Onko intosi matkustamiseen hiipunut?
Havahduin itse tähän, että aiemmin - esim. 10 vuotta sitten - olin innostunut matkailusta ja suunnittelin koko ajan uusia reissuja. Kesällä oli aina pakko päästä viikoksi jonnekin samoin kuin syyslomalla tai pääsiäisenä joku kaupunkiloma.
Nyt ei meinaa kiinnostaa oikein mikään. Tuntuu, että "kaikki on nähty" ja vaikka USAssa ja Aasiassa olis paljon uutta näkemistä, niin pitkät lennot ja kalliit matkat eivät houkuttele. Kaikki se säätäminen lentokentillä rasittaa jo valmiiksi, joutuu heräämään joskus aamuyöllä että ehtii lennolle.
Tänä kesänä olen ollut Suomessa koko kesän, eikä todellakaan houkutellut jotkut Kreikan helteet tai suurkaupunkien ruuhkat. Päiväreissuja kotimaassa tehty ja olen ollut tosi tyytyväinen.
Kommentit (91)
No siinä mielessä että olen löytänyt kodin, jossa oikeasti viihdyn, niin mielelläni vietän osan lomista myös siellä. Aiemmin pyrin reissaamaan kutakuinkin joka ainoan vapaapäivän mitä löytyy.
On hippunut ja se on tullut itselle melkoisena yllätyksenä. Nuorempana matkustelin paljon ja tykkäsin siitä tosi paljon. Nykyisin en saa siitä en juuri mitään irti.
Olin noin kymmenen vuotta sitten Roomassa yksinäni kun havahduin ajatukseen että mitähän h*lvettiä minä täällä teen. Näkemistä oli kyllä paljon, mutta koska tunsin paikan historiaa jo hyvin etukäteen niin paikkojen näkeminen ei tuo siihen mitään lisäarvoa. Muutenkin olen alkanut vahvasti kyseenalaistamaan kaikkea elämyslähtöistä, koska itselle se ei vaan anna enää mitään. Mieluummin pyörin omissa harrastuksissani ja perheen ja läheisteni kanssa.
Eurooppa on niin täynnä nee_kereitä, ettei sinne huvita mennä. Samasta syystä koko PK-seutu on pannassa.
Vierailija kirjoitti:
On. Reissasin pari-kolmekymppisenä. Nykyään kun tiedostaa paremmin massaturismin ja lentämisen merkittävät haitat ja toisaalta mikään turistirysä ei tällä kokemuksella tee enää kummoista vaikutusta niin on se vähentynyt ihan älyttömästi. Viimeksi olin kaksi vuotta sitten ulkomailla.
Mikä pakko on matkustaa massaturismin perässä? Minulle tullut se sama, että on nähnyt riittävän monta turistirysää eikä ne oikein ikinä niin jaksaneet muutenkaan innostaa, mutta silloin voi etsiä matkakohteita joissa turismia ei niinkään muuten ole. Viimeksikin majoituttiin kylässä jossa taidettiin olla ainoat valkoihoiset.
Ei oikeastaan ole hiipunut. Tänä vuonna olen käynyt Dubaissa, Nizzassa, Berliinissä lomalla ja päälle sitten keski-Euroopan työmatkoja ja Pohjoismaiden päivämatkoja 7 jo nyt. 2 lomamatkaa (Karibia ja UK) ja 2-3 työreissua vielä loppuvuodelle.
Oon aina ollu vähän levoton ja sellainen kaukokaipuu elää mussa vahvana, tänä vuonna myös ollut ihania kotimaan mökkilomia niin ehkä niiden määrää kasvatan tulevaisuudessa.
N39
Tällä hetkellä matkustaminen on taas vähän mukavampaa kun venäläisiä ei ole paljon missään. Ei edes niissä maissa mihin saisivat matkustaa.
Ei ole hiipunut, päinvastoin yritetään toteuttaakin nyt niitä matkoja (ja syksyllä onkin reissu tiedossa), kun kahdestaan niille nyt lähdettäisiin, asuntolaina loppunut jne. Lasten ollessa alle 15v matkusteltiin perheenä, mutta nyt mennyt useita, useita vuosia ilman. Paitsi tietysti kotimaan matkailua varsinkin kesäisin, tänäkin kesänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiipunut kovasti. Alle kuuden tunnin lentomatkan päässä olevat kohteet on koluttu, kauemmas ei jaksa istua koneessa. Lisäksi monessa paikassa on palvelu ja ihmiset muuttuneet yhtä töykeiksi kuin virolaiset Tallinnassa.
Kyllähän se on valinta, että istuuko vai makaako noilla kaukolennoilla. Liput busines-luokkaan, niin voi nukkua vaikka koko lennon vaakatasossa ja on oma tilava ja rauhallinen paikka.
Ei se businesluokka auta yhtään niihin kohteen ihmisiin ja heidän työkeyteen sekä turismin vastaisuuteen. Pääset vain kalliimmalla kärsimään.
Ei ole hiipunut vaan päinvastoin. Kesäisin tulee vähemmän matkusteltua, jos Suomessa hyvät säät ja rakastan Suomen kesää. Mutta se syys/lokakuusta alkaen huhti-toukokuuhun todellakin matkustelen ja joskus toivottavasti asun talvikauden kokonaan muualla.
N28
Kakkoskodissa Thaimaassa on ihana olla pidempiä aikoja, tykkään myös piipahtaa jossain Italiassa pidennetyllä viikonlopulla. Toinen lomakoti haaveissa jostain akselilta Espanja-Italia
Into ei ole hiipunut, mutta rahatilanne on. Ei ole matkailu enää normaalituloisen ihmisen hommaa nykyään.
Todellakin. Siksi ostettiin (laadukas) mökki, ei tarvitse säätää matkoja, reissuja, jonotuksia, kuumuutta, massalaumoja. Ei voisi vähempää enää kiinnostaa. Joskus harvoin voidaan tehdä joku harkittu ja laadukas matka, esim. viimeksi Skotlantiin upeaan linnahotelliin, jossa ei turrelaumoja eikä mikään etelänloma, vaan kulttuuria ja golfia.
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeastaan ole hiipunut. Tänä vuonna olen käynyt Dubaissa, Nizzassa, Berliinissä lomalla ja päälle sitten keski-Euroopan työmatkoja ja Pohjoismaiden päivämatkoja 7 jo nyt. 2 lomamatkaa (Karibia ja UK) ja 2-3 työreissua vielä loppuvuodelle.
Itselleni tuo olisi kyllä melkoista hiipumista. Itse olen ollut reissussa 29 viikkoa vuodesta 2025 tähän pvm:ään asti. Saa nähdä mikä on saldo uutena vuotena. Enkka on 47 viikkoa, mutta loppuvuotta kohti yleensä hieman hyytyy, sillä ruska-aikana ja talvena olen Lapissa mahdollisimman paljon. Olen tosin ajatellut ostaa paikan Norjan puolelta, joten siten saisi kätevästi kaksi asiaa hoidettua kerralla!
Vierailija kirjoitti:
Monessa paikassa käyneenä ja lennelleenä, nyt olen Tallinnassa kylpylässä ja kyllä on ihanaa. Ei stressiä kotimatkasta, toki laivakin voi ärsyttää, mutta suht helppoa kuitenkin. En nyt keksi missä olisi kivempaa.
Hyi hele. Lillumassa jossai ecolivedessä. Kaukana ihanasta.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä matkustaminen on taas vähän mukavampaa kun venäläisiä ei ole paljon missään. Ei edes niissä maissa mihin saisivat matkustaa.
Totta, ei ole noita aamiaisbuffassa kiilaavia ja muutenkin huonosti käyttäytyviä ääliöitä niin paljon. Jännä etteivät osaa jonottaa, edes ne jotka ovat eläneet Neuvostoliitossa missä ei paljon muuta tehtykään.
Rakastan matkustamista vieläkin. Siirtymät toki ahdistaa ehkä enemmän kuin nuorempana.
On hiipunut mikä nyt onkin täysin luonnollista. Maita ja paikkoja on tullut nähtyä ja koettua ihan kylliksi. Aikaa ja rahaa olisi, mutta eipä tule oikeastaan nykyisin tehtyä kuin parin kolmen viikon reissu talvisin Madeiralle.
Ikävuosina 18-45 tuli reissattua todella paljon, monta kertaa vuodessa.
Nyt ei enää kiinnosta, en jaksa lentokenttiä, enkä turistilaumoja. Olen nyt 55.
Varmasti mieleenpainuvia. Siinä on lueteltuna kolme maailman persläpeä. Muitakin toki on.