vähän hävettää hakeuduin päivystykseen, koska ihoni kutisi kovasti.
Vastaanotossa hoitaja sitten totesi tutkiessaan, että ei ihme, että kutisee. ihosi on ihan hilseilevän kuiva. Olin diagnosoinut itse itselläni sappen virtauksen ongelmia ja ihmettelin siellä täällä tuntuvaa kutinaa.
En päässyt vastaanottoa pidemmälle.
Kommentit (24)
Ilmat viilenee ja huoneilma kuivuu-iho kuivuu-diagnosoi itsellesi vakava tauti.
Et sitten kokeillut rasvata ihoa ensin?
Itsekkin usein päivystyksessä kutinan takia käynyt, mulla tosin allergiat syynä ja nokkosihottuma.
Menin itsekin lääkäriin pahan kutinan takia ja hän sanoi että kyseessä on vain kuiva iho. Kummasti kutina kuitenkin lähti syyhyvoiteella. Lääkäritkin erehtyvät välillä.
Sappi sappen?
Sappi, sapen.
mene kouluun debiili
Ei haittaa. Mulla oli se sappi. Voidetta iholle?
Minulla on atopia ollut aina, ikinä en ole päivystykseen mennyt, en vaikka iho on rikki. Rasvaaminen auttaa, sitten käytetään tarvittaessa kortisonia. Jos noilla ei lähde kohtuu ajassa, otetaan allergia lääkkeet apuun, kun olen vaikka ja mille allerginen. Ja jatketaan kärvistelyä kyllä se ohi menee ainakin hetkeksi jossain vaiheessa
itse en menisi jonottamaan tai pyrkimään edes päivystykseen kutinan vuoksi, vaan chattaisin hoitajalle, jonka kautta lääkäriltä resepti apteekkiin. Viimeksi taisin saada pahoihin allergiaoireiin tunnissa tk-lääkäriltä reseptin ja sitten apteekkin vain hakemaan lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Menin itsekin lääkäriin pahan kutinan takia ja hän sanoi että kyseessä on vain kuiva iho. Kummasti kutina kuitenkin lähti syyhyvoiteella. Lääkäritkin erehtyvät välillä.
Se on ihan sama vaikka kutina johtuisi maksasyövästä. Rasvaa tarjoavat ja seuraavaksi kortisonia.
Kutina ja kuivaiho on voi olla myös syöpätaudin oire.
Maksal ja munuaisarvot selvitettävä.
Vierailija kirjoitti:
Kutina ja kuivaiho on voi olla myös syöpätaudin oire.
Maksal ja munuaisarvot selvitettävä.
Ei niitä tarvitse mitata vaan lätkäistään rasvaresepti kouraan. Käypähoitoa ja halpaa.
Vierailija kirjoitti:
itse en menisi jonottamaan tai pyrkimään edes päivystykseen kutinan vuoksi, vaan chattaisin hoitajalle, jonka kautta lääkäriltä resepti apteekkiin. Viimeksi taisin saada pahoihin allergiaoireiin tunnissa tk-lääkäriltä reseptin ja sitten apteekkin vain hakemaan lääkkeet.
Joskus se allerginen reaktio tulee illalla/yöllä. Itse ainakin olen jotunut ottamaan ataraxia, kortisonia ja allergialääkettä. Osaa noista ei saa ilman reseptiä ja reseptiä (ja lääkkeitä!!!) ei meilläpäin saa illalla/yöllä muualta kuin päivystyksestä
Yksityistä ihotautilääkäriä suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on atopia ollut aina, ikinä en ole päivystykseen mennyt, en vaikka iho on rikki. Rasvaaminen auttaa, sitten käytetään tarvittaessa kortisonia. Jos noilla ei lähde kohtuu ajassa, otetaan allergia lääkkeet apuun, kun olen vaikka ja mille allerginen. Ja jatketaan kärvistelyä kyllä se ohi menee ainakin hetkeksi jossain vaiheessa
sama ongelma. itte ratkasin ongelmani opettelemalla pitään näppini erossa, vaikka kutisee niin ei tarvi raapia
Apteekistakin olisit voinut kysyä, siellä on asiantuntemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus se allerginen reaktio tulee illalla/yöllä. Itse ainakin olen jotunut ottamaan ataraxia, kortisonia ja allergialääkettä. Osaa noista ei saa ilman reseptiä ja reseptiä (ja lääkkeitä!!!) ei meilläpäin saa illalla/yöllä muualta kuin päivystyksestä
minulle on sitä varten määrätty arsenaali eri lääkkeitä ja lääkeaineita ja itse sitten otan mitä milloinkin tarvitsee. Voimakkaissa reaktioissa toki pitää lähteä päivystykseen, mutta sitäkin varten olen saanut yksilöllsiet ohjeet, että milloin pitää lähteä. Aikuisiällä ei ole kertaakaan tarvinnut yötä myöten lähteä päivystykseen. Tai olisi, mutta olen vähän sellainen ettei viitsi vaivautua, jos vähänkin tuntuu siltä, että voisin säilyä hengissä aamuun asti.
Ei kukaan täyspäinen mene pivystykseen koska kutittaa! Päivystys on tarkoitettu oikeesti kiireellisille tapauksille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan sama vaikka kutina johtuisi maksasyövästä. Rasvaa tarjoavat ja seuraavaksi kortisonia.
Ja sitten hautapaikkaa
Eli menit sinne oman diagnoosin kanssa😅. Just.