Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppi puhuu seurassa vain asioista ja ihmisistä, joista en ymmärrä mitään

Vierailija
09.08.2025 |

Kun tapaamme, anoppi alkaa puhua miehen lapsuuden kavereista, heidän lomamatkoistaan perheenä, perhetuttavista ym. En tunne näistä ihmisistä ketään, eikä ole mitään kosketuspintaa mihinkään keskustelun aiheeseen. Kuuntelen pitkiäkin aikoja hiljaa ja lähden sitten pois.

Minusta tuo on todella epäkohteliasta. Voiko tuollaista tehdä vahingossa vai sulkeeko hän tahallaan minua "porukan ulkopuolelle"? Itse ainakin tajuan jossain vaiheessa jos kerron lapsuudenjutun, että nyt on vaihdettava aihetta koska kaikki eivät ole kärryillä mistä puhutaan. Anoppi jatkaa puoli tuntia helposti.

Kommentit (387)

Vierailija
81/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaaliälyinen osaisi tutustua siihen anoppiin ja opetellaan tuntemaan näitä henkilöitä ja tapahtumia, joista anoppi tykkää puhua. En minäkään tunne 97v SPR-ystäväni sukulaisia tai vanhoja työkavereita, mutta kuuntelen mielelläni kun hän kertoilee niistä ja kyselemällä opin paljon uutta. 

Itse en ainakaan jaksa kauaa olla ystävällinen henkilölle, joka ei ole sitä minulle

Aiempi kommentoija

No sinä nyt et osaa edes erottaa ystävällisyyttä ja halua muistella toisistaan. Ei ihminen ole epäystävällinen, jos hän vanhuksena haluaa muistella menneitä. Se on ihan normaalia. 

Tuo aikaisempi henkilöhän kertoo Punaisen Ristin ystävätoiminnasta ja käyvänsä tapaamassa vanhusta, joka muistelee vanhoja asioita. Mistä muusta voisi keskustella itselle vieraan 97-vuotiaan vanhuksen kanssa? Kohdehenkilöllä ja nuoremmalla ystävällä ei ehkä ole monia yhteisiä puheenaiheita, kun heillä on varmasti suuri ikäero.

Vierailija
82/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, trollaat tahallasi. Töissä jo esimieskin puuttuisi tuollaiseen työpaikkakiusaamisena.

Ai pomo tulisi sanomaan, että "soo, soo Tuulikki, nyt pitää Annallekin antaa suun vuoro" :D 

Et vissiin kauheasti käy töissä... :D Kun työelämätaidot on noin vieraita. :D

No en tosiaan kauheasti. 37.62 tuntia on viikkotyöaikani. 99% siitä on keskustelua ihmisten kanssa. 

Sitten heräsit ja päästit kissan ulos. :D Rotta on kiukkuinen kun tuet loppu jo tässä vaiheessa kuukautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinne anopille pitää tuppautua, jos elämä siellä on noin vaikeaa? Jää kotiin uhriutumaan ja kaikkien päivä on pelastettu. 

Vierailija
84/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, trollaat tahallasi. Töissä jo esimieskin puuttuisi tuollaiseen työpaikkakiusaamisena.

Ai pomo tulisi sanomaan, että "soo, soo Tuulikki, nyt pitää Annallekin antaa suun vuoro" :D 

No en tosiaan kauheasti. 37.62 tuntia on viikkotyöaikani. 99% siitä on keskustelua ihmisten kanssa. 

Sitten heräsit ja päästit kissan ulos. :D Rotta on kiukkuinen kun tuet loppu jo tässä vaiheessa kuukautta.

Se olisi iltalääkkeiden aika sinulla. Alkaa olla sen verran pahat harhat päällä. 

Vierailija
85/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten työpaikalle ei kuulu mikään hiekkalaatikkotason toruminen. Aikuiset osaavat ottaa itse puheenvuoroja eivätkä tarvitse pomoa pitämään kädestä kiinni.

Jep, surullista miten vanhoilla ämmillä ei ole alkeistasonkaan käytöstapoja. Osastolle tulee uusi työntekijä, pahin on nuori nainen, niin savustaminen alkaa jokaisella konstilla, vain mielikuvitus on rajana. Ja joutuu esimieskin huomauttamaan heitä kesken kokouksen kun lähdetään sivuraiteille koko ajan.

Vierailija
86/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaaliälyinen osaisi tutustua siihen anoppiin ja opetellaan tuntemaan näitä henkilöitä ja tapahtumia, joista anoppi tykkää puhua. En minäkään tunne 97v SPR-ystäväni sukulaisia tai vanhoja työkavereita, mutta kuuntelen mielelläni kun hän kertoilee niistä ja kyselemällä opin paljon uutta. 

Itse en ainakaan jaksa kauaa olla ystävällinen henkilölle, joka ei ole sitä minulle

Aiempi kommentoija

No sinä nyt et osaa edes erottaa ystävällisyyttä ja halua muistella toisistaan. Ei ihminen ole epäystävällinen, jos hän vanhuksena haluaa muistella menneitä. Se on ihan normaalia. 

Tuo aikaisempi henkilöhän kertoo Punaisen Ristin ystävätoiminnasta ja käyvänsä tapaamassa vanhusta, joka muistelee v

Tuskin se kovin vieras ihminen on, jos ystävätoiminnan kautta ovat tunteneet vuosia. Tuollaisessa toiminnassahan saatetaan käydä toisen luona vaikka joka viikko. 

Vierailija
87/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni aikuinen lapsi tekee samaa, puhuu asioista ja ihmisistä, joita oli ennen kuin vanhempansa erosivat. Haluaa tehdä selväksi, että olen ulkopuolinen ja ryöstänyt iskän. Olivat siis eronneet monta vuotta ennen minua ja välissä ollut kumppani, jonka eron isästään sai aikaiseksi omilla teoillaan.

Vierailija
88/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, surullista miten vanhoilla ämmillä ei ole alkeistasonkaan käytöstapoja. Osastolle tulee uusi työntekijä, pahin on nuori nainen, niin savustaminen alkaa jokaisella konstilla, vain mielikuvitus on rajana. Ja joutuu esimieskin huomauttamaan heitä kesken kokouksen kun lähdetään sivuraiteille koko ajan.

///

Surullista tuossa on vain ja ainoastaan se, että nuorella naisella ei ole niin sanotusti munaa ottaa omaa paikaansa, vaan hän piiloutuu esihenkilön helmoihin. Ei ihme, jos ei saa ääntään kuuluviin. 

Vierailija
89/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni aikuinen lapsi tekee samaa, puhuu asioista ja ihmisistä, joita oli ennen kuin vanhempansa erosivat. Haluaa tehdä selväksi, että olen ulkopuolinen ja ryöstänyt iskän. Olivat siis eronneet monta vuotta ennen minua ja välissä ollut kumppani, jonka eron isästään sai aikaiseksi omilla teoillaan.

Ja silti sinä olet mustasukkainen kuin pahainen teini ja loukkaannut, kun lapsi puhuu isänsä kanssa heidän yhteisistä ajoistaan ennen sinua :D

Vierailija
90/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ap:n ongelmaa. Kaikki ihmiset puhuvat välillä sellaisista ihmisistä, joita vastapuoli ei tunne. Se on ihan tavallista. Ja mitä ovat nämä asiat, joista ap ei ymmärrä mitään? Puhuuko anoppi jotain ydinfysiikan kaavoja vai eikö ap vain ymmärrä normaaleja arjen asioita? 

Olen ollut useasti sellaisessa tilanteessa. Vähänkin fiksumpi ja mukavampi ihminen selittää  samassa seurassa olevalle "ulkopuoliselle" kuulijalle lyhyesti, että Ritva, josta puhutaan, oli minun työtoverini. Rami oli sinun miehesi paras kaveri alakoulussa, jne. Tällöin kukaan ei jää ulkopuoliseksi. Mutta jotkut puhuvat tahallaan asioista ja ihmisistä, joista jotkut läsnäolijat eivät tiedä yhtään mitään.

Vierailija
91/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoisia lapasia isä valitsee itselleen, kun aikuinen lapsi saa kumppanit ihan pauloihinsa. 

Vierailija
92/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ap:n ongelmaa. Kaikki ihmiset puhuvat välillä sellaisista ihmisistä, joita vastapuoli ei tunne. Se on ihan tavallista. Ja mitä ovat nämä asiat, joista ap ei ymmärrä mitään? Puhuuko anoppi jotain ydinfysiikan kaavoja vai eikö ap vain ymmärrä normaaleja arjen asioita? 

Olen ollut useasti sellaisessa tilanteessa. Vähänkin fiksumpi ja mukavampi ihminen selittää  samassa seurassa olevalle "ulkopuoliselle" kuulijalle lyhyesti, että Ritva, josta puhutaan, oli minun työtoverini. Rami oli sinun miehesi paras kaveri alakoulussa, jne. Tällöin kukaan ei jää ulkopuoliseksi. Mutta jotkut puhuvat tahallaan asioista ja ihmisistä, joista jotkut läsnäolijat eivät tiedä yhtään mitään.

Miksi se "vähänkään fiksumpi" kuuntelija ei osaa kysyä noista asioista, jota ei satu tietämään? Ei anoppi välttämättä muista, että tuolle 10 vuotta meillä käyneelle miniälle ei olekaan nyt selitetty tätä Riston roolia hänen miehensä elämässä jne. jne. Ei kuulostanut siltä, että ap olisi ensimmäistä kertaa anopin luona, joten olisihan sitä voitut itsekin ottaa selvää asioista eikä vain mykkänä mököttää. 

Vierailija
93/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ne miniät sitten puhuu? Ihmisistä, joista en ole koskaan kuullut. On Laura ja Henkka ja Arttu, on joku mökki jossain ja Audi, josta meni vasen kylki, kun joku tuli vastaan. Ei ne jutut nuoremmilla sen fiksumpia ja muita huomioonottavampia ole, kun nostetaan konkreettiset esimerkit esille. Selitetään risteyksistä, joissa muut ei ole koskaan käyneet eikä ole käsitystä, miten siellä liikennemerkkeillä ohjataan. Puhutaan työkavereista, joita kukaan muu ei tunne.

Kuunnelkaapa joskus itseänne ja sitä, miten itsekkäästi keskustelette olettaen, että juuri teidän skuuttijuttunne on se maailman tärkein.

Vierailija
94/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika outoa, jos vaimo ei tiedä miehensä parasta kaveria, vaan anopin pitää se hänelle erikseen selittää.

Vierailija
95/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En muista, koska en ollut paikalla, mutta mitenkäs tänä vuonna on tullut mustikkaa" 

Aloita vaikka noin, jos ahdistaa. 

Niin siis ymmärrätkö, että tämä ei toimi? Hän alkaa kertoa taas lapsuden kesistä ja virittää perheensä kanssa keskustelun, josta ei tajua mitään. Kaikelle käy näin. Pystyn sanomaan ehkä yhden lauseen ja taas se alkaa. Kun kerroin että muutamme mieheni kanssa, oli eka lause "mihinkäs minä voisin muuttaa!". Ja sitten kuuntelin missä ovat perheineen asuneet 1800-luvulta alkaen, ja miten ihana ja tiivis perhe heillä oli.

No mitä väliä? Tuskin siellä anopillasi ramppaat joka viikko, joten voit olla hetken hiljaakin. Ei aina  tarvitse puhua vain sinua kiinnostavista asioista. 

Oikeastihan tuo on tapa sulkea joku ulkopuolelle. Pienet ja isommat lapset tekevät sitä sanomalla: "Me ei leikitä sun kanssa". Aikuinen tekee saman jättämällä jonkun tarkoituksella keskustelun ulkopuolelle.

Vierailija
96/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo toimii, jos ulkopuolinen on mukana tapaamisella ensimmäistä kertaa. Jos ollaan jo vakiintunut pari, ei kukaan jaksa jatkuvasti selostaa kuka kukakin puhuttu henkilö on. Oletus on se, että on kuunntelu ja sitä kautta on jo tiedossa, keitä Ritva ja Rami ovat. Tai jos ei ole, voi avata suunsa ja kysyä. 

Vierailija
97/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastihan tuo on tapa sulkea joku ulkopuolelle. Pienet ja isommat lapset tekevät sitä sanomalla: "Me ei leikitä sun kanssa". Aikuinen tekee saman jättämällä jonkun tarkoituksella keskustelun ulkopuolelle.

Aikuista ei voi "jättää keskustelun ulkopuolelle", koska aikuisella on suu, jonka aikuinen voi avata osallistuakseen keskusteluun. Jos anoppi rupeaa puhumaan Marjatasta, ap kysyy, "olikos tämä se Marjatta, joka kävi teillä pyykkäämässä, kun olit lapsi". Ja siitä keskustelu jatkuu ilman, että ap on ulkopuolinen mököttäjä. Aikuinen on itse vastuussa osallisuudestaan. Ei ole muiden vastuulla kannatella aikuista ihmistä. 

Vierailija
98/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tältä minustakin tuntuu! Kuin anoppi yrittäisi viestittää että yritän varastaa hänen poikansa, ja enkö tajua etten kuulu joukkoon enkä tule koskaan kuulumaankaan. Ikään kuin mieheni ensisijainen perhe olisivat edelleen he ja minä olen uhka tälle systeemille.

Vierailija
99/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tältä minustakin tuntuu! Kuin anoppi yrittäisi viestittää että yritän varastaa hänen poikansa, ja enkö tajua etten kuulu joukkoon enkä tule koskaan kuulumaankaan. Ikään kuin mieheni ensisijainen perhe olisivat edelleen he ja minä olen uhka tälle systeemille.

Aika kasvaa aikuiseksi ja lopettaa tuollainen lapsellinen uhriutuminen. Laitat jalkaan ison tytön housut ja rupeat ottamaan paikkaasi tuossa kokonaisuudessa. Osallistut keskuteluun niin kuin aikuiset ihmiset eikä heittäydy mököttämään kuin uhmaikäinen. Ei ole anopin tehtävät holhota sinua, vaan sinä olet itse vastuussa siitä, millä tavalla olet osa keskustelua. Tietenkään kukaan ei halua puhua sinulle, jos sinä istut tuppisuuna sanomatta mitään. Jos taas otat aktiivisesti osaa myös niihin keskuteluihin, joissa aiheena ei ole sinua kiinostavat asiat, sinäkin tulet osaksi keskustelua ja saatat jopa oppia jotain. 

Vierailija
100/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä vaikka kolmella sanalla, miksi ihmeessä menet anopin luokse, vaikka noin paljon häntä vihaat?