Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on sotkuisten ihmisten sotkuisuuden perimmäinen 'syy'?

Vierailija
08.08.2025 |

Vaatteet tippuu lattialle, kaapinovet jää auki, muruset ja lautaset pöytään, pöntön rinkulat ylös, tavarakasoja siellä sun täällä.

Olen jo oppinut, ettei sotkuinen ihminen opi, ei vaikka miten sanoisi, ohjeistaisi tai rankaisisi. Se on hänen perusomainaisuutensa ja pysyy. Näitä on lähipiirissäni ollut useita.

Onko se joku hahmoshäiriö, ettei vaan näe sitä sotkua?

Kommentit (177)

Vierailija
101/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on laiskuus, opitut huonot mallit ja oma sokeus asialle. Pääosin johtuu heikosta älykkyydestä ja huonosta geeniperimästä. Olen itse tarkka ja siisti.

Vierailija
102/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Itse tein ton avauksen elämänhallinnan pettämisestä. Elän sotkun keskellä mutta ennen olin ihan supersiisti, kaiken piti aina olla puhdasta. 

Minulla alkaa olla sama juttu. Olen mielestäni siisti ja nautin estetiikasta, mutta nyt viime vuosien aikana alkaa olla yksinkertaisesti liikaa asioita hoidettavana. Raskas työ, harrastukset ja lapset, iso talo ja piha yksin kunnostettavana. Pakko keskittyä elämän kannalta olennaisimpiin, eli ruoka ja pyykit ja lasten asiat hoidetaan mutta isommat viikkosiivoukset jää liian usein nyt tekrmättä. Ja aloittaminen on vaikeampaa, mieluummin lähtee harrastuksiin vaikka olisikin omaa aikaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan yhtä hyvin voisi kysyä, minkälainen pakko-oire se on, että pitää olla siistiä? Ainakin itse ole kokenut sotkuisemmat ihmiset miellyttävämmäksi seuraksi kuin he, joilla on pakottava tarve koko ajan siistiä ja järjestellä. Nämä siistit ihmiset ovat muutenkin usein joustamattomia aikataulujen ja rutiinien suhteen.

Parempi pakottava tarve siisteyteen,  kun se että asut kirjaimellisesti p@skan keskellä. Kultainen keskitie on hyvä vaihtoehto, eli koti suht puhdas niin että siellä viihtyy itse ja voi vieraitakin tulla käymään.

Oletko nähnyt montakin kotia, missä on kirjaimellisesti ulostetta levällään? Minä en.

Vierailija
104/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy on laiskuus, opitut huonot mallit ja oma sokeus asialle. Pääosin johtuu heikosta älykkyydestä ja huonosta geeniperimästä. Olen itse tarkka ja siisti.

Kuulostat kivalta ihmiseltä :) 

Vierailija
105/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan yhtä hyvin voisi kysyä, minkälainen pakko-oire se on, että pitää olla siistiä? Ainakin itse ole kokenut sotkuisemmat ihmiset miellyttävämmäksi seuraksi kuin he, joilla on pakottava tarve koko ajan siistiä ja järjestellä. Nämä siistit ihmiset ovat muutenkin usein joustamattomia aikataulujen ja rutiinien suhteen.

Parempi pakottava tarve siisteyteen,  kun se että asut kirjaimellisesti p@skan keskellä. Kultainen keskitie on hyvä vaihtoehto, eli koti suht puhdas niin että siellä viihtyy itse ja voi vieraitakin tulla käymään.

Oletko nähnyt montakin kotia, missä on kirjaimellisesti ulostetta levällään? Minä en.

Täällä on niitäkin joille YKSI leivänmuru pöydällä = paskan keskellä. 

Vierailija
106/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Well, kaikki eivät tarvitse insta-approved kotia. Its like too much, ymmärrätkö?

Vierailija
107/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on niitäkin joille YKSI leivänmuru pöydällä = paskan keskellä. 

On toki. Samoin on niitä, joiden koti on neuroottisen puhdas ja voivottelevat "kun on niin paskasta" ihan vain korostaakseen omaa erinomaisuuttaan. 

Tuo yksi kirjoitti "kirjaimellisesti paskan keskellä", eli siellä on kirjaimellisesti ihka aitoa paskaa.

Työskentelin nuorempana kotisiivouksessa, niin tuli nähtyä kaikenlaista. 

Vierailija
108/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat kivalta ihmiseltä :) 

Ihmiset joilla on noin suppea näkemys elämästä, ovat harvemmin kivoja. :)

Vierailija
109/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettitrollaus on addiktoivaa. Vapauttaa dopamiineja tylsään mieleen ja palkitsee ihmistä kuten muutkin riippuvuutta aiheuttavat tekijät.

Siitä voi päästä myös eroon. Ja se kannattaa. Moni trollaaja on ihan tavallinen perheellinen jolla on tylsää. Mutta jos opit tavasta eroon niin energiaa jää huomattavasti enemmän. Vaikkapa siihen siivoamiseen ja järjestyksen ylläpitoon. 

Tsemppiä ap. You Can do it!

Vierailija
110/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyykö yleiseen välinpitämättömyyteen ja laiskuuteen.

Vierailija
111/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä sarjapettäjällä on todella sotkuinen huone. Kaikki paperit ja tavarat hujan hajan pöydällä ja lattialla. Kunpa tädit tietäis tämän :)

Vierailija
112/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavallani se oli laiskuus. Oli saanut kaiken tuosta vaan helpolla. Muilla siivuutti. Myös ongelmansa. Painoi yli 100 kg myös, koska ei kehdannut yksinkertaisesti liikkua.Ellei ollut auto perseen alle.

Vierailija
113/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siis mielestäsi ihan ok, jättää sotkut jonkun toisen hoidettavaksi? Toinen ei mahdu pöydän ääreen syömään, ennenkuin on raivannyt toisen astiat ja murut pois. Joku muu saa kerätä pöydälle jääneet voit ja leikkeleet jääkaappiin, etteivät jää yöksi pilaantumaan. Joku muu saa kerätä pyykit lattialta pyykkikoriin ja pesukoneeseen ja ne ilmestyvät puhtaina kaappiin.

Miksi pitää asua tuollaisen ihmisen kanssa? Mitä ihmettä jäädä ihmettelemään ja siivoamaan jonkun toisen sotkuja. Oma asunto ja siellä on just niin siistiä kuin haluaa.

Vierailija
114/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen, erään elintarvikeliikkeen pitäjällä. En käynyt kaupassaan sen jälkeen.

Vierailija
115/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmia aiheuttaa se naisen pakonomainen tarvi määrätä ja hallita kaikkea miten muut saa elää kun itse ei hyväksy mitään muuta kuin sen mihin itse on tottunut ja sen mitä itse vaatii. Suurimmat ongelmat aiheuttaa se että nainen haluaa siisteyttä mutta mies ei ja nainen haluaa että mies toteuttaa sen naisen vaatimuksen kun nainen ei itsekään sitä työtä sen vaatimuksen eteen suostu tekemään vaikka yksin nainen sitä siisteyttä vaatii ja yksin nainen vaatii sen työn tekemistä

Vierailija
116/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa ulkoilu, harrastukset ja eläminen enemmän kuin kuin ajanhukkaaminen kodin pakkomielteiseen siivoamiseen ja kiveenhakattuine viikkosiivouspäiviin.

Siivoamme miehen kanssa kun siivoamme, emme ota siitä stressiä. Vapaa-aikana kivalla ilmalla lähdemme mielummin tekemään jotain kivaa, kuin mietitään jotain siivousta. En tule kuolinvuoteella katumaan, että olisipa pitänyt siivota enemmän.

Vierailija
117/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on hyvin erilaisia käsityksiä siisteydestä.

Osalle vetämätön vessa (yök, anteeksi) on ok, toisille murujen peittämä pöytä, pitkään vaihtamatta olevat taturalakanat tai likaiset pyyhkeet tms. 

Eivät kaikki hahmota siisteyden tärkeyttä, jaksa siivota tai näe maailmaa samalla tavalla.

Vierailija
118/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalle vetämätön vessa (yök, anteeksi) on ok, toisille murujen peittämä pöytä, pitkään vaihtamatta olevat taturalakanat tai likaiset pyyhkeet tms. 

Eivät kaikki hahmota siisteyden tärkeyttä, jaksa siivota tai näe maailmaa samalla tavalla.

Ja tämäkö ottaa sitä siistiä päähän. Elämä on rankkaa kun kaikki eivät tee niinkuin haluan.

Vierailija
119/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdellä sarjapettäjällä on todella sotkuinen huone. Kaikki paperit ja tavarat hujan hajan pöydällä ja lattialla. Kunpa tädit tietäis tämän :)

Et vaikuta setä sarjapettäjältä, vaan ääliöltä :) :) :) 

Vierailija
120/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämäkö ottaa sitä siistiä päähän. Elämä on rankkaa kun kaikki eivät tee niinkuin haluan.

Yököttävä käyntikohde, pahoittelen. En halua nähdä kenenkään jätöksiä - koskaan, kuivata käsiäni pyyhkeeseen, johon kädet jäävät kiinni tai nukkua lakanoissa, jotka haisevat.

Olemme erilaisia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä