Lakiluonnos: iltapäiväkerho maksaisi jatkossa 197 €/kk
Lakiluonnoksessa esitetään kuukausimaksujen enimmäismääriin 23 prosentin korotusta, minkä jälkeen ne olisivat 570 tunnin osalta enintään 148 euroa ja 760 tunnin osalta enintään 197 euroa.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi on osa perhettä, niinhän ne lapsia hoitaneet mummot ennenkin oli ja sitä vanhaa yhteisöllisyyttä tässä nyt ollaan palauttamassa. Anoppi asuu perheen kanssa, katsoo samaa netflixiä, kutoo lapsenlapsille sukkia ja ulkoiluttaa päivällä koiran. Kaikki on tyytyväisiä, kun ei tarvitse maksaa lasten ip-hoidosta eikä mummi ole yksin.
Noin se oli silloin, kun elämä oli välhempää, mutta ei kelpaa nykyvanhemmille.
Ei meillä kukaan isovanhempi suostuisi sitoutumaan siihen, että on kotona arkipäivät. Osa on työelämässä ja eläkkeellä olevalla ei oikein enää terveys pelaa. Meillä ei ole varaa sellaiseen asuntoon, jossa olisi tilaa vielä yhdelle/kahdelle aikuiselle. Itse olin iltapäivät isovanhemmilla, jotka olivat silloin huomattavasti nuorempia kuin nykyisovanhemmat. Omat vanhempani eivät suostu vastaavaan järjestelyyn.
MItä sä sönkötät isovanhemmista? Kyllä me kasarilla mentiin kotiin ja kun mutsi tuli himaan, alkoi ruoanlaitto. Siinä samalla katsottiin että läksyt on tehty ja huonosti kävi jos ei ollu, sitten meni Atari yläkaappiin.
Anoppi on osa perhettä, niinhän ne lapsia hoitaneet mummot ennenkin oli ja sitä vanhaa yhteisöllisyyttä tässä nyt ollaan palauttamassa. Anoppi asuu perheen kanssa, katsoo samaa netflixiä, kutoo lapsenlapsille sukkia ja ulkoiluttaa päivällä koiran. Kaikki on tyytyväisiä, kun ei tarvitse maksaa lasten ip-hoidosta eikä mummi ole yksin.
Lapsi oli pari kertaa anopilla ja kerran katsoi sen hetken kun juotiin kahvit. Hyvä ettei lapsi kuollut. Oli kuristua sitteriin ja mummi vaan katsoi. Lääkkeet lattioillaan vauvan syötävistä. Lapsi oli hukkua. Oli jäämässä työttömäksi hoitamaan lastamme mutta 800e kk olisi tahtonut. Lapsen päivän ruoat oli 5kpl hampurilaisateruoita mäkkäristä. Ennätti syödä 2 kun haettiin kesken pois hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa ekaluokalaisille avain kaulaan.
Näin on kyllä ennenkin pärjätty aivan mainiosti. Ja joka haluaa jotain muuta, niin rahalla saa ja hevosella pääsee.
Aika usein joku katsoi kuitenkin perään, naapuri, mummo tms. Nykyään on vähän toisin.
Ovatko nykyvanhemmat niin sosiaalisesti kyvyttömiä etteivät osaa tutustua naapureihinsa?
Ei kuule naapureita kiinnosta. Toki löytyisi yksi vanhempi lapsien kanssa tykkäävä olevA setä läheltä, mutta hänelläpä on pedofilia tuomio. Kaikki ei tuota tiedä, mutta minä tiedän , koska on lähes sukua minulle. Sinne vaan pikku Elviira. Mitä ne hänen pillunkuvat jonkun kännyllä.haittaa?
Nykyään jokainen mies on potentiaalinen pedofiili. Pedofiliaepäilyksestä vapautuminen vaatii aktiivista todistelua. Siksi miehiä ei mielellään haluta lapsenvahdeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi oli pari kertaa anopilla ja kerran katsoi sen hetken kun juotiin kahvit. Hyvä ettei lapsi kuollut. Oli kuristua sitteriin ja mummi vaan katsoi. Lääkkeet lattioillaan vauvan syötävistä. Lapsi oli hukkua. Oli jäämässä työttömäksi hoitamaan lastamme mutta 800e kk olisi tahtonut. Lapsen päivän ruoat oli 5kpl hampurilaisateruoita mäkkäristä. Ennätti syödä 2 kun haettiin kesken pois hoidosta.
Ero on siinä, että entisaikaan lapset tehtiin parikymppisinä ja pikkulasten isovanhemmat olivat nelikymppisiä. Nykyään taas lapset tehdään nelikymppisinä ja isovanhemmat ovat muistisairaudesta kärsiviä 80+ ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on kyllä ennenkin pärjätty aivan mainiosti. Ja joka haluaa jotain muuta, niin rahalla saa ja hevosella pääsee.
Aika usein joku katsoi kuitenkin perään, naapuri, mummo tms. Nykyään on vähän toisin.
Ovatko nykyvanhemmat niin sosiaalisesti kyvyttömiä etteivät osaa tutustua naapureihinsa?
Ei kuule naapureita kiinnosta. Toki löytyisi yksi vanhempi lapsien kanssa tykkäävä olevA setä läheltä, mutta hänelläpä on pedofilia tuomio. Kaikki ei tuota tiedä, mutta minä tiedän , koska on lähes sukua minulle. Sinne vaan pikku Elviira. Mitä ne hänen pil
Nykyään jokainen mies on potentiaalinen pedofiili. Pedofiliaepäilyksestä vapautuminen vaatii aktiivista todistelua. Siksi miehiä ei mielellään haluta lapsenvahdeiksi.
Siksi naiset ovat vallanneet pedarimarkkinat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen ja ennen. Ennen Suomi oli ihan toinen maa, kyllä toi lisää lasten turvattomuutta kun vanhemmilla ei varaa iltapäivähoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltapäiväkerhot voisi olla auki vain klo 14.30 saakka. Ihan kamala menoerä kunnille pitää niitä auki monta tuntia ja se meno siellä kun lapsia on kymmenittäin ja suurin osa puhuu ja ymmärtää suomea huonosti.
Sama sitten lopettaa kokonaan. Työaika loppuu yleensä klo 16 ja 17 välillä. Oletko itse kotiäiti vai kärttyinen vanhapiika, mistä tuon kelloajan keksit?
Oletko itse työtön vai muuten vaan työelämästä pihalla, mistä keksit ettei moni tee töitä klo 17 jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Itse huolehdin itseni kouluun ja takaisin ja sitte yksin kotona. Aika meni läksyjä tehdessä.
Oliko sulla lukihäiriö tms? Ei ekaluokkalaisen läksyissä tunteja mene.
Kyllä menee, jos on hullu ope kuten meillä aikoinaan. Lukiokin ollut paljon helpompaa kuin luokat 1-2. Meillä siis alkuopetuksen ope oli täysin kahjo.
Mihin noita edes tarvitsee? Ihan normaalia se vielä 2000-luvullakin on ollut, että lapset on koulun jälkeen muutaman tunnin yksin kotona ennen kuin vanhemmat tulevat. Ihan kuin nykyään ei voisi yksikään alle 18 vuotias olla minuuttiakaan ilman aikuisen valvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen ja ennen. Ennen Suomi oli ihan toinen maa, kyllä toi lisää lasten turvattomuutta kun vanhemmilla ei varaa iltapäivähoitoon.
Kuten joku jo kirjoitti: ei ennenkään lapset olleet maksullisissa hoitopaikoissa koulun jälkeen, isovanhemmat oli apua ja asui nuoren perheen kanssa. Sitä pidettiin aikoinaan vallan hyvänä ratkaisuna, nyt ei onnistu millään, yhteiskunnan tulee huolehtia lapset ja vanhukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten joku jo kirjoitti: ei ennenkään lapset olleet maksullisissa hoitopaikoissa koulun jälkeen, isovanhemmat oli apua ja asui nuoren perheen kanssa. Sitä pidettiin aikoinaan vallan hyvänä ratkaisuna, nyt ei onnistu millään, yhteiskunnan tulee huolehtia lapset ja vanhukset.
Mihin ennen aikaan sinä oikein vertaat? Ei esim. 80-luvulla isovanhemmat asuneet lapsiperheen kanssa.
Sattuu nyt vaan olemaan niin, että tämänpäivän isovanhemmat ovat erilaisia kuin silloin ennen. En yleistä ei tietenkään kaikilla, mutta suurella osalla tämänpäivän isovanhemmista on omat harrastuksensa ja menonsa. Hyvä näin koska he ovat jo omat lapsensa kasvattaneet, ei mitään velvollisuuksia kasvattaa viellä lapsenlapsia ellei itse niin halua. Suodaan myös isovanhemmille ihan oma elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurin lapsi tuli meillä iltapäivisin leikkimään oman lapseni kanssa. Olivat pihalla tai lastenhuoneessa. Itse pidin kahvitauon kun he söivät välipalaa.
Itse tein etätöitä. Ei kouluikäisiä tarvitse hoitaa, riittää kun on joku lähellä jos tulee jokin ongelma.
Moni töissä kodin ulkopuolella käyvä kuitenkin kokee, että on pienelle koululaiselle on hyvä, että on koulun jälkeen paikka, missä on paikalla aikuisia. Paikka missä on apua läksyjen tekoon, välipala ja ohjattua toimintaa sekä kavereita.
Ja tätä toimintaa ei porvarihallituksemme pitäisi ylihinnoitella.
Olet siis sitä mieltä, että ip-kerhojen aikuisille ei tarvitse maksaa palkkaa?
No en tietenkään. Itse työskentelen koulunkäynnin ohjaajana. Jo nyt olen kuullut monen sanovan, että luopuvat paikasta, kun on niin kallista.
Mitä vähemmän lapsia tulee ip-kerhoihin, sitä vähemmän meitä ohjaajia tarvitaan. Ja sehän tuo säästöä kuluihin. Lapsusta viis😩
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt se koulu ei vaan ole enää se lähikoulu vaan jättilaitos kaukana.
Ilmoittaudun heti. Tuun hakeen sen pikkupiltin ilmaiseksi. Töitä ei oo kun pieksin viimeks pomon.Terkuin Kale kovakulli