Olen alkanut harrastamaan liikunta ja mun kroppa on ihan romuna
Jostain kohtaa särkee aina. Haluan että hengästyn kunnolla ja hikoan mutta tuntuu että nivelet ei kestäkään sitten sellaista menoa. Joku rauhallinen kävely ei ole minusta kuntoa kohottavaa. Vähän lannistaa intoa tämä.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Kuntotanssi on tosi hyvä. Lattariaskeleet venyttelee kroppaa paremmin kuin mikään. Suositus.
Mulla on maailman huonoin rytmitaju enkä pysty liikuttamaan käsiä ja jalkoja samaan aikaan missään koreografiassa😅 Joten ei mitään tanssin tai aerobicin tyyppistä mulle koska se vaan alkaa vituttamaan kun ei osaa. Ja rakastan liikkua luonnossa, kaikki sisäliikunta on jotenkin epämiellyttävää ja tuntuu tylsältä. Tosin yritän tehdä kotona kahvakuulailua ja venytyksiä YouTuben opastuksella
Vierailija kirjoitti:
Uinti on myös tosi hyvä. Kyllähän siinä tulee lihakset kipeäksi, kun tekee samaa asiaa monta kertaa viikossa. Mielestäni 3-5 lajia kerran viikossa on hyvä.
Uinti on hyvä, jos on jo valmiiksi pahoja nivelkipuja, mutta uinnin ongelma on se, etteivät luut vahvistu suhteessa lihaksiin. Luuston terveyden kannalta uinnin lisäksi pitäisi tehdä jotain jossa tulee vääntöä riittävästi.
Nivelkipua on vanhemmiten mahdotonta välttää mutta sen takia ei pidä lopettaa liikkumista, koska nivelissä ei ole verenkiertoa vaan niiden aineenvaihdunta perustuu liikkeeseen. Sohvalle jääminen nopeuttaa nivelten tuhoutumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uinti on myös tosi hyvä. Kyllähän siinä tulee lihakset kipeäksi, kun tekee samaa asiaa monta kertaa viikossa. Mielestäni 3-5 lajia kerran viikossa on hyvä.
Kroppa myös kehittyy tasapainoiseksi ja solakaksi.
Mulla on aikomus alkaa käymään uimassa syksyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntotanssi on tosi hyvä. Lattariaskeleet venyttelee kroppaa paremmin kuin mikään. Suositus.
Mulla on maailman huonoin rytmitaju enkä pysty liikuttamaan käsiä ja jalkoja samaan aikaan missään koreografiassa😅 Joten ei mitään tanssin tai aerobicin tyyppistä mulle koska se vaan alkaa vituttamaan kun ei osaa. Ja rakastan liikkua luonnossa, kaikki sisäliikunta on jotenkin epämiellyttävää ja tuntuu tylsältä. Tosin yritän tehdä kotona kahvakuulailua ja venytyksiä YouTuben opastuksella
Tanssi voi olla hyvä heille joille rytmin mukaan hytkyminen on lähtökohtaisesti mielekästä. Olen musiikin suhteen niin nirso ja moni tanssimusiikki on pahimmasta päästä mun korville. Ei toimisi mullekaan tanssi mitenkään.
Jos tykkäät liikkua luonnossa niin rinkan kantamisella saat ainakin jalkalihaksille kunnon treenin. Entä mites muut luonnossa tapahtuvat lajit? Esimerkiksi melonta, retkiluistelu, maastopyöräily, kalliokiipeily, polkujuoksu, kuntoportaat, avovesiuinti tms. voisi toimia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanssi voi olla hyvä heille joille rytmin mukaan hytkyminen on lähtökohtaisesti mielekästä. Olen musiikin suhteen niin nirso ja moni tanssimusiikki on pahimmasta päästä mun korville. Ei toimisi mullekaan tanssi mitenkään.
Jos tykkäät liikkua luonnossa niin rinkan kantamisella saat ainakin jalkalihaksille ku
Kuntoportaissa käyn ja kaikki juoksu tapahtuu metsäautoteillä /metsäpoluilla. Pyöräilen paljon. En ole kumminkaan mikään retkeilijätyyppi ja noi avovesiuinnit ja melonnat yms vaellukset ei tunnu omalta. Ja tykkään että hengästyn ja tulee hiki!
Kuulostaa siltä, että olet aloittanut nollatasolta liian kovan rääkin. Jos ei ole aiemmin liikkunut niin ei samantien aloiteta mitään maratonjuoksua, vaan vähitellen lisätään vaativuutta. Jos aloittaa liian kovasti niin tapahtuu juuri tuo mitä sinulle, eli paikat vaan kipeytyy ja motivaatio katoaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että olet aloittanut nollatasolta liian kovan rääkin. Jos ei ole aiemmin liikkunut niin ei samantien aloiteta mitään maratonjuoksua, vaan vähitellen lisätään vaativuutta. Jos aloittaa liian kovasti niin tapahtuu juuri tuo mitä sinulle, eli paikat vaan kipeytyy ja motivaatio katoaa.
No en mä mitään maratoneja juoksekaan! 20-40min max kerrallaan.
Vain hullut ja vasikat juoksee. Mieti nyt jotain mukavampaa liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, kävely on hyvä liikuntamuoto, jota voi tehostaa sauvoilla. Eikä rasita niveliä niin kuin juoksu.
Kyllähän ne lihakset ja nivelet kipeytyy kun jonku uuden harrastuksen aloittaa ja varsinkin kun se alkuinnostus ei tahdo antaa kropalle lainkaan lepoa. Suosittelen että laitat ihan kalenterii ns. sallitut tai oikeestaaa määrätyt lepopäivät jolloin korkeintaa kevyt kävely ulkona. Tuona päivänä voi myös koittaa kevyitä venytyksiä ja hierontaa. Joko itse tai sit jonkun hieromana. Itse aloin pyöräilee pidempiä lenkkejä ja vaikka pyöräily tuttua niin tuo pidempi rasitus sai lihakset kipeytyy ja kiristyy jolloin alkoi vähän nivelissäkin tuntumaan. Tuosta selvisin lihasvasaralla ja parilla lepopäivällä kyseisestä lajista. Juoksu, kävely, pyöräimy ja kuntosali ja uinti todella hyviä. Talvella suosittelen kokeilemaan hiihtoa 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, kävely on hyvä liikuntamuoto, jota voi tehostaa sauvoilla. Eikä rasita niveliä niin kuin juoksu.
Mieluummin teen jotain hyötyliikuntaa, tuo pelkkä kävely on niin puuduttavaa. Tänään olen kasannut ison kasan polttopuita pinoon ja leikannut nurmikkoa, en aio sen kummemmin mennä erikseen harrastamaan liikuntaa. Olkoon tämä samalla lepopäivä. Tykkään että liikunnasta tulee hiki ja on vähän haastetta itselle.
Juoksuun kannattaisi totutella hitaasti nivelien ja jänteiden vahvistamiseksi vähitellen. Hengästyä voi välillä muillakin tavoilla. Oon itse mennyt kivun kautta tyhmänä, mutta nyt kolmantena juoksukesänä onneksi kivut pois, ja kymppi menee juurikaan hengästymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää etsiä oikeat ryhmät. Kyllä sinne sopeutuu. Pomppii sitten oman maun mukaan. Mitä se kenellekkään kuuluu. Kun tekee silmukkaa ylä- ja alavartalolla eri suuntaan, on kyllä tehokasta ja venyttelevää. Minusta parempi kuin mikään jooga tai pilates.
Vierailija kirjoitti:
Tanssi? Kaikkien pitäisi tanssia. Zumbaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uinti on hyvä, jos on jo valmiiksi pahoja nivelkipuja, mutta uinnin ongelma on se, etteivät luut vahvistu suhteessa lihaksiin. Luuston terveyden kannalta uinnin lisäksi pitäisi tehdä jotain jossa tulee vääntöä riittävästi.
Siksi juuri erilaisia lajeja. Ongelmia tulee, jos tekee kokoajan samaa. Kroppaa ja mieltä pitää haastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää etsiä oikeat ryhmät. Kyllä sinne sopeutuu. Pomppii sitten oman maun mukaan. Mitä se kenellekkään kuuluu. Kun tekee silmukkaa ylä- ja alavartalolla eri suuntaan, on kyllä tehokasta ja venyttelevää. Minusta parempi kuin mikään jooga tai pilates.
Ei tanssia minulle, se ei tunnu yhtään omalta. Tehokasta on varmaan sitä en epäile mutta pitää sen liikunnan olla sellaista että sitä oon kiva tehdä. Olen vielä sen luonteinen että viihdyn yksin, joten ryhmäliikunta senkin vuoksi jää pois.
Vierailija kirjoitti:
Juoksuun kannattaisi totutella hitaasti nivelien ja jänteiden vahvistamiseksi vähitellen. Hengästyä voi välillä muillakin tavoilla. Oon itse mennyt kivun kautta tyhmänä, mutta nyt kolmantena juoksukesänä onneksi kivut pois, ja kymppi menee juurikaan hengästymättä.
Millaisia konkreettisia neuvoja antaisit, miten hitaasti?
Kroppa myös kehittyy tasapainoiseksi ja solakaksi.