Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laskettu aika ennen määräaikaisen työsopimuksen loppua

Vierailija
26.01.2023 |

Mitä tapahtuu, jos esimerkiksi vuoden mittaisen määräaikaisen työsopimuksen aikana tulee raskaaksi ja synnyttää ennen työsopimuksen loppua? Haluan olla töissä määräaikaisen työsuhteen ajan, jatko ei nyt tässä vaiheessa kiinnosta, vaan tarkoituksena on hoitaa työt loppuun ja sen jälkeen jäädä kotiin hoitamaan lapsia vuosiksi. Eli kysymys koskee nyt ainoastaan määräaikaisen työsopimuksen aikana synnyttämistä, kiitos

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärtänyt, mikä oli varsinainen kysymyksesi. Mutta joka tapauksessa teet töitä äitiysloman alkuun asti. Työsuhde jatkuu työsopimuksen alkuperäiseen loppupäivään asti. Jos olet oikeutettu palkkaan äitiysloman ajalta (riippuu TESistä ja työsuhteen kestosta), saat palkkaa työsuhteen loppuun asti. Sen jälkeen saat äitiys/vanhempainpäivärahaa Kelalta.

Vierailija
2/10 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut raskaana määräaikaisessa työsuhteessa. Jäin lasketusta ajasta normaalisti äitiysvapaalle ( vai mikä se nyt on kun jäädään raskaana pois töistä). Siihen päälle pidin kertyneet kesälomat. Minulla meni niin kivasti, että työsuhde loppui lomiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut raskaana määräaikaisessa työsuhteessa. Jäin lasketusta ajasta normaalisti äitiysvapaalle ( vai mikä se nyt on kun jäädään raskaana pois töistä). Siihen päälle pidin kertyneet kesälomat. Minulla meni niin kivasti, että työsuhde loppui lomiin.

Vähän sekavasti kirjoitin eli jäin töistä vajaa pari kuukautta aikaisemmin kuin työt olisi loppunut.

Vierailija
4/10 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäät töistä pois ja raskauden jälkeen olet töistä normaalilla hoitovapaalla.

Vierailija
5/10 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, tämä selvensi paljon! On kyllä itsellä ollut niin aukki sivistyksessä, kun kuvittelin että moisesta saa jotain sanktioita työsuhteen rikkomisesta tms...

-AP

Vierailija
6/10 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli määräaikainen työsopimus ja olin raskaana, jäin sairaslomalle kuukautta ennen määräaikaisuuden päättymistä ja sitten suoraan äititslomalle. Tarjosivat myös työsuhteelle jatkoa määräaikaisuuden jälkeen vielä, vaikja olin jo äitiyslomalls eli sekin on mahdollista.

Vierailija
7/10 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan aivan normaaliin tapaan äitiysvapaalla, tietenkin! Äitiysvapaa ei ole laillinen irtisanomisperuste, jos sitä ajattelit.

Lapsen saaminen ei todellakaan ole minkään lain tai sopimuksen rikkomista.

Vierailija
8/10 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Arvatkaapa miten moni näin luulee.. :( Ollaan miehen kanssa jo kolmikymppisiä, ja kummatkin luuli että siitä jos tulee määräaikaisen työsuhteen aikana raskaaksi, saa jotain sanktiota sopimusrikkomuksesta tms. Olettaisin kuitenkin, että esihenkilö suuttuisi...

Vierailija
9/10 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimuslait ovat ilmeisesti täysin vieraita nykynuorisolle, jos noin luullaan. Itse pidin huolen siitä, että olin raskaaksi tullessani työsuhteessa. Ei niistä määräaikaisuuksista kovin isoa iloa ollut, sillä vain pari kuukautta ehdin olla palkallisena.

Eihän äitiyslomalainen mitään vuosilomaa ota lomana vaan rahana.

Esihenkilöiden suuttumisella ei ole tavalliselle työntekijälle mitään merkitystä. Mutta minä olenkin ollut miesvaltaisen ammattiliiton jäsen jo 1980-luvulla ja siksi minulla näin suuri luottamus työntekijän oikeuksiin on.

Vierailija
10/10 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä palkkaa naista, ongelma ratkaistu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän