Miksi niin usein verrataan opiskelijan ja työttömän asemaa sekä heidän saamiaan tukia toisiinsa?
Moni täälläkin on usein sanonut, että miksi opiskelija saa tukea työtöntä vähemmän ja miksi opiskelijoiden pitäisi asua soluasunnoissa, jos työttömätkään eivät sellaisissa asu? Olisi ehkä hyvä muistaa muutama merkittävä ero, mikä on opiskelijan ja työttömän asemassa.
Opiskelu on vapaaehtoista. Työttömyys ei ole useimmissa tapauksissa vapaaehtoista. Opiskelijalla on yleensä vuoden tai puolen vuoden tarkkuudella edes jollain tavalla tiedossa, milloin valmistuminen tapahtuu ja opiskelu silloin päättyy. Toki elämä voi opiskelijallakin yllättää monin tavoin ja suunnitelmat muuttua, mutta siitä huolimatta valmistumisen aikataulu on sitten vaikka muutettuna jotenkin tiedossa. Sen sijaan työttömällä ei ole mitään tietoa siitä, milloin hänen työttömyytensä tulee päättymään. Se päättyy sitten, jos tai kun työtön saa jostain töitä. Opiskelija saa myös monista asioista opiskelija-alennusta, eli maksaa parhaimmissa tapauksissa vain puolet täydestä hinnasta. Sen sijaan työttömän on maksettava kaikista niistä asioista täysi hinta.
Jos vielä ottaa esiin sen pienen joukon työttömistä, jotka ovat vapaaehtoisesti heittäytyneet työttömiksi, niin heillehän ei työttömyyskorvausta makseta. Tietämättömille tiedoksi, että työttömyyskorvauksessa on sellainen asia kuin karenssi, joka tulee, jos toimii työvoimapoliittisesti moitittavalla tavalla. Sellaista on esimerkiksi itse aiheutettu työttömyys tai tarjotusta työstä kieltäytyminen ilman hyväksyttävää syytä. Mutta nämä työttömän tukia moittivat on varmaan niitä, jotka eivät ole itse koskaan olleet työttöminä, eivätkä siksi tiedä, mitä velvoitteita niidenkin tukien saamiseen liittyy. Työttömyyskorvaus ei todellakaan ole vastikkeetonta, jos niin luulevat.
Kommentit (92)
Siksi, koska nämä pölvästit eivät tajua minkälainen etuoikeus heillä on, kun heille tarjotaan ilmainen koulutus, jolla madollistetaan parempi loppuelämä. Nämä pitävät opiskelua pakkopullana ja siksi vertailevat omia tukiaan johonkin työttömyyskuoppaan pudonneisiin
Nuo ovat juuri niitä ryhmiä m a m u j e n ohella,jotka tuottavat mielettömästi kustannuksia tälle yhteiskunnalle..jokainen luuseri pärjätköön omillaan,ja opiskelua haluavat kustantakoot itse asumisensa ja muut kulunsa...ei yhteiskunta..
Vierailija kirjoitti:
Harvoin työttömyys kestää 5-6 vuotta, kuten opiskelu. Miksi opiskelijan pitäisi pistää elämänsä katkolle opiskelun ajaksi? Nuori elää parasta nuoruuttaan ja pitää kitkuttaa nälkärajalla. Ei hyvä.
Ne alennukset yleensä ovat eläkeläisille, opiskelijoille ja TYÖTTÖMILLE. Eikä ne alentuneetkaan hinnat paljon auta, jos rahaa ei ole edes alennettuun hintaan.
Vapaaehtoisuudenkin kanssa on vähän niin ja näin. Ei nuori ole oikeutettu työttömyystukeen, jos ei ole tutkintoa. Opiskelemaan haku on pakollista saadakseen täydet tuet.
Ja vielä se tärkein: joutenolosta ei koskaan saisi maksaa enemmän kuin siitä, että tekee jotain.
Samaa mieltä. Kuitenkin kaikkea oma-aloitteista tekemistä valvotaan ja siitä rangaistaan karenssin puitteissa.
Vierailija kirjoitti:
"Opiskelija saa myös monista asioista opiskelija-alennusta, eli maksaa parhaimmissa tapauksissa vain puolet täydestä hinnasta. Sen sijaan työttömän on maksettava kaikista niistä asioista täysi hinta."
Opiskelija maksaa ateriastaan 2,95 euroa. Työtön voi olla kotona ja tehdä samalla rahalla useamman annoksen ruokaa. Opiskelija saa matkalipusta opiskelija-alennuksen, mutta työttömällä ei ole vastaavaa tarvetta kulkea. Eniten ihmetyttää tuo, että opiskelijoiden pitäisi asua soluissa mutta työttömät saavat yleistä asumistukea, jolla voi asua yksiössä. Miksi näin?
Kun ne työttömät opiskeli niin asuivat soluissa.Sitten kun valmistut ja susta tulee työtö niin saat asumistujea vuokra asuntoon.Monet työttömät asuu omistusasunnoissa joihib ei saa asumistukea.
Käy vöhitelken tän pullamössö sukupolven vaatimukset vitut tamaan.Veroeahoista maksetaa heille terapiat ja nyt pitäs työttömien ja elälöisten antaa omaisuutensa heille.Hyökkäävät heikompien kimppuun, milseivät vaadi listaamattomien osinkoverotuksen kiristämistä tai yli 100 k ansaitsevien verotuksen kiristämistä.
Vierailija kirjoitti:
Mua harmittaa etenkin se, että kaikkien opiskelijoiden oletetaan olevan nuoria ja suht terveitä. Olen itse noista kahdesta vain nuori, ja terveydellisten syiden takia joudun aina nostamaan maksimimäärän opintolainaa saadakseni kaikki pakolliset lääkkeet ja muut hankittua. Silti sekään ei riitä, vaan elän toimeentulotuen varassa. En siis pysty hankkimaan mitään ylimääräistä kivaa edes lainarahalla vaan elämä on jatkuvaa sentinvenytystä ja tukihakemusten tekemistä. Kaiken lisäksi sairauteni vaikuttaa opiskelukykyyni niin, etten millään pysty valmistumaan niin nopeasti, että saisin osan opintolainasta anteeksi. Joskus mietin, mitä järkeä opiskelussa ylipäätään on, kun velkavuori vain kasvaa eikä kunnollisesta työpaikasta ole mitään takeita.
Sama juttu monella työttömällä ja eläkeläisellä.Minulla ei ole tietokonetta eikä puhelinta.Kirjaston koneella tätä kirjoittelen.
T työtön
Vierailija kirjoitti:
Koska molemmat ovat isoja ihmisryhmiä, jotka yrittävät tulla toimeen ainoastaan näillä tuilla. Miksi niitä ei verrattaisi? Kummassakin näissä ryhmässä on paljon yksilöitä ja erilaisia elämäntilanteita.
Opiskelijoista sentään 100% opiskelee tavoitteellisesti tarkoituksenaan työllistyä ja päästä elämässä eteenpäin..
Työttömistä - x% on ihan vapaaehtoisesti muiden taskuilla. Silti saavat enemmän tukea kaikkeen
Miksi tulevaisuuden toivoja rankaistaan jo ennenkuin edes ovat valmistuneet?? Omakin opiskelijatyttäreni on käynyt opiskeluajan töissä, alussa on ollut pakko ottaa lainaa ja nyt viimemetreillä on opintovelkainen ja uupunut kun pitöidi olla intopuikuana aloittamassa "oikeaa elämää"
Vierailija kirjoitti:
Kannatan, että työttömät saavat jatkossa saman tuen kuin opiskelijat ja mahdollisuuden halpakorkoiseen lainaan ja vastaavasti opiskelijoille nykyiset työttömien tuet. 👌
Tämä olisi hyvä kannuste sohvalla makaamisen sijaan.
Olen työtön, saan rapiat 500 e käteen tukia.Taitaa jäädä alle opiskelijan opintotuen ja asumistuen.
