Mikä on sotkuisten ihmisten sotkuisuuden perimmäinen 'syy'?
Vaatteet tippuu lattialle, kaapinovet jää auki, muruset ja lautaset pöytään, pöntön rinkulat ylös, tavarakasoja siellä sun täällä.
Olen jo oppinut, ettei sotkuinen ihminen opi, ei vaikka miten sanoisi, ohjeistaisi tai rankaisisi. Se on hänen perusomainaisuutensa ja pysyy. Näitä on lähipiirissäni ollut useita.
Onko se joku hahmoshäiriö, ettei vaan näe sitä sotkua?
Kommentit (177)
Itsellä jälkeenpäin ajatellen oli syynä se, että kotona ei opetettu siivoamista enkä yksinkertaisesti osannut sitä. Vanhemmat kyllä vaativat siivoamaan, ja siitä oli jatkuvasti riitaa. En tullut silloin ajatelleeksi, että eiväthän he siivoa itsekään.
Vasta pitkälti aikuisena opin siivoamaan ja pitämään paikat siisteinä. Silloin tajusin, ettei vika ollutkaan siinä että olen vain laiska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon mielenkiintoisempaa olisi tietää kuka tekee tällaisen aloituksen?
Omat arvaukseni
1) Hikikomerotrolli jolla oma siisteys ja elämänhallinta vähän sinne päin
2) Vela nainen joka nälvii lapsellisille naisille. Taustalla fomoa lapsiperheiden juttuja kohtaan
3) Tavis perheeniskä jolla on liikaa aikaa ja tylsää. Hei vie ne muksut vaikka pihalle. Korkin sijaan netti kii... :D
.... jne... jne
Mutta koskaan emme saa tietää... mitä te veikkaatte?
Mun veikkaus on
4) nainen, joka tunnollisesti käyttää lauantaipäivän viikkosiivoukseen ja pakottaa siihen perheensäkin, koska kunnolliset ihmiset vain tekevät niin ja viikkosiivoavat. Siivouksen jälkeen käydään Prismassa tekemässä viikko-ostokset. Näin kuuluu tehdä. Mutta häntä alkaa harmittaa, kun hän näkee, että
Mulle kävis kyllä se siivoaminen ja kaupassakäynti joku toinenkin päivä tai ajankohta. Mutta laiskiaisellehan ei sellaista päivää tai aikaa olekkaan, kun hän jaksaisi imuriin ja moppiin tarttua. Parikin tuollaista kumppania ollut; sä voit sellasen ihmisen kanssa odottaa kiltisti vaikka maailman tappiin asti sitä toisen oman siivousmotivaation ilmestymistä, mutta eihän sitä tule. P*skan keskellä edetään kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Ainoastaan hänen oma herääminen omiin ongelmiinsa voi auttaa muuttamaan käytöstä (=alkaa ottamaan vastuuta kodista ja sen siisteydestä).
Oman näkemykseni mukaan syyt on hyvin usein mielenterveysongelmat yhdistettynä johonkin nepsy- ja tai riippuvuusoireiluun. Eli esim. masentunut + hoitamaton adhd, tai masentunut + hoitamaton päihderiippuvainen (ja päihderiippuvainen voi olla, vaikka esim. selviytyisi vielä työelämän velvotteista, mutta kotona sit näkyy et elämä ja arki ei ole hanskassa).
Vierailija kirjoitti:
Aivan yhtä hyvin voisi kysyä, minkälainen pakko-oire se on, että pitää olla siistiä? Ainakin itse ole kokenut sotkuisemmat ihmiset miellyttävämmäksi seuraksi kuin he, joilla on pakottava tarve koko ajan siistiä ja järjestellä. Nämä siistit ihmiset ovat muutenkin usein joustamattomia aikataulujen ja rutiinien suhteen.
Tunnen naisen, joka kahville pyydettyäänkin siivoaa samalla, kun jutellaan. Pää sekaisin huomasin
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että päinvastoin. Luonnossakin kaikki on "epäjärjestyksessä", joten hahmotushäiriö on niillä, jotka haluavat saada kaiken omaan "järjestykseen". Järjestys se on epäjärjestyskin. Järjestyksellä ihminen pyrkii vain vähentämään pelkotilojaan, kun se oma "järjestys" on muka hallittavissa ja silloin kaikki on ennakoitavissa. Ei kukaan kuitenkaan elämää pysty hallitsemaan. Oli se kuinka "järjestyksessä" tahansa.
Tässä on jo pointti, elämän hallinnan tarve taitaa olla monessa asiassa se mikä määrää. Yritetään hallita ympäristöä siivoamalla, toisten käytöstä moralisoimalla,omaa terveyttä ruualla ja liikunnalla. Tiedon panttaaminen työpaikoilla jne. Ilmankos Suomen ilmapiiri on niin jäykkä ja ahdistava kun kaikkea yritetään hallita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä olen ihmetellyt näitä, jotka jättävät likaiset astiansa joko pöytään tai tiskialtaaseen vaikka tiskikoneessa olisi tilaa. Miksi he kuvittelevat kollegoiden olevan vastuussa heidän astioidensa siivoamisesta? Todella raivostuttavaa. Kotona asia erikseen, koska siellä nyt jokainen kantaa ainakin meillä kortensa kekoon jotta olisi siistimpää.
Miksi työpaikalla pitäisi murehtia jonkun muun astioista. Antaa niiden olla, jos joku ei huolehdi niin mitä sitten. Minä olen tullut työpaikalle tekemään töitä ja jonkun muun astiat eivät voisi vähempää kiinnostaa.
Et käsittänyt tekstiä, ikävää. JOKU siivoaa sotkusi, jos ei työkaveri, niin siivooja. Monet tuntevat empatiaa siivoojia kohtaan ja hoitavat asiat kuntoon.
Ketään toista EI ole palkattu siivoamaan jälkiäsi.
Minun sotkujani siellä ei ole, enkä tajua miksi joku muu alkaisi siivoamaan jonkun toisen sotkuja työpaikalla. Siitäkö työpaikallasi maksetaan? Antaa muiden ihmisten sotkujen olla. Ehkä hän pesee lautasensa sitten tarvitsee sitä seuraavan kerran tai ehkä ei, ei ole minun ongelmani. Enkä ymmärrä miksi kukaan lähtisi empatiasta ketään kohtaan tai mistään muustakaan syystä siivoamaan työpaikalla jos se ei kuulu työntehtäviin ja siitä makseta palkkaa. Oli sitten siivooja tai muissa tehtävissä.
Sinä taidat olla näitä boomereita, jotka teipittävät töissä keittiön kaapin oviin: Äitisi ei ole töissä täällä, siivoa omat sotkusi/tiskaa kuppisi/jne sääntöjä.
Tykkään siististä kodista, mutta siivoaminen on maailman tylsintä puuhaa. Olen miettinyt siivoajan palkkaamista. Itsellä adhd-vikaa ja en saa todellakaan mitään dopamiinia minkään tylsän tehtävän suorittamisesta. Ei auta, vaikka kuuntelen musaa tai äänikirjoja samalla. Joudun kirjaimellisesti pakottamaan itseni noihin tylsiin tehtäviin ja se vie aivan hitosti mentaalienergiaa. Mieli vastustaa kaikin keinoin. En silti asu missään läävässä vaan siisteys on aivan ok tasolla. hirveän taistelun tuloksena on päästy siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy on laiskuus, opitut huonot mallit ja oma sokeus asialle. Pääosin johtuu heikosta älykkyydestä ja huonosta geeniperimästä. Olen itse tarkka ja siisti.
Kuulostat kivalta ihmiseltä :)
Varmaan tosi rento tyyppi jonka seuraan kaikki pyrkivät.
Eivät ole katsoneet Auri Kanasen videoita.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyys on syynä
Vai fiksuus, että käyttää aikaansa johonkin tähdellisempään.
Minulla on parempaa tekemistä kuin siivoaminen. Siivoan minimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole mikään "pakottava tarve" siisteyteen, mutta kyllä siinä siistissä ja puhtaassa huushollissa mieluummin olen.
Tämä !
Sinulla on pakottava tarve hallita ympäristösi. Maailmaa et voi muuttaa ja hallita,mutta kodin saat järjestykseen ja se tuo sinulle mielenrauhan. Teennäisen,mutta rauhan kumminkin.
Itsellä oli aikoinaan syynä nuoruus ja sen verran kiireinen elämä, että kävin vaan kotona kääntymässä. Ikä korjasi ongelman ja muuttuminen kotihiireksi.
Ap pistää miettimään miettimään lähtöasetelmaa.
Hän toteaa, että useat lähityypeistään (paljonko ja miten valikoituvat) ovat poikkeavia ja rasittavia.
Miten se nyt menee. Kuka on ja miten ja kelle?
Kellokalle kyttäämässä olisi 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan yhtä hyvin voisi kysyä, minkälainen pakko-oire se on, että pitää olla siistiä? Ainakin itse ole kokenut sotkuisemmat ihmiset miellyttävämmäksi seuraksi kuin he, joilla on pakottava tarve koko ajan siistiä ja järjestellä. Nämä siistit ihmiset ovat muutenkin usein joustamattomia aikataulujen ja rutiinien suhteen.
Parempi pakottava tarve siisteyteen, kun se että asut kirjaimellisesti p@skan keskellä. Kultainen keskitie on hyvä vaihtoehto, eli koti suht puhdas niin että siellä viihtyy itse ja voi vieraitakin tulla käymään.
Huvittavinta ovat nämä siistit jotka hermoromahduksen partaalle asti siivoavat ennenkuin vieraita tulee. Pahimmat tapaukset oireilevat jopa vierailun aikana.
Näiden olisi varmasti parempi elää ihan yksin omissa ylisiisteissä tiloissaan, jossa kaikki on millilleen - leivänmurutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole mikään "pakottava tarve" siisteyteen, mutta kyllä siinä siistissä ja puhtaassa huushollissa mieluummin olen.
Tämä !
Sinulla on pakottava tarve hallita ympäristösi. Maailmaa et voi muuttaa ja hallita,mutta kodin saat järjestykseen ja se tuo sinulle mielenrauhan. Teennäisen,mutta rauhan kumminkin.
Tavalla, jota ei ole oikeutta vaatia muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajamielisyys
Tiedätkö sen tunteen kun kävelet toiseen huoneeseen kädessäsi henkari ja alat miettiä, miksi olet siinä henkari kädessä? Se on minun olotilani 24/7. =)
T. Sotkuinen ihminen
Hajamielinenkin pystyy kyllä kotinsa siistinä pitämään...jos haluaa. Tuo on vaan tekosyy.
Mutta jos ei halua? Ehkä hänelle riittää esim. kerran viikossa siivoaminen ja kokee sen itselleen sopivana siisteystasona. Miksi kaikkien pitäisi elää juuri sinun siisteyskäsityksesi mukaan?
Itselläni on siisti koti, mutta mikään ei ole ärsyttävämpää, kuin kotiaan pakonomaisesti puunaava marttyyri/päällepäsmäri.
Lähtisin saman tien lätkimään suhteesta, jos olisi em. kaltainen kumppani.
Vierailija kirjoitti:
Jos et tee ikinä kodissasi muuta kuin nukut ja katsot tv:tä, niin sehän pysyy siistinä pitkään. Jos teet siellä asioita, vaikka opetat lapsia laittamaan ruokaa tai entisöit huonekaluja, niin sotkua tulee.
Supersiistit ihmiset kuuluu yleensä ensimmäiseen ryhmään. Käyvät esim. ulkona syömässä, ettei vaan tule sotkua. Lapsia raahataan harrastuksesta toiseen kaikki vapaa-aika, ettei vaan kotona näytä sille että siellä asutaan.
Joillakin ei saa näkyä sekään, että siellä siivotaan. Ylläpidetään illuusiota, että että ollaan niin siistejä, ettei tarvitse siivota. Sitten on kauhea kriisi jos vaikka tiskiainepullo jää näkyville, kun joku saattaa ajatella, että heillä tiskataan.
Hienoja olkinukkeja koko keskustelu täynnä. Se, että ihmettelee jatkuvaa sotkusuutta ei tarkoita, että toinen vaihtoehto on ocd siivoaminen.
Mulle on se ja sama missä aikuiset aikansa viettävät, mutta lapsilla on kyllä oikeus elää suurimmaksi osaksi perus siistissä asunnossa johon kehtaa kavereita kutsua.
Huvittavinta ovat nämä siistit jotka hermoromahduksen partaalle asti siivoavat ennenkuin vieraita tulee. Pahimmat tapaukset oireilevat jopa vierailun aikana.