Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on sotkuisten ihmisten sotkuisuuden perimmäinen 'syy'?

Vierailija
08.08.2025 |

Vaatteet tippuu lattialle, kaapinovet jää auki, muruset ja lautaset pöytään, pöntön rinkulat ylös, tavarakasoja siellä sun täällä.

Olen jo oppinut, ettei sotkuinen ihminen opi, ei vaikka miten sanoisi, ohjeistaisi tai rankaisisi. Se on hänen perusomainaisuutensa ja pysyy. Näitä on lähipiirissäni ollut useita.

Onko se joku hahmoshäiriö, ettei vaan näe sitä sotkua?

Kommentit (177)

Vierailija
81/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siistissä asunnossa on mukavampaa olla kuin sotkuisessa läävässä.

Vierailija
82/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perimmäinen syy on  laiskuus.  " jos sinulla on kiire älä tee mitään "- ihminen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen ravintola. jossa on pöydissä edellisenten asiakkaiden lautaset ja ruokajämät pöydissä ja vähän roskia lattialla ja kakkarannut pöntössä, on ihanan kodikas ja rento paikka. Toisin, kuin joku neuroottisen siisti paikka.

Vierailija
84/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kyllä siisteydestä, jos vaan joku muu siivoaisi. Minua ei ole luotu suorittavaan siivoustyöhön vaan minun olisi pitänyt elää 1800-luvulla kartanossa, jossa palvelijat hoitaa kaiken. Valitettavasti elän nyt ja olen köyhä. Siksi on sotkuista.

Vierailija
85/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin eikä vieraita käy. Suurimmalla osalla kai se on kuitenkin se kannustava voima elämässä että mitähän ne muut ajattelee.

Vierailija
86/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuus, vetelyys, selkärangattomuus?

Vierailija
87/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotkuinen ihminen kyllä oppii jos tahtoo ja jos on pakko. 

Minä olin nuorena sotkuinen. Huoneeni oli sekaisin, lattia tahmainen, kirjoituspöytä täynnä papereita, kirjoja, laukkuja, kyniä, ties mitä. Karkkipapereita lattialla. Vaateröykkiöitä siellä täällä. Tuolit niin täynnä roinaa ettei niille voinut istuutua. Ystävät kyläillessäni katsoivat silmät pyöreinä ja jotkut kysyivät miten kestät asua täällä ja elää nän. 

Olin sottapytty  siihen asti kunnes minusta tuli  äiti. Vauvan kanssa opin pitämään tavarat omilla paikoillaan ja järjestyksessä,  ja ennen kaikkea huolehtimaan siitä että kotona on niin puhdasta että vauvan voi panna puhtaalle lattialle makaamaan puhtaan viltin päälle. Huolehdin siitä että pöytä- yms. -tasot olivat puhtaat, lattialla ei lojunut mitään, ikkunat oli pesty, kaapit olivat kuin nuoltuja. Kylppäri oli aina putipuhdas. Lakanat vaihdettu, vuodevaatteet tuuletettiin. Koti imuroitu ja lattiat pyyhitty. Keittiö tiptop. 

Nykyään siivoan rutiininomaisesti sotkut sanan tien ettei ehdi tulla kaaosta. En enää kestä sotkua ja sekamelskaa enkä varsinkaan likaa. 

Vierailija
88/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan yhtä hyvin voisi kysyä, minkälainen pakko-oire se on, että pitää olla siistiä? Ainakin itse ole kokenut sotkuisemmat ihmiset miellyttävämmäksi seuraksi kuin he, joilla on pakottava tarve koko ajan siistiä ja järjestellä. Nämä siistit ihmiset ovat muutenkin usein joustamattomia aikataulujen ja rutiinien suhteen.

Kaksi ääripäätäkö vain: neuroottisen siisti ja kaaoksessa asuva? Tähän väliin mahtuu muutakin. Kuulostaa oman sotkuisuuden puolustelulta. Yksi tuttuni, joka asuu kestokaaoksessa, sanoo elävänsä "boheemisti"... 

Tavarat, vaatteet yms hajallaan lattioilla estää siivoamisen, esim. imuroinnon ja lattioiden pesemisen. Aika pian lika pinttyy.

Mutta miksi? Esim. stressi avioliitossa voi vaikuttaa siihen, että on vaikea pitää yllä järjestystä.

Omassa ajatusmaailmassaan asuvat eivät kiinnitä tarpeeksi huomiota ulkoiseen todellisuuteen, ns. hajamielinen professori -"oireyhtymä".

Joidenkin kohdalla kodin kaaos on heidän sisäisen kaaoksensa ilmausta.

Huumeidenkäyttäjät ja alkoholistit elävät usein sotkussa. Lähinnä itseä on oma addiktio ja sen tyydyttäminen.

Sotku voi olla ilmausta myös äidin/isän antamasta virheellisestä kasvatuksesta: ei opeteta siivoamaan omia jälkiä. Jonkun se lautanen on  lopulta siitä pöydältä siirrettävä tiskiin, jos mutsia ei ole enää lähettyvillä...

Vierailija
89/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan yhtä hyvin voisi kysyä, minkälainen pakko-oire se on, että pitää olla siistiä? Ainakin itse ole kokenut sotkuisemmat ihmiset miellyttävämmäksi seuraksi kuin he, joilla on pakottava tarve koko ajan siistiä ja järjestellä. Nämä siistit ihmiset ovat muutenkin usein joustamattomia aikataulujen ja rutiinien suhteen.

Onko siis mielestäsi ihan ok, jättää sotkut jonkun toisen hoidettavaksi? Toinen ei mahdu pöydän ääreen syömään, ennenkuin on raivannyt toisen astiat ja murut pois. Joku muu saa kerätä pöydälle jääneet voit ja leikkeleet jääkaappiin, etteivät jää yöksi pilaantumaan. Joku muu saa kerätä pyykit lattialta pyykkikoriin ja pesukoneeseen ja ne ilmestyvät puhtaina kaappiin.

Miksi IHMEESSÄ teet tuota? Jos teillä on niin erilaiset siis

No tuo on selvästi sottsputynnkirjoittama teksti.

Exäni valitti aina, että siivoan koko ajan ja minä taas, että hän sotkee koko ajan.

Herra kokkasi ja jätti tiskit tiskaamatta ja kaikki roiskeet pitkin seiniä.

Wc pönttö oli kusen ja paskan roiskeita täynnä ja lattiallakin osa.

Petivaatteet vaihdettiin niin harvoin, että haisivat hielle ja lialle ja olivat tahraiset.

Sisustuselementit koostuivat kaljatölkeistä, likaisista sukista ja kalsareista ja likaisis ruokalautasia löytyi jopa sängyn alta.

En kauaa jaksanut tuon uusavuttoman tampion kanssa ja nyk. kuulemma haukkuu minua kännipäissään siivoushulluksi ämmäksi.😆

Onneksi olen sinkku ja oma siisti ja kauniisti sisustettu pieni asunto 🥰

Vierailija
90/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tätä miettinyt omalla kohdalla, ja syy on se, etten ole koskaan oikeasti halunnut elää. Pienestä pitäen tehnyt asioita vain välttyäkseni toisten piinaamiselta ja nalkuttamiselta. Nyt kun olen vain omissa oloissani kotona, ei kiinnosta mikään.

Muutos on konkreettisesti edessäsi: ala siivota kotiasi ja muuttaa ajatustottumuksiasi, niin alat muuttua sisäisestikin. Olet tottunut masentuneeseen olotilaan, joka on jäänyt päälle. Siksi tarvitaan jotain konkreettista feedbackia mielelle.

Siis: siivoa ja puhdista kotisi. Sen jälkeen mieti, missä on kunkin tavaran oikea paikka ja laita ne niihin, loput vie kierrätykseen tai roskiin. 

Vaativin osa seuraa nyt: saatuasi kaiken järjestykseen, pyri ylläpitämään sellaista mielen tarkkaavaisuutta tietyissä tilanteissa, joka estää kaaoksen syntymisen uudestaan. Esim. kotiin tullessa: takki naulaan, kengät omaan paikkaansa. Ruokapöydältä astioiden siirtäminen tiskipöydälle tai koneeseen ruokailun jälkeen: jännitä koko tarkkaavaisuutesi, että saat sen tehtyä. Jne. Pikkuhiljaa toiminnat automatisoituvat eikä jatkuvaa tarkkaavaisuutta enää niin tarvita.

t. sotkusta järjestykseen päässyt

Vierailija
91/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siis mielestäsi ihan ok, jättää sotkut jonkun toisen hoidettavaksi? Toinen ei mahdu pöydän ääreen syömään, ennenkuin on raivannyt toisen astiat ja murut pois. Joku muu saa kerätä pöydälle jääneet voit ja leikkeleet jääkaappiin, etteivät jää yöksi pilaantumaan. Joku muu saa kerätä pyykit lattialta pyykkikoriin ja pesukoneeseen ja ne ilmestyvät puhtaina kaappiin.

Miksi IHME

Miten saatoit olla seksisuhteessa noin epäsiistin ja todenäköisesti fyysisesti likaisen miehen kanssa? Vedittekö jotain?

Vierailija
92/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tällainen älytön hyökkäys asialliseen kysymykseen? Stereotypiasi eivät pidä edes paikkaansa.

Vierailija
93/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoittain joku tulee aina trollaamaan tästä aiheesta. Silloin mietin että kyseessä saattaa olla joku joka tuntee isoakin tyydytystä siitä että koti on järkässä. Kun se on sellainen asia joka tuo hänen elämäänsä hallinnan tunnetta. Vähän niinkuin syömishäiriössä hallitaan syömistä.

Normaalisti siisteys ja järjestys helpottaa elämää. Mutta se on automaatio josta ei tehdä numeroa tai nälviviä ketjuja vauvikselle. 

Vierailija
94/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että sinä, ap, voit tuntea ylemmyyttä.

Vierailija
95/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ent työkaveri ns kilahti kun aina ja aina piti kaik olla vimpan päälle, töissä ja kotona, kuka semmosta kestää, ainaista suorittamista

Vierailija
96/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole mikään "pakottava tarve" siisteyteen, mutta kyllä siinä siistissä ja puhtaassa huushollissa mieluummin olen. 

Toista ei voi tosin pakottaa ihan samaan muottiin. Jos toinen on mielestäsi sotkuinen, se ei täysin sitä välttämättä ole. Sinunkin pitää vähän rentoutua.

Vierailija
97/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä ajatustapa, että siisti ihminen = pakko-oireinen. 

Totuus on, että sotkunen ihminen on todella rasittava asuinkumppani oli sitten puoliso tai kimppakämpän asuinkaveri, ystävä, jonka kanssa ollaan yhdessä reissussa, työkaveri tai ihan vaan julisissa paikoissa sotkevat ihmiset.

Normaali siisteys on muiden huomioimista ja normaalia elämänhallintaa. Sotkuisuus on huonoa käytöstä muita kohtaan. Yksin kotonasi asuva saa sotkea ihan vapaasti

Yhdessä asuvien tulee molempien joustaa, myös siistimmän. 

Vierailija
98/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen amatöörijärjestäjä eli olen järjestänyt useamman tutun huushollin. Väitän, että monella sotkuisella ihmisellä on itsestään sellainen käsitys, ettei pysty olemaan siisti. Siisteys on mahdottomuus, omien taitojen ulottumattomissa. Kun huusholli raivataan ja mietitään helppo rutiini saavutetun järjestyksen ylläpitoon, alkaa tulla onnistumisen kokemuksia ja hyvä kierre. Moni aikuinen tarvitsisi siisteys- ja kodinhoitokoutsin, niin hyvinvointi lisääntyisi. Kasvavia nuoria pitäisi ohjata kodinhoitoon kotona ja koulussa - tai vaikka sitten martoissa.

Miksi tuo lisäisi hyvinvointia? Miksi järjestys toisi ihan kaikille paremman olon? Tuo ei pidä paikkaansa.

Vierailija
99/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siistissä asunnossa on mukavampaa olla kuin sotkuisessa läävässä.

Sinun mielestäsi. Ja sinä määrittelet mikä on läävä. Kysy joskus toiselta mikä läävän määritelmä on, saatat yllättyä.

Vierailija
100/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen ravintola. jossa on pöydissä edellisenten asiakkaiden lautaset ja ruokajämät pöydissä ja vähän roskia lattialla ja kakkarannut pöntössä, on ihanan kodikas ja rento paikka. Toisin, kuin joku neuroottisen siisti paikka.

Ravintola on ravintola. Vertaus ontuu tosi pahasti.