Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on sotkuisten ihmisten sotkuisuuden perimmäinen 'syy'?

Vierailija
08.08.2025 |

Vaatteet tippuu lattialle, kaapinovet jää auki, muruset ja lautaset pöytään, pöntön rinkulat ylös, tavarakasoja siellä sun täällä.

Olen jo oppinut, ettei sotkuinen ihminen opi, ei vaikka miten sanoisi, ohjeistaisi tai rankaisisi. Se on hänen perusomainaisuutensa ja pysyy. Näitä on lähipiirissäni ollut useita.

Onko se joku hahmoshäiriö, ettei vaan näe sitä sotkua?

Kommentit (177)

Vierailija
41/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotkuisella vanhemmallani on aina kaikki tavarat hukassa ja niiden etsimiseen menee aikaa ja energiaa. Joskus tavarat jäävät kokonaan kadoksiin, joten on pakko ostaa uusi. Ruokia menee pilalle kun jäävät pöydälle. Ja pyykit homeeseen kun unohtuvat pesukoneeseen. Ihanan rentoa.

Vierailija
42/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni laiskuus ei ole pääsyy, vaan hajamielisyys. En vain saa pidettyä tavaroita järjestyksessä vähänkään pidempään. 

Voin toki jonkin aikaa (1-2 viikkoa) tsempata, mutta koska se ei ole luontaista käytöstä, niin siisteydestä ei koskaan valitettavasti tule tapa. Se on jo tähän ikään mennessä nähty. Luonnevika.

Mieluummin toki olisin siisti, enkä sotkupekka. Onneksi olen vastapainoisesti hyvin tarkka edes henkilökohtaisesta hygieniasta. Ei minua muuten kukaan katselisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen todennut kanssa, ettei siisteyteen pakottamisesta tule mitään, joten olen luonut järjestelmällisyyttä omaan luonnolliseen toimintaan.

Vaatteet ei ikinä löydä kuivaustelineeltä kaappiin? Vaaterekki.

Pipot ei löydä ikinä lipaston laatikkoon tai laatikko jää auki? Kori lipaston päälle. 

Kynät aina ruokapöydällä sikin sokin? Kynäpurkin paikka on ruokapöydällä. 

Asun yksin.

Vierailija
44/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajamielisyys

Tiedätkö sen tunteen kun kävelet toiseen huoneeseen kädessäsi henkari ja alat miettiä, miksi olet siinä henkari kädessä? Se on minun olotilani 24/7. =)

T. Sotkuinen ihminen

Hajamielinenkin pystyy kyllä kotinsa siistinä pitämään...jos haluaa. Tuo on vaan tekosyy.

Mutta miksi kummassa pitäisi? Oma koti, oma asia. Pidä sinä omasi juuri niin siistinä kuin haluat, mutta älä odota mitalia tai päsmäröi muita.

Vierailija
45/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä ajatustapa, että siisti ihminen = pakko-oireinen. 

Totuus on, että sotkunen ihminen on todella rasittava asuinkumppani oli sitten puoliso tai kimppakämpän asuinkaveri, ystävä, jonka kanssa ollaan yhdessä reissussa, työkaveri tai ihan vaan julisissa paikoissa sotkevat ihmiset.

Normaali siisteys on muiden huomioimista ja normaalia elämänhallintaa. Sotkuisuus on huonoa käytöstä muita kohtaan. Yksin kotonasi asuva saa sotkea ihan vapaasti

Jos elämänhallinta edellyttää, että on siistiä koko ajan niin kuulostaa pikemminkin, että yrittää hallita elämässä edes sitä, mitä pystyy eli siisteyttä.

Vierailija
46/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen koti on hänen sielunsa kuva.

Vierailija
47/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan yhtä hyvin voisi kysyä, minkälainen pakko-oire se on, että pitää olla siistiä? Ainakin itse ole kokenut sotkuisemmat ihmiset miellyttävämmäksi seuraksi kuin he, joilla on pakottava tarve koko ajan siistiä ja järjestellä. Nämä siistit ihmiset ovat muutenkin usein joustamattomia aikataulujen ja rutiinien suhteen.

Mulla on ollut sotkuinen mies elämässäni,  vähän aikaa,  hän ei todellakaan ollut miellyttävää seuraa. Samoin ei ollut myöskään entinen ystävä joka ei siivonnut ikinä kotiaan. Muutenkin heidän ajatuksensa olivat jossain ihan muissa maailmoissa kaukana täältä, ja jututkin sitä luokkaa,  mutta...kuka tykkää minkäkinlaisesta seurasta.

Jaa, minusta taas ylikonkreettiset nipottajat ovat äärimmäisen tylsää ja raskasta seuraa. 

Vierailija
48/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian siisti koti aiheuttaa allergioita ja immuunijörjestelmän muita ongelmia. 

Vierailija
49/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäisin että usein se on tietyn asteista tympääntymistä elämään eikä jaksa vaan niin kauheasti kiinnostaa joku siisteys. Itselläkin depressiivisempinä aikoina alkaa vaan tavara kasaantumaan paikkoihin kun ei vaan kiinnosta eikä jaksa.

Vierailija
50/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuus ja jonkinlainen kiusanteko muita ihmisiä kohtaan

Vierailija
51/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen koti on hänen sielunsa kuva.

Eli millainen sielu on ihmisellä, joka siivoaa kaiken ihan tyhjäksi ja autioksi? Sisällyksetön, sanoisin. Meillä on runsas ja monipuolinen koti, jossa on paljon sisältöä, iloinen ja rento tunnelma sekä sopivasti rosoa. Ei ylläpidetä kulissia eikä yritetä miellyttää sihteerisieluisia toisia tuomitsevia siivousnatseja. Emme häiriinny juuri mistään.

Vierailija
52/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häsläys. Välinpitämättömyys.

Vierailija
53/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välitä. 

Vierailija
54/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa tavaraa.

Ilmenee esim.

1. Kaikille tavaroille ei ole paikkaa.

2. Laittaakseen tavaran paikoilleen pitäisi ensin raivata edessä oleva roina.

Vierailija
55/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sotkuisella vanhemmallani on aina kaikki tavarat hukassa ja niiden etsimiseen menee aikaa ja energiaa. Joskus tavarat jäävät kokonaan kadoksiin, joten on pakko ostaa uusi. Ruokia menee pilalle kun jäävät pöydälle. Ja pyykit homeeseen kun unohtuvat pesukoneeseen. Ihanan rentoa.

No minä en ole köyhä, niin jos joku tavara ei löydy ja etsimiseen menisi kohtuuton aika, ostan uuden. Jos taloudessa on vaikka viidet pinsetit ja kolmet kynsisakset, niin jotkut niistä löytyvät kyllä helposti.

Ruokien kanssa olen kyllä tarkka, se on terveyskysymys. 

Vierailija
56/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelmat.

Vierailija
57/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun löytää haluamansa tavaran tarvittaessa eikä sotkuisuus haittaa terveyttä, niin mikä on ongelma? Siivoaminenhan on tällöin vain asuinympäristön ulkonäön muuttamista, eikä sillä ole varsinaista pointtia lainkaan.

Vierailija
58/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kronologinen tapa ajatella ja pitää järjestystä. Löydän todella helposti tavarat, kun mietin missä ja milloin olen niitä viimeksi käyttänyt. Joskus jos erehdyn järjestelemään niitä jotenkin muuten, en meinaa millään sitten myöhemmin löytää mihin - silloin niin nerokkaaseen ja loogiseen - paikkaan, ne olinkaan tunkenut. Asun yksin.

Vierailija
59/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välinpitämättömyys ja huono elämän hallinta.

Vierailija
60/177 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut asiat pyörivät mielessä kuin siivoaminen.