Olen alkanut harrastamaan liikunta ja mun kroppa on ihan romuna
Jostain kohtaa särkee aina. Haluan että hengästyn kunnolla ja hikoan mutta tuntuu että nivelet ei kestäkään sitten sellaista menoa. Joku rauhallinen kävely ei ole minusta kuntoa kohottavaa. Vähän lannistaa intoa tämä.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoksuun kannattaisi totutella hitaasti nivelien ja jänteiden vahvistamiseksi vähitellen. Hengästyä voi välillä muillakin tavoilla. Oon itse mennyt kivun kautta tyhmänä, mutta nyt kolmantena juoksukesänä onneksi kivut pois, ja kymppi menee juurikaan hengästymättä.
Millaisia konkreettisia neuvoja antaisit, miten hitaasti?
Olen eri, mutta, jos lähdetään ihan sohvanpohjalta, niin sopiva juoksuvauhti on alkuun TODELLA HIDAS, käytännössä niin hidas kuin mahdollista. Hyvin todennäköisesti hitaampi kuin kävelyvauhti. Hölkän pompahtavampi askel kuitenkin rasittaa ja vahvistaa niveliä eri tavalla kuin kävely. Myös hölkän ja kävelyn yhdistäminen on fiksua. Kun homma alkaa vähän sujumaan, kannattaa pitää mielessä vanha kunnon "pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta".
Juoksun ongelma on, että hyvin usein kunto kehittyy huomattavasti nopeammin kuin nivelten ja sidekudosten kestävyys, mikä aiheuttaa usein ongelmia muutaman kuukauden juoksun aloittamisen jälkeen.
Kun on hölkkäilty muutama kuukausi, kroppa alkaa usein olemaan valmis siihen, että yhdellä lenkillä viikossa aletaan ottamaan enemmän vauhtia.
Itse poltan tzjointin ennen lenkkiä, enkä tunne kipua. Silloin olen todellinen lentävä suomalainen.
Kyllähän sitä on hyvä liikkua, mutta jos ei ole vuosikausiin liikkunut säännöllisesti kannattaa pitää järki päässä kuinka nopeasti nostaa kehon rasitusta.
Liian voimakkaalla rasituksen lisäyksellä tulee vammoja ja menee helposti ylirasitustilaan. Sitten liikkuminen jää ja palataan sohvalle.
Kannattaa siis kuunnella kehoa ja antaa myös kehon palautua. Myös voimakkaasti iskuttavat lajit kuten vaikk juoksu tai hyppyjä sisältävät jumpat myös vaativat kuukausia ennen kuin keho niihin kunnolla tottuu eikä tule kevyestä lenkistä tai treenistä kipeäksi.
Sama homma. Sain painoa alas ja jalkakin nousi kevyemmin, vaan reilun viikon lepo nollasi kaiken. Taas hengästyttää pienikin liikunta jne.
Vierailija kirjoitti:
Sama homma. Sain painoa alas ja jalkakin nousi kevyemmin, vaan reilun viikon lepo nollasi kaiken. Taas hengästyttää pienikin liikunta jne.
Mitä tässä lepo tarkoittaa? Jos makaa viikon sohvalla kyllähän siinä kunto toki romahtaa. Kyllä ihminen joka päivä ainakin kevyen kävelylenkin tarvitsee että pysyy kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Lihoit viikossa takaisin ja kuntokin romahti!? Makasitko sohvalla opiaattipöllyissä ja söit 24/7 vai miten on mahdollista!?
Paremman olon saat pullaa mässyttämällä.