Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on sotkuisten ihmisten sotkuisuuden perimmäinen 'syy'?

Vierailija
08.08.2025 |

Vaatteet tippuu lattialle, kaapinovet jää auki, muruset ja lautaset pöytään, pöntön rinkulat ylös, tavarakasoja siellä sun täällä.

Olen jo oppinut, ettei sotkuinen ihminen opi, ei vaikka miten sanoisi, ohjeistaisi tai rankaisisi. Se on hänen perusomainaisuutensa ja pysyy. Näitä on lähipiirissäni ollut useita.

Onko se joku hahmoshäiriö, ettei vaan näe sitä sotkua?

Kommentit (177)

Vierailija
121/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon mielenkiintoisempaa olisi tietää kuka tekee tällaisen aloituksen?

Omat arvaukseni 

1) Hikikomerotrolli jolla oma siisteys ja elämänhallinta vähän sinne päin 

2) Vela nainen joka nälvii lapsellisille naisille. Taustalla fomoa lapsiperheiden juttuja kohtaan 

3) Tavis perheeniskä jolla on liikaa aikaa ja tylsää. Hei vie ne muksut vaikka pihalle. Korkin sijaan netti kii... :D

.... jne... jne

Mutta koskaan emme saa tietää... mitä te veikkaatte?

Vierailija
122/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on hyvin erilaisia käsityksiä siisteydestä.

Osalle vetämätön vessa (yök, anteeksi) on ok, toisille murujen peittämä pöytä, pitkään vaihtamatta olevat taturalakanat tai likaiset pyyhkeet tms. 

Eivät kaikki hahmota siisteyden tärkeyttä, jaksa siivota tai näe maailmaa samalla tavalla.

Ja tämäkö ottaa sitä siistiä päähän. Elämä on rankkaa kun kaikki eivät tee niinkuin haluan.

Yököttävä käyntikohde, pahoittelen. En halua nähdä kenenkään jätöksiä - koskaan, kuivata käsiäni pyyhkeeseen, johon kädet jäävät kiinni tai nukkua lakanoissa, jotka haisevat.

Olemme erilaisia. 

Kenenkään toisen kotiin ei ole pakko mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalle vetämätön vessa (yök, anteeksi) on ok, toisille murujen peittämä pöytä, pitkään vaihtamatta olevat taturalakanat tai likaiset pyyhkeet tms. 

Eivät kaikki hahmota siisteyden tärkeyttä, jaksa siivota tai näe maailmaa samalla tavalla.

Ja tämäkö ottaa sitä siistiä päähän. Elämä on rankkaa kun kaikki eivät tee niinkuin haluan.

Yököttävä käyntikohde, pahoittelen. En halua nähdä kenenkään jätöksiä - koskaan, kuivata käsiäni pyyhkeeseen, johon kädet jäävät kiinni tai nukkua lakanoissa, jotka haisevat.

Olemme erilaisia. 

Miksi sun pitäisi vierailla kenenkään sotkuisessa kodissa. Pysyt omassa kodissasi ja sulla on kaikki hyvin. 

Vierailija
124/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä olen ihmetellyt näitä, jotka jättävät likaiset astiansa joko pöytään tai tiskialtaaseen vaikka tiskikoneessa olisi tilaa. Miksi he kuvittelevat kollegoiden olevan vastuussa heidän astioidensa siivoamisesta? Todella raivostuttavaa. Kotona asia erikseen, koska siellä nyt jokainen kantaa ainakin meillä kortensa kekoon jotta olisi siistimpää. 

Vierailija
125/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisin syy on, että ihminen ei priorisoi elinympäristönsä siisteyteen. Syitä, miksi näin, on monia.

Itselläni pohjimmainen syy on PDA, josta johtuen minun on vaikea aloittaa siivoamista. Asiaa on vähän auttanut se, että pyrin siivoamaan sotkut heti, kun niitä tulee, jolloin se ei tunnu siivoamiselta. Toinen asiaa auttava on rutiini. Siivoan määrättyinä ajankohtina, vaikka olisi vielä ihan siistiä. Eli ei olisi pakko siivota. Pakko ja pakottaminen on PDA-ihmiselle myrkkyä. Silloin signaali ei kulje aivoista lihaksiin.

Jos sotkuisuus johtuu PDA:sta (ADHD tyypeillä yleistä) silloin sivullinen voi auttaa asiaa ehdottamalla eri vaihtoehtoja, kuinka ongelman voisi ratkaista. Tai akuutissa tilanteessa keksiä erilaisia motiiveja sille, miksi pitää siivota. Ja nimenomaan niin, että se ADHD/PDA-tyyppi saa itse valita motiivin miksi siivoaa, ja tavan jolla siivouksen aloittaa. ADHD-tyypille voi myös projektin loppuun saattaminen olla ongelma. Siihen en tiedä konstia.

Vierailija
126/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme erilaisia. 

Miksi sun pitäisi vierailla kenenkään sotkuisessa kodissa. Pysyt omassa kodissas

En tietenkään enää mene. Lika ei kiinnosta. 

Vierailija
127/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokittelen itseni osasotkuiseksi. Minua ei häiritse jokin vaatekasa, lehtipino tai joidenkin tavaroiden epäjärjestys mutta en voi sietää mitään roskia, tahroja tai jälkiä missään ja tietyt tavarat pitää olla juuri oikealla paikallaan. Hyllyssä voi olla kaikenlaista roinaa sekaisin mutta lattialla, pöydällä tai lavuaarissa ei saa olla tahran tahraa.  

Vierailija
128/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä olen ihmetellyt näitä, jotka jättävät likaiset astiansa joko pöytään tai tiskialtaaseen vaikka tiskikoneessa olisi tilaa. Miksi he kuvittelevat kollegoiden olevan vastuussa heidän astioidensa siivoamisesta? Todella raivostuttavaa. Kotona asia erikseen, koska siellä nyt jokainen kantaa ainakin meillä kortensa kekoon jotta olisi siistimpää. 

Työpaikalla on eri säännöt. Ei liity tähän ketjuun.

Vierailija
129/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme erilaisia. 

Miksi sun pitäisi vierailla ke

En tietenkään enää mene. Lika ei kiinnosta. 

Hyvä, sitten kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä ja asiat hyvin.

Vierailija
130/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon mielenkiintoisempaa olisi tietää kuka tekee tällaisen aloituksen?

Omat arvaukseni 

1) Hikikomerotrolli jolla oma siisteys ja elämänhallinta vähän sinne päin 

2) Vela nainen joka nälvii lapsellisille naisille. Taustalla fomoa lapsiperheiden juttuja kohtaan 

3) Tavis perheeniskä jolla on liikaa aikaa ja tylsää. Hei vie ne muksut vaikka pihalle. Korkin sijaan netti kii... :D

.... jne... jne

Mutta koskaan emme saa tietää... mitä te veikkaatte?

Mun veikkaus on

4) nainen, joka tunnollisesti käyttää lauantaipäivän viikkosiivoukseen ja pakottaa siihen perheensäkin, koska kunnolliset ihmiset vain tekevät niin ja viikkosiivoavat. Siivouksen jälkeen käydään Prismassa tekemässä viikko-ostokset. Näin kuuluu tehdä. Mutta häntä alkaa harmittaa, kun hän näkee, että muut eivät tee kuten kunnollisen ihmisen, kuten hän siis, pitää tehdä ja näillä viikkosiivouksesta luistavilla näyttää olevan vielä hauskaakin. Eihän se noin voi mennä, että hommasta voi luistaa! Jos ei päivittäin siisti kotia ja viikkosiivoa lauantaina, luuttua lattiaa ja puunaa kotia kiiltäväksi joka viikko, niin elää kirjaimellisesti paskan keskellä paskaisessa kämpässä.

Vierailija
131/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että päinvastoin. Luonnossakin kaikki on "epäjärjestyksessä", joten hahmotushäiriö on niillä, jotka haluavat saada kaiken omaan "järjestykseen". Järjestys se on epäjärjestyskin. Järjestyksellä ihminen pyrkii vain vähentämään pelkotilojaan, kun se oma "järjestys" on muka hallittavissa ja silloin kaikki on ennakoitavissa. Ei kukaan kuitenkaan elämää pysty hallitsemaan. Oli se kuinka "järjestyksessä" tahansa.

Vierailija
132/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoaminen eli tietynlainen keksityn "järjestyksen" ylläpitäminen kuluttaa energiaa. Se on jatkuvaa kamppailua termodynamiikan pääsääntöjä vastaan. Hajaannus järjestelmässä pyrkii luonnostaan kasvamaan, eli entropia lisääntyy. Siivoamalla järjestelmään tuodaan koko ajan lisää energiaa jotta saadaan "järjestys" säilymään. Tai voihan sellainen jatkuva siivoaminen olla myös pakko-oire?

Entä työpaikalla? Jätätkö väineet sikin sokin, vai laitat omille paikoilleen seuraavaa varten. Jätän kahvikuppisi mihin sattuu, eikä se löydä tiskikoneeseen

Työpisteen pidän siistinä. Tavarat on aina omilla paikoillaan ja työpiste on tiptop. Siitä ei uskoisi, että kotona ei kiinnosta yhtään, jos joku vaatekappale lojuu lattialla tai pöydällä on pölyä. Kotona siivoilen pikku hiljaa silloin kun huvittaa tai jokin käy häiritsemään, töissä taas pidän huolen, että kaikki on siistiä. 

Vierailija
133/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työpaikalla pitäisi murehtia jonkun muun astioista. Antaa niiden olla, jos joku ei huolehdi niin mitä sitten. Minä olen tullut työpaikalle tekemään töitä ja jonkun muun astiat eivät voisi vähempää kiinnostaa.

Vierailija
134/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd mulla: aivojen toiminnanohjaus ei toimi kunnolla

Vierailija
135/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan yhtä hyvin voisi kysyä, minkälainen pakko-oire se on, että pitää olla siistiä? Ainakin itse ole kokenut sotkuisemmat ihmiset miellyttävämmäksi seuraksi kuin he, joilla on pakottava tarve koko ajan siistiä ja järjestellä. Nämä siistit ihmiset ovat muutenkin usein joustamattomia aikataulujen ja rutiinien suhteen.

Minä pidän siitä, että on siistiä. Yksinasuvana on helppo pitää asunto kunnossa, kun tavaraa tai neliöitä ei ole liikaa. Mulla ei ole ikinä mitään erityistä siivouspäivää, vaan teen joka päivä mennessäni jotain. Tai ainakin melkein joka päivä. En stressaa. Ja tämä on oma asuntoni. Jos kaverilla on tiskit jäänyt tiskaamatta tai pyykkiä sohvannurkassa, niin mua ei kiinnosta yhtään.

Toista oli lapsuudenkodissa, kun siivouspäivä oli kerran viikossa + kevät- ja joulusiivous. Silloin ei ollut kenelläkään kivaa, kun kukaan ei välissä tehnyt mitään ja sitten piti agressiolla siivota koko päivä.

Olen paljon rennompi, vapaampi ja parempaa seuraa tällä hetkellä. 

Vierailija
136/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinua häiritsee työpaikalla muiden astiat? Ymmärrä, jos kotona ärsyttää pöydällä lojuvat astiat, mutta töissä? So what, antaa olla. 

Vierailija
137/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi työpaikalla pitäisi murehtia jonkun muun astioista. Antaa niiden olla, jos joku ei huolehdi niin mitä sitten. Minä olen tullut työpaikalle tekemään töitä ja jonkun muun astiat eivät voisi vähempää kiinnostaa.

Et käsittänyt tekstiä, ikävää. JOKU siivoaa sotkusi, jos ei työkaveri, niin siivooja. Monet tuntevat empatiaa siivoojia kohtaan ja hoitavat asiat kuntoon.

Ketään toista EI ole palkattu siivoamaan jälkiäsi.

Vierailija
138/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuus.

Vierailija
139/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. siivojan auttamista kutsutaan empatiaksi. 

Vierailija
140/177 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tee ikinä kodissasi muuta kuin nukut ja katsot tv:tä, niin sehän pysyy siistinä pitkään. Jos teet siellä asioita, vaikka opetat lapsia laittamaan ruokaa tai entisöit huonekaluja, niin sotkua tulee. 

Supersiistit ihmiset kuuluu yleensä ensimmäiseen ryhmään. Käyvät esim. ulkona syömässä, ettei vaan tule sotkua. Lapsia raahataan harrastuksesta toiseen kaikki vapaa-aika, ettei vaan kotona näytä sille että siellä asutaan.

Joillakin ei saa näkyä sekään, että siellä siivotaan. Ylläpidetään illuusiota, että että ollaan niin siistejä, ettei tarvitse siivota. Sitten on kauhea kriisi jos vaikka tiskiainepullo jää näkyville, kun joku saattaa ajatella, että heillä tiskataan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi