Oletko maistanut alatoopia?
Kommentit (68)
Hyvää leivän päällä ja paljaaltaankin.
Olen, ihan hyvää. Oli äitin herkkua.
Kun olisi sika kasvamassa niin saisi taas tätäkin herkkua. Sianpäätkin taitaa mennä nykyään koira- ja kissanruokaan.
Kaupan lihahyytelö on täysin mitättömän makuista. Koitettu saada mahdollisimman paljon hyydettyä lientä mukaan.
En missään tapauksessa osta tuota sekundaa.
Vierailija kirjoitti:
Aladobi. Ei Alatoopi.
Aladobille synonyymejä ovat lihahyytelö, syltty, punsa, tytinä, alatoopi ja hytisevä.
aladobi (ransk. à la daube, arkikielessä myös alatoopi, syltty, punsa, tytinä, tutina, hytisevä) on ruokalaji, kylmä ja jäykkä viipaleiksi leikattava liha-, kala- tai kasvishyytelö.
Vierailija kirjoitti:
Aladobi. Ei Alatoopi.
Ranskalaisittain à la daube
Aladobi, alatoopi, syltty, punsa, tytinä, tutina, hytisevä.
Vierailija kirjoitti:
Täältä sivusta huomautan, että alatoopi on Suomessa ihan yleisesti käytetty nimi aladobille, eli tytinälle, eli lihahyytelölle: https://www.maajakotitalousnaiset.fi/reseptit/alatoopi-eli-lihahyytelo
Ja kyllä, syön usein tytinää, mutta vain tarjouksesta, koska se ei ole halpaa ja minä en ole varakas.
Itse käytän tytinä nimitystä, koska se oli myös lapsuudessani meilläpäin yleisimmin käytetty muoto kyseisestä herkusta.
Tytinää se oli meillä Etelä-Karjalassa. Lapsena inhotti, kun se tutisi ja tärisi ja hytkyi, kun tönäisi pöytää tai alustassia.
En todellakaan. Vastenmielisen näköinen ja oloinen tekele, en syöttäisi edes koiralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä sivusta huomautan, että alatoopi on Suomessa ihan yleisesti käytetty nimi aladobille, eli tytinälle, eli lihahyytelölle: https://www.maajakotitalousnaiset.fi/reseptit/alatoopi-eli-lihahyytelo
Ja kyllä, syön usein tytinää, mutta vain tarjouksesta, koska se ei ole halpaa ja minä en ole varakas.
Itse käytän tytinä nimitystä, koska se oli myös lapsuudessani meilläpäin yleisimmin käytetty muoto kyseisestä herkusta.
Tytinää se oli meillä Etelä-Karjalassa. Lapsena inhotti, kun se tutisi ja tärisi ja hytkyi, kun tönäisi pöytää tai alustassa.
Ja lapset lähetettiin hakemaan saparoveiviä naapurista, kun sian h-hetki lähestyi.
Söin penskana mummolassa ja tykkäsin siitä. Sen jälkeen, kun minulle selvisi mistä se tehdään en syönyt sitä enää. Mummoni keitti sen sian päästä ja sen jälkeen en siihen koskenut.
En, toopea olen maistanut.
Ei maistunut.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Vastenmielisen näköinen ja oloinen tekele, en syöttäisi edes koiralle.
Syötät rakille teollista paskaa kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
-Kyllä, painosyltty ja aladobi ovat samaa ruokalajia. Aladobi on ranskalaisperäinen termi, joka tarkoittaa liha- tai kalahyytelöä, ja se tunnetaan Suomessa myös nimillä painosyltty, punsa, tytinä tai tutina, -
Se on nimenomaan ranskalainen termi, josta on olemassa ihan supisuomalainen käännös eli alatoopi, jota myös ihan virallisestikin käytetään ja jonka sinä jostain syystä jätit tuossa nimilitaniassasi mainitsematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Kyllä, painosyltty ja aladobi ovat samaa ruokalajia. Aladobi on ranskalaisperäinen termi, joka tarkoittaa liha- tai kalahyytelöä, ja se tunnetaan Suomessa myös nimillä painosyltty, punsa, tytinä tai tutina, -
Se on nimenomaan ranskalainen termi, josta on olemassa ihan supisuomalainen käännös eli alatoopi, jota myös ihan virallisestikin käytetään ja jonka sinä jostain syystä jätit tuossa nimilitaniassasi mainitsematta.
Joo. Ja itseasiassa syltty on ihan suomalainen perinneruoka. Ei ole mistään Ranskasta aikoinaan tänne tuotu. Aladobi/alatoopi termi on tullut vasta myöhemmin käyttöön.
Viimeksi eilen söin kyseistä herkkua ruisleivän päällä. Olen tykännyt siitä aina, on vain aika arvokasta joten vain noin kerran kuussa tulee ostettua.
N30