaa sekä heidän saamiaan tukia toisiinsa?

Vierailija
10.08.2025 |

Moni täälläkin on usein sanonut, että miksi opiskelija saa tukea työtöntä vähemmän ja miksi opiskelijoiden pitäisi asua soluasunnoissa, jos työttömätkään eivät sellaisissa asu? Olisi ehkä hyvä muistaa muutama merkittävä ero, mikä on opiskelijan ja työttömän asemassa.

Opiskelu on vapaaehtoista. Työttömyys ei ole useimmissa tapauksissa vapaaehtoista. Opiskelijalla on yleensä vuoden tai puolen vuoden tarkkuudella edes jollain tavalla tiedossa, milloin valmistuminen tapahtuu ja opiskelu silloin päättyy. Toki elämä voi opiskelijallakin yllättää monin tavoin ja suunnitelmat muuttua, mutta siitä huolimatta valmistumisen aikataulu on sitten vaikka muutettuna jotenkin tiedossa. Sen sijaan työttömällä ei ole mitään tietoa siitä, milloin hänen työttömyytensä tulee päättymään. Se päättyy sitten, jos tai kun työtön saa jostain töitä. Opiskelija saa myös monista asioista opiskelija-alennusta, eli maksaa parhaimmissa tapauksissa vain puolet täydestä hinnasta. Sen sijaan työttömän on maksettava kaikista niistä asioista täysi hinta.

Jos vielä ottaa esiin sen pienen joukon työttömistä, jotka ovat vapaaehtoisesti heittäytyneet työttömiksi, niin heillehän ei työttömyyskorvausta makseta. Tietämättömille tiedoksi, että työttömyyskorvauksessa on sellainen asia kuin karenssi, joka tulee, jos toimii työvoimapoliittisesti moitittavalla tavalla. Sellaista on esimerkiksi itse aiheutettu työttömyys tai tarjotusta työstä kieltäytyminen ilman hyväksyttävää syytä. Mutta nämä työttömän tukia moittivat on varmaan niitä, jotka eivät ole itse koskaan olleet työttöminä, eivätkä siksi tiedä, mitä velvoitteita niidenkin tukien saamiseen liittyy. Työttömyyskorvaus ei todellakaan ole vastikkeetonta, jos niin luulevat.

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Opiskelija saa myös monista asioista opiskelija-alennusta, eli maksaa parhaimmissa tapauksissa vain puolet täydestä hinnasta. Sen sijaan työttömän on maksettava kaikista niistä asioista täysi hinta."

Opiskelija maksaa ateriastaan 2,95 euroa. Työtön voi olla kotona ja tehdä samalla rahalla useamman annoksen ruokaa. Opiskelija saa matkalipusta opiskelija-alennuksen, mutta työttömällä ei ole vastaavaa tarvetta kulkea. Eniten ihmetyttää tuo, että opiskelijoiden pitäisi asua soluissa mutta työttömät saavat yleistä asumistukea, jolla voi asua yksiössä. Miksi näin?

Mikä estää opiskelijaa tekemästä ruokaa itse? Oma poika ainakin teki itse opiskeluaikana ja työssäkäyvänä nyt kuulemna tekee yhä. Päivällä syö kevyesti tai edellisen illan ruokia ja illalla sekä viikonloppuna kokkaa.

Jostain syystä yksikään ei pidä mielipidettään työttömistä samana

Pitääpä. Olen itse työttömänä nyt ja ehdottomasti opiskelijoita pitäisi tukea enemmän. He tekevät työtä osaamisensa eteen koko ajan. Ei muillekaan pienituloisille sanota, että ota lainaa ja elätä sillä itses.

Vierailija
22/92 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska molemmat ovat isoja ihmisryhmiä, jotka yrittävät tulla toimeen ainoastaan näillä tuilla. Miksi niitä ei verrattaisi? Kummassakin näissä ryhmässä on paljon yksilöitä ja erilaisia elämäntilanteita.

Tämä. On varsin loogista verrata kahta pääosin tuilla elävää ryhmää. Työttömätkin saavat alennusta monenlaisesta, joten senkin puoleen on puntit tasan. Juuri ilmoittauduin 50% alennuksella joogakurssille. 

t. työtön 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä, että opiskelijan täytyy opintojen ohessa tehdä TYÖTÄ, mutta työtön voi vain elää tuillaan tekemättä töitä.

Työttömän ei tartte kun tuilla pärjää. Opiskelijan on pakko tehdä töitä elääkseen.

Mitähän mä en nyt tajunnut? 🤔

Vierailija
24/92 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jännä, että opiskelijan täytyy opintojen ohessa tehdä TYÖTÄ, mutta työtön voi vain elää tuillaan tekemättä töitä.

Työttömän ei tartte kun tuilla pärjää. Opiskelijan on pakko tehdä töitä elääkseen.

Aika monikin asia jäänyt sinulta selkeästi tajuamatta. Alkaen siitä, mitä sana työtön tarkoittaa. Katsos kun työtön ei olisi enää työtön, jos hän kävisi töissä. Jännää eikö? Ja läheskään kaikki opiskelijat eivät tee töitä opintojen ohessa. Kyllä sillä opintotuki+asumislisä+opintolaina yhdiselmällä pärjää. Siitä tulee yhteensä liki tonni kuussa. 

Vierailija
25/92 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko miten voisi samanaikaisesti olla työTÖN ja käydä työssä? 

