Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko intosi matkustamiseen hiipunut?

Vierailija
08.08.2025 |

Havahduin itse tähän, että aiemmin - esim. 10 vuotta sitten - olin innostunut matkailusta ja suunnittelin koko ajan uusia reissuja. Kesällä oli aina pakko päästä viikoksi jonnekin samoin kuin syyslomalla tai pääsiäisenä joku kaupunkiloma. 

Nyt ei meinaa kiinnostaa oikein mikään. Tuntuu, että "kaikki on nähty" ja vaikka USAssa ja Aasiassa olis paljon uutta näkemistä, niin pitkät lennot ja kalliit matkat eivät houkuttele. Kaikki se säätäminen lentokentillä rasittaa jo valmiiksi, joutuu heräämään joskus aamuyöllä että ehtii lennolle. 

Tänä kesänä olen ollut Suomessa koko kesän, eikä todellakaan houkutellut jotkut Kreikan helteet tai suurkaupunkien ruuhkat. Päiväreissuja kotimaassa tehty ja olen ollut tosi tyytyväinen.  

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olisi pitänyt kysyä myös vastaajan ikää. Ihmiset muuttuvat, ja se mikä joskus innosti ei innosta enää. 

Vierailija
62/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi hemmetti...ihmiset ovat ihmetyyppejä...massasellaisia. Kun muutkin lentää, pakko munkin on tehdä sitä samaa.

Kolme etelänmatkaa nuorempana, sitten tuli järki päähän.

Nyt rahat tuhlataan kotimaassa, jos sitä on, mut pakko ei ole lähteä minnekkään.

Lomallakin ollaan kotimaisemissa, eikä tarvi jonottaa missään.

Kiva asua täällä Kuusamossa...ei tarvi lähteä ruuhkiin.

No sun tapa ei ole ainoa oikea tapa elää ja olla. Ei se ole sinulta pois, kun jotkut rakastaa matkustamista ja kaikkea siihen liittyvää säätöä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Kesällä pysyn suosiolla Suomessa, mutta syksyisin ja keväisin Italia aina houkuttelee. Talvella Lanzarote tai La Gomera.

Vierailija
64/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmatkailu (ulkomaille) tappaa lomamatkainnon ulkomaille kaikkein tehokkaimmin. Ei todellakaan tee mieli lomalla mennä Helsinki-Vantaalle jonottamaan ja palvelemaan itseään. 

No tämä on yksilöllistä. Itse matkustan työni puolesta aika paljon, mutta ei se ole vähentänyt halua matkustaa ulkomaille lomalle yhtään. Nautin jostain syystä joka kerta, kun astun lentoasemalle. Olipa edessä työ tai lomamatka.

Vierailija
65/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varsinkin lentomatkojen suhteen ja muhun vaikuttaa ilmastokriisi ja liialliset helteet sekä mielenosoittajat turistikohteissa, vaikka näitä olen vältellyt ennenkin, kun en jaksa isoja ihmismääriä. Aiemmin olen matkustanut paljon reppureissaajana ja ollut pitkiäkin aikoja, pisimmillään 7 kk reissussa. Tuon pitkän reissun jälkeen tuli monen täällä tunnistama olo, että on jo nähty riittävästi. Nyt ollaan menossa Euroopan kohteeseen lapsen pyynnöstä, aiemmasta ulkomaanmatkasta lapsen kanssa yli 2 v aikaa. Suomessa kyllä matkustan, mutta ei ole tarve lähteä usein eikä kauas. Läheltäkin löytyy kyllä nähtävää ja koettavaa, kun jaksaa vaan etsiä tietoa ja suunnitella.

Vierailija
66/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi hemmetti...ihmiset ovat ihmetyyppejä...massasellaisia. Kun muutkin lentää, pakko munkin on tehdä sitä samaa.

Kolme etelänmatkaa nuorempana, sitten tuli järki päähän.

Nyt rahat tuhlataan kotimaassa, jos sitä on, mut pakko ei ole lähteä minnekkään.

Lomallakin ollaan kotimaisemissa, eikä tarvi jonottaa missään.

Kiva asua täällä Kuusamossa...ei tarvi lähteä ruuhkiin.

No tuo nyt on vaan sun mielipide, ei vaikuta mitenkään mihinkään

Vierailija
67/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähentänyt Suomessa kuluttamisen/matkailun niin minimiin kun voi ja lentäen matkustan aina kun rahaa kertyy. Käyn myös laivalla/siitä autolla johonkin matkoilla. 

Vierailija
68/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluun koiran mukaan reissuun joten ulkomaanmatkat vaihtuneet kotimaan reissuihin ja niitäkin tehdään koiran ehdoilla. Ennen matkustin kerran pari vuodessa, mutta siitä lähti hohdokkuus iän myötä ja nykyään ajattelen, että vanhan ihmisen on noloakin postata someen jotain sataan kertaan nähtyjä turistikohteita ja olla piittaamatta maapallon lämpenemisestä. En nyt tuomitse tässä ketään kuitenkaan mut itse viihdyn vaan paremmin koiran kanssa metsässä :D

Vierailija
69/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiipunut kovasti. Alle kuuden tunnin lentomatkan päässä olevat kohteet on koluttu, kauemmas ei jaksa istua koneessa. Lisäksi monessa paikassa on palvelu ja ihmiset muuttuneet yhtä töykeiksi kuin virolaiset Tallinnassa.

Kyllähän se on valinta, että istuuko vai makaako noilla kaukolennoilla. Liput busines-luokkaan, niin voi nukkua vaikka koko lennon vaakatasossa ja on oma tilava ja rauhallinen paikka.

Ei se businesluokka auta yhtään niihin kohteen ihmisiin ja heidän työkeyteen sekä turismin vastaisuuteen. Pääset vain kalliimmalla kärsimään.

Älä mene turistikohteisiin. Problem solved

1

Vierailija
70/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin. Siksi ostettiin (laadukas) mökki, ei tarvitse säätää matkoja, reissuja, jonotuksia, kuumuutta, massalaumoja. Ei voisi vähempää enää kiinnostaa. Joskus harvoin voidaan tehdä joku harkittu ja laadukas matka, esim. viimeksi Skotlantiin upeaan linnahotelliin, jossa ei turrelaumoja eikä mikään etelänloma, vaan kulttuuria ja golfia. 

Me ostimme laadukkaan "mökin" ulkomailta. Ainoat ulkkarit ko kylällä. Sellaisiakin paikkoja on etelässä tuhansia...

Vierailija
71/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siinä mielessä että olen löytänyt kodin, jossa oikeasti viihdyn, niin mielelläni vietän osan lomista myös siellä. Aiemmin pyrin reissaamaan kutakuinkin joka ainoan vapaapäivän mitä löytyy. 

Mulla on ihan hemmetin kiva koti, mutta lomilla tykkään käydä reissussa.Koti on jopa niin kiva, että jos täällä olisin lomilla niin aamut menisi aamupalan kanssa tuntitolkulla haaveillen, sohvalla lojuen ja takapihalla maaten. Kun lähtee reissuun niin on paljon aktiivisempi, näkee ja kokee asioita, kun siellä kerran on. Kotona lomaillessa miettii, että ei nuo uimarannat, torikahvilat tai museot mihinkään karkaa vaikka en just tänään mene.

Vierailija
72/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin. Siksi ostettiin (laadukas) mökki, ei tarvitse säätää matkoja, reissuja, jonotuksia, kuumuutta, massalaumoja. Ei voisi vähempää enää kiinnostaa. Joskus harvoin voidaan tehdä joku harkittu ja laadukas matka, esim. viimeksi Skotlantiin upeaan linnahotelliin, jossa ei turrelaumoja eikä mikään etelänloma, vaan kulttuuria ja golfia. 

Jokainen matkustaa tyylillään, Hyacint Bucket.

Vierailija
73/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Mulla on upeita ja uskomattomia kokemuksia matkustamisesta, kun olen nuorena mennyt pikkubudjetilla paikallisten joukossa. Nyt ei jaksa missään junissa rinkan kanssa, mutta ei myöskään kiinnosta mitkään senioreiden all inclusive-matkat. Nyt viihdyn kotimaassa ja mökillä ja Suomessa on kyllä yllättävän hienoja paikkoja ja kiva matkustaa. 

Vierailija
74/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
75/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Suomessa on pidempään hellettä, ei ole haluja matkustaa, mutta jos on pitkä kolea jakso, niin jo alkaa matkakuumetta pukata.

Motiivina minulla on nykyään siis ennen kaikkea lämpö.

Vierailija
76/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mutta todennäköisesti lapsen takia sekä keliakian. En jaksa täysin lapsentahtista elämää kuin päivä kerrallaan enkä jaksa myöskään kuunnella valitusta tylsyydestä. Lisäksi tuon keliakian takia pitää olla ruokapaikat ennakkoon tiedossa joten yhden matkan suunniteluunkin menee aikaa.. Päiväreissu Suomessa ovat hyviä ja sopivia. Korkeintaan kaksi päivää.

Olen onneksi nuorempana matkustellut jonkin verran. Nyt haaveilen lähinnä matkailuautosta. 

Vierailija
77/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 42v ja aikuisiällä matkustanut ulkomaille 6 kertaa. Ei ole innostus hiipunut, yhtä mielelläni matkusten edelleen kuin ennenkin. Uutta reissua ei ole nyt näkyvissä kun muutama vuosi menee aina säästämisessä.

Vierailija
78/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään. Päinvastoin. Sen sijaan matkailukojteet ja tyyli on vaihtunut. Pienemmät, aidommat kohteet kiinnostaa. Sieltä voi sitten tehdä jonkun lyhyen päiväreissun turustirysäpaikkaan lähistölle. Matkat taittuu junalla tms. 

Vierailija
79/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
80/91 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän