Mitä teininä tehtiin aamuisin, kun ei ollut vielä kännyköitä?
Miten sun aamut meni, muistatko? Itse en oikein muista. Olenko vain tuijotellut kattoa tunnin? Tuskin olen heti sännännyt sängystä ylös. Vai oltiinko silloin niin reippaita, että heti ylös ja aamupalalle? Teini olin ysärillä.
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain postilaatikosta Aamulehden (& paikallisen uutislehden, joka tuli ma, ke, pe), jos kukaan ei ollut vielä hakenut. Söin aamupalan ja luin uutisia.
Ai niin ja laitoin myös radion päälle & kuuntelin Kiss FM:n aamutiimiä. Se alkoi muistaakseni 1995, kun olin seiskalla/menossa kasille.
Mäkin aamutoimien lomassa kuuntelin kissfm:ä, joskus v.1997 eteenpäin. Henkka, Jenni ja aamutiimi.😄 Ja ysärin alussa radio mafiaa, en muista kyllä mitä sieltä aamuisin tuli, mutta muistaakseni kaikki ohjelmat oli mafialla loistavia.
Telkkari oli myös aamuisin usein auki, sunnuntaisin tais tulla joka kodin asuntomarkkinat tai jotain. Ja viikolla huomenta Suomi. Kavereille soiteltiin lankapuhelimella jne. Oi niitä aikoja💕
Mä laitoin Voice TV kanavan päälle ja odottelin koulu linkkaa.
Joskus säästin suosikki lehden aamuun ja selasin sitä .
Jos heräsi tarpeeksi aikaisin ehti katsoa chattiä ja kirjoitinkin sinne joskus.
Katsoin ku isosisko meikkasi ja laittoi hiuksia . Myös suunniteltiin ennen kouluun menoa mitä kautta karataan tupakalle välkällä ja ei koskaan jääty kiinni.
Joskus skippasin aamu tunnit kokonaan ja menin lähikauppaan ostamaan rodeoo ja patonkia.
Koska mun aikaan rodeo oli se juttu, koska sehän oli suosikin testi voittaja energia juoma oliko se nyt 2005 .
Viikonloppuisin oli Kiva käydä anttilassa ihailemassa bändi paitoja ja kaikkee krääsää. Levyjä ja elokuvia tuli selattua myös ihan huvikseenkin ja sen takia, että tiesi toivoa sieltä aina synttäri tai joululahjaksi jotain.
Seppälästä käytiin ostamassa sellainen ruutu huivi oli muotia silloin 2005-2006. Kaikilla oli sellainen.
Mentiin myös istumaan huoltoasemalle tai jalkapallo kentälle.
Koulupäivinä aamuisin tuli mesessä laitettua viestiä kavereille, kun ei tietenkään ollut saldoa laittaa puhelimella viestiä.
Koulun jälkeen piti tietysti avata IRC galleria ja ottaa jalka kuvia ja ommata siihen kaverit tietysti eli tägätä ja piti kirjoittaa jotain tyyliin ' miun rakkaat' tms. Facebook on tylsä ja ankea verrattuna vanhaan kunnon IRC galleriaan siellä pystyi muokkaamaan omaa profiili seinän väriä ja minä olen niitä harvoja jotka osas tehdä sen ilman vippiä koodaamaalla ;p.
Oi pääsispä pariksi päiväksi takas siihen aikaan, kun ei ollut joka hetki toisten tavoitettavissa ja voisi mennä tiimariin ja Seppälään ja Anttilan hypistelemään. Ja ostaisin vanhat kunnon Scull candy kuulokkeet ei niin hyviä kuulokkeita enää saa mistään.
Ja vaatteet oli hienompia silloin niissä oli värejä ja kuvioita nykyään ihan tylsiä ja rumia rytkyjä
Kyllä on ollut paljon mieleltään terveempää nuorisoa silloin. Luettiin paljon, liikuttiin ja kouluunkin pyöräiltiin. Nyt niiden päät pikkuhiljaa lahoaa ruutuja tuijotellessa eikä mitään muuta osata. Käytös on mitä on tai sitä ei ole ollenkaan. Väkivalta lisääntyy koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ollut paljon mieleltään terveempää nuorisoa silloin. Luettiin paljon, liikuttiin ja kouluunkin pyöräiltiin. Nyt niiden päät pikkuhiljaa lahoaa ruutuja tuijotellessa eikä mitään muuta osata. Käytös on mitä on tai sitä ei ole ollenkaan. Väkivalta lisääntyy koko ajan.
Ja meillä oli suosikki lehti ja koululainen ja se heppa kerho lehti.
Nykyajan nuorilla ei taida pahemmin olla mitään nuoriso lehteä .
Surullista myös ettei nuorilla enää ole edes julisteita.
Varmasti ois kova sana tuoda julisteet takaisin voisi olla jääkiekko julisteita ja bändi julisteita.
Suosikki takaisin.. lukisin sitä vieläkin.
Tuli nuorena myös luettua paljon just Merja jalon kirjoja.
Mulla on ikävä nuoruus aikoja, vaikka moni asia on paremmin, mutta tuota teknologiaa voisi olla arjessa hitusen vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
No aamupalalla luettiin mm. Aku Ankkaa, Suosikkia, SinäMinää, Hevoshullua, V8 Magazinea ja muita itseä kiinnostavia aikakauslehtiä.
Ja ruokapakkausten tekstejä. Oppi ruotsiakin samalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen 80-luvun nuori. Luin enimmäkseen kirjoja ja lehtiä. Nykyään teen samaa puhelimella. En ole liikkunut paljoa
Vierailija kirjoitti:
Meillä kilpailtiin siitä hesarista, kuka ehtii ensin. Lukijalle seuraava ilmoitti, että anna mulle se lehti sun jälkeen. Lehti kiersi kaikki perheen jäsenet. Mulla ei yleensä ollut aikaa jäädä lukemaan Hesaria aamulla, kun piti lähteä. Radiota kuunneltiin. Aamulla kuunneltiin radiosta uutisia tai katsottiin niitä tv:stä.
Meillä Hesari jaettiin, itse yleensä sain ekana urheilusivut.
Kävin suihkussa, nukahdin kylpytakissa sohvalle vartiksi, puin ja lähdin kouluun/lukioon pyörällä. Viikonloppuna ja lomalla napsasin tietokoneen tai konsolin päälle ja pelasin jos en lähtenyt heti kaupungille hillumaan ja kesällä skeittaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aamupalalla luettiin mm. Aku Ankkaa, Suosikkia, SinäMinää, Hevoshullua, V8 Magazinea ja muita itseä kiinnostavia aikakauslehtiä.
Ja ruokapakkausten tekstejä. Oppi ruotsiakin samalla.
Myös ne oli oikeasti hienompia kuin Nykyaikana. Maito purkki oli hienompi ja moni asia oli värikkäämpää. Vaatteet, elektroniikka, ruoka pakkaukset.
Kaikki on pilattu.. maito purkeissa ei saa olla enää edes lehmää, koska joku siitäkin oli suuttunut.
Vaatteet kaikki mustaa , valkoista harmaata , beigeä ja joku tylsä teksti vaan siinä eikä kuvioita.
Koko maailma on nykyään pelkkää harmaata ja mustaa ja logot on yksinkertaistettu ja tuntuu, että vaan taantuu. Ihan ahterista kaikki verrattuna ysäriin ja kaksituhatta lukuun. Ja tekoälyn myötä se ihmisen luovuus lopulta kuolee kokonaan pois
Kouluaamuina heräsin ja nousin heti ylös. Usein aamupalalle iskän kanssa samaan aikaan. Äiti poltti vaan tupakan ulkona ja joi kahvin siellä. Huomenta Suomi oli telkusta aina auki, muistan ne sääennustukset. Sit puin ja laitoin hiukset ja lähdin fillarilla kouluun. Matkaa 3km ja kesät talvet pyöräiltiin. Viikonloppuisin nukuin 9-10 asti. Sama kuvio että aamupalalle. Joskus käytiin torilla aamulla. Sitten oli siivousta ja kaupassa käynti. Aina tämä sama. Sen jälkeen lounas ja vasta sitten sai käydä viikonlopun viettoon.
Kesäloma-aamuisin nukuin pitkään ja muistan miten ihana oli herätä kun talo oli tyhjä ja aurinko paistoi sälekaihtimien välistä. Aamupala ja usein soitto kaverille voisko joku olla.
Aika moni on juonut kahvia jo teininä. Itse en kyllä vielä juonut..
Vierailija kirjoitti:
Kouluaamuina heräsin ja nousin heti ylös. Usein aamupalalle iskän kanssa samaan aikaan. Äiti poltti vaan tupakan ulkona ja joi kahvin siellä. Huomenta Suomi oli telkusta aina auki, muistan ne sääennustukset. Sit puin ja laitoin hiukset ja lähdin fillarilla kouluun. Matkaa 3km ja kesät talvet pyöräiltiin. Viikonloppuisin nukuin 9-10 asti. Sama kuvio että aamupalalle. Joskus käytiin torilla aamulla. Sitten oli siivousta ja kaupassa käynti. Aina tämä sama. Sen jälkeen lounas ja vasta sitten sai käydä viikonlopun viettoon.
Kesäloma-aamuisin nukuin pitkään ja muistan miten ihana oli herätä kun talo oli tyhjä ja aurinko paistoi sälekaihtimien välistä. Aamupala ja usein soitto kaverille voisko joku olla.
Aika moni on juonut kahvia jo teininä. Itse en kyllä vielä juonut..
Ja se kuumotus, kun siihen puhelimeen vastasi kaverin sijaan perheen isä, joka sanoi tiukasti ettei kaveri nyt tule puhelimeen kun on arestissa .
Jos kukaan ei vastannut niin saatoin lähteä pyörällä kyselee toista kaveria .
Pyöräilin kymmenen kilometriä jalkapallo harjoituksiin edes takaisin. Nykyajan nuoret viedään autolla lyhemmätkin matkat .
Jotkut soittivat lankapuhelimella kaverilleen, ennen kouluun menoa.
Loikoilin sängyssä herättyäni niin kauan kun oli aikaa sitten radio auki ja musaa, aamupesut, aamupala, itseni fiksaus ja skoleen.
Kun aamu-tv:n Kipparikalle oli katsottu, oli aika lähteä kouluun! Ja koulusta tullessa sain päivän ainoan hetken yksin, kun muut eivät olleet vielä tulleet kotiin, ja katsoin MTV:n musavideoita.
Vapaapäivien aamuina minä nukuin pitempää kuin arkisin, kävin aamiaisella, kuuntelin levyjä, luin kirjoja ja musiikkilehtiä, kirjoitin erimaalaisille kavereilleni kirjeitä, tein ehkä rästiläksyjä tai luin kokeisiin. Kirjojen lukeminen on asia, mistä olen oppinut valtavan määrän yleistietoutta todelta monilta elämänalueilta, siitä on ollut iloa ja hyötyä koko elämän ajan.
Nyt vanhempana luen paljon edelleen, mutta meneehän tätä aikaa ihan tolkuttomasti hukkaan täällä netissä roikkumalla.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko ysärillä aamuisin tv:stä mitään nuorisolle?
Music TV oli kova juttu. Se oli monesti taustalla auki aamuisin kun luin päivän lehden ja laittauduin kouluun.
Nukuin, heräsin, söin hyvän aamupalan ja menin taitoluistelutreeneihin.