Mikä on sotkuisten ihmisten sotkuisuuden perimmäinen 'syy'?
Vaatteet tippuu lattialle, kaapinovet jää auki, muruset ja lautaset pöytään, pöntön rinkulat ylös, tavarakasoja siellä sun täällä.
Olen jo oppinut, ettei sotkuinen ihminen opi, ei vaikka miten sanoisi, ohjeistaisi tai rankaisisi. Se on hänen perusomainaisuutensa ja pysyy. Näitä on lähipiirissäni ollut useita.
Onko se joku hahmoshäiriö, ettei vaan näe sitä sotkua?
Kommentit (177)
Mulla jää astiat usein pöydälle ja muutakin epäjärjestystä, mutta vaatteita ei lattialle kyllä never. Likapyykkikori on keksitty. Villakoirat ei myöskään juoksentelee nurkissa.
Olen tätä miettinyt omalla kohdalla, ja syy on se, etten ole koskaan oikeasti halunnut elää. Pienestä pitäen tehnyt asioita vain välttyäkseni toisten piinaamiselta ja nalkuttamiselta. Nyt kun olen vain omissa oloissani kotona, ei kiinnosta mikään.
Vierailija kirjoitti:
Kotona ei ole opetettu perus taitoja.
Niin kuin yhdyssanat. Sori, palsta tekee kaltaisekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan yhtä hyvin voisi kysyä, minkälainen pakko-oire se on, että pitää olla siistiä? Ainakin itse ole kokenut sotkuisemmat ihmiset miellyttävämmäksi seuraksi kuin he, joilla on pakottava tarve koko ajan siistiä ja järjestellä. Nämä siistit ihmiset ovat muutenkin usein joustamattomia aikataulujen ja rutiinien suhteen.
Parempi pakottava tarve siisteyteen, kun se että asut kirjaimellisesti p@skan keskellä. Kultainen keskitie on hyvä vaihtoehto, eli koti suht puhdas niin että siellä viihtyy itse ja voi vieraitakin tulla käymään.
Tämä on sinun henkilökohtainen arvomaailmasi. Ei mikään ultimaattinen totuus siitä, mikä olisi "parempi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajamielisyys
Tiedätkö sen tunteen kun kävelet toiseen huoneeseen kädessäsi henkari ja alat miettiä, miksi olet siinä henkari kädessä? Se on minun olotilani 24/7. =)
T. Sotkuinen ihminen
Hajamielinenkin pystyy kyllä kotinsa siistinä pitämään...jos haluaa. Tuo on vaan tekosyy.
Tietysti voi, mutta monella on kyse myös siitä, ettei ole kunnon säilytys tiloja tai he eivät ole sellaisia, että kaikki pitää tehdä heti. On heitä, jotka tiskaavat sen kupin heti ja sitten näitä jotka keräävät useampia kuppeja siihen tiskialtaaseen ennenkuin näkevät siinä järkeä alkaa tiskaamaan. Usein kyseessä on tavaroiden kertyminen. Yhdestä vaatteesta muodostuu kasa vaatteita. Muutamasta paperista, pino papereita. Ensin on yksi pino ja sitten toinen pino ja vasta jossain myöhemmässä vaiheessa koetaan tarvetta päästä eroon niistä pinoista. Monella on myös niin paljon tekemistä ettei ehdi pysyä mukana sen siivouksen kanssa. Tämä on todella tyypillistä lapsiperheissä, joissa sotkua tulee enemmän kuin ehtii siivota. Olet vielä pesemässä niitä kuravaatteita kun lapset ovat jo sotkeneet sekö keittiön, olohuoneen, että lastenhuoneen ja itsellä painaa jo kova väsymys päälle.
Monelle ongelma on tavaran määrä ja sen poisheittäminen on henkisesti vaikeaa. Toisille kaikesta voi olla hyötyä myöhemmin ja toisille täysin käyttökelpoinen asia menee roskiin ellei sitä ole käytetty muutamaan kuukauteen. Kyllähän se näkyy kodissa, jos ei niille asioille ole kuitenkaan säilytystiloja.
On totta, ettei moni halua käyttää sitä aikaansa siivoamiseen ja järjestämiseen, kun voi tehdä paljon kivempiäkin asioita. Väysymys on joskus myös aika tyypillinen syy. Kun tulee treeneistä ja on kova nälkä, niin se tavaroiden paikoille laittaminen tuntuu raskaalta ja ne harrastus vehkeet jää helposti siihen eteisen lattialle ja varsinkin, jos niitä ei tarvitse edes pestä tai laittaa kuivumaan. Silmä tottuu sotkuun ja moni ei edes huomaa niitä omia sotkuja. Se lempimuumi muki siinä tiskipöydällä ole itselle ongelma, mutta kun vieras tulee, hön näkee vain siinä tiskaamattomat tiskit.
Taivastelkaas nyt tätäkin sitten, tantat 😆
Vierailija kirjoitti:
Liian siisti koti aiheuttaa allergioita ja immuunijörjestelmän muita ongelmia.
Ihmisen immuunijärjestelmä tarvitsee monipuolisesti mikrobeja, etenkin maaperästä lähtöisin olevia. Sotkuisessa kodissa tuppaa olemaan ihmisperäisiä/ homogeeninen mikrobikanta. Ei sotku ja epäjärjestys ole tae sille, että altistuisi riittävän monipuolisesti.
Joissain tapauksissa kotieläimet, ja etenkin maatilaympäristö vähentää riskiä sairastua allergioihin. Maaseutuympäristö eläimineen, metsässä ja luonnossa liikkuminen rikastuttaa mikrobialtistusta. Jos suvussa on hyvin perinnöllinen taipumus allergioihin/ astmaan, tämäkään ei pelasta sairastumiselta. Esim. oma isoisoisäni kuoli astmaan. Sieltä ne allergiat on periytyneet monta sukupolvea, agraaritaustasta huolimatta.
Eri asia on sitten liian kliininen koti, jossa käytetään paljon desinfioivia pesuaineita.
Nykyisen terveydenhuollon perusta on perushygienia.
Minusta on hyvä erottaa epäjärjestelmällisyys ja likaisuus. Minua ei haittaa sotku siinä merkityksessä, että tavarat ovat kasoina jne. mutta likaisuus on ällöttävää. Olen siis sotkuinen, mutta en sottapytty.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavamies asuu läävässä ja väittää että johtuu adhdsta. Diagnoosia hänellä ei tietenkään ole.
Hyvä pointti. Ihmisellä voi olla adhd vain, jos hänellä on diagnoosi.
Masennus. Ei ole töitä ja ansiosidonnaista leikattiin. Ei jaksa siivota vuokra-asuntoa ollenkaan.
Miksi harrastusvälineille ei voisi olla omia paikkoja ?
Ystäväni pojat harrastaa jääkiekkoa. Kun tullaan treeneistä, kaikki menee oikeille paikoilleen. Siinä on niil monta liikkuvaa osaa, on pakko olla järjestelmällinen. Hiki pitää päästä kuivumaan. Lasten isä jätti harrastekassin nurkkaan kesäksi. Oli vielä sellaisessa kohdassa, ettei sitä huomaa. Kun kesätauon jälkeen alkoi etsimään, laukku löytyi ja koko kassi oli täynnä hometta, rihmastoa. Mitään ei voinut pelastaa. Pojat näkivät tämän ja ei tarvi muistutella
Mun kohdalla kyse on luonteesta, eli olen aika mukautuva ihminen ja mulla on hyvä resilienssi. Siedän hyvin kaaosta ja sotkua, kosla tiedän, että se on väliaikaista. Voin koska vaan tarttua imuriin ja siivousliinaan ja siivota sotkuni.
Tykkään kyllä siisteydestä, mutta sellainen jokaisen murun perässä juokseminen on neuroottista.
Ex miesystävä pesetytti autoa kerran viikossa, mutta kämppä oli aivan läävä 😆.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ADHD piirteet lisää taipumusta tohon. Ristiriitaista on että järjestelmällinen ja vähä-ärsykkeinen ympäristö toisaalta helpottaa elämää. Itsellä onnistu helpolla yksin. Muksujen kanssa pitää olla hitokseen hommaa että pysyy järkässä. Ja rutiinit on ja aina siivotaan leikin jälkeen jne etc.. mutta jäkätykseksikään ei saisi mennä. Joten ajoittain ne leikit levii olkkariinkin yms. Mistä ne sitten aikanaan kerätään pois.
Likaista meillä ei ole. Sotkuista ja epäjärjestystä kyllä vain.
Niin ja oon sitä mieltä että suurimmalla osalla ADHD on nimenomaan piirre. Ei mikään korjausta vaativa häiriö. Itsellänikään mitään diagnoosia ole, mutta aina olen noita piirteitä omannut. Niin kuin isänikin yms.
Mä en ole koskaan oikein ymmärtänyt tätä väitettä ettei ole likaista vaikka on sotkuista ja paikat e
Siten että ne lojuvat jutut kerätään pois tieltä ennen kuin siivotaan? Ei vaadi kovin suurta päättelykykyä miettiä miten se tapahtuu. :D Ainakaan omasta mielestäni.
No jos olet katsonut noita hamstrausohjelmia, niin mielenterveysongelmathan siellä on taustalla. Voi olla useiden sukupolvien traumat.
Vierailija kirjoitti:
Sikainen ihminen yrittää saada ulkoisen todellisuuden vastaamaan päänsä sisäistä likaisuutta.
Parempi sekin, kuin konmarittaja, jonka pää on analogiasi mukaan tyhjä.
Olen amatöörijärjestäjä eli olen järjestänyt useamman tutun huushollin. Väitän, että monella sotkuisella ihmisellä on itsestään sellainen käsitys, ettei pysty olemaan siisti. Siisteys on mahdottomuus, omien taitojen ulottumattomissa. Kun huusholli raivataan ja mietitään helppo rutiini saavutetun järjestyksen ylläpitoon, alkaa tulla onnistumisen kokemuksia ja hyvä kierre. Moni aikuinen tarvitsisi siisteys- ja kodinhoitokoutsin, niin hyvinvointi lisääntyisi. Kasvavia nuoria pitäisi ohjata kodinhoitoon kotona ja koulussa - tai vaikka sitten martoissa.
näkee kyllä. Ja joskus se jopa haittaakin. Mutta usein mukana on joku toinen tekijä, eli nainen tms joka sotkee tai päsmäröi sen verran että järjestys ei pysy yllä.
Kotona ei ole opetettu perus taitoja.