Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko maistanut alatoopia?

Vierailija
10.08.2025 |

Itse en ole, eikä kyllä tee mielikään.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhainkodeissa tulette sitten syömään tätä ja kahvista ja pullasta tehtyä mössöä. Valmistelkaa itsenne. 

Vierailija
22/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen, enkä tykännyt. Ehkä sen "herkun" voi jättää jo historian hämärään.

Ei lasten kuulukkaan tykätä Aladobista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää on. Erään firman myyntiautot kiertävät ympäri maata ja menin, kun sattui meidän torille. Lihahyytelöä oli jonottamassa eräs alle viisikymppinen entinen työkaveri ja sanoi, että se on heillä koko perheen herkkua, lapsetkin tykkäävät.

Vierailija
24/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhainkodeissa tulette sitten syömään tätä ja kahvista ja pullasta tehtyä mössöä. Valmistelkaa itsenne. 

Olen ollut aikoinani vanhainkodissa töissä ja noita siellä tosiaan syötettiin. Tuo taitaa olla sellainen lihavalmiste, mihin on hankalin tukehtua, ehkä se on syy miksi sitä tarjotaan.

Vierailija
25/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksissä hautajaisten muistojuhlissa oli varauduttu niin huolellisesti, että aladobikin oli hyydytetty ruumisarkun muotoon.  Kynis.mi

Vierailija
26/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskasta meillekkin tänne junttilaan levinnyt herkku.

Kävin Ranskassa herkkupuodissa, niin oli tosiaan ainakin kymmentä erilaista hyytelöä ja pateita vielä useampaa lajia.

Vierailija
27/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää on. Erään firman myyntiautot kiertävät ympäri maata ja menin, kun sattui meidän torille. Lihahyytelöä oli jonottamassa eräs alle viisikymppinen entinen työkaveri ja sanoi, että se on heillä koko perheen herkkua, lapsetkin tykkäävät.

Meilläkin se oli lasten herkkua, mutta koulu ja kaverit pilasivat senkin sivistyksen ja sittemmin kelpasi vain teurasjätteet ja muut nuggetit.

Vierailija
28/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä sivusta huomautan, että alatoopi on Suomessa ihan yleisesti käytetty nimi aladobille, eli tytinälle, eli lihahyytelölle: https://www.maajakotitalousnaiset.fi/reseptit/alatoopi-eli-lihahyytelo

Ja kyllä, syön usein tytinää, mutta vain tarjouksesta, koska se ei ole halpaa ja minä en ole varakas.

Itse käytän tytinä nimitystä, koska se oli myös lapsuudessani meilläpäin yleisimmin käytetty muoto kyseisestä herkusta.

Vierailija
29/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä sivusta huomautan, että alatoopi on Suomessa ihan yleisesti käytetty nimi aladobille, eli tytinälle, eli lihahyytelölle: https://www.maajakotitalousnaiset.fi/reseptit/alatoopi-eli-lihahyytelo

Ja kyllä, syön usein tytinää, mutta vain tarjouksesta, koska se ei ole halpaa ja minä en ole varakas.

Itse käytän tytinä nimitystä, koska se oli myös lapsuudessani meilläpäin yleisimmin käytetty muoto kyseisestä herkusta.

En tiedä, mihin se lainaus katosi, koska mielestäni viestiä lainasin. Mutta tämä kommentti oli siis kakkosviestin kirjoittajalle, joka väitti että alatoopi on hänen mielestään väärä nimitys tälle herkulle.

Vierailija
30/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta maar. Hyvää.

Vierailija
31/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, se oli mun lapsuuden kammotusruoka

Vierailija
32/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt kotona tehtyä. Muistaakseni äiti laittoi siihen sian sisäelimetkin ja myös sianpään.

Itse olen thnyt sianpäästä. Kaupassahan myytiin sianpäitä (puolikkaita) vielä -80 luvulla.

Muistaakseni siihen laitettiin raakaa sipulia ja maustepippuria. Oli erittäin hyvää. Oliko painosyltty nimeltään? Kaupasta en ko. tuotetta osta kun näyttää niin huonolta.

Vierailija
33/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aladobia ala-asteella kouluruokana. Kouluvuoden aikana kerran aina kuudessa viikossa oli kouluvuonna aladobia.

Vierailija
34/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aladoobia ja etikkakurkkua tuoreen ruisleivän päälle. hyvää!

Vierailija
35/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta rakennustöissä käytän petonia ja kyprokkia.

Vierailija
36/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää syökää, meille enemmän jää. Siellä onkin sen verran hyödyllisiä elimmistölle välttämättömiä aineita, mitä muualta melkein ei saakaan enää. Niin että nirsoilkaa enemmän, teidän oman terveys se tyhmyyden vuoksi kärsii. 

Vierailija
37/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kyllä, painosyltty ja aladobi ovat samaa ruokalajia. Aladobi on ranskalaisperäinen termi, joka tarkoittaa liha- tai kalahyytelöä, ja se tunnetaan Suomessa myös nimillä painosyltty, punsa, tytinä tai tutina, -

38/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena ja nuorena tuli syötyä aladobia. Äitimme teki sitä joskus itsekin. Ei se mitään herkkua minulle ollut. Ei myöskään pahaa. Enemmänkin sellainen mitätön ja tylsä.

Vierailija
39/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään. Teen itse niin saan mieleistäni.  Parempaa kun jotkut makkarat..

Vierailija
40/68 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä teki tytinää joten olen maistanut, en tykkää.