Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Väitöstutkimus: Lapsen ADHD voi olla lapsen äidin aiheuttama. Raskausajan epäterveellinen ruokavalio aiheuttaa lapselle ADHD:n. 🍔🥤🍩🍫

Vierailija
08.08.2025 |

https://www.hs.fi/tiede/art-2000011341415.html

"Raskausajan ruokavalinnat muovaavat syntyvän lapsen kasvua. Epäterveellinen ruokavalio voi lisätä adhd:n, autismikirjon häiriön ja diabeteksen riskiä."

Onko täällä yhtään äitiä, jolla on rohkeuttaa myöntää, että on syönyt lapselleen ADHD:n tai autismin kirjon? Mikähän järki tuossa teossa on? Onko se niin, että herkut ovat lapsen terveyttä tärkeämpiä?

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADHD on keksitty "sairaus", samoin kuin "masennus".

Ei se ole keksitty mutta ei myöskään sairaus. Toisaalta, jos tästä on tehty sairaus niin sitten se on keksitty. Miksi? Ehkä siksi että päästään taas siitä vastuusta ja ehkä taustalla on taas lääkitä lapsia ihan turhaan. Lääkkeet eivät ihan kaikkeen auta ja järki tulisi pitää päässä ettei tule taas niitä ruumiita.

ADHD-diagnoosien taustalla on biologisia, psykologisia ja sosiaalisia syitä. Psykiatriset diagnoosit ovat aina sopimuksenvaraisia. Taustalla on yhteinen psyykkinen alttius. Sen vuoksi diagnoosit ovat "keinotekoisia". Tuon diagnoosin saaneilla on usein paljon muutakin psyykkistä ja sosiaalista pulmaa.

Yleinen virheoletus on, että aivot toimivat toisella tavalla. Osalla voikin toimia, mutta toistaiseksi ei ole sellaisia yksilötason tu

Osalla lapsista taustalla on myös ruoka-aineallergia. Se unohdetaan usein, koska allergiat eivät ole nyt muodissa. Kasvatus on myös tärkeä tekijä. Ja sanon tämän adhd-äitinä. 

Vierailija
42/116 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen veljellä on adhd ja samoin omalla veljellänikin. Kummankaan meistä äiti ei ole takuulla syönyt epäterveellisesti. Minulla ja miehelläni ei ole ja todennäköisesti ei lapsillammekaan (vielä pieniä, mutta en ainakaan huomaa viitteitä). Molempien meistä isät tosin vaikuttavat siltä, että ovat jonkin sortin nepsyjä vailla diagnoosia, joten perinnöllisyyshän tässäkin vaikuttaa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen veljellä on adhd ja samoin omalla veljellänikin. Kummankaan meistä äiti ei ole takuulla syönyt epäterveellisesti. Minulla ja miehelläni ei ole ja todennäköisesti ei lapsillammekaan (vielä pieniä, mutta en ainakaan huomaa viitteitä). Molempien meistä isät tosin vaikuttavat siltä, että ovat jonkin sortin nepsyjä vailla diagnoosia, joten perinnöllisyyshän tässäkin vaikuttaa..

Vierailija
44/116 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo taas näitä tutkimuksia. ADHD on periytyvää, sanottiin. Nyt se on äidin ruokavaliolla hankittua. Itse urheilin, söin terveellisesti, en tupakoi enkä juonut raskausaikana. Silti 2 adhd -lasta. Minusta suurin syy on kännykät ja miten ne tuhoaa lapsen keskittymiskyvyn ja mielikuvituksen, tekee heistä passiivisia ja aloitekyvyttömiä. ADHD:tä ylidiagnosoidaan ja jokaiselle lyödään vaan lääkepurkki kouraan. Lääketeollisuus voi hyvin.

Eihän tuo artikkeli sanonut niin, että lapsella ei voi olla ADHD:tä jos äiti syö terveellisesti. Tutkimuksessa todettiin, että roskaruuan syöminen lisää riskiä. Nuo ovat kaksi täysin eri asiaa. 

Sanoisin nyt tähän näin että se ruoka ei lisää riskiä vaan kyseessä on oltava elämäntyylilliset asiat.

Monesti hyvin paljon roskaruokia syövät ihmiset ovat hieman keskimääräistä laiskempia ja joskus vastuuttomampia.

Vastuuttomuudella en suinkaan tarkoita sitä että äiti ei olisi huolehtiva vaan ehkä hän on liian joustava, antaa periksi liian helposti, ei oikein jaksa komentaa tai ei tykkää siitä jne.

Vierailija
45/116 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OIko ADHD kuinka yleistä muualla maailmassa?

Ruotsissa ja Suomessa on alettu purkaa näitä diagnooseja. Enemmän niistä on usein haittaa kuin hyötyä.

Joku suomalainen lääkäri kertoi haastattelussa, että oli aiemmin toiminut koululääkärinä ja hänelle tuli ylivilkkaita lapsia diagnosoitavaksi. Hän halusi tuoda esiin, että koulujen levottomuus ja seinättömyys aiheuttaa tämän reaktion lapsissa, jotka ei näitä kestä. Eli kyseenalaisti asiaa.

Sama levottomuus alkaa jo suurissa päiväkodeissa. Liisa Keltikangas-Järvinen on korostanut, ettei lapsen hermosto kestä sitä virikepommitusta, vaan lapsi alkaa oireilla.

Vierailija
46/116 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo taas näitä tutkimuksia. ADHD on periytyvää, sanottiin. Nyt se on äidin ruokavaliolla hankittua. Itse urheilin, söin terveellisesti, en tupakoi enkä juonut raskausaikana. Silti 2 adhd -lasta. Minusta suurin syy on kännykät ja miten ne tuhoaa lapsen keskittymiskyvyn ja mielikuvituksen, tekee heistä passiivisia ja aloitekyvyttömiä. ADHD:tä ylidiagnosoidaan ja jokaiselle lyödään vaan lääkepurkki kouraan. Lääketeollisuus voi hyvin.

Itse uskon periytyvyyteen. Yksi lähes 60-vuotias tuttu on mielestäni selvä ADHD-tapaus. On ollut sellainen kuulemma aina ja hänen isänsä oli samanlainen. Mutta ei hänellä tietenkään mitään diagnoosia ole eikä ollut hänen isälläänkään.

Voimakkaasti periytyvää on. Itse olen perinyt tämän isältäni, joka söi kotiruokaa, itse leivotuista leivistä (itse kasvatettu viljakin) alkaen. Saatika hänen äitinsä, joka syntyi 1907. Silloin oli roskaruoka hyvin vähäistä, samoin kuin mikromuovit ja lisäaineet. 

Vierailija
47/116 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OIko ADHD kuinka yleistä muualla maailmassa?

Ruotsissa ja Suomessa on alettu purkaa näitä diagnooseja. Enemmän niistä on usein haittaa kuin hyötyä.

Joku suomalainen lääkäri kertoi haastattelussa, että oli aiemmin toiminut koululääkärinä ja hänelle tuli ylivilkkaita lapsia diagnosoitavaksi. Hän halusi tuoda esiin, että koulujen levottomuus ja seinättömyys aiheuttaa tämän reaktion lapsissa, jotka ei näitä kestä. Eli kyseenalaisti asiaa.

Sama levottomuus alkaa jo suurissa päiväkodeissa. Liisa Keltikangas-Järvinen on korostanut, ettei lapsen hermosto kestä sitä virikepommitusta, vaan lapsi alkaa oireilla.

Jeps ja toki ruokailullakin on sellainen merkitys, että jos lapsi ei saa riittävästi ravintoa tai esimerkiksi liikuntaa ja unta, tämä hermostuu. Yhtä lailla kuin jotkut pikkuvauvat ovat "itkuisia" tai "koliikkisia" siksi, että heitä kohdellaan kuin vauva-esineitä, eikä vastata näiden biologisiin tarpeisiin. Jos vauva saa ravintoa ja olla äitinsä lähellä, tämä ei itke välttämättä ollenkaan lapsuusaikanaan.

Tiede on täysin ulapalla ja nämä tutkimukset ovat tehty ihanm uista syistä kuin ihmisen hyvinvointi ja terveys edellä. Pysytelkää kaukana näistä ja ottakaa oppia esim. alkuperäisväestöiltä. 

Vierailija
48/116 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä uskon että se ADHD tulee siitä että annat mallin räplätä puhelinta esim lukemalla näitä roskapalstoja tai katsomalla somesta lyhytvideoita tai muuta turhaa, mutta ylipäätään se, että käytät puhelinta tai muuta ruutua ajanvietteeksi illalla sohvalla tai lasta nukuttaessa. Siitä lapsi saa mallin, jossa päätyy liian nuorena noiden lyhytvideoiden ja pelaamisen makuun ja aivot kehittyy sen mukaisesti. 

Kannattaisi vanhempien herätä omasta dopamiinikoukustaan. Samoin lapsettomien, jotta mielenterveys paranee.

Ei tietenkään tule. Ei minulla ollut 80-luvulla mitään "somekoukkua", silti vaan hajosi asiat käsiin lukiossa ja elämä meni, niin kuin meni. 

Vierailija
49/116 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittakaa mitä haluatte mutta jotkut ihmiset ymmärtävät nämä asiat oikein.

Kun haluaa ymmärtää asiat oikein on helpompi auttaa ja löytyy hyväksyntää erilaisuudelle.

Alistamalla ja syyttelemällä tai syitä ulkoistamalla ei päästä asioihin käsiksi eikä auttamisesta ole enää tietoakaan.

Allekirjoitan tämän,

Näkijä 

Vierailija
50/116 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä oli peto pojalleen pienestä pitäen. Piejsk, huusi ja morkkasi. Äitikin oli alistettu ja elättäjä roolissa. Noheva, aikaansaava ja osaava tuli pojasta. Teki yllättäen itsarin 24 vuotiaana. Kuka mahtaa olla vastuullinen. 

Vierailija
51/116 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse uskon periytyvyyteen. Yksi lähes 60-vuotias tuttu on mielestäni selvä ADHD-tapaus. On ollut sellainen kuulemma aina ja hänen isänsä oli samanlainen. Mutta ei hänellä tietenkään mitään diagnoosia ole eikä ollut hänen isälläänkään.

Voimakkaasti periytyvää on. Itse olen perinyt tämän isältäni, joka söi kotiruokaa, itse leivotuista leiv

Niin luonnehäiriöt, kuten empatiakyvyttömyys ja kyvyttömyys sitoutua aikatauluihin ja asioihin ovat myös opittuja. Ihmisen fysiikka on plastinen, mutta kusipäinen ja vihamielinen asenne tarttuu isältä pojalle. Rikollisuus, naisten hakkaaminen, taipumus seksuaaliseen hyväksikäyttöön, impulssikontrollin puute... Nämä ovat opittavia taitoja.

Jos ottaa diagnoosin, päättää käytännössä että minä tai lapsemme olemme kyvyttömiä toimimaan yhteiskunnassa ja alistumme kemiallisiksi ihmiskoekaniineiksi. Se sitten menee joko syteen tai saveen, mutta hyvin todennäköisesti myös tämä kemikaalikoekaniinius periytyy, diagnoosit lisääntyvät, ja sen myötä myös lisääntymisestä tulee sörkintää vaativa erikoissuoritus. 

Onko se sitten parempi tie kuin se, että näkisi vaivan ja opettelisi itsehillintää, kanavoimaan energiaansa, tasapainottamaan rytminsä ja rutiininsa? 

Itse en ainakaan jaksa lähipiirissäni yhtäkään ihmistä, joka oikeuttaa häiriökäyttäytymistä tai aiheuttamiaan ongelmia lääketieteellisellä diagnoosilla. Jos haluaa pelata "olen pysyvästi viallinen ja sairas" -kortin niin sitten mene pysyvästi viallisten pinoon ja kierrätykseen, hävitykseen. 

Miettikää siis kahdesti ennen kuin käytätte tuon kortin.

Vierailija
52/116 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvin olla. Olin itse masentunut ja mies meni omia menojaan. Jäin myös työttömäksi ennen äitiyslomaa. Olin täysin yksin kaiket päivät ja söin herkkuja. Tuli raskausdiabetes. Sitten lopetin syömisen melkein kokonaan ja elin muutamalla pullalla päivässä loppuraskauden 3 kk. Ei tosiaan ollut varaa tai jaksamista ajatella terveellisiä ruokia,tai valmistaa aterioita.

Lapsella on autismi. 

Ajattelin antaa lapsen pois jo raskausaikana, olin huono ja äidiksi kelpaamaton yhä ajattelen samoin. Olin heikko ja itsekäs enkä pystynyt antamaan lasta adoptioon.

Vierailija
53/116 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd-diagnoosiahan ei kenellekään pakoteta, se vaatii vahvaa myötämielisyyttä ja jopa vanhemman avustusta, jotta lapselle sellainen laitetaan. Lapsi raukka ei tiedä tai ymmärrä sen seurauksia, usein ei vanhempikaan. Mutta kannattaisi varmaan ottaa niistä selvää, ennen kuin altistaa sille lapsensa.

Ja ne "lääkkeet" mitä adhd-lapsille syötetään ovat kovia huumeita. Miettikää millaisen pohjan rakennatte lapsen elämälle, jos opetatte hänen selviytymiskeinoikseen kovien huumeiden syömisen. 

Ja ne jotka ovat tämän diagnoosin jo saaneet ja lääkekoukkuun jääneet, good luck vieroittautumiseen. Voi olla ettei tule tapahtumaan oman tai edes seuraavan sukupolven elinaikana, jos elämän perusjututkin pyörivät huumeiden voimalla.

Vierailija
54/116 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ehkä ongelma on vaan lapsikuolleisuuden pienenemisessä joka johtaa siihen että noita ongelmallisia tapauksia on enemmän hengissä aikuiseksi asti?

Jos suvun historiaa katsoo taaksepäin niin aika monella on näitä sukulaisia jotka on kuolleet alta 1v vanhemmissa sukupolvissa. 

Vierailija
55/116 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatriset diagnoosit ovat yhteiskuntasidonnaisia. Yhteiskunnan arvoista riippuu, millaisia olosuhteita on päiväkodeissa ja kouluissa. Nyt molemmissa voidaan huonosti ja alalta on työntekijöiden joukkopako.

Lapsia tutkitaan ja lääkitään koulun aloitteesta vaivattomiksi. Sama odottaa sitten vanhuksia, jotka makaavat ylilääkittyinä vaivattomiksi laitoksissa eivätkä pääse edes vessaan. 

Vierailija
56/116 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tulos ei yllätä. Miksi muuten kouluttamattomilla potrilla tatska-mammoilla olisi yliedustus näissä erityislapsissa ? Siten nämä erityisperheet näyttäytyvät normaaleille perheille

Vierailija
57/116 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvin olla. Olin itse masentunut ja mies meni omia menojaan. Jäin myös työttömäksi ennen äitiyslomaa. Olin täysin yksin kaiket päivät ja söin herkkuja. Tuli raskausdiabetes. Sitten lopetin syömisen melkein kokonaan ja elin muutamalla pullalla päivässä loppuraskauden 3 kk. Ei tosiaan ollut varaa tai jaksamista ajatella terveellisiä ruokia,tai valmistaa aterioita.

Lapsella on autismi. 

Ajattelin antaa lapsen pois jo raskausaikana, olin huono ja äidiksi kelpaamaton yhä ajattelen samoin. Olin heikko ja itsekäs enkä pystynyt antamaan lasta adoptioon.

Kaikkea hyvää sinulle ja lapsellesi. Tuo jaksamattomuus kohtaa monia, mutta siitäkin selviää. Hyvä sinä.

Vierailija
58/116 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD-diagnoosit ovat yleisempiä alemmissa sosiaaliluokissa.

Alempiin sosiaaliluokkiin kuuluvat mammat voivat tehdä myös epäedullisia valintoja. Ei ole välttämättä riittävää tietoa ja elämänhallintaa. 

Elämänhallinnan ongelmat ja sosioekonominen tausta usein periytyvät.

AdHD-diagnoosien tausta on moninainen ja siinä on myös se sosiaalinen ulottuvuus.

Kyllä. Olikohan tutkimuksessa huomioitu perheen ja äidin muut elämäntavat, lapsen ruokavalio, TV ja muu ruutuaika, arjen levottomuus tai rauhallisuus, rutiinit, lapsen päiväkotiinmenoikä jne? 

Vierailija
59/116 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tulos ei yllätä. Miksi muuten kouluttamattomilla potrilla tatska-mammoilla olisi yliedustus näissä erityislapsissa ? Siten nämä erityisperheet näyttäytyvät normaaleille perheille

Söin terveelisesti raskaana ollessa. Ei ole tatuointia ja olen kouluttautunut.

Vierailija
60/116 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin luonnehäiriöt, kuten empatiakyvyttömyys ja kyvyttömyys sitoutua aikatauluihin ja asioihin ovat myös opittuja. Ihmisen fysiikka on plastinen, mutta kusipäinen ja vihamielinen asenne tarttuu isältä pojalle. Rikollisuus, naisten hakkaaminen, taipumus seksuaaliseen hyväksikäyttöön, impulssikontrollin puute... Nämä ovat opittavia taitoja.

Jos ottaa diagnoosin, päättää käytännössä että minä tai lapsemme olemme kyvyttömiä toimimaan yhteiskunnassa ja alistumme kemiallisiksi ihmiskoekaniineiksi. Se sitten menee joko syteen tai saveen, mutta hyvin todennäköisesti myös tämä kemikaalikoekaniinius periytyy, diagnoosit lisääntyvät, ja sen myötä myös lisääntymisestä tulee sörkintää vaativa erikoissuoritus. 

Onko se sitten parempi tie kuin se, että näkisi vaivan ja opettelisi itsehillintää, kanavoimaan energiaansa, tasapainottamaan rytminsä ja rutiininsa? 

Itse en ainakaan jaksa lähipiirissäni yhtäkään ihmistä, joka oikeuttaa häiriökäyttäytymistä tai aiheuttamiaan ongelmia lääketieteellisellä diagnoosilla. Jos haluaa pelata "olen pysyvästi viallinen ja sairas" -kortin niin sitten mene pysyvästi viallisten pinoon ja kierrätykseen, hävitykseen. 

Miettikää siis kahdesti ennen kuin käytätte tuon kortin."

Käsittämätön vastaus. Minulle on ominaisuudestani ollut paljon haittaa. En kuitenkaan koe olevani sairas, enkä koskaan ikinä missään ole tavannut yhtään adhd-henkilöä, joka käyttäisi ominaisuuttaan perusteluna käytökselleen. Päin vastoin, adhd-ihmiset ovat sinnikkäimpiä, reiluimpia ja optimistisimpia ihmisiä mitä on. He kokevat aina ikuista syyllisyyttä ja huonommuutta siitä, että asiat eivät ole heille niin helppoja kuin muille. Onneksi ominaisuuksiin kuuluu myös loputon optimismi, jonka avulla voi aina suunnata mielenkiinnon uusille urille ja nousta tuhkasta. Näihin ominaisuuksiin kuuluu periytyvyyden lisäksi usein myös älykkyys ja hyvä huumorin- sekä kokonaisuuksien taju. Meidän sukujuhlat on esim. todella hauskoja.