Minä opiskelin ja kävin töissä koko ajan ja silti otin lainaa ( 1990 luvun lopussa). Nyt olen kahden lapsen yh ja ollut työttömänä 5 vuotta kohta. Voin kertoa että nuorena opiskelijana lainan ja työssäkäynnin kanssa elämä oli aivan toista kuin nyt yksinhuoltajana työttömänä. Nyt olo on toivoton ja lamaantunut nuorena odotin elämästä asioita. Myös rahaa oli enemmän kun ei ollut lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä, että opiskelijan täytyy opintojen ohessa tehdä TYÖTÄ, mutta työtön voi vain elää tuillaan tekemättä töitä.
Työttömän ei tartte kun tuilla pärjää. Opiskelijan on pakko tehdä töitä elääkseen.
Mitähän mä en nyt tajunnut? 🤔
Aika monikin asia jäänyt sinulta selkeästi tajuamatta. Alkaen siitä, mitä sana työtön tarkoittaa. Katsos kun työtön ei olisi enää työtön, jos hän kävisi töissä. Jännää eikö? Ja läheskään kaikki opiskelijat eivät tee töitä opintojen ohessa. Kyllä sillä opintotuki+asumislisä+opintolaina yhdiselmällä pärjää. Siitä tulee yhteensä liki tonni kuussa.
Laina on maksettava takaisin. Työttömyyskorvausta ei.
Vierailija kirjoitti:
"Opiskelija saa myös monista asioista opiskelija-alennusta, eli maksaa parhaimmissa tapauksissa vain puolet täydestä hinnasta. Sen sijaan työttömän on maksettava kaikista niistä asioista täysi hinta."
Opiskelija maksaa ateriastaan 2,95 euroa. Työtön voi olla kotona ja tehdä samalla rahalla useamman annoksen ruokaa. Opiskelija saa matkalipusta opiskelija-alennuksen, mutta työttömällä ei ole vastaavaa tarvetta kulkea. Eniten ihmetyttää tuo, että opiskelijoiden pitäisi asua soluissa mutta työttömät saavat yleistä asumistukea, jolla voi asua yksiössä. Miksi näin?
Opiskelija voi myös tehdä ne annokset kotona. Miten niin työttömällä ei olisi tarvetta kulkea,ei tää mikään hoploppi et tullaan ja mennään mut jotkut tekee kotona annokset.
Vierailija kirjoitti:
Työttömän ei siis tarvitse kulkea mihinkään sinun käsityksen mukaan. Opiskelijat voivat tehdä täyttä päivää töitä ja silti saada opiskelija-alennukset sekä ateriaedut, jotka muut veronmaksajat maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan, että työttömät saavat jatkossa saman tuen kuin opiskelijat ja mahdollisuuden halpakorkoiseen lainaan ja vastaavasti opiskelijoille nykyiset työttömien tuet. 👌
Tämä olisi hyvä kannuste sohvalla makaamisen sijaan.
Olen työtön, saan rapiat 500 e käteen tukia.Taitaa jäädä alle opiskelijan opintotuen ja asumistuen.
Maksatko tuosta vuokran ja KAIKKI laskut? Et.
Ooiskelijani saa n 550e opinto- ja asumistukea.
Vuokra - 570e, ruoka (diabeetikko joten tarkkaa mitä syö + eväät töihin) -300+, puhelin - 30e, matkakortti -50e, sähkö - 20e, vakuutus n -3e/kk, lääkkeet -5e/kk.
Tässä vaiheessa jo miinuksella 428e!!
Tuohon päälle vaatteet, lääkärikäynnit, harvinsiset huvitukset ja syömiset ystävien kanssa....
"Opiskelu on vapaaehtoista. Työttömyys ei ole useimmissa tapauksissa vapaaehtoista. Opiskelijalla on yleensä vuoden tai puolen vuoden tarkkuudella edes jollain tavalla tiedossa, milloin valmistuminen tapahtuu ja opiskelu silloin päättyy."
Tämä on hyvä perustelu kun puhutaan opiskelijoiden varsinaisista tuista. Siinä vain unohdetaan että opiskelijan toimeentulosta suurin osa koostuu nykyään lainasta. Ja koska kukaan opiskelija ei voi tietää saako töitä valmistuttuaan. ison lainan ottaminen normaaliin elämiseen on melkoinen riski. Ja sellaista ei siis työttömältä edellytetä.
