Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teininä tehtiin aamuisin, kun ei ollut vielä kännyköitä?

Vierailija
09.08.2025 |

Miten sun aamut meni, muistatko? Itse en oikein muista. Olenko vain tuijotellut kattoa tunnin? Tuskin olen heti sännännyt sängystä ylös. Vai oltiinko silloin niin reippaita, että heti ylös ja aamupalalle? Teini olin ysärillä. 

Kommentit (472)

Vierailija
441/472 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuunneltiin Herätysjuhlaa tietysti.

😅Jestas mitkä huvit

Se oli aamun radio-ohjelman nimi.

Vierailija
442/472 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuttiin pidempään. Luettiin aamupalaa syödessä Suosikkia tai SinäMinää, ja lukiolaisena aamun sanomalehteä (alakoululaisena Aku Ankkaa, Mustanaamiota, X-miesten sarjista tms).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/472 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

menin hiihtämällä kouluun kesät ja talvet

Vierailija
444/472 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on vaikea ymmärtää aloituksen kysymystä. Aamulla oli aina kiire, koska halusin nukkua niin pitkään kuin mahdollista. Koulu alkoi yhdeksältä, joskus myöhemmin. Ajattelin, että kamalaa olisi, jos koulu alkaisi jo kahdeksalta, niin kuin joillain paikkakunnilla. 

Sen sijaan iltapäivän ja illan tekemiset 90-luvulla voisivat olla kiinnostavaa muisteltavaa. Ihan loppuillasta mulla oli tapana pakata kaikki seuraavan päivän tavarat valmiiksi ja katsoa vaatteetkin, koska illalla siihen on aikaa ja jaksamista – toisin kuin aamulla.

Ihan sama tilanne on nytkin, kun olen aikuinen. Arkiaamuisin ei koskaan ehdi pysähtyä varsinkaan miettimään, mitä tekisi.

Vierailija
445/472 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka vastaatte että "vedin käteen", voitte jo lopettaa.

Ihan kaikkea täällä ei tarvitse kertoa. Esim. vessa-asioitakaan kukaan ei kuvaile. 

Omat muistoni: Kello soi puoli kuudelta, sitten toisten sisarusten kanssa äidin avuksi navetalle.

Aamupalaa, naaman ja käsien pesua, ettei haise niin paljon navetalle,  koulukirjojen etsimistä ja riitelyä kuka sai englannin sana-kirjan mukaan.

Käveltiin koulu-autolle paitsi veli, joka oli aina myöhässä ja meitä hävetti kun piti pyytää kuskia odottamaan.

Aina.

Viikonloppuna oli samaa paitsi silloin myös  siivottiin, leivottiin ja tehtiin muitakin kotitöitä.

Sänkyyn sai jäädä makaamaan, jos oli oksennustaudissa tai puolitajuttomana kuumeessa.

Muita vaivoja tai tauteja ei otettu huomioon, ehkä sai jäädä sisähommiin.

Lehden luvusta tuli mieleen: Meillä maaseudulla lehti jaettiin niin, että esim. me, saimme sen vasta puolenpäivän jälkeen.

Ja nyt aiheesta sivuitse. Kun oli opiskelemaan menossa ja tarvitsi vuokra-kämppää, piti soittaa jollekin kaupunki-- tai kirkonkylän sukulaiselle, jolle tuli lehti heti aamusta. Ja hän kertoi sitten tarvittavat tiedot vuokralle tarjotaan-sivulta.

Tämä siksi, ettemme me maaseudun nuoret olisi ikinä ennättäneet soittaa asunnon vuokraajille, koska kaikki kämpät meni heti aamusta.

Vierailija
446/472 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikkea täällä ei tarvitse kertoa. Esim. vessa-asioitakaan kukaan ei kuvaile. 

Omat muistoni: Kello soi puoli kuudelta, sitten toisten sisarusten kanssa äidin avuksi navetalle.

Aamupalaa, naaman ja käsien pesua, ettei haise niin paljon navetalle,  koulukirjojen etsimistä ja riitelyä kuka sai englannin sana-kirjan mukaan.

Käveltiin koulu-autolle paitsi veli, joka oli aina myöhässä ja meitä hävetti kun piti pyytää kuskia odottamaan.

Aina.

Viikonloppuna oli samaa paitsi silloin myös  siivottiin, leivottiin ja tehtiin muitakin kotitöitä.

Sänkyyn sai jäädä makaamaan, jos oli oksennustaudissa tai puolitajuttomana kuumeessa.

Lehden luvusta tuli mieleen: Meillä maaseudulla lehti jaettiin niin, että esim. me, saimme sen vasta puolenpäivän jälkeen.

Ja nyt aiheesta sivuitse. Kun oli opiskelemaan menossa ja tarvitsi vuokra-kämppää, piti soittaa jollekin kaupunki-- tai kirkonkylän sukulaiselle, jolle tuli lehti heti aamusta. Ja hän kertoi sitten tarvittavat tiedot vuokralle tarjotaan-sivulta.

Tämä siksi, ettemme me maaseudun nuoret olisi ikinä ennättäneet soittaa asunnon vuokraajille, koska kaikki kämpät meni heti aamusta.

Lainaa tässä itseäni.

Tarkoitus ei suinkaan ollut kerskua miten paljon me teimme teineinä, koululaisina, aamutöitä.

Samanlaista oli  toki muuallakin maalaistaloissa.

Vierailija
447/472 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin joka kolmas kertoo ru.kanneensa aamuisin! 

Onko tuo totta vai jotain vauva av-pölinää?

Vierailija
448/472 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina.

"Käveltiin koulu-autolle paitsi veli, joka oli aina myöhässä ja meitä hävetti kun piti pyytää kuskia odottamaan"

Arvaapa, miksi veljesi oli aina myöhässä...

Itse kuvailin suihkussa käynnin ja hammaspesun, eivätkä nuo ole vessa-asioita?

Tuleeko siveyden sipulille paha mieli kun joillain on ollut toimiva libido ainakin nuorena? 

Vierailija
449/472 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pötköttelijä. Vapailla jään sänkyyn pötköilemään, jos piti veskissä käydä, eikun takas. Sitten tunti pari ja aamupalalle.

Arkena herätys soi, pesulle ja pieni aamupala, menoksi. 

Itseasiassa toimin yhä noin. Puhelin ei ole ekana mielessä. Nytkin ollut reilu neljä tuntia hereillä ja avasin läppärin eka - Uutisotsikoiden jälkeen palstalle.

Vierailija
450/472 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko tuo aloituskysymys on outo. Jotenkin en tajua että kännykkä olisi ratkaisevasti muuttanut teinien aamutoimia.

Eiköhän sitä 99% hotkaise jotain aamupalaa ja lähde kouluun/ töihin.

Vierailija
451/472 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsittiin kurvatuuria. Kuvattiin G-voimia. Laskettiin kun Kuun-valon astetta, ketä on kylmempi kuin varjossa. Ainiin ja laitettiin keppi maahan kellä voitiin laskea Maapallon vauhti mut en enään muista ketä vauhtia se lentää avaruudes:DD Siit on niin kauan etten vaan muista ketää:DD

Vierailija
452/472 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedin oikein kunnolla käteen samalla kun katsoin valokuva-albumista tätini ja äitini nuoruus kuvia.

Vierailija
453/472 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin lintsarit teki sitä, että jäivät kotiin katsomaan jonkun leffan VHS:ltä tai pistettiin tuorein levy soimaan. Hurjimmat haistelivat vielä äitinsä pikkupöksyjä, ennen kuin lähtivät koulua kohti, sitten kun oli aamun mölleimmät oppitunnit jo pidetty. Sitten se koulussa olo oli sitä perus velttoilua ja tekivät kaikkea kiellettyä, kuten menivät läheiselle huoltsikalle hengailemaan.

Vierailija
454/472 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedin oikein kunnolla käteen samalla kun katsoin valokuva-albumista tätini ja äitini nuoruus kuvia.

Oliko hyviäkin kuvia?

Vierailija
455/472 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluaamuina ei paljoa ehtinyt tekemään, syötiin aamupala teetä ja leipää, luettiin Aku ankkaa, laitettiin hiukset ja pestiin hampaat, ehkä luettiin vielä keran  kokeisiin jos sellaiset oli Samana päivänä.

Vapaapäivinä nukuttiin niin pitkään kun voi, katsottiin MacGyver tms, syötiin aamupala ja luettiin lehtiä, kaverit usein pimpotteli jo ovella ja lähdettiin ulos.

Vierailija
456/472 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin teini 1960-luvulla. Olen käynyt oppikoulun ja päässyt ylioppilaaksi 1973. Tunnistan kirjoituksista aamukiireet, ei ehditty lukea Aku Ankkaa. Mutta viikonlopun pitkät nukkumiset. Ne oli elämää! Olin kuitenkin ainoana lapsena oppinut auttamaan puutarhatöissä ja kalastamisesta pidin, vaikka olen nainen. En koskaan oppinut "naisten "töitä, koska minulla pysyi porakone paremmin kädessä kuin kujelmapuikot. Tämä kirjoitus siksi, että on monia nuoruuksia viime vuosikymmeniltä, joihin ei liity läppärit aamuun. Meitä on paljon, joilla on onnellinen nuoruus.

Vierailija
457/472 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nopeasti söin jotain ja sitten pitikin jo lähteä. Oli nokian gsm puhelin sillokin 90 luvulla. 

Vierailija
458/472 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin naapurin Liisaa kuksimassa. Eihän se mikään kukka ollut, mutta olipahan tekemistä.

Vierailija
459/472 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse nopeasti söin jotain ja sitten pitikin jo lähteä. Oli nokian gsm puhelin sillokin 90 luvulla. 

Ihan alkuun ne olivat juppien juttu, mutta kun hinnat alkoivat tulla alaspäin, alkoi kännyköitä olla köyhempienkin taskuissa. 

Joskus kerrottiin sellaistakin vitsiä, että jupilla on GSM, BMW ja HIV.

Vierailija
460/472 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo mulkulliset pilaavat aina kaikki keskustelut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi