Miksi niin usein verrataan opiskelijan ja työttömän asemaa sekä heidän saamiaan tukia toisiinsa?
Moni täälläkin on usein sanonut, että miksi opiskelija saa tukea työtöntä vähemmän ja miksi opiskelijoiden pitäisi asua soluasunnoissa, jos työttömätkään eivät sellaisissa asu? Olisi ehkä hyvä muistaa muutama merkittävä ero, mikä on opiskelijan ja työttömän asemassa.
Opiskelu on vapaaehtoista. Työttömyys ei ole useimmissa tapauksissa vapaaehtoista. Opiskelijalla on yleensä vuoden tai puolen vuoden tarkkuudella edes jollain tavalla tiedossa, milloin valmistuminen tapahtuu ja opiskelu silloin päättyy. Toki elämä voi opiskelijallakin yllättää monin tavoin ja suunnitelmat muuttua, mutta siitä huolimatta valmistumisen aikataulu on sitten vaikka muutettuna jotenkin tiedossa. Sen sijaan työttömällä ei ole mitään tietoa siitä, milloin hänen työttömyytensä tulee päättymään. Se päättyy sitten, jos tai kun työtön saa jostain töitä. Opiskelija saa myös monista asioista opiskelija-alennusta, eli maksaa parhaimmissa tapauksissa vain puolet täydestä hinnasta. Sen sijaan työttömän on maksettava kaikista niistä asioista täysi hinta.
Jos vielä ottaa esiin sen pienen joukon työttömistä, jotka ovat vapaaehtoisesti heittäytyneet työttömiksi, niin heillehän ei työttömyyskorvausta makseta. Tietämättömille tiedoksi, että työttömyyskorvauksessa on sellainen asia kuin karenssi, joka tulee, jos toimii työvoimapoliittisesti moitittavalla tavalla. Sellaista on esimerkiksi itse aiheutettu työttömyys tai tarjotusta työstä kieltäytyminen ilman hyväksyttävää syytä. Mutta nämä työttömän tukia moittivat on varmaan niitä, jotka eivät ole itse koskaan olleet työttöminä, eivätkä siksi tiedä, mitä velvoitteita niidenkin tukien saamiseen liittyy. Työttömyyskorvaus ei todellakaan ole vastikkeetonta, jos niin luulevat.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
"Kun ne työttömät opiskeli niin asuivat soluissa."
Tämä "kyllä me ennenkin" koskee yleensä aina asioita jotka koskevat joitain muita. Aika harva siirtäisi itsensä enää takaisin 40 vuoden takaiseen elintasoon mutta vaatii silmää räpäyttämättä kyllä opiskelijoita elämään ihan samoin kuin itse eli vuosikymmeniä sitten. Asioilla on tapana kehittyä ja halu parempaa kuin ennen on koko ihmiskunnan eteenpäin vievä voima. Yleensä on tapana haluta omille lapsilleen parempaa kuin mitä itse sai. Mutta opiskelijat ovat joku kumma poikkeus joiden elämä ei saa parantua eikä helpottua.
No kuule ei ole asiat työttömillä ja sairaseläkeläisillä yhtään parempia kuim ennen. Sen kun parannat omaa asemaasi äläkä valita.Itseasiassa lukukausimaksut olisivat ihan jees.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan, että työttömät saavat jatkossa saman tuen kuin opiskelijat ja mahdollisuuden halpakorkoiseen lainaan ja vastaavasti opiskelijoille nykyiset työttömien tuet. 👌
Tämä olisi hyvä kannuste sohvalla makaamisen sijaan.
Olen työtön, saan rapiat 500 e käteen tukia.Taitaa jäädä alle opiskelijan opintotuen ja asumistuen.
Maksatko tuosta vuokran ja KAIKKI laskut? Et.
Ooiskelijani saa n 550e opinto- ja asumistukea.
Vuokra - 570e, ruoka (diabeetikko joten tarkkaa mitä syö + eväät töihin) -300+, puhelin - 30e, matkakortti -50e, sähkö - 20e, vakuutus n -3e/kk, lääkkeet -5e/kk.
Tässä vaiheessa jo miinuksella 428e!!
Tuohon päälle vaatteet, lääkärikäynnit, harvinsiset huvitukset ja syömiset ystävien kanssa....
No kai sä nyt tuet omaa jälkikasvuasi.Anna vaikka emnakkoperintö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Opiskelu on vapaaehtoista. Työttömyys ei ole useimmissa tapauksissa vapaaehtoista. Opiskelijalla on yleensä vuoden tai puolen vuoden tarkkuudella edes jollain tavalla tiedossa, milloin valmistuminen tapahtuu ja opiskelu silloin päättyy."
Tämä on hyvä perustelu kun puhutaan opiskelijoiden varsinaisista tuista. Siinä vain unohdetaan että opiskelijan toimeentulosta suurin osa koostuu nykyään lainasta. Ja koska kukaan opiskelija ei voi tietää saako töitä valmistuttuaan. ison lainan ottaminen normaaliin elämiseen on melkoinen riski. Ja sellaista ei siis työttömältä edellytetä.
Minä otin lainaa 2000 luvun alussa ja maksoin takaisin. Olin myös töissä.
Nyt olen työtön yh. Mistä ja miten ottaisin nyt lainaa?
No jos työttömyysturva muutettaisiin sellaiseksi että työtön saisi ison o
Miten lapsien elatus? Lainalla? Nyt saamme toimeentulotukea.
Otin lainaa opiskelijana 2000 luvun alussa ja maksoin kaikki takaisin.
Meinaat että työllistyn nyt vielä 50 vuotiaana ja voisin maksaa lainan takaisin? Olen ollut työtön 4 vuotta.
Saako iso lapsiperhe kokonaisen solun vai ängetäänkö ne yhteen huoneeseen kun vanhemmat opiskelevat.
Pitkäaikaistyöttömille pitäisi tarjota soluasumista tai muuten kovempia oloja jotta nämä yhteiskunnan kiviriipat alkaisivat tekemään työtä tai perustaisivat yrityksen. Miksi näitä pitää elättää vuodesta toiseen jos he eivät tee mitään yhteiskunnan hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaistyöttömille pitäisi tarjota soluasumista tai muuten kovempia oloja jotta nämä yhteiskunnan kiviriipat alkaisivat tekemään työtä tai perustaisivat yrityksen. Miksi näitä pitää elättää vuodesta toiseen jos he eivät tee mitään yhteiskunnan hyväksi.
Tyhmälle trollille ei pitäisi vastata, mutta ketään ei palkata yhtään sen helpommin, että tämä on ensin sullottu soluun ja laitettu kärsimään.
Tässä on myös sellainen ero, että vaikka sinänsä opiskelu on "vapaaehtoista", sillä tähdätään kuitenkin lähtökohtaisesti nimenomaan työllistymismahdollisuuksien parantamiseen, eli toisin sanoen kokopäiväisesti tai ainakin lähes kokopäiväisesti tehdään jotain työllistymisen eteen. Ja vaikka se valmistumispäivä ehkä suunnilleen onkin tiedossa, ei se tarkoita, että siitä aina siirryttäisiin suoraan työelämään. En ihan ymmärrä, millä perusteella sen opiskelevan henkilön pitäisi olla taloudellisesti huonommassa asemassa, mitä henkilön, jolla on esimerkiksi vain peruskoulututkinto ja on ollut pitkään työttömänä kouluttautumatta siten, että voisi parantaa työllistymismahdollisuuksiaan?
Lisäksi nykypäivänä kaikki opiskelijat eivät ole nuoria juuri vanhempien luota muuttaneita, vaan osa on ihan perheellisiä aikuisia ihmisiä, usein juuri niitä, jotka eivät ole aiemmalla koulutustaustallaan työllistyneet tai työskentelevät matalapalkka-alalla.
Minusta olisi parempi, ettei se opiskelu automaattisesti heikentäisi työttömän asemaa, vaan se olisi nimenomaan kannattavaa silloin, kun niitä töitä ei ole olemassa olevalla koulutuksella löytynyt. Toki se on sitten asia erikseen, jos joku vain opiskelee tutkinnon toisensa perään ilman aikomustakaan siirtyä työelämään, mutta asia kerrallaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on ongelmallista, että taloudellisesti on järkevämpää pysyä työttömänä kuin opiskella uusi ammatti velaksi josta sitten mahdollisesti työllistyisi.
Ja mikähän on sellainen ala, jonka opiskelemalla esim. tällainen 55v puolikuntoinen nainen työllistyy?
Kukaan ei ole väittänyt, että kaikilla työttömillä olisi realistiset mahdollisuudet työllistyä jos he opiskelisivat uuden ammatin.
Aika pitkälle sellainen ajatus sisältyi lainaamaani viestiin, jossa perään kuullutettiin työllistävän alan opiskelua. Niin, mikä on se ala joka työllistää varmuudella?
En kirjoittanut viestiä josta puhut, mutta tulkitsin sen ainakin itse toisin. Siinä ei ole mitään järkeä, että nykyinen järjestelmä rankaisee työttömiä tulojen vähenemisellä siitä, jos he yrittävät parantaa asemaansa työmarkkinoilla opiskelemalla itselleen uuden ammatin opintotuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä, että opiskelijan täytyy opintojen ohessa tehdä TYÖTÄ, mutta työtön voi vain elää tuillaan tekemättä töitä.
Työttömän ei tartte kun tuilla pärjää. Opiskelijan on pakko tehdä töitä elääkseen.
Mitähän mä en nyt tajunnut? 🤔
Lisäksi opiskelijoille tuputetaan opintolainaa, mutta työttömille ei. Pitäisikö lanseerata työttömyyslaina?
Hyvin moni työtön voi ottaa lainaa ihan vapaasti. Ja hyvin monella onkin esim. asuntolainaa, autolainaa jne. jne. Työtön kun on usein ollut töissä ennen työttömyyttään.
Mistä työtön saa muka lainaa ilman takaajia tms.? Ne asunto- ja autolainat on otettu silloin kun työtön oli vielä töissä ja tulot sen mukaiset.
Missäpäin asuu, stadissa soluun pääsee 300 e, joensuussa 210 e.
Soluasunto jossa asuu yksin ja maksaa 2x maksun. Turussa
No kai sä nyt tuet omaa jälkikasvuasi.Anna vaikka emnakkoperintö.
Tuetaan mitä pystytään mutta hän mieluummin elättää itse itsensä.
Ennakkoperintöä ei pystytä antamaan kun pitää itsekin asua jossain ja olisi epäreilua 3 muuta lasta kohtaan
Missäpäin asuu, stadissa soluun pääsee 300 e, joensuussa 210 e.