Vierailija
26/92 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on ongelmallista, että taloudellisesti on järkevämpää pysyä työttömänä kuin opiskella uusi ammatti velaksi josta sitten mahdollisesti työllistyisi.

Vierailija
27/92 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua harmittaa etenkin se, että kaikkien opiskelijoiden oletetaan olevan nuoria ja suht terveitä. Olen itse noista kahdesta vain nuori, ja terveydellisten syiden takia joudun aina nostamaan maksimimäärän opintolainaa saadakseni kaikki pakolliset lääkkeet ja muut hankittua. Silti sekään ei riitä, vaan elän toimeentulotuen varassa. En siis pysty hankkimaan mitään ylimääräistä kivaa edes lainarahalla vaan elämä on jatkuvaa sentinvenytystä ja tukihakemusten tekemistä. Kaiken lisäksi sairauteni vaikuttaa opiskelukykyyni niin, etten millään pysty valmistumaan niin nopeasti, että saisin osan opintolainasta anteeksi. Joskus mietin, mitä järkeä opiskelussa ylipäätään on, kun velkavuori vain kasvaa eikä kunnollisesta työpaikasta ole mitään takeita. 

Vierailija
28/92 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on ongelmallista, että taloudellisesti on järkevämpää pysyä työttömänä kuin opiskella uusi ammatti velaksi josta sitten mahdollisesti työllistyisi.

Ongelmallista tuossa on se, että hyvin moni opiskelija valmistuu työttömäksi. On todella vähän aloja, joissa työllistyminen on läheskään varmaa. Kuulemma edes sairaanhoitajia ei enää palkata mitenkään automaattisesti, kun sotealueillla vähennetään henkilöstöä leikkausten takia. 

Vierailija
29/92 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos työttömällä on jo useampikin ammatti (kuten monilla on) ja silti ei löydy töitä? Mitä se yksi lisätutkinto asialle tekisi? 

Vierailija
30/92 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mikähän on sellainen ala, jonka opiskelemalla esim. tällainen 55v puolikuntoinen nainen työllistyy? 

Vierailija
31/92 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikähän on sellainen ala, jonka opiskelemalla esim. tällainen 55v puolikuntoinen nainen työllistyy? 

Kukaan ei ole väittänyt, että kaikilla työttömillä olisi realistiset mahdollisuudet työllistyä jos he opiskelisivat uuden ammatin.

Vierailija
32/92 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole väittänyt, että kaikilla työttömillä olisi realistiset mahdollisuudet työllistyä jos he opiskelisivat uuden ammatin.

Aika pitkälle sellainen ajatus sisältyi lainaamaani viestiin, jossa perään kuullutettiin työllistävän alan opiskelua. Niin, mikä on se ala joka työllistää varmuudella?

Vierailija
33/92 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monikin asia jäänyt sinulta selkeästi tajuamatta. Alkaen siitä, mitä sana työtön tarkoittaa. Katsos kun työtön ei olisi enää työtön, jos hän kävisi töissä. Jännää eikö? Ja läheskään kaikki opiskelijat eivät tee töitä opintojen ohessa. Kyllä sillä opintotuki+asumislisä+opintolaina yhdiselmällä pärjää. Siitä tulee yhteensä liki tonni kuussa. 

No, onhan se outoa, kun en tunne opiskelijoita, jotka ei kävisi töissä, mutta tunnen kyllä työttömiä. 

Opiskelijat saavat aina töitä silloin kun opinnoiltaan ehtivät.

Vierailija
34/92 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi opiskelijoille tuputetaan opintolainaa, mutta työttömille ei. Pitäisikö lanseerata työttömyyslaina?

Hyvin moni työtön voi ottaa lainaa ihan vapaasti. Ja hyvin monella onkin esim. asuntolainaa, autolainaa jne. jne. Työtön kun on usein ollut töissä ennen työttömyyttään. 

Vierailija
35/92 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, onhan se outoa, kun en tunne opiskelijoita, jotka ei kävisi töissä, mutta tunnen kyllä työttömiä. 

Opiskelijat saavat aina töitä silloin kun

Totta, työttömien kannattaisi näköjään opiskella saadakseen töitä.

Vierailija
36/92 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu on itseensä sijoittamista,  työttömyydellä ei ole oikein mitään arvoa.

Vierailija
37/92 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat saavat aina töitä silloin kun

Minä tunnen paljonkin opiskelijoita, jotka eivät käyt töissä. Olin aikoinani itsekin sellainen. Eikö olekin jännittävää, että on olemassa myös sellaisia opiskelijoita, joita sinä et tunne? 

Vierailija
38/92 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmallista tuossa on se, että hyvin moni opiskelija valmistuu työttömäksi. On todella vähän aloja, joissa työllistyminen on läheskään varmaa. Kuulemma edes sairaanhoitajia ei enää palkata mitenkään automaattisesti, kun sotealueillla vähennetään henkilöstöä leikkausten takia. 

Mutta on se työtön sairaanhoitajakin parempi kuin työtön ilman koulutusta.

Vierailija
39/92 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat saavat aina töitä silloin kun opinnoiltaan ehtivät.

Missähän todellisuudessa tuollaista tapahtuu, kun töitä ei ole edes niille, joilla on opinnot jo takana? 

Vierailija
40/92 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta on se työtön sairaanhoitajakin parempi kuin työtön ilman koulutusta.

Mutta siinä, että tytön opikelee kymmenen tutkintoa ja on silti työtön, ei ole mitään järkeä. Ei koulutuksella tee hevon vttuakaan jos ei saa töitä.