Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko maistanut alatoopia?

Vierailija
10.08.2025 |

Itse en ole, eikä kyllä tee mielikään.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi eilen söin kyseistä herkkua ruisleivän päällä. Olen tykännyt siitä aina, on vain aika arvokasta joten vain noin kerran kuussa tulee ostettua.

N30

Vierailija
42/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää leivän päällä ja paljaaltaankin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, ihan hyvää. Oli äitin herkkua.

Vierailija
44/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olisi sika kasvamassa niin saisi taas tätäkin herkkua. Sianpäätkin taitaa mennä nykyään koira- ja kissanruokaan. 

Vierailija
45/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan lihahyytelö on täysin mitättömän makuista. Koitettu saada mahdollisimman paljon hyydettyä lientä mukaan.

En missään tapauksessa osta tuota sekundaa.

Vierailija
46/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aladobi. Ei Alatoopi.

Aladobille synonyymejä ovat lihahyytelö, syltty, punsa, tytinä, alatoopi ja hytisevä.

Vierailija
47/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

aladobi (ransk. à la daube, arkikielessä myös alatoopi, syltty, punsa, tytinä, tutina, hytisevä) on ruokalaji, kylmä ja jäykkä viipaleiksi leikattava liha-, kala- tai kasvishyytelö.

Vierailija
48/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aladobi. Ei Alatoopi.

Ranskalaisittain à la daube

Aladobi, alatoopi, syltty, punsa, tytinä, tutina, hytisevä.

Vierailija
49/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä sivusta huomautan, että alatoopi on Suomessa ihan yleisesti käytetty nimi aladobille, eli tytinälle, eli lihahyytelölle: https://www.maajakotitalousnaiset.fi/reseptit/alatoopi-eli-lihahyytelo

Ja kyllä, syön usein tytinää, mutta vain tarjouksesta, koska se ei ole halpaa ja minä en ole varakas.

Itse käytän tytinä nimitystä, koska se oli myös lapsuudessani meilläpäin yleisimmin käytetty muoto kyseisestä herkusta.

Tytinää se oli meillä Etelä-Karjalassa. Lapsena inhotti, kun se tutisi ja tärisi ja hytkyi, kun tönäisi pöytää tai alustassia.

Vierailija
50/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Vastenmielisen näköinen ja oloinen tekele, en syöttäisi edes koiralle. 

Vierailija
51/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä sivusta huomautan, että alatoopi on Suomessa ihan yleisesti käytetty nimi aladobille, eli tytinälle, eli lihahyytelölle: https://www.maajakotitalousnaiset.fi/reseptit/alatoopi-eli-lihahyytelo

Ja kyllä, syön usein tytinää, mutta vain tarjouksesta, koska se ei ole halpaa ja minä en ole varakas.

Itse käytän tytinä nimitystä, koska se oli myös lapsuudessani meilläpäin yleisimmin käytetty muoto kyseisestä herkusta.

Tytinää se oli meillä Etelä-Karjalassa. Lapsena inhotti, kun se tutisi ja tärisi ja hytkyi, kun tönäisi pöytää tai alustassa.

Ja lapset lähetettiin hakemaan saparoveiviä naapurista, kun sian h-hetki lähestyi.

Vierailija
52/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytinä on hyvää. Nam.

Vierailija
53/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maistanut ja syönyt.

Vierailija
54/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin penskana mummolassa ja tykkäsin siitä. Sen jälkeen, kun minulle selvisi mistä se tehdään en syönyt sitä enää. Mummoni keitti sen sian päästä ja sen jälkeen en siihen koskenut.

Vierailija
55/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, toopea olen maistanut.

Ei maistunut.

Vierailija
56/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gelatiinia sisältävä superfood.

Vierailija
57/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan. Vastenmielisen näköinen ja oloinen tekele, en syöttäisi edes koiralle. 

Syötät rakille teollista paskaa kuitenkin? 

Vierailija
58/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Kyllä, painosyltty ja aladobi ovat samaa ruokalajia. Aladobi on ranskalaisperäinen termi, joka tarkoittaa liha- tai kalahyytelöä, ja se tunnetaan Suomessa myös nimillä painosyltty, punsa, tytinä tai tutina, -

Se on nimenomaan ranskalainen termi, josta on olemassa ihan supisuomalainen käännös eli alatoopi, jota myös ihan virallisestikin käytetään ja jonka sinä jostain syystä jätit tuossa nimilitaniassasi mainitsematta.

Vierailija
59/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaroopia

Alarootia

Vierailija
60/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Kyllä, painosyltty ja aladobi ovat samaa ruokalajia. Aladobi on ranskalaisperäinen termi, joka tarkoittaa liha- tai kalahyytelöä, ja se tunnetaan Suomessa myös nimillä painosyltty, punsa, tytinä tai tutina, -

Se on nimenomaan ranskalainen termi, josta on olemassa ihan supisuomalainen käännös eli alatoopi, jota myös ihan virallisestikin käytetään ja jonka sinä jostain syystä jätit tuossa nimilitaniassasi mainitsematta.

Joo. Ja itseasiassa syltty on ihan suomalainen perinneruoka. Ei ole mistään Ranskasta aikoinaan tänne tuotu. Aladobi/alatoopi termi on tullut vasta myöhemmin käyttöön.