"Kun ne työttömät opiskeli niin asuivat soluissa."
Tämä "kyllä me ennenkin" koskee yleensä aina asioita jotka koskevat joitain muita. Aika harva siirtäisi itsensä enää takaisin 40 vuoden takaiseen elintasoon mutta vaatii silmää räpäyttämättä kyllä opiskelijoita elämään ihan samoin kuin itse eli vuosikymmeniä sitten. Asioilla on tapana kehittyä ja halu parempaa kuin ennen on koko ihmiskunnan eteenpäin vievä voima. Yleensä on tapana haluta omille lapsilleen parempaa kuin mitä itse sai. Mutta opiskelijat ovat joku kumma poikkeus joiden elämä ei saa parantua eikä helpottua.
Mikä opiskleusta tekee pakollista,eikö ole kiva oppia uusia asioita ja nähdä kavereita. Tosin nykyisin mitään ei opeteta,kaikki pitää selvittää itte googlesta tai chatista.
Moni meistä nykyisisitå työttömistä on opiskellut ja ottanut lainaakin. Katsotaan kun olette 50 v ja työttömiä ja mietitte kumpi oli mukavampaa aikaa, opiskelijana vai työttömänä 50 vuotiaana? Voin kertoa ettei näitä voi edes verrata.
Minä otin lainaa 2000 luvun alussa ja maksoin sen takaisin Nyt olen työtön. Kävin myös töissä opintojen aikana. En tuntenut sellaista toivottomuutta kuin nyt.
Eihän näitä ryhmiä voi verrata keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä, että opiskelijan täytyy opintojen ohessa tehdä TYÖTÄ, mutta työtön voi vain elää tuillaan tekemättä töitä.
Työttömän ei tartte kun tuilla pärjää. Opiskelijan on pakko tehdä töitä elääkseen.
Mitähän mä en nyt tajunnut? 🤔
Lisäksi opiskelijoille tuputetaan opintolainaa, mutta työttömille ei. Pitäisikö lanseerata työttömyyslaina?
Hyvin moni työtön voi ottaa lainaa ihan vapaasti. Ja hyvin monella onkin esim. asuntolainaa, autolainaa jne. jne. Työtön kun on usein ollut töissä ennen työttömyyttään.
Mutta työtöntä ei velvoiteta ottamaan lainaa elämisensä rahoittamiseen e
Miten ajattelit että otan lainaa 50 vuotiaana yksinhuoltajana?
Vierailija kirjoitti:
"Opiskelu on vapaaehtoista. Työttömyys ei ole useimmissa tapauksissa vapaaehtoista. Opiskelijalla on yleensä vuoden tai puolen vuoden tarkkuudella edes jollain tavalla tiedossa, milloin valmistuminen tapahtuu ja opiskelu silloin päättyy."
Tämä on hyvä perustelu kun puhutaan opiskelijoiden varsinaisista tuista. Siinä vain unohdetaan että opiskelijan toimeentulosta suurin osa koostuu nykyään lainasta. Ja koska kukaan opiskelija ei voi tietää saako töitä valmistuttuaan. ison lainan ottaminen normaaliin elämiseen on melkoinen riski. Ja sellaista ei siis työttömältä edellytetä.
Minä otin lainaa 2000 luvun alussa ja maksoin takaisin. Olin myös töissä.
Nyt olen työtön yh. Mistä ja miten ottaisin nyt lainaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otin lainaa 2000 luvun alussa ja maksoin takaisin. Olin myös töissä.
Nyt olen työtön yh. Mistä ja miten ottaisin nyt lainaa?
No jos työttömyysturva muutettaisiin sellaiseksi että työtön saisi ison osan siitä valtion takaamana "työttömyyslainana" niin sitten saisit. Silloin se vastaisi opiskelijoiden opintolainaa.
No se pointti olikin juuri tässä. Toisen pitää elättää itsensä lainarahalla, jos ei voi / halua / ehdi tehdä opintojen ohessa töitä tai ei saa niitä töitä.