Aiotko hoitaa omat vanhempasi / odotatko hoivaa lapsiltasi tulevaisuudessa?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Olen lapseton. Tulkitsen että minun osani on hankkia köyttä ja jakkara siinä kohtaa, kun pärjäämisen kanssa alkaa tulla ongelmaa.
Mulla on kaksi lasta, joista molemmat jo aika tukevasti keski-iässä tai ainakin sen kynnyksellä. Molempien kanssa olen asiasta jutellut ja kumpikin näki mun äidin kohdalla, miten helvetin raskaaksi ja jopa henkeä ja terveyttä uhkaavaksi voi muodostua se, että sun pitääkin työelämän ja kaiken muun ohella huolehtia vielä huru-ukoista ja huruakoista. Mun lapseni eivät asu kovin kaukana, mutta kuitenkin sen verran kaukana, että eivät he olisi voineet öisin lähteä mummiaan etsimään tai menemään keskellä yötä rauhoittelermaan mummia, joka alkoi nyrkit pystyssä riidellä ukin (siis tuon tuntemattoman kurttunaamaisen äijän, jota ei enää aviomiehekseen tunnistanut, vaikka avioliittoakin oli kestänyt jo yli 70 vuotta) kanssa. Tai nostamaan lattialta ylös, pesemään kainaloitaan myöten paskassa olevaa tai muutakaan sellaista. Nämä Murtojen ja muiden höpinät siitä, että kyllä lapset hoitaa vanhempansa, on täysin epärealistisia. Mulla on hoitotahdot jo tehtynä ja omille lapsilleni sanonut senkin, että hypotermia tappaa aika nopeasti eikä se ole edes mitenkään kivulias tapa kuolla. Ensin tulee kuuma ja sitten taju lähtee. Samoin nestehukka vie hengen aika nopeasti, jos vaan annetaan olla ilman nesteitä.
Ainoa mitä toivon on se, että 10 vuoden päästä on olemassa sellaiset rannekkeet tai ihan mikä vempain vaan, joka hälyttää jonnekin, että nyt ton ihmisen sydän pysähtyi ja vainaja pitäisi käydä hakemassa sieltä pois ennenkuin alkaa mädäntyä ja siten aiheuttaa vaurioita asunnolle.
Miks hoitaisin kun ei sekään oo hoitanut lapsena mua? Äiti siis, isä onkin jo kuollut.
En
En
Onko se Risto Murto muuten ollut itse vanhempiensa omaishoitaja, vai odottaako hän vain, että joku sukulaisnainen alkaa hoivata häntä itseään vanhana?
Niin oikeastiko tässä odotetaan, että omaiset jättäytyvät työttömiksi pystyäkseen hoitamaan vanhuksia 24/7 (jolloin tulee lisäkuluja yhteiskunnalle, kun täytyy maksaa työttömyys- ja muita korvauksia)
Vai kuvittelevatko poliitikot oikeasti, että ihmiset tuosta vaan hoitavat täysipainoisesti työnsä, mahdollisen perheensä (lapsensa) ja vielä jonkun jatkuvaa hoitoa ja valvontaa vaativan vanhuksen.
Vierailija kirjoitti:
Niin oikeastiko tässä odotetaan, että omaiset jättäytyvät työttömiksi pystyäkseen hoitamaan vanhuksia 24/7 (jolloin tulee lisäkuluja yhteiskunnalle, kun täytyy maksaa työttömyys- ja muita korvauksia)
Vai kuvittelevatko poliitikot oikeasti, että ihmiset tuosta vaan hoitavat täysipainoisesti työnsä, mahdollisen perheensä (lapsensa) ja vielä jonkun jatkuvaa hoitoa ja valvontaa vaativan vanhuksen.
Ei, poliitikot eivät kuvittele niin.
Lehtijuttujen perusteella yttää siltä, että kovapalkkainen kuusikymppinen johtajamies Risto Murto kuvittelee, että jotkut muut voisivat sivuhommanaan hoitaa suvun dementtivanhukset työnsä ohella.
En ikinä tukisi ihmistä, joka saa eläkettä. Maksakoon sillä oman hoivansa.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä tukisi ihmistä, joka saa eläkettä. Maksakoon sillä oman hoivansa.
Oliko tarkoitus, että maksaisimme eläkeläisille sekä eläkkeet että hoidot? Vanhempieni eläke on isompi kuin minun palkkani. Heidän asuntonsa on kaksi kertaa niin iso kuin minun asuntoni lapsiperheellisenä.
Ja niitä hoidettavia kun voi olla neljä. Heidät kaikkiko pitäisi raahata lasten luo asumaan? Vai jätetäänkö se yksin vielä pärjäävä jonnekin toiselle puolelle Suomea? Vanhukset voivat olla eronneita ja asua kuka missäkin, tai heillä uudet puolisot. Eli pitäisi rtisanoutua töistä ja hankkia vanha kansakoulu johon se sirkus mahtuisi? Ja minun ja puolisoni pitäisi molempien tietysti irtisanoutua töistä, jotta mitään ehtisi autella?
Joopa joo. Arvatenkin selvää mikä on minun kanta. Ei, en aio hoitaa vanhempiani enkä appivanhempia muuten kuin arkiaskateissa. Enkä todellakaan halua, että asuntoomme muuttaa lauma vanhuksia.
Tein ajat sitten hoitotestamentin, että ns. lapset pysykööt kaukana minusta.
Olen lapseton. Tulkitsen että minun osani on hankkia köyttä ja jakkara siinä kohtaa, kun pärjäämisen kanssa alkaa tulla ongelmaa.