Tykkäätkö olla toimistolla vai etänä?
Vai molempia sopivassa suhteessa? Mitä hyviä puolia toimistolla olemisessa on ja mitä hyviä puolia etätöissä?
Kommentit (45)
Etätöissä on kiva kun voi tissutella kaljaa töiden ohessa.
Riippu toimiston sijainnista, eli työmatkasta. Jos on niin kuin nyt, että työmatka kestää autolla 4 min niin ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää ne ihme lähityöuskovaiset, jotka ei itse osaa työskennellä etänä ja pakottavat muut toimistolle.
Nämä on yleensä niitä ns hyviä tyyppejä, joiden työpanos on surkea, mutta persoonallisuus loistaa toimistolla.
Vierailija kirjoitti:
Etänä. En haluaisi mennä toimistolle lainkaan.
Itsekin etänä. Voi nukkua pitkään ja tehdä töitä vain nimeksi.
Voin olla silloin tällöin etänä yksittäisiä päiviä, mutta en nauti siitä juurikaan. On toki hyödyllistä, että etäily vaihtoehto on olemassa.
Etäkokouksissa mulla on usein kahvimuki, mutta oikeasti hörppäilen siitä bisseä.
Ennen tykkäsin olla toimistolla, mutta se muuttui tilajärjestelyjen myötä niin rauhattomaksi, ettei työnteosta meinaa tulla mitään. Siksi kotona enimmäkseen.
Etänä. Saa nukkua pidempään, on rennompi olo ja keskittyykin paremmin.
Tyhjänpäiväiset kokoukset ja seminaarit on kätevä kuunnella kotona. Nimenomaan sellaiset, missä ei itsellä ole kuitenkaan juuri koskaan mitään asiaa.
Sekä että. Toimistolla tulee kuultua ja jaettua asioita paremmin ja epävirallisestikin. Nopeasti voi kysyä ja tarjota apua. Jossain määrin helpompi rakentaa yhteisöllisyyttä kuin etänä. Ne jotka tekevät pääosin etätöitä jäävät vieraimmiksi ja he myös kaipaavat enemmän erilaisia palavereja.
Etätyön parhaita puolia on työmatkassa säästetty aika. Meillä on toimistolla monenlaisia työpisteitä (ei omia paikkoja), joten oma rauha ei ole syy jäädä etätöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skanneria on hankala kantaa kotiin. Samoin pitäisi juosta joka päivä postit. Ja toimittaa 200 muuta paperia.
No. Minä kannoin skannerin kotiin kerran ja sitten se oli täällä. Toista skanneria en tarvitse. Postit ja paperit menee sähköisesti tai tulostan ja vien postiin.
Näinkin nykyaikana onnistuu.
Nyt muilla työntekijöillä ei ole toimistolla skanneria.
Tykkään olla hybridinä. Tällä viikolla olin yhden päivän konttorilla, ensi viikolla kaksi. Muuten etäilen kotona.
Etänä, koska työpaikalla on avokonttori, jossa olis suotavaa olla hiljaa. Lisäksi mitä järkeä on mennä sinne, kun ensiksi joudut kelaamaan mikä kokoushuone on vapaana, ja sitten istut siellä toimistossa videoyhteydessä ainakin puoli päivää. Eli toimistokäynnistä ja sosiaalistamisesta jää käteen vain se, mitä kahvihuoneessa kiireellä keskustellaan (koskaan ei etukäteen tiedä, ketä siellä on ja mihin aikaan), ja vajaa pari tuntia hukattua matka-aikaa. Bonuksena vedän kunnollisen ravintolalounaan niinä päivinä kuin siellä olen, yksin tietysti.
Etänä, miellyttävän rauhallista eikä työmatkoja. Tehokkaampaa.
Käyn toimistolla n. kerran kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Kiva että pilaat meidän etätyöskentelijöiden mainetta. Onneksi me kaikki ei olla tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva että pilaat meidän etätyöskentelijöiden mainetta. Onneksi me kaikki ei olla tuollaisia.
No en mä nyt mitään dokaa, korkeintaan neljä kaljaa per työpäivä. Juttu lentää paljon paremmin ja tuottavuus kasvaa kun on voitelu kohdillaan.
Voin valita työtehtävien mukaan kummassa olen ja olenkin pääosin etänä. Käyn vähintään kerran viikossa toimistolla sosialiseeraamassa. Näinä päivinä töitä ei kyllä juurikaan tule tehtyä, ne tehdään siellä etätöissä sitten.
Pääasia että saan valita :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en mä nyt mitään dokaa, korkeintaan neljä kaljaa per työpäivä. Juttu lentää paljon paremmin ja tuottavuus kasvaa kun on voitelu kohdillaan.
Viestistäsi oikein paistaa, että olet jossain raksalla töissä. Tai ehkä joku kaupan kassa.
Tykkään molemmista vaihtoehdoista.
Etänä saan tehtyä ahkerammin hommia, kun ei ole keskeytyksia. Olen herkkä jäämään suustani kiinni, niin kotona ei kahvinkeittimelle ole ruuhkaa. ;)
Toisinaan voin etäpäivää käyttää asioiden hoitamiseenkin, että tekee sitten viikonloppuna tai iltalla duuneja. Etuna myös sairaan koululaisten kanssa. Mä olen aivan järjetön huolehtija, jos lapsi olisi kotona korkeessa kuumeessa ja joutuisin olemaan toimistolla silloin. Saan hössöttää töiden lomassa ja hoitaa lasta.
Sitten taas tykkää mennä toimistollekin, etten mökkihöperöidy. Työkaveritkin pysyy kivoina, kun ei niitä tarvii joka päivä nähdä. ;) Kerran viikossa on palaveripäivä. Vielä covidin aikaan nekin hoidettiin netin yli, mutta nyt yhteisesti sovittiin, että nähdään, kasataan kaikki yhteen päivään ja työnantaja lupas piffata lounaan. Kelpaa. :)
Meillä ei ole enää toimistotilojakaan, että varataan toimistohotellista kokoustilat ja kerran kuussa saunatilat. Kaikki ollaan saatu sähköpöydät ja halutut tuolit kotiin ja koneet ja puhelimetkin.
Nykyinen tiimi ei ole tiimi, vaan kasa kilpailijoita esihenkilön mallin mukaan. Koskaan ei tiedä milloin kollega tulee karjumaan, etenkin jos olen saanut jostain julkisia kehuja niin on varma että nämä kilpailijat kilahtavat. Että enpä kaipaa heidän seuraansa lainkaan, ei myöskään koskaan ole mitään asioita joita pitäisi yhdessä selvittää.
Sen sijaan mukavat työkaverit ovat toisella puolella Suomea, enkä heitä näe muutenkaan koskaan. Sinne voisin mennä vaikka joka päivä käymään jos olisi oma työpaikka, saisimme varmaan hyvin puhuttua epäselviä asioita livenä kun voi suoraan näyttää mitä tarkoittaa (ilman ruudunjaosta tihrustamista ja muuta). Harmi kun ei olla virallisesti samassa tiimissä ja etäisyyttä on liikaa, että voisin oikeasti siellä käydä.
Toivottavasti olisin joskus kivassa tiimissä, jossa hoidetaan asioita yhdessä joko etänä tai livenä, ja etäisyys työpaikalle olisi alle 10km. Kävisin joka päivä, jos toimisto ei olisi kauhean meluisa. En kestä melua enkä voi keskittyä melussa.