Mitä teininä tehtiin aamuisin, kun ei ollut vielä kännyköitä?
Miten sun aamut meni, muistatko? Itse en oikein muista. Olenko vain tuijotellut kattoa tunnin? Tuskin olen heti sännännyt sängystä ylös. Vai oltiinko silloin niin reippaita, että heti ylös ja aamupalalle? Teini olin ysärillä.
Kommentit (272)
Kouluaamuisin katoin Huomenta suomea, Vaaleanpunaista pantteria ja uutiset samalla kun pukeuduin. Siitä sitte kaverin ovikelloa soittamaan ja yhtä matkaa kouluun. Viikonloppuisin nukuttiin pitkään, aamupala ja kavereiden kanssa ulos tai jonkun luo.
Telkkari oli mun ainoa sisarus, hänen kanssa seurustelin aina kun mahdollista. Kouluaamuina katoin Scooby-Doota ja meikkasin, ja vapaapäivinä oli kyllä tapana lenkkeillä herättyä. Jos oli loma ja talo tyhjä niin musat täysille ja suihkuun. Eli kyllä niitä omia ajatuksia pystyi sillonkin välttelemään, vaikka doomscrollaaminen on tietty tehokkaampaa.
Luin kirjaa tai lehteä. Aamupalalla sitten Hesaria tai katselin aamutv:tä, Serranon perhettä, kesällä Summeria ja varhaisteininä joitain lastenohjelmia.
Kuunneltiin radioo, kasettisoitinta, tai soitettiin älppäreitä.
Nousitteko siis heti ylös? Kun nuo nykyteinit, no ainakin omani, lojuvat varmaan pari tuntia herättyään sängyssä, kun selaavat puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Kouluaamuisin katoin Huomenta suomea, Vaaleanpunaista pantteria ja uutiset samalla kun pukeuduin. Siitä sitte kaverin ovikelloa soittamaan ja yhtä matkaa kouluun. Viikonloppuisin nukuttiin pitkään, aamupala ja kavereiden kanssa ulos tai jonkun luo.
16 v me käveltiin kaverin kanssa koulumatkat ja koulumatkalla me tehtiin rap biisejä siis räpättiin omia sanoituksia improvisoiden se noin 1-2 km koulumatka, joka oli tosi lyhyt, mutta
yleensä yks biisi siinä oli sanoitettu.
Sarjakuvia luin nukkumaan mennessä ja syödessä. Ymmärtääkö nykylapset edes sarjisten hienoutta? Omani ei ainakaan. Lucky luket, Asterixit, Tintit, Mustanaamiot ja Akkarit varsinkin Barksit. Ah sitä ihanuutta.
Pariteltiin. Ja kyllä nykyäänkin.
Haaveiltiin ajasta, jolloin olisi kännyköitä. Kyllä oli tylsää.
oli tylsää ilman kännyköitä ja nettiä
ja mediat valehtelivat ihan kaikesta ilman mitään kritiikkiä tuolloin
Pyjamabanaanit näkyi tv:stä vähän ennen puoli kahdeksaa. Katsoin sen aina arkisin ja sen jälkeen piti kiiruhtaa bussiin. Kahvit toki join heti herätessä. Viikonloppuisin nukuin pitkään ja luin paljon Aku Ankkoja ja kirjoja tuli luettua.
Minulla oli myös oma mankka ja kuuntelin paljon radiota. Sillä pystyi nauhoittamaan kasetille niin nauhoitin aina hyvät biisit. Se ärsytti kun juontaja puhui biisin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luin ihan helvetisti kirjoja. Heti aamusta piti jatkaa lukemista.
Minä taas luin yömyöhään. Monesti meni reippaasti päälle keskiyön, joten aamulla oli herätys ihan viime tipassa, eikä silloin mitään ehtinyt lukemaan. Ikinä en ole torkuttanut.
Minä olin taas aamuihminen enkä valvonut myöhään. Siis vieläkin olen aamuihminen, mutta en enää lue kirjoja vaan kuuntelen äänikirjoja.
Teininä läksin kouluun, kahdella junalla, aluksi koulua käytiin myös lauantaisin kunnes siirryttiin 5-päiväiseen kouluviikkoon. 15-vuotiaasta alkaen kesätöihin. Ei ollut vapaa-ajan ongelmia.
Veivasin varmaan kinttaaseen hymy-lehden kuville
Vierailija kirjoitti:
Nousitteko siis heti ylös? Kun nuo nykyteinit, no ainakin omani, lojuvat varmaan pari tuntia herättyään sängyssä, kun selaavat puhelinta.
No yleensä nousin niin myöhään, ettei kouluun kannattanut enää yrittää. Siitä tuli koulupäivälle poissaolo. Vaihteli. Jos heräsin, lähtö oli siitä 5-10 min päästä useimmiten.
Vierailija kirjoitti:
Haluan heti takaisin ysärille.
Minä kans.
Luin kirjoja ja lehtiä. Onneksi mun lapsuudessa ei ollut kännyköitä
Vierailija kirjoitti:
Tuliko ysärillä aamuisin tv:stä mitään nuorisolle?
Oli Sky Channel ja Super Channel. Tosin en muista että olisin niitä koskaan katsonut aamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukuttiin niin kauan kuin oli vaan mahdollista. Syötiin aamupala, käytiin pesulla ja laitettiin vaatteet päälle ja lähdettiin kouluun. Aikataulu oli sellainen, että aina ehti viime tipassa kouluun.
En suostunut kulkemaan ilmaisella koulubussilla vaan ajoin omalla pyörällä 5- 6 km kouluun, jos heräsin kouluun.
Minä en saanut ikinä mitään koulukuljetuksia, aina oli vähän lyhyempi matka kuin mitä raja olisi ollut. Paljon tuli kehiteltyä oikopolkuja, milloin jonkin pellon poikki, että tuli reilusti lyhyempi matka linnuntietä kulkien. Aikataulut oli omiani - tiettyyn kellonaikaan mennessä piti olla jossain tietyssä kohden matkaa tai piti kiristää vauhtia, että ehti ajoissa kouluun.
Lukiossa yhden naapurin lapsi kulki bussilla, hän lähti aina aikaisemmin kuin minä kävellen. Näin hänet yleensä tien päässä menemässä, kun tulin omasta pihasta tielle. Joskus tuli kuljettua polkupyörällä, mutta talvisin ei koskaan tiennyt miten tiet oli aurattu. Sen ainoan kerran kun myöhäistyin koulusta, kotitie oli aurattu, mutta isompia teitä ei ollutkaan, kokeilin useampaa rinnakkaista tietäkin, mutta joutui kahlaamaan lumessa pyörän kanssa suurimman osan matkaa.
Kesällä tuli Summeri eikö niin?