Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppi puhuu seurassa vain asioista ja ihmisistä, joista en ymmärrä mitään

Vierailija
09.08.2025 |

Kun tapaamme, anoppi alkaa puhua miehen lapsuuden kavereista, heidän lomamatkoistaan perheenä, perhetuttavista ym. En tunne näistä ihmisistä ketään, eikä ole mitään kosketuspintaa mihinkään keskustelun aiheeseen. Kuuntelen pitkiäkin aikoja hiljaa ja lähden sitten pois.

Minusta tuo on todella epäkohteliasta. Voiko tuollaista tehdä vahingossa vai sulkeeko hän tahallaan minua "porukan ulkopuolelle"? Itse ainakin tajuan jossain vaiheessa jos kerron lapsuudenjutun, että nyt on vaihdettava aihetta koska kaikki eivät ole kärryillä mistä puhutaan. Anoppi jatkaa puoli tuntia helposti.

Kommentit (387)

Vierailija
61/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa olla puolta tuntia, jos en itse saa sanaakaan väliin. Ajattelisin, että ystävä on autisti tms. ja vähentäisin tapaamisia reippaasti. Ehkä teen saman anopille, itse asiassa auttaa kun ajattelee että hän on jotenkin autistinen eikä sen takia ymmärrä sosiaalisia sääntöjä, eikä ole tahallaan tahditon. Nämä hänen muistelunsa eivät ole monologeja, vaan hän sitoo keskusteluun kaikki muut paikalla olevat paitsi minut. Niin että minulle tulee todella ulkopuolinen ja ikävä olo.

///

Hän ei sido yhtään mitään. Siinä porukassa vain kaikki muut paitsi sinä osaavat keskustella. Sinä et osaa ja marttyyrinä uhriudut ja syytät muita. Opettele osallistumaan ja olemaan kiinnostunut myös asioista, jotka eivät koske suoraan sinua. Se helpottaa kummasti elämää. Aikuisuuteen kuuluu sellainen taito, että pystyy juttelemaan, vaikka aihe ei olisi oma kiinnostuksenkohde. 

Vierailija
62/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että tekee tahallaan. Kertoo asioista joista tykkää ja jotka tuntee. Ei hän tarkoita pahaa, ei vaan tule ajatelleeksi. Ja kun kuuntelet niin vähitellen opit tuntemaan häntä ja perheen elämää. Oma anoppini oli samanlainen, puhui tuttavistaan ja minä putosin kärryiltä alkumetreillä. Vuosien kuluessa opin kylän historiaa ja osasin lopulta sijoittaa ihmiset paikalleen ja hänen puheistaan muodostui looginen kertomus.

Kyllä aikuisen ihmisen pitää tietää nämä jutut, ellei ole muistisairaus. Lapsille annetaan anteeksi kun eivät tahallaan tee. Aikuisille ei, vaan heidän pitää itsee kantaa vastuu. Aivan käsittämätöntä tämmöinen vanhojen ihmisten paapominen. Varmaan joku sukupolvitrauma tuokin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, että anopin jutuista ei voi olla edes muodollisesti kohteliaan kiinnostunut, vaan pitää mököttää yksinään hiljaisuudessa kun muut juttelevat? Ja tämä on nyt sitten anopin syytä?

Vierailija
64/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa olla puolta tuntia, jos en itse saa sanaakaan väliin. Ajattelisin, että ystävä on autisti tms. ja vähentäisin tapaamisia reippaasti. Ehkä teen saman anopille, itse asiassa auttaa kun ajattelee että hän on jotenkin autistinen eikä sen takia ymmärrä sosiaalisia sääntöjä, eikä ole tahallaan tahditon. Nämä hänen muistelunsa eivät ole monologeja, vaan hän sitoo keskusteluun kaikki muut paikalla olevat paitsi minut. Niin että minulle tulee todella ulkopuolinen ja ikävä olo.

///

Hän ei sido yhtään mitään. Siinä porukassa vain kaikki muut paitsi sinä osaavat keskustella. Sinä et osaa ja marttyyrinä uhriudut ja syytät muita. Opettele osallistumaan ja olemaan kiinnostunut myös asioista, jotka eivät koske suoraan sinua. Se helpottaa kummasti elämää. Aikuisuuteen kuuluu sellainen taito, että pystyy juttelemaan, vaikka aihe ei olisi oma kiinnostuksenkohde. 

Heh, trollaat tahallasi. Töissä jo esimieskin puuttuisi tuollaiseen työpaikkakiusaamisena.

Vierailija
65/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

///

Jaahas, lapsi vetää esiin trollikortin, kun ei osaa keskustella. Eipä yllätä, että normaali keskustelutilannekin ahdistaa, kun et osaa edes vauvapalstalla keskustella niin kuin aikuiset. 

Vierailija
66/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää keskustella vain aiheista, joissa miniä on keskipiste?

Ei minua haittaa, että isoäitini kertoo minulle ihmisistä, jotka kuolivat jo 70 vuotta sitten. He olivat osa isoäitini elämää, miksi haluaisin halveksia hänen kokemuksiaan vain siksi, että Maija ja Jaakko olivat lapsia, joita en koskaan kohdannut.

Tämä. Joskus pitää vain ottaa se katse pois omasta navasta ja ymmärtää, että vanhoille ihmisille on tärkeää muistella menneitä, kun heillä ei enää muuta ole. 

60-vuotias ei ole mikään "vanha ihminen jolla ei ole enää muuta".

Tai jopa 50-vuotiaissa on näitä jorisijoita. 

Vierailija
67/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, trollaat tahallasi. Töissä jo esimieskin puuttuisi tuollaiseen työpaikkakiusaamisena.

Ai pomo tulisi sanomaan, että "soo, soo Tuulikki, nyt pitää Annallekin antaa suun vuoro" :D 

Vierailija
68/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei selkeästi ole asiakastyössä. Jos olisi, ei tässäkään olisi hänelle mitään ongelmaa. Minä olen kuunnellut sujuvasti vaikka minkälaisia juttuja golfista perhokalastukseen (en tiedä kummatakaan käytännössä mitään) ja ilmeisen hyvällä menestyksellä, kun kauppa käy. 

Sinäkään et tajua, että nyt puhutaan vapaa-ajasta. Ihmisten äo on laskenut.

Näinpä. Se on hieman eri asia jos töiden jälkeenkin joutuu kuunnella tämmöistä roskaa, arkipäivänä jopa omassa kodissaan jonne kutsumatta on noita-akka luudallaan lentänyt.

Vierailija
69/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinpä. Se on hieman eri asia jos töiden jälkeenkin joutuu kuunnella tämmöistä roskaa, arkipäivänä jopa omassa kodissaan jonne kutsumatta on noita-akka luudallaan lentänyt.

//

Jos aikuinen ei osaa asettaa rajoja, aikuinen saa syyttää ihan itseään mikäli kotona on kutsumattomia noita-akkoja. 

Vierailija
70/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään pakko tuppautua kyläilemään kenenkään luokse, jos se on koetaan vastenmieliseksi. Problem solved.

Vierailija
71/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai pomo tulisi sanomaan, että "soo, soo Tuulikki, nyt pitää Annallekin antaa suun vuoro" :D 

Kyllä, muistan eräänkin kokouksen jonka esihenkilö keskeytti ja huomautti asiasta. Vanhatkin akat joutuivat laittamaan suuta soukemmalle ja ottamaan uuden työntekijän mukaan keskusteluun.

Vierailija
72/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana on se, että anopilla ei ole mitään sanottavaa Leevistä ja Roosasta, joista miniä selittää.

Vierailija
73/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma? Tota kestää aikansa ja alkaa puhumaan omasta lapsuudestaan. Sä et ilmeisesti osaa kuuntelemalla vaihtaa aihetta. Oikea kysymys oikeaan lohkoon ja aihe muuttuu.

On noiden exien anopit erilaisia. Kaikkien kanssa on juttua tullut ja eri kysymyksillä aihetta vaihdellut.

Vierailija
74/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini on samanlainen sillä erotuksella, että hän puhuu ihmisistä joita aina miehenikään ei tunne.

Me kuuntelemme 2 tuntia hänen tauotonta yksinpuheluaan. Hän ei koskaan kysy mitä meille tai lapsillemme kuuluu. Häntä ei kiinnosta muu kuin oma napa. 

Vierailija
75/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et vissiin kauheasti käy töissä... :D Kun työelämätaidot on noin vieraita. :D

Vierailija
76/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, muistan eräänkin kokouksen jonka esihenkilö keskeytti ja huomautti asiasta. Vanhatkin akat joutuivat laittamaan suuta soukemmalle ja ottamaan uuden työntekijän mukaan keskusteluun.

Kuulostaa ihan päiväkodilta, jos pomo tuolla tavalla komentelee aikuisia ihmisiä. Normaaliälyinen työntekijä osaa itse otaa puheenvuoron ilman mitään esihenkilön paapomisia. 

Vierailija
77/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokouksissa keskustellaan siten, että pyydetään puheenvuoro. Esihenkilö ei ole ajantasalla, jos kokouksissa rupatellaan niitä näitä, ne on palavereja.

Vierailija
78/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppini on samanlainen sillä erotuksella, että hän puhuu ihmisistä joita aina miehenikään ei tunne.

Me kuuntelemme 2 tuntia hänen tauotonta yksinpuheluaan. Hän ei koskaan kysy mitä meille tai lapsillemme kuuluu. Häntä ei kiinnosta muu kuin oma napa. 

Ihan mielenkiinnosta: Miksi käytte siellä, jos on noin kovin vastenmielistä? 

Vierailija
79/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tosiaan kauheasti. 37.62 tuntia on viikkotyöaikani. 99% siitä on keskustelua ihmisten kanssa. 

Vierailija
80/387 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten työpaikalle ei kuulu mikään hiekkalaatikkotason toruminen. Aikuiset osaavat ottaa itse puheenvuoroja eivätkä tarvitse pomoa pitämään kädestä kiinni.