Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle Areena: Naapurin poika

Vierailija
10.08.2025 |

https://areena.yle.fi/1-70705185

Vaikea aihe, jossa mies kiinnostuu varaisnurrosikäisistä tytöistä. Jopa tabu. Katsottuani sarjaa jäi päällimmäiseksi mieleeni ihmetyttämään seuraava; jotenkin vielä tajuan, että seksuaalisesti voi (häiriintyneenä) kiinnostua nuorista ja hedelmättömistä, mutta että aikuinen ja akateeminen ihminen höpöttää _rakkaudesta_ teinin kanssa? Siis romanttisista tunteista ja _yhteydestä_! 😳

Kommentit (280)

Vierailija
201/280 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaus on sairaus vaikka kuinka yritettäisiin normalisoida. 

Pahinta tosiaan on, että kyse on yhtä paljon sairaudesta kuin homoudessa tai heteroudessa. Puhumme sukupuolisesta suuntautumisesta, joka on erittäin tuhoavaa ympäristölleen. Terapia tehoaa huonosti, ja kukapa haluaa kemiallisen ja fyysisen kastraation vapaaehtoisesti?

Voimme määrittää sen sairaudeksi,  koska vaikutus on tuhoisa.  Kaikkihan ei ole molemminpuolista,  kuten nätisti tuossa näytelmässä ( en ole katsonut kuin alkua), vaan on väkivaltaa, painostusta, lahjomista, hyväksikäyttöä.  Muissakin sairauksissa joutuu pidättäytymään itselle mieluisista asioista (diabetes ym.) eikä toisen vahingoittaminen voi olla mikään perustarve eikä ihmisoikeus. 

Vierailija
202/280 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...että aikuinen ja akateeminen ihminen höpöttää _rakkaudesta_ teinin kanssa? Siis romanttisista tunteista ja _yhteydestä_!"

Keittiöpsykologin hattu päässä: Onko tällä sarjan nuorella miehellä niin suuri isätrauma, että hän on saamaansa miehen mallia kohtaan kokemansa vastenmielisyyden vuoksi taantunut ikuisen varhaispuberteettisen pojan tasolle, joka kieroutuneesti mieltyy vain kypsymättömään tyttöseuraan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/280 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmiston ja vihreiden unelmahan se on laajentaa seksuaalisuuden määritelmiä ja niiden hyväksyntää, sitä samaa punavihermoskaa tämäkin on. Sillä kokeehan joku viher-Ville "romanttisen yhteyden" metsästäessään pikkutyttöjä.

Älä viitsi valehdella. Nehän juuri saivat aikaiseksi tiukennukset lapsiin kohdistuviin seksuaalirikoksiin. Vihervasemmisto on naisvaltainen ja naiset ovat tyypillisesti jyrkempiä näissä lapsiin liittyvissä rikosasioissa. 

Hyvä niin. Ei vain ole uskallettu ottaa kantaa todelliseen ongelmaan,  eli hyväksyttyyn pedofiliaan islamilaisissa maissa. Tämänkin fiktion olisi voinut rakentaa niihin ympyröihin kun oma lainsäädäntömme ja tukimuotomme ovat jo kehittyneempiä.  Tosin yleistajuin

Islamissa ei ole mitään romantiikkaa.  Tarkoitus on ottaa nainen haltuun ja käyttöön sumeilematta.  Joltain imaamilta on olemassa ohjekirja miten käytetään vauvaa. 

Vierailija
204/280 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli oksettavaa.

En tiedä mikä oli motiivi koittaa luoda muuten mahdollisimman sympaattinen ja ns. "hyvä" pedofiiihahmo.

yöks.

Itse asiasta kun ei pääse yli eikä ympäri. Lapset seksuaalisen halun kohteena.. oksuoksuoksu

Eihän se ollut erityisen sympaattinen. Aika ilkeäkin välillä esim. Linneaa kohtaan. 

Hahmo esitettiin hyvin moraalisena, sekä hänelle oli luotu uhritarina itselleen (väkivaltainen ja ilkeä isä, sekä väärä luulo 17v ajalta, että hän olisi tehnyt jotain). Sekä tuo alkutilanne ei ns. ollut niin "paha", vaan ristiriitaiseksi kirjoitettu, koska hahmo oli tuolloin itse vasta 17v ja Linnea jotain 12v (?) tms. ja Linnea oli ihan rakastunut tähän poikaan, ja Linnea esim. ehdotteli lopulta suutelua. Ja poika kieltäytyi kaikesta. Heille oli kirjoitettu tuohon todella jonkinnäköinen rakkaustarina, mikä oli oksettavaa. Jo siksikin, että todellisuus tällaisissa pedotapauksissa on kyllä tavallisesti ihan toisenlainen. Ja ikäero toki yleensä myös suurempi, joka tekee homman karuuden ja rikkovuuden ja ällöttävyyden, sekä aikuisen aseman väärinkäytön, sekä manipuloinnin ja ohjailun paljon näkyvämmäksi. 

Mielestäni nyt otettiin kyllä mahdollisimman epärealistisen "symppaava" näkökulma ja asetelma lähtökohdaksi tähän sarjaan. Kertakaikkiaan ällöttävää. Toki piti jotain säröä olla tämän pedon käytöksessä, muuten ei tarinallisesti olisi mitenkään toiminut ja mennyt läpi. Mutta sitä säröä oli aikalailla se minimi. Ja sekin keskittyi lähinnä hänen syyllisyydessä kieriskelyynsä ja häpeään. Ja siihen kieltäytymykseen ja oikein toimimiseen.

"Retkahdukselle" aikuisiällä oli kirjoitettu myös taustalle vaimon (josta hän ei tosin ollut koskaan seksuaalisesti kylläkään piitannut...) juuri paljastunut pettäminen ja poikkeuksellinen juominen yhtenä iltana ja se, että muut olivat toimineet vastoin hänen toiveitaan ja varotoimenpiteitään. Ja tuo teini, johon hän nyt sitten itse oli ihastunut (oksu!), oli kuitenkin kesää viettämässä samassa paikassa, ja mennyt miehen sänkyy nukkumaan... Hänen tekonsa oli myös lievemmästä päästä skaalaa, eli ei kähminyt tms, vaan sanoi ympäripäissään, että haluaisi suudella tätä teiniä.

Mitenkään "kiltimmin" ja sympaavammin tarinaa tällaisen pedofiiin osalta tällaisesta aiheesta ei kertakaikkiaan olisi voitu tehdä, että se mitenkään olisi enää ollut ns. "uskottavaa" ja draamallisesti toimivaa.

Varsinkin tuollainen romantisoitu (oksennus!) alun kuvaus, jossa pieni ikäero ja molempien alaikäisyys, vääristää karua ja järkyttävää, ihmisiä pahasti rikkovaa asiaa todellakin.

Tässä lähestymistavassa aiheeseen on mielestäni jotain todella häiriintynyttä. Ja ymmärrystä hakevaa, todella sairaaseen ja lapsia ja ihmisten elämiä tuhoavaan asiaan. Lasten hyväksikäyttöön ja sellaisen ihmisen ajatteluun, joka siitä seksuaalisesti haaveilee ja fantasioi. Ja moni toteuttaa.

Aihetta voi olla hyvä käsitellä, mutta realistisemmin kiitos. Ja tuoden järkyttävät todelliset seuraukset pedofiiien uhreille myös esiin, mitä tässä sarjassa ei tehty käytännössä lainkaan. Hyväksikäytön uhrien näkökulma lakaistiin tässä sarjassa lähes piiloon kokonaan, samalla kun pedofiiin kamppailusta itsensä kanssa tehtiin mahdollisimman sympattavaa. 

Vierailija
205/280 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sarja, vaan laittoipa miettimään. Miten ihmeessä tällaisenkin vältät, jos mies kuitenkin haluaa kulissin ja perheen. Esittää sujuvasti roolinsa normaalina miehenä, pystyy seksiinkin, mutta todellisuudessa on teineistä fantasioiva hirviö. Ahdistaa. Voiko keneenkään luottaa.

Tämä tapahtui minulle. Vieläpä niin että mies groomasi minut kun olin vasta 15v. Seurustelimme vasta kun olin aikuinen. Seksielämä lopahti heti alkuun ja 8 onnettoman avioliittovuoden jälkeen sain nuuskimalla tietää syyn, sen että olin jo tavatessamme liian vanha hänen ns. makuunsa. Hän vain oli halunnut larpata normaalia perheensä ja yhteiskunnan silmissä, saada perheen.

Flippasin ja hakkasin hänet siihen paikkaan. Jälkikäteen olen terapiassa ymmärtänyt että väkivaltainen purkaus ja elämänmittainen ahdistuneen vihamielinen suhtautuminen pedofiileihin/vahva tarve suojella lapsia on alkujaan sieltä kun oma isoisäni oli minua lapsuudessani kähminyt ja jäin asian kanssa yksin. Ja nyt minusta oli jälleen tullut pedofiilin uhri, sellaisen läheisenä, mutta pystyin jollain tavalla puolustautumaan koska olin jo aikuinen.

Ero tulille ja mies hakeutui häpeissään hoitoon. Minulla on tallessa materiaalia jossa raskauttavia todisteita hänen taipumuksestaan, joka lähetetään hänen perheelleen, pomolleen ja vaikka yleiseen levitykseen mikäli hän rikkoo ehtoja (tai minulle käy jotain hämärissä olosuhteissa). Yksi ehto on se että hän pysyy kaukana kaikista lapsista, eikä hakeudu sellaisen materiaalin ääreen. Toinen ehto on se ettei hän pilaa kenenkään muun naisen elämää esittämällä normaalia ja hakeutumalla parisuhteeseen vaikka ei pysty rakastamaan. Minä joudu olemaan tarpeeksi lähellä hänen elämäänsä vahtiakseni sopimusta. Luonnollisesti en toivota enää yhtäkään miestä elämääni. Tämä on se rooli joka minulle annettiin.

Jos materiaalissa on ilmeisesti jotain rikollista, niin mitä jos vaan laittaisit poliisille asian. Ja noille muillekin voisit materiaalin jo lähettää. Ei tarvitsisi sinun niin vartioida ja suojella muita. Vaan merkinnät menisi kirjoihin ja kansiin asianmukaisesti, muutkin tietäsivät mikä on miehiään ja sinä saisit vapaamman elämän tuosta saastasta. Ei ole syytä päästää vähemmällä, ei hän sitä ansaitse, itse on tekonsa tehnyt.  

Vierailija
206/280 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen odottanut tällaista ohjelmaa 20 vuotta. Meinasin itsekin kirjoittaa aiheesta kässärin yli vuosikymmen sitten, mutta en olisi tietenkään saanut sitä mihinkään etenemään ilman suhteita.

Todella hyvin toteutettu sarja. Ja avaa viimein muillekin sitä, miten fiilit ovat yhtä moniulotteisia kuin me muutkin. Itsellä kaksi sukulaista fiilejä, molemmat minua ahdistelleet lapsena/varhaisteininä. Lopettivat molemmat heti kun reagoin kielteisesti. En ole kenellekään kertonut, koska pidän heistä ihmisinä muuten ja näen heissä myös hyvää ja olen jo kauan sitten ymmärtänyt että he eivät haluaisi olla sellaisia. 

Olen vahingoittunut heidän toiminnastaan, mutta silti en osaa vihata heitä. Enemmän säälin. Ehkä prosessini on vielä kesken. Itseäni en osaa sääliä lainkaan, mikä viittaisi siihen että koen yhä syyllisyyttä ja häpeää. No mutta, tärkeä sarja, kiitos tekijöille.

Onkohan sulla omat rajat ja niiden tunnistamien ihan hukassa.

Et osaa tuntea esim. vihaa pahantekijöitä kohtaan, sinua kohtaan, lasta kohtaan, vaan ymmärrys riittää vaikka ja sun mihin. Jopa kertomaasi. Sellainen ei ole ihan tervettä. Oma prosessointisi asian suhteen on varmastikin vielä aivan kesken. Ties vaikka leijuisit vieläkin jossain dissosiaatiotilassa asian suhteen tms. 

Tämänkaltaisen "ymmärryksen" levittämistä sarjan tekijät eivät ehkä tarkoittaneet (tai sitten tarkoittivat, ei voi tietää), mutta kuten aiemmin jo kirjoitin, niin sarjan näkökulma esittää tämän pedofiilin kyllä todella poikkeuksellisen hyvässä valossa ja hakee selvästi symppausta ja ymmärrystä hänelle. Mielestäni se ei ole ollenkaan hyvä juttu. Realistisempi kuvaus aiheesta ja ilmiön tuohoavista haitoista, olisi erittäin tärkeää tuoda aina myös esille, kun aihetta käsitellään.

Vierailija
207/280 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkakohan yleistä tämä mahtaa olla? Varmasti huomattavasti yleisempää kuin ns pudas pedofilia.

Vauvapalastalla tuntuu jokainen miespuolinen kärsivän tästä sairaudesta

Vierailija
208/280 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko Jari Sillanpäästä tehdä vastaavan sarjan? 

Vierailija
209/280 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli oksettavaa.

En tiedä mikä oli motiivi koittaa luoda muuten mahdollisimman sympaattinen ja ns. "hyvä" pedofiiihahmo.

yöks.

Itse asiasta kun ei pääse yli eikä ympäri. Lapset seksuaalisen halun kohteena.. oksuoksuoksu

Olen täysin samaa mieltä lapset seksuaalisen halun kohteena on oksettavaa, ällöttävää jne. Mutta, kun tällaisia henkilöitä elää Suomessakin todnäk tuhansia, mielestäni on hyvä, että asiasta aletaan puhua. Suurin osa pedoista ei ns.toteuta taipumustaan. Ja he tarvitsevat apua ja tukea kaidalla tiellä pysymiseen. 

Vierailija
210/280 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hebefiilien mielestä normaalin seksuaalisuuden omaavilla on *nuttura tiukalla*, ja he eivät vain hyväksy *biologisia faktoja*. Aasiassa tyttöjen kokeminen on *kauppatapa* - tällaista jargonia loputtomiin. Tuskin mikään on maailmassa kuvottavampi olento kuin mustaa valkoiseksi selittävä, narsistinen hebe. Ja kyllä; hyvin usein näillä on vuosikymmenien kulissiliitto ja myös lapsia ja lapsenlapsiakin.

Tällainen - ja vielä paljon varjoisempi ja moraalittomampi - on todellisuudessa useimman hebefiilin mielenmaisema. Eivät he kadu tekemisiään - päinvastoin. Joku tuolla alukupuolella kirjoittikin kuulleensa hebefiilittökavereiden jutustelua lapsen kanssa, ja toden totta pitävät touhuansa täysin normaalina. Tytöllä ei ole noissa touhuissa mitään muuta kuin seksuaalinen välinearvo täysin häiriintyneelle yksilölle.

Vierailija
211/280 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hebefiilien mielestä normaalin seksuaalisuuden omaavilla on *nuttura tiukalla*, ja he eivät vain hyväksy *biologisia faktoja*. Aasiassa tyttöjen kokeminen on *kauppatapa* - tällaista jargonia loputtomiin. Tuskin mikään on maailmassa kuvottavampi olento kuin mustaa valkoiseksi selittävä, narsistinen hebe. Ja kyllä; hyvin usein näillä on vuosikymmenien kulissiliitto ja myös lapsia ja lapsenlapsiakin.

Tällainen - ja vielä paljon varjoisempi ja moraalittomampi - on todellisuudessa useimman hebefiilin mielenmaisema. Eivät he kadu tekemisiään - päinvastoin. Joku tuolla alukupuolella kirjoittikin kuulleensa hebefiilittökavereiden jutustelua lapsen kanssa, ja toden totta pitävät touhuansa täysin normaalina. Tytöllä ei ole noissa touhuissa mitään muuta kuin seksuaalinen välinearvo täysin häiriintyneelle yksilölle.

Edit: hebefiilityökavereiden/-työporukan

Vierailija
212/280 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli oksettavaa.

yöks.

Eihän se ollut erityisen sympaattinen. Aika ilkeäkin välillä esim. Linneaa kohtaan. 

Hahmo esitettiin hyvin moraalisena, sekä hänelle oli luotu uhritarina itselleen (väkivaltainen ja ilkeä isä, sekä väärä luulo 17v ajalta, että hän olisi tehnyt jotain). Sekä tuo alkutilanne ei ns. ollut niin "paha", vaan ristiriitaiseksi kirjoitettu, koska hahmo oli tuolloin itse vasta 17v ja Linnea jotain 12v (?) tms. ja Linnea oli ihan rakastunut tähän poikaan, ja Linnea esim. ehdotteli lopulta suutelua. Ja poika kieltäytyi kaikesta. Heille oli kirjoitettu tuohon todella

Onko tämä itseasiassa jonkinlaista groomausta?  Että pedot on näin kivoja ihmisiä,  ettehän tuomitse, kyllä pitää  ymmärtää juu. 

Vierailija
213/280 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli oksettavaa.

yöks.

Olen täysin samaa mieltä lapset seksuaalisen halun kohteena on oksettavaa, ällöttävää jne. Mutta, kun tällaisia henkilöitä elää Suomessakin todnäk tuhansia, mielestäni on hyvä, että asiasta aletaan puhua. Suurin osa pedoista ei ns.toteuta taipumustaan. Ja he tarvitsevat apua ja tukea kaidalla tiellä pysymiseen. 

Joo tarvitsevat. Ei se kuitenkaan auta mitään, jos aletaan liikaa ymmärtämään tämänkaltaista ajatusmaailmaa ja kuorrutetaan monesti paljon karumpi todellissuus jollain fiktiivisellä nyyhkytarinalla ja tuodaan jotain romanttista jopa tarinaan.

Moni pedofiili minun ymmärtääkseni nimenomaan vähättelee tämän "taipumukensa" haitallisuutta, itsepetoksessa omissa sairaissa haluissaan, monin erilaisin tavoin. Oikeuttavat ajatusmaailmaansa, tai vähintään siloittelevat sitä itselleen. Kuinkahan moni heistä todella ei koskaan tee mitään, edes netissä tms, tai pitää itse lasten seksualisointia edes järkyttävän haitallisena... 

Kyllä sitä haitallisuutta ja psyyken tuhoavuutta lapsille tällaisesta toiminnasta pitäisi aina muistaa korostaa. Tässä sarjassa tämä puoli jäi kyllä hyvin pinnalliseksi ja vain toteamisen tasolle. Verrattuna muihin teemoihin mitä käsiteltiin, kuten tämän ko. pedofiilin "ylevät" ponnistelut ja kärsimykset.  

Eiköhän olisi helpompi olla toteuttamattakin noita halujaan, kun korostettaisin myös aina suoran brutaalisti ja yksityiskohtaisesti, miten sellaisen tuohoaa elämiä. Sävy ei kertaikkiaan voi olla mikään "ymmärtävä". Antaa viestin juuri tuollaiselle itsepetokselle ja oikeutuksille toimiinsa, selittelyille, ettei olisi haitallista ja itsekin se halusi, minä nyt vaan olen tällainen, enhän minä mitään pahaa jne....

Vierailija
214/280 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Valitettavasti ainoa keino puuttua tähän on pallit irti ja tämän lisäksi kemiallinen kastraatio valvotusti pakkoinjektioin. Ja aivan turha kuvitella, että hankkiutuisivat omaehtoisesti hoitoon. Yhteiskunnan on otettava kovat otteet käyttöön tämän ongelman kanssa.

Vierailija
215/280 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan jo senkin takia tärkeä käsiteltävä aihe, että olen huomannut jonkinlaista äärisairasta asian normalisointia yhteiskunnassa. Juurikin tämä teineihin suuntautunut aikuisten kiinnostus. 

18 ja 19 vuotiaat ovat teinejä eikä siinä ole mitään outoa jos aikuinen mies heitä panee.

Vierailija
216/280 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkakohan yleistä tämä mahtaa olla? Varmasti huomattavasti yleisempää kuin ns pudas pedofilia.

Vauvapalastalla tuntuu jokainen miespuolinen kärsivän tästä sairaudesta

Ei se ole sairaus sen enempää kuin homous.

Vierailija
217/280 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen odottanut tällaista ohjelmaa 20 vuotta. Meinasin itsekin kirjoittaa aiheesta kässärin yli vuosikymmen sitten, mutta en olisi tietenkään saanut sitä mihinkään etenemään ilman suhteita.

Todella hyvin toteutettu sarja. Ja avaa viimein muillekin sitä, miten fiilit ovat yhtä moniulotteisia kuin me muutkin. Itsellä kaksi sukulaista fiilejä, molemmat minua ahdistelleet lapsena/varhaisteininä. Lopettivat molemmat heti kun reagoin kielteisesti. En ole kenellekään kertonut, koska pidän heistä ihmisinä muuten ja näen heissä myös hyvää ja olen jo kauan sitten ymmärtänyt että he eivät haluaisi olla sellaisia. 

Olen vahingoittunut heidän toiminnastaan, mutta silti en osaa vihata heitä. Enemmän säälin. Ehkä prosessini on vielä kesken. Itseäni en osaa sääliä lainkaan, mikä viittaisi siihen että koen yhä syyllisyyttä ja häpeää. No mutta, tärkeä sarja, kiitos tekijöille.

Niin. Ehkä olen sitten sairas. Jotenkin ajattelen vain, omalla kohdallani, että näiden minua ahdistelleiden sukulaisten seksualisuuden ominaispiirre on se, että myös looginen ajattelu vääristyy, mitä tulee seksiin. Eli voivat olla muuten ihan järkeviä, mutta koska oma seksuaalinen kiinnostus kohdistuu lapsiin, niin näkevät tilanteet sen vuoksi väärin, eli kuvittelevat, että lapsi on minusta ehkä kiinnostunut ja ikäänkuin haluavat uskoa mahdottomaan. 

Jos he olisivat jatkaneet kielteisestä rektiostani huolimatta, olisin todennäköisesti eri mieltä. Mutta koska kumpikin lopetti toimintansa kuin seinään, niin se kertoo minulle, että olivat viksahtaneessa ajattelussaan vain fantasioineet jotain minkä tajusivat sitten olleen kuvitelmaa ja väärin. Kaikista parasta olisi tietenkin, jos he eivät olisi tehneet mitään, mutta on kuitenkin tehtävä jonkinlainen ero heidän välilleen, ja sellaisten, jotka tekevät huomattavasti pahempia asioita eivätkä välitä uhrin reaktioista. Puhumattakaan sellaisista fiileistä, jotka eivät tee koskaan mitään rikollista, ainoastaan ovat sellaisia kuin ovat oman päänsä sisällä, pystymättä muuttumaan. Heitä säälin etenkin.

Vierailija
218/280 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vahingoittunut heidän toiminnastaan, mutta silti en osaa vihata heitä. Enemmän säälin. Ehkä prosessini on vielä kesken. Itseäni en osaa sääliä lainkaan, mikä viittaisi siihen että koen yhä syyllisyyttä ja häp

Onkohan sulla omat rajat ja niiden tunnistamien ihan hukassa.

Et osaa tuntea esim. vihaa pahantekijöitä kohtaan, sinua kohtaan, lasta kohtaan, vaan ymmärrys riittää vaikka ja sun mihin. Jopa kertomaasi. Sellainen ei ole ihan tervettä. Oma prosessointisi asian suhteen on varmastikin vielä aivan kesken. Ties vaikka leijuisit vieläkin jossain dissosiaatiotilassa asian suhteen tms. 

Tämänkaltaisen "ymmärryksen" levittämistä sarjan tekijät eivät ehkä tarkoittaneet (tai sitten tarkoittivat, ei voi tietää), mutta kuten aiemmin jo kirjoitin, niin sarjan näkökulma esittää tämän pedofiilin kyllä todella poikkeuksellisen hyvässä valossa ja hakee selvästi symppausta ja ymmärrystä hänelle. Mielestäni se ei ole ollenkaan hyvä juttu. Realistisempi kuvaus aiheesta ja ilmiön tuohoavista haitoista, olisi erittäin tärkeää tuoda aina myös esille, kun aihetta käsitellään.

Niin. Ehkä olen sitten sairas. Jotenkin ajattelen vain, omalla kohdallani, että näiden minua ahdistelleiden sukulaisten seksualisuuden ominaispiirre on se, että myös looginen ajattelu vääristyy, mitä tulee seksiin. Eli voivat olla muuten ihan järkeviä, mutta koska oma seksuaalinen kiinnostus kohdistuu lapsiin, niin näkevät tilanteet sen vuoksi väärin, eli kuvittelevat, että lapsi on minusta ehkä kiinnostunut ja ikäänkuin haluavat uskoa mahdottomaan. 

Jos he olisivat jatkaneet kielteisestä rektiostani huolimatta, olisin todennäköisesti eri mieltä. Mutta koska kumpikin lopetti toimintansa kuin seinään, niin se kertoo minulle, että olivat viksahtaneessa ajattelussaan vain fantasioineet jotain minkä tajusivat sitten olleen kuvitelmaa ja väärin. Kaikista parasta olisi tietenkin, jos he eivät olisi tehneet mitään, mutta on kuitenkin tehtävä jonkinlainen ero heidän välilleen, ja sellaisten, jotka tekevät huomattavasti pahempia asioita eivätkä välitä uhrin reaktioista. Puhumattakaan sellaisista fiileistä, jotka eivät tee koskaan mitään rikollista, ainoastaan ovat sellaisia kuin ovat oman päänsä sisällä, pystymättä muuttumaan. Heitä säälin etenkin.

Kaikki lapset vain eivät osaa kaikissa tilanteissa sanoa (selvästi) ei. Eikä heiltä voi sellaista odottaa. On groomusta, manipulointia, johdattelua, painostusta, ja hyvin erilaisia tilanteita, jäätymisrektio jne jne... Oletko miettinyt sitä, ettet ole noillekaan kertomillesi luultavasti ollut mikään ainoa, ensimmäinen tai viimeinen... ei ole mennyt välttämättä kuten sinun kohdallasi.

Joskus lapset saattavat myös ihastua vanhempiin ihmisiin, ihastus on kuitenkin sellaista lapsen ihastusta, ja seksuaaliset teot aikuisen kanssa ovat täysin eri asia ja hyvin rikkovaa ja tuhoisaa.

Kyllä, noiden pedojen ajattelu on täysin vinksahtanutta. 

Vierailija
219/280 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarjan tapa kuvata asiaa on onnistuneempi ja uskottavampi kuin jos mies olisi esitetty karikatyyrimäisenä hirviönä, joka haluaa vain täysin piittaamattomasti tyydyttää himojaan ja satuttaa lasta. Sellaisiakin varmaan on, mutta luultavasti on vielä paljon suurempi määrä ihmisiä, joille tulee joskus  riskitunteita, jotka he saavat pidettyä kurissa.

Olen itsekin ihastunut 18-19-vuotiaana söpöön kuudesluokkalaiseen tyttöön, jolla oli jonkinlainen ihastuminen minua kohtaan. Mitään fyysistä ei tapahtunut, tajusin ettei siitä voi tulla mitään, emmekä tapailleet kahden kesken. Jälkikäteen ajateltuna homma kompensoi ehkä kaipuuta naiivin ensirakkauden tunteille, joita vaille olin jäänyt itse varhaisina teinivuosina, kun rohkeammat pojat saivat tytöt kiinnostumaan itsestään.

Olen siinä samaa mieltä, että on joka tapauksessa paikallaan osoittaa, että vaikka ei tarkoittaisi pahaa, epätasapainoisen suhteen vaikutukset voivat olla haitallisia.

Sarjan nuoret näyttelijät ovat tosi hyviä.

Vierailija
220/280 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen uudelleen, koska lainausta seuraava teksti jäi jostain syystä piiloon:

Sarjan tapa kuvata asiaa on onnistuneempi ja uskottavampi kuin jos mies olisi esitetty karikatyyrimäisenä hirviönä, joka haluaa vain täysin piittaamattomasti tyydyttää himojaan ja satuttaa lasta. Sellaisiakin varmaan on, mutta luultavasti on vielä paljon suurempi määrä ihmisiä, joille tulee joskus  riskitunteita, jotka he saavat pidettyä kurissa.

Olen itsekin ihastunut 18-19-vuotiaana söpöön kuudesluokkalaiseen tyttöön, jolla oli jonkinlainen ihastuminen minua kohtaan. Mitään fyysistä ei tapahtunut, tajusin ettei siitä voi tulla mitään, emmekä tapailleet kahden kesken. Jälkikäteen ajateltuna homma kompensoi ehkä kaipuuta naiivin ensirakkauden tunteille, joita vaille olin jäänyt itse varhaisina teinivuosina, kun rohkeammat pojat saivat tytöt kiinnostumaan itsestään.

Olen siinä samaa mieltä, että on joka tapauksessa paikallaan osoittaa, että vaikka ei tarkoittaisi pahaa, epätasapainoisen suhteen vaikutukset voivat olla haitallisia.

Sarjan nuoret näyttelijät ovat tosi hyviä.