TS: Eläkeläinen aloitti työt siivoojana ja järkyttyi saamastaan kohtelusta
Eläkeläinen jätti katkerat terveiset Riikka Purralle.
Kommentit (10)
Nimimerkillä Exhumani kirjoittava eläkeläinen kertoo tehneensä uransa asiantuntijana arvostetussa yhteisössä. Eläkkeelle jäätyään hän alkoi tehdä osapäiväistä siivoustyötä pysyäkseen toimeliaana.
Hän kokee, että ero hänen saamassaan kohtelussa on muuttunut dramaattisesti.
Ikäväkseni olen huomannut, että mikäli työtäni suorittaessa erehdyn sanomaan edes tervehdyksiä kanssaihmisille, minua kohdellaan kuin spitaalista. Ei suvaita vastata tervehdyksiin saatikka oikein keskustella moisen epämääräisen olion kanssa, hän kirjoittaa.
Aiemmin työelämässä häneen suhtauduttiin erittäin arvostavasti ja jopa liioitellun kohteliaasti.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ne terveiset oli?
Mielipidekirjoittaja toteaa kirjoituksensa lopussa myös, että erään ministerin kommentti maahanmuuttajista liittyen siivoojiin oli kaiken huippu.
Lue lisää: Siivoojat suuttuivat Purran puheista Suomi pysähtyisi päivässä
Kirjoittaja viitannee valtiovarainministeri Riikka Purran huomiota herättäneeseen lausuntoon Suomen Uutisissa helmikuun alussa, joissa hän viittasi siivoamiseen yksinkertaisena tehtävänä, joka ei vie keneltäkään oikeaa työtä.
Paska valuu alaspäin ja paskasta nousee mosan pää, näin se menee.
Missä siivoaa kun noin kohdellaan ? Itse tervehdin aina kerrostalomme siivoojaa ja uimahallin siivoojaa ja hotellien siivoojia lomamatkoilla muita siivoojia en ole tavannut.
Vierailija kirjoitti:
Nimimerkillä Exhumani kirjoittava eläkeläinen kertoo tehneensä uransa asiantuntijana arvostetussa yhteisössä. Eläkkeelle jäätyään hän alkoi tehdä osapäiväistä siivoustyötä pysyäkseen toimeliaana.
Hän kokee, että ero hänen saamassaan kohtelussa on muuttunut dramaattisesti.
Ikäväkseni olen huomannut, että mikäli työtäni suorittaessa erehdyn sanomaan edes tervehdyksiä kanssaihmisille, minua kohdellaan kuin spitaalista. Ei suvaita vastata tervehdyksiin saatikka oikein keskustella moisen epämääräisen olion kanssa, hän kirjoittaa.
Aiemmin työelämässä häneen suhtauduttiin erittäin arvostavasti ja jopa liioitellun kohteliaasti.
Ja miten tuo tylyys liittyy Purraan? Purra on käskenyt kaikkien heittää lokaa siivoojien niskaan?
Tämän eläkeläisen tarinaan sopii hyvin iskulause SUOMI NOUSUUN TYÖNTEOLLA, tai mitä helvetin perkeleen tohinaa olen työhön menemisestä ja siellä pysymisestä oikein kuullut. Olisi eläkeläinen räkäissyt näitä töllistelijöitä !
Vierailija kirjoitti:
Missä siivoaa kun noin kohdellaan ? Itse tervehdin aina kerrostalomme siivoojaa ja uimahallin siivoojaa ja hotellien siivoojia lomamatkoilla muita siivoojia en ole tavannut.
Ja minulle tullaan kertomaan maireasti hymyillen, että sinä teet tärkeää työtä ja että jos teitä siivoojia ei olisi, niin sen kyllä heti huomaisi. Oikeasti nuo kommentit vituttaa. Niin kuin en itse sitä tietäisi, että teen tärkeää työtä. Noilla kommenteillaan joku jakkupukusipsuttaja yrittää vaan nostaa itseään toisen yläpuolelle. Mikä tommosia ihmisiä oikeasti vaivaa? En minäkään käy toimistoväen työpisteillä kertomassa heille ilmoitusluontoisena asiana, että teet kyllä tärkeää työtä.
Mitä matalammin koulutetumpaa väkeä asiakaskohteessa, niin sitä huonompi kohtelu. Kaupan alalla ostetaan halvimmasta ja kun siivooja ei ole täydellisesti suomea puhuva ja valkoinen, niin käytetään kyllä todella rumia ilmauksia henkilöistä. Ilmeisesti se aasiakkaiden käytös kaupan päässä kaadetaan siivoojan niskaan.
Suurin osa asiakkaista käyttäytyy kuitenkin aivan asiallisesti, mutta pääsääntöisesti se menee niin, että mitä halvemmaksi siivous on kilpailutettu, niin sitä enemmän vaatimuksia ja kommenteja on liittyen siivoojan ulkonäköön.
Vierailija kirjoitti:
Mitä matalammin koulutetumpaa väkeä asiakaskohteessa, niin sitä huonompi kohtelu. Kaupan alalla ostetaan halvimmasta ja kun siivooja ei ole täydellisesti suomea puhuva ja valkoinen, niin käytetään kyllä todella rumia ilmauksia henkilöistä. Ilmeisesti se aasiakkaiden käytös kaupan päässä kaadetaan siivoojan niskaan.
Suurin osa asiakkaista käyttäytyy kuitenkin aivan asiallisesti, mutta pääsääntöisesti se menee niin, että mitä halvemmaksi siivous on kilpailutettu, niin sitä enemmän vaatimuksia ja kommenteja on liittyen siivoojan ulkonäköön.
Ei, kyllä virastoissa, liikepankeissa jne. kohtelu ihan yhtä paskaa ja paljon narsistisia sosiopaatteja töissä jotka ajattelevat olevansa muita arvokkaampia.
Itse olen nykyään varakas sekä yrittäjyyden takia, mutta ponnistin täysin nollasta ja olen mm. ollut ruokajonoissa nuorempana asiakkaana.
Olen aina korostetun kohtelias esim. siivoojia, tarjoilijoita, myös kodittomia jne. kohtaan. Ikinä en ylenkatso ketään ihmistä.
Jatkuvasti on takaraivossa ajatus että yhtä lailla se voisin olla minä, ajatus jota ns. kultalusikkaihmiselle ei tupsahda ikinä päähän koska ajattelee jotenkin olevansa ylivertainen muihin ihmisiin nähden.
Mitkä ne terveiset